beantwoord

incheck-tijd daluren abbonnement

• 4 november 2019
  • 8 reacties
  • 189 Bekeken

Waarom staat nergens op de sites van NS vermeld hoeveel tijd je hebt vóór de vastgestelde vertrektijden om in te checken??? Ik deed het om kwart voor negen en nam 09.01uur de trein. Pas bij nadere informatie hoorde ik dat het slechts 5 min.voor 09.00 uur wordt geaccepteerd door de paaltjes en poortjes. Nu ontdek ik dat jullie dit wel weten en bekend maken. Waarom niet op de officiele sites??

Waar kan men eigenlijk verdere informatie krijgen of klachten doorgeven?

5 minuten is n.l. erg weinig als je b.v. in Utrecht om 09.03 de trein naar Maastricht wilt nemen op perron 18 !!!   Dat lukt een jong iemand wellicht , maar een 75jarige echt niet. 

icon

Beste antwoord door Robert B 4 november 2019, 13:36

Wat je kunt doen is inchecken (dat mag gewoon om kwart voor 9 zijn) en zodra je door het poortje bent aan de binnenkant weer uitchecken. Je incheck wordt geannuleerd en dat kost je verder niets.

Loop vervolgens op je gemak naar spoor 18 en check daar (na 8:55) in bij een van de paaltjes op het perron, met de witte kubus erboven en de tekst “Overstappen”. Deze bevinden zich aan beide kanten van dat perron, ongeveer tussen de roltrappen en de vaste trappen.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

5 minuten moet voldoende zijn om van de ingang naar de trein te lopen, ook in Utrecht.

Goedemiddag MargaW en welkom bij de NS Community!

De 5-minuten speling is eigenlijk een coulance, geen regel. Vandaar dat dit ook niet officieel gecommuniceerd wordt. Het is een tegemoetkoming zodat reizigers die een trein willen pakken in de daluren iets eerder kunnen inchecken om zodoende naar de trein te komen.

Zoals Tamzin al aangeeft is deze tijd gebaseerd op de gemiddelde verste looptijd van alle stations. Daaruit is gekomen dat 5 minuten voor vrijwel alle stations haalbaar is, voor de gemiddelde loopsnelheid. Op het moment dat iemand minder mobiel is, dan zal er uiteraard meer tijd nodig zijn. Helaas moeten we wel ergens een grens trekken.

Mocht je hier een klacht over willen indienen dan kun je hier onze reguliere Klantenservice kanalen voor gebruiken.

Badge +3

Wat je kunt doen is inchecken (dat mag gewoon om kwart voor 9 zijn) en zodra je door het poortje bent aan de binnenkant weer uitchecken. Je incheck wordt geannuleerd en dat kost je verder niets.

Loop vervolgens op je gemak naar spoor 18 en check daar (na 8:55) in bij een van de paaltjes op het perron, met de witte kubus erboven en de tekst “Overstappen”. Deze bevinden zich aan beide kanten van dat perron, ongeveer tussen de roltrappen en de vaste trappen.

Bedankt voor de reacties. Ik ben er blij mee. Al blijf ik het voor oudere mensen moeilijk vinden. Vooral Robert B. wil ik bedanken voor de tip. Lijkt me de beste oplossing. Vooral als je echt de eerste reismogelijkheid nodig hebt vanuit Maastricht naar een plaatsje in  b.v. Groningen of Friesland. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is uiteraard geen coulance zoals@Stijn NS zegt maar een noodzaak sinds het reizen met een abonnement dat korting geeft in de daluren alleen nog werkt met een OV-chipkaart. 

In de tijd van de papieren kaartjes kon je gewoon naar het perron lopen en instappen in een trein die na 09.00 uur vertrok. NS dwingt de reizigers om voor de gang naar het perron al in te checken met de OV-chipkaart. Dat heeft als logische consequentie dat je al om 08.55 met korting moet kunnen inchecken omdat je anders nooit een trein die om 09.00 uur vertrekt kunt halen. De enige andere optie was geweest om de grens van 09.00 uur naar 09.05 uur te verleggen. Maar dat is natuurlijk geen fijne boodschap aan de reizigers met een kortingsabonnement.

Met coulance heeft een en ander niets te maken. De huidige regeling is een volkomen logisch en noodzakelijk gevolg van de invoering van de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +4

De vijf minuten is al genadetijd om gezeur voor te zijn en als u in acht minuten de trein niet kunt halen moet u helaas de volgende nemen. Nog een geluk dat er vanuit Utrecht in alle richtingen zeer frequent treindiensten zijn. De extra tijd is bepaald aan de hand van de gemiddelde reiziger. 

Uw klacht is kansloos en ook onterecht. U kunt een beroep doen op Klantenservice om coulance te geven, maar deze regel geldt inmiddels al zo lang dat het dan wel heel aardig zou zijn. Het telefoonnummer is 030 7515155 als u niet zo bedreven bent met Internet.

Badge +3

Bedankt voor de reacties. Ik ben er blij mee. Al blijf ik het voor oudere mensen moeilijk vinden. Vooral Robert B. wil ik bedanken voor de tip. Lijkt me de beste oplossing. Vooral als je echt de eerste reismogelijkheid nodig hebt vanuit Maastricht naar een plaatsje in  b.v. Groningen of Friesland. 

Dat laatste snap ik niet goed.. Maastricht heeft helemaal geen poortjes en bij een overstap in Utrecht (binnengebied/stationshal) hoef je ook niet door poortjes… :thinking: Als je dan op een stationnetje in Groningen of Friesland ‘vergeet’ uit te checken mag je zelf uitrekenen wat dat je kost of bespaart vanuit Maastricht.

Ga je gang, maar als je bij controle in een Arriva trein vanaf Groningen of Leeuwarden zit zonder geldige ‘overstap’ krijg je een boete.

Het is gewoon de tijd van de (eerste) incheck die bepaalt of je recht hebt op korting of vrij reizen.

De passage (incheck annuleren bij de andere kant van een poortje, alsof je daar eigenlijk nooit geweest bent) telt dus niet mee. Voor Utrecht (spoor 18/19) en nog wat andere perrons zoals 5/7 is het een optie om als je uitgecheckt bent (oftewel nog geen incheck hebt) daar even in te checken op een gunstig tijdstip.

Heel formeel mag je niet zonder geldige incheck (of passagekaartje of op je ov-chipkaart) binnen een beheerste toegang (poortjesgebied) komen,  maar de eerste die daar een boete voor krijgt of iets van zegt moet ik nog tegenkomen.

Hey! Wat doe jij hier, binnen de poortjes zonder geldige incheck? Nou beste boa, ik wil op mijn gemak naar spoor 5/7 of 18/19 en check daar wel in voor korting of vrij reizen, en dan mag de HC (conducteur) op die trein me verder controleren.

Reputatie 7
Badge +3

In Utrecht is spoor 18/19 vlakbij de poortjes aan Jaarbeurs zijde en 5)7 aan centrumzijde. Deze zijn makkelijk binnen 5 minuten te halen als je bij het dichtsbijzijnde poortje incheckt. J́e kunt buitenom naar de dichtstbijzijnde poortje komen. Halverwege kom je aan de kant van het stadskantoor ook nog poortjes tegen. Welk spoor je ook moet hebben, het is te doen.

Reageer