beantwoord

iDeal betalingen voor europese burgers (betalingen met een Niet-Nederlandse bank onmogelijk bij NS)

• 31 augustus 2015
  • 8 reacties
  • 290 Bekeken

Mijn dochter start vandaag met haar studies in Wageningen.
Alle betalingen (huur, inschrijvingen, andere betsellingen in NL) kon ik doen met een Belgische rekening aan de hand van de Europese overschrijvingen, domiciëringen of pinnen ter plaatse. Maar een ovs- kaart online bestellen lukt niet omdat het iDeal betalingsysteem slechts is opengesteld voor een handvol Nederlandse banken.

Wie kan dat voor mij oplossen?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 31 augustus 2015, 11:11

Goedemorgen Chris, en welkom op het forum!

Ik zie dat je behalve dit topic te hebben gestart, ook wat oudere topics hebt heropend door daar je bezwaar kenbaar te maken. Ik snap goed dat je deze situatie vervelend vindt, maar het is voor ons overzichtelijker als je één topic opent. Dan kunnen we in dit topic je vragen beantwoorden. Ik hoop op je begrip!

Met het oog op de volledige overgang naar IBAN is het sinds kort mogelijk voor klanten die niet in Nederland wonen om via onze klantenservice alle nieuwe abonnementen te bestellen wanneer zij in het bezit zijn van een IBAN van een van de 32 SEPA-landen. Daarnaast is het zo dat klanten uit België, Luxemburg en Duitsland een persoonlijke OV-chipkaart kunnen bestellen via ov-chipkaart.nl. Online kun je dus geen abonnement bestellen in jouw geval, maar via de telefonische Klantenservice kan dit wel. Dit kan via 0031 30 75 15 250. Je dochter kan natuurlijk ook zelf bellen vanuit Nederland, met 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik kom er op uit dat een persoonlijke OV chipkaart aanvragen nog steeds kan, maar dat het wat ingewikkelder is: https://www.ov-chipkaart.nl/tonen-op-pagina-artikel/woont-u-in-het-buitenland-online-services-tijdelijk-niet-mogelijk.htm. U moet een formulier invullen, waarna een aanvraagpakket krijgt.
Vervolgens kunt u telefonisch (niet online) bij NS een abonnement afsluiten, ofwel het studentenreisproduct op de kaart laden.
Goedemorgen Chris, en welkom op het forum!

Ik zie dat je behalve dit topic te hebben gestart, ook wat oudere topics hebt heropend door daar je bezwaar kenbaar te maken. Ik snap goed dat je deze situatie vervelend vindt, maar het is voor ons overzichtelijker als je één topic opent. Dan kunnen we in dit topic je vragen beantwoorden. Ik hoop op je begrip!

Met het oog op de volledige overgang naar IBAN is het sinds kort mogelijk voor klanten die niet in Nederland wonen om via onze klantenservice alle nieuwe abonnementen te bestellen wanneer zij in het bezit zijn van een IBAN van een van de 32 SEPA-landen. Daarnaast is het zo dat klanten uit België, Luxemburg en Duitsland een persoonlijke OV-chipkaart kunnen bestellen via ov-chipkaart.nl. Online kun je dus geen abonnement bestellen in jouw geval, maar via de telefonische Klantenservice kan dit wel. Dit kan via 0031 30 75 15 250. Je dochter kan natuurlijk ook zelf bellen vanuit Nederland, met 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Bedankt voor uw informatie, we proberen het uit.
Spijtig dat ik dit nergens terugvond op de www.ns.nl , ook niet bij de Ns internationale waar gek genoeg ook een lokaal telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief) wordt vermeld.
Inmiddels zijn we 3 jaar verder en het is nog altijd niet mogelijk om met een niet-Nederlands SEPA-bankrekeningnummer automatische incasso's in te stellen. Dit is IBAN-discriminatie en het is eigenlijk best schandalig dat het zo lang duurt. Het lukt mij nu ook niet om mijn IBAN te wijzigen naar een Duitse rekening terwijl ik dat wel wil doen.
Badge +3
Je IBAN wijzigen coor incasso kan via de klantenservice, maar daar gaat enige tijd overheen en soms snappen ze het niet zo goed en zeggen nee.

Zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/wijzigen-belgische-bankrekening-voor-incasso-hoe-aanvragen-liefst-niet-bellen-54899 voor een voorbeeld. Dit is uiteindelijk door een moderator opgepikt en opgelost.
Zoals Robert B al aangeeft is dit zeker mogelijk, L.A.S. Het enige wat niet kan met een niet-Nederlandse IBAN is een bestelling plaatsen via onze Webshop, omdat dit via een Credit Card gaat. Als je al een abonnement actief hebt kan het echter zeker gewijzigd worden naar een buitenlandse IBAN. Je kunt hiervoor het beste contact op nemen via de Klantenservice, bij voorkeur via Social Media.
Reputatie 5
Tegenwoordig is met internationale banken als Bunq het ook heel eenvoudig voor niet-Nederlanders om iDeal te gebruiken.
Tegenwoordig is met internationale banken als Bunq het ook heel eenvoudig voor niet-Nederlanders om iDeal te gebruiken.
Misschien ja. Maar waarom zou je enkel voor een NS-abonnement al die moeite moeten doen?

Want TLS en de NS willen dan met iDeal toch geen persoonlijke chipkaart mét abonnement naar het buitenland verzenden. Het zou al helpen als je gewoon een abonnement met een IBAN kunt bestellen.

Btw the way: Museumkaart aanvaardt wel betalingen met een IBAN-rekeningnummer, maar beperkt deze dan wel tot Nederlandse rekeningnummers. 😒

Reageer