beantwoord

In en uitchecken met e-ticket werkt niet.

  • 10 September 2023
  • 10 reacties
  • 329 Bekeken

Heb een e-ticket gekocht voor dagretour Ede-Wageningen ↔ Den Haag Centraal (op mijn iPhone).

Dat gaf als je een station als Amersfoort of Den Haag via de poortjes wil passeren iedere keer een van de volgende problemen:

  • geen reactie
  • poortje pakt de betaalpas van mijn telefoon (apple pay) met risico dat ik daarmee in-check
  • poortje komt in Amersfoort met de melding dat het voor dit traject niet is toegestaan om hier in te checken: bij dit poortje assisteerde een behulpzame medewerker van de NS mij die ook niet kon verklaren waarom het fout ging

Het is dus bij geen enkel poortje goed gegaan. En nee, ik heb (net als de NS medewerker mij voordeed) gewoon de aanwijzingen voor het gebruik gevolgd.

Kortom: voor e-tickets werkt het in- en uitchecken bij poortjes niet.

icon

Beste antwoord door Daniel 10 September 2023, 17:18

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Met het e-ticket in de NS app zou het gewoon moeten werken bij de brede poortjes met het verlichte oog ‘Scan ticket’.

Op stations waar internationale treinen stoppen (zoals Amersfoort) hebben alle poortjes die, en anders in ieder geval de brede poortjes links of rechts.

Als het helemaal niet werkt (poortje zegt niets) zou dat kunnen komen doordat het ‘glas’ van een poortje bekrast, vuil of nat is, of wellicht zit er een barst in het scherm van je telefoon?

De melding ‘niet toegestaan’ in Amersfoort komt omdat je traject via Utrecht loopt, en dat is eigenlijk redelijk recent want voorheen kon je met een e-ticket alle poortjes in Nederland openen. Je mag best via Amersfoort reizen (als de reisplanner dat zinnig vindt en natuurlijk dit weekend met bussen tussen Ede en Utrecht), maar daar dus niet in/uitchecken.

Het ‘omchecken’ van Connexxion naar NS is niet nodig met een e-ticket, met een ov-chipkaart natuurlijk wel.

Voor de rest is een iPhone eigenwijs en blijft je Wallet openen, maar je ticket tonen in de NS app zou dat moeten onderdrukken.

Reputatie 7
Badge +2

Aannemelijk heeft TS een e-ticket voor de route via Amersfoort gekocht, juist vanwege de werkzaamheden.

Mogelijk kan je daarmee in Amersfoort dan ook alleen het Connexxion poortje door in de uitcheckrichting? Lijkt me zinnig als dat gewoon werkt, want wil je iets kopen bij een ander winkeltje dan de Kiosk of Ako dan zul je in Amersfoort het poortje door moeten.

Badge +3

Ja, dat dus!

Via Amersfoort reizen (de meest zinnige optie als je van Ede-Wageningen naar Den Haag wilt) met een e-ticket zou gewoon toegestaan moeten zijn (en is het ook). Sterker nog, de Reisplanner vindt dat ook!

Als je dat met een ov-chipkaart of bankpas doet betaal je simpelweg te veel, en dan komt de grote vraag:

Wie gaat je het verschil (terug) betalen?

Of ben je verplicht een NS bus te nemen (die er veel langer over doet)?
Voorheen waren er dan afspraken dat een NS incheck ook geldig was voor de Valleilijn.

Reputatie 5

Via Amersfoort reizen (de meest zinnige optie als je van Ede-Wageningen naar Den Haag wilt) met een e-ticket zou gewoon toegestaan moeten zijn (en is het ook). Sterker nog, de Reisplanner vindt dat ook!

Ik krijg in de reisplanner van Ede-Wageningen naar Den Haag (of omgekeerd) geen enkele optie via Amersfoort, zowel met als zonder werkzaamheden.

Dan moet je dus met een Connexxion-stoptrein naar Amersfoort om dezelfde trein naar Den Haag te kunnen nemen, waar je eigenlijk in Utrecht in had kunnen stappen. En dan ben je ook nog langer onderweg van Ede-Wageningen naar Amersfoort dan van Ede-Wageningen naar Utrecht.

Het is een omweg in kilometers, je bent langer onderweg en je spaart ook geen overstap uit. De reisplanner zal dit niet als advies geven zonder via-optie of een serieuze verstoring tussen Ede-Wageningen en Utrecht.

Of ben je verplicht een NS bus te nemen (die er veel langer over doet)?

Je bent sneller van Ede-Wageningen in Den Haag als je gebruik maakt van de NS-bus dan wanneer je omreist via Amersfoort. (Nou ja, in theorie dan in ieder geval.)

Reputatie 7
Badge +3

Het was gisteren gewoon een geldig advies van de planner.

 

Reputatie 5

Ik heb alle opties uitgezet 🤷

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb m'n reactie aangepast. Ik vergiste me, het was gisteren een geldig advies, omdat je een overstap uitspaarde.

Reputatie 5

Scherp, ik keek alleen vandaag en in de toekomst. Gisteren reed de bus maar tot Driebergen-Zeist en dan spaar je inderdaad een overstap uit, omdat je in Amersfoort direct in de trein naar Den Haag kunt stappen en in Driebergen-Zeist eerst nog naar Utrecht moet.

Een e-ticket via Amersfoort met NS en Connexxion als vervoerders is dan wel nog steeds duurder dan een e-ticket waarbij je alleen NS kiest als vervoerder. Met een e-ticket van 20,20/40,40 euro mocht je ook gisteren niet via Amersfoort.

@mrfreeze @danhub,

En als je "alleen sprinters" aanvinkt?

Reputatie 5

@mrfreeze @danhub,

En als je "alleen sprinters" aanvinkt?

Dan ben je 2,24 (22,44 - 20,20) euro meer kwijt voor je e-ticket voor een enkele reis van Ede-Wageningen naar Den Haag Centraal en 4,51 (44,91 - 40,40) euro voor een retour.

De prijs van je ticket in de reisplanner van NS is afhankelijk van welke route je kiest, de optie met Connexxion is duurder. Ook als je 'alleen sprinters' aanvinkt.

Ik ben benieuwd met wat voor ticket/voor welke prijs @Henderik49 heeft gereisd, op welke dag en van welk poortje er gebruik is gemaakt.

Lijkt me zinnig als dat gewoon werkt, want wil je iets kopen bij een ander winkeltje dan de Kiosk of Ako dan zul je in Amersfoort het poortje door moeten.

Ja, plus dat je je reis natuurlijk ook gewoon langduriger mag onderbreken als je daar zin in hebt.

Reageer