beantwoord

identificeren

  • 21 October 2021
  • 5 reacties
  • 967 Bekeken

Hey, mijn naam is roos en ik ben 15 jaar. ik moet zondag voor het eerst alleen met de trein dus heb ik daarvoor een jongeren dagkaart gekocht nu hoor ik dat je je moet identificeren met je id kaart ik heb op dit moment geen id kaar die is in de maak en die is volgende week pas klaar. ik weet niet zo goed wat ik moet doen.. is een id kaart heel belangrijk?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 21 October 2021, 18:47

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community, Roos!

Het gaat erom dat je je moet kunnen legitimeren/identificeren bij controle (dus bewijzen dat jij het bent). Meestal wordt er niet om gevraagd.

Dus als je uitlegt dat je (tijdelijk) geen ID kaart/paspoort/rijbewijs hebt en iets ‘officieels’ mee neemt met je naam, foto en geboortedatum er op zou het geen probleem moeten zijn (bijv. een pasje van je school).

Plus eventueel nog wat andere dingen met je naam, zoals een bankpasje of bibliotheekpas, sportschoolpasje… 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, je hoort je vanaf je 14e altijd te kunnen identificeren (niet alleen in de trein), dus dat is wel belangrijk.

Misschien heb je andere pasjes waar naam en foto op staan? Dan zou ik voor het instappen even naar de conducteur lopen en vragen of je toch mee mag.

Tja, je hoort je vanaf je 14e altijd te kunnen identificeren (niet alleen in de trein), dus dat is wel belangrijk.

Misschien heb je andere pasjes waar naam en foto op staan? Dan zou ik voor het instappen even naar de conducteur lopen en vragen of je toch mee mag.

Draagplicht of toonplicht in het Openbaar vervoer.. 

( Morgenochtend zet ik waarschijnlijk, op slippers en geheven in badjas, even mijn afval buiten @mrfreeze )

Reputatie 7
Badge +4

Roos, als er om een geldig ID wordt gevraagd, moet je die laten zien. En als je die niet hebt, zit je fout, want je moet aan kunnen tonen dat de jongerenkaart bij jou hoort en niet bij een ander. In het ergste geval krijg je nog een boete ook. Vijf tientjes. Geen ID bij je hebben wordt gezien als het grote smoezenboek, en terecht. want zonder dat ID kan iedereen met jouw kaartje reizen. Of jij met een kaartje van een ander. Zonder ID is je jongerenkaart gewoon niet een geldig kaartje, en reis je zwart. Met of zonder verhaal.

Wie een geldig kaartje heeft, heeft geen verhaal nodig en als iemand wel een verhaal nodig heeft, is het al twijfelachtig.

Daarom is het ID verplicht. NS is niet helemaal gek.

Reputatie 7
Badge

Je reis dus een week uitstellen?

Reageer