beantwoord

In dit geval recht op restitutie?

• 16 november 2018
  • 8 reacties
  • 133 Bekeken

Kan iemand mij uitleggen waarom er hier geen recht is op restitutie (volgends de NS)?
Precies dezelfde vertraging heb ik ongeveer twee keer per week, dus ik vind het best handig om het te begrijpen.

Ik heb om 21.27 ingecheckt en wilde de intercity naar Rotterdam Centraal pakken: vertrek 21.38 en aankomst 22.17. Deze viel uit en de Intercity Direct naar Rotterdam van 21.58 ook. Het werd omgeroepen en stond rood doorgestreept in de app.

Ik heb toen een andere trein, een sprinter naar Breda, vertrek 21.49, moeten nemen met overstappen in Breda. Deze trein had op zich geen vertraging, maar het was voor mij wel de enige mogelijkheid om nog in Rotterdam te komen.

Als ik vervolgens met deze trein veel later aankom, om 23.01, dan is dat voor mij toch meer dan een half uur vertraging?

De mensen van de NS kunnen mij niet goed uitleggen waarom er hier geen recht op restitutie is. In de voorwaarden kan ik het niet vinden.
icon

Beste antwoord door Thom 16 november 2018, 14:48

Als u een afwijzing heeft gekregen, kunt u gemotiveerd bezwaar maken met een toelichting. Dan kijkt er een mens naar en geen computer. Computers zijn handig en beoordelen snel volgens de normale criteria, maar begrip voor een bijzondere situatie, intelligentie en empathie hebben ze nu eenmaal niet. Veel normale gevallen zijn er echter eenvoudig mee af te handelen en dat scheelt tijd en geld.

Ik denk dat u het beste op bovenstaande wijze bezwaar kunt maken. Het is vanaf hier zonder datum niet exact vast te stellen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Vanuit welke plaats vertrok u? De computer kijkt of u een trein had kunnen nemen op de normale route, met minder dan een half uur vertraging. Als die heeft gereden, heeft u geen recht op GBTV.

Dat is vanaf hier niet vast te stellen. Voor afwijkingen in deze en eventuele coulance is Klantenservice wel de aangewezen weg,
Ik vertrok vanuit Tilburg. Er was volgens de app geen andere, eerdere trein die ik had kunnen nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Als u een afwijzing heeft gekregen, kunt u gemotiveerd bezwaar maken met een toelichting. Dan kijkt er een mens naar en geen computer. Computers zijn handig en beoordelen snel volgens de normale criteria, maar begrip voor een bijzondere situatie, intelligentie en empathie hebben ze nu eenmaal niet. Veel normale gevallen zijn er echter eenvoudig mee af te handelen en dat scheelt tijd en geld.

Ik denk dat u het beste op bovenstaande wijze bezwaar kunt maken. Het is vanaf hier zonder datum niet exact vast te stellen.
Hallo Vivo, welkom op onze Community!

Ik zie dat Thom je al heeft geholpen. Je kunt in dit geval inderdaad bezwaar maken door te reageren op de mail die je hebt ontvangen. Je claim zal dan opnieuw worden beoordeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Welke trein heeft u vanaf Breda genomen? En wanneer was dit?

De sprinter vanaf Tilburg 21.49 komt om 22.07 in Breda, vanuit Breda vertrekt dan 22.15 een ICD naar Rotterdam met aankomst daar 22.39. Dan is het inderdaad niet meer dan een half uur vertraging.
Tenzij deze ICD vertraging had. Maar zonder de datum van reizen is dat even niet te checken.

Als zowel de sprinter vanaf Tilburg als die ICD op tijd reden dan vind de computer die en concludeert dat er geen half uur vertraging was.
Dank. Ik snap het nu.

De trein van 22.15 dat was de intercity direct met toeslag. Daar had ik in ieder geval geen geschikt kaartje voor. Ik kan me het niet precies herinneren, het is al lang geleden. Misschien heb ik vanwege mijn kaartje zonder toeslag toen de trein van een paar minuten later naar Rotterdam genomen. Tja en dan heb je geen recht op restitutie dat snap ik.
Reputatie 7
Badge +3
Wannneer je alleen van Breda naar Rotterdam hoeft, is die toeslag niet nodig. Alleen voor het stuk Rotterdam naar Schiphol is die toeslag nodig. Je had hem dus gewoon kunnen nemen.
Iets om te onthouden voor de toekomst.
Oh bedankt Momo! Dat wist ik niet!

Reageer