Ideetje: waar is mijn fiets-app

• 17 april 2014
  • 3 reacties
  • 491 Bekeken

Een ideetje voor de ideeën box nav de nieuwe fietsenstalling op Rotterdam Centraal. Gewoon.
1. De NS wil graag laten zien dat het klantgericht is
2. Ook op het nieuwe station lopen mensen soms nog steeds te zoeken naar hun fiets
3. Met enige regelmaat kom ik op het perron na een stevige sprint, waarna blijkt dat de trein vertraging had. Had ik dat maar eerder geweten...
Idee: Een app “waar staat mijn fiets op Rotterdam centraal”
Hoe werkt het:
- Als je je fiets in de fietsenstalling zet neem je snel een foto met je telefoon van het nummer in het fietsenrek
- Vervolgens krijg je te zien welke treinen de komende 10 minuten rijden/vertraging hebben (zodat je weet of je moet rennen of niet)
- Als je ’s avonds of de volgende dag terugkomt weet je telefoon waar je ook al weer voor het laatst je fiets had neergezet
Wat is er voor nodig:
- Simpele App met 2 knoppen: foto maken/ ‘Hier staat mijn fiets’ en ‘Waar staat mijn fiets’
- Aanpassing van de nummers in de fietsenstalling zodat je ook de rij weet waarin je fiets staat. Nummer en kleur (voor degenen die de fietsenstalling kennen) staat er al op. Hoeft niet heel ingewikkeld te zijn : met twee stippen die op 6 verschillende plaatsen tov het nummer staan kan je 6x5x4x3x2 plekken coderen)

3 reacties

Hoi Mattijs,
Bedankt voor je idee! Voor nu kun je het beste gebruik maken van je camera op je telefoon en de NS-app, daar zie je de vertrektijden al wel in.
Hoeft niet heel ingewikkeld te zijn : met twee stippen die op 6 verschillende plaatsen tov het nummer staan kan je 6x5x4x3x2 plekken coderen)

6x5x4x3x2=720.
Je kunt op die manier dus 720 plekken coderen.
De fietsenstalling heeft zo'n 5200 plaatsen. Hoe codeer ik de resterende 4500?
Je hebt dan denk ik meer plaatsen t.o.v. het nummer nodig.
Je wilt een app waarmee je met drukken op een knop kan fotograferen waar je fiets staan en vervolgens kan zien welke treinen binnen 10 minuten gaan vertrekken.

Welnu als je bereid bent 2 x een knop in te drukken, kun je de eerste gebruiken voor het maken van een foto.
Met de tweede handeling start je de app "Treinbord" op, waarmee je dan een scherm krijgt te zien geheel identiek aan de schermen in de centrale hal en op de perrons, met de vertrektijden van alle treinen die het eerstkomende half uur gaan vertrekken, eventueel met spoorwijzigingen en vertragingen.
Jij lijkt alles in één app te willen hebben, toegespitst op Rotterdam Centraal.
Maar werk je met deze 2 losse opties, dan kun je dat "Treinbord" ook eenvoudigweg op andere stations gebruiken, zodat je daar niet hoeft te zoeken en/of te rennen.

Reageer