beantwoord

Inchecken Keuzedag ruim voor 8:55 uur

• 10 januari 2017
  • 19 reacties
  • 819 Bekeken

Ik wil morgen mijn keuzedag opnemen en snap dat je daarmee niet voor 9:00 mag reizen. Daarom wil ik een e-ticket kopen tot Apeldoorn (waar de Intercity ná 9:00 vertrekt) en vanaf Apeldoorn mijn keuzedag benutten. Ik wil daarvoor mijn keuzedag al drie kwartier eerder (8:15) op Amsterdam-Zuid activeren. Mag dat? En zo nee, waarom niet?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 10 januari 2017, 15:16

Hoi Nico, en welkom op het forum!

De Keuzedagen zijn pas vanaf 9 uur geldig. Je kunt ze wel op ieder willekeurig moment op jouw kaart laden. We hebben een marge van 5 minuten ingesteld, om reizigers wat speling te geven. Je hoeft nu dus niet pas na 9 uur in te checken, maar kan dit dus ook al om 08.55 doen.
Bekijk origineel

19 reacties

U kunt helaas uw keuzedag niet eerder activeren dan 08.55 uur. Dit is in het systeem zo geregeld. Als u op uw keuzedag na 09.00 uur wilt reizen, zal u ergens na 08.55 uur toch uw Keuzedag moeten activeren door in te checken.
Tsja 'dit is in het systeem zo geregeld' klinkt toch als 'het mag niet omdat het niet mag', dat wil zeggen: niet 21ste-eeuws. Ik heb niet het idee dat ik met mijn handelwijze de NS tekort doe. Misschien toch tijd om 'het systeem' aan te passen?

De Keuzedagen zijn pas vanaf 9 uur geldig. Je kunt ze wel op ieder willekeurig moment op jouw kaart laden. We hebben een marge van 5 minuten ingesteld, om reizigers wat speling te geven. Je hoeft nu dus niet pas na 9 uur in te checken, maar kan dit dus ook al om 08.55 doen.
Reputatie 7
Houd er wel even rekening mee dat als je hem activeert, je hem nog wel in moet checken. Het inchecken kan pas vanaf 8.55 met de keuzedag. Als je eerder incheckt ga je op saldo reizen.
Het systeem zal niet aangepast worden, want voorheen met de papieren Keuzedagen ging men geregeld eerder dan 9 uur op pad en ook nog eens ongestempeld. Het systeem is ingericht om misbruik te voorkomen en u als eerlijke reiziger ondervindt daar helaas de nadelen van.

Maar waarom een marge van maar 5 minuten? Waarom niet veel langer. Bij gebruik van een OV-chipkaart hoef je toch ook niet binnen 5 minuten na inchecken in een trein plaats te nemen? Het gaat bij daluren en spitsuren toch om het moment van reizen, niet om het moment van inchecken?
Het systeem zal niet aangepast worden, want voorheen met de papieren Keuzedagen ging men geregeld eerder dan 9 uur op pad en ook nog eens ongestempeld. Het systeem is ingericht om misbruik te voorkomen en u als eerlijke reiziger ondervindt daar helaas de nadelen van.

Dan kunt u toch misbruikers straffen, en niet met het systeem in de hand de eerlijke reizigers de dupe maken? Als u dat 'helaas' echt meent, ga ik graag met u op zoek naar een eerlijke oplossing.
Reputatie 7
Het gaat bij daluren en spitsuren toch om het moment van reizen, niet om het moment van inchecken?

Juist andersom! Het gaat wél om het moment van inchecken, niet van reizen!
Met mijn weekendvrij heb ik op vrijdagavond 1830 hetzelfde probleem. Als u keuzedagen heeft bij dal voordeel of altijd voordeel mag u overigens ook voor 630 inchecken met keuzedag
Het gaat bij daluren en spitsuren toch om het moment van reizen, niet om het moment van inchecken?

Dacht het niet! Het gaat toch om het spreiden van drukte in de trein, niet om het spreiden van incheckmomenten?!
Reputatie 7
Dat mag u denken, maar het is wel degelijk zo. Het gaat nu eenmaal om tijdstip van inchecken.
Reputatie 7

Wat zijn daluren?
Afhankelijk van het tijdstip waarop u reist en het soort abonnement dat u heeft, gelden er verschillende daluren.

Algemeen gelden de volgende tijden als daluren

De daluren zijn op werkdagen tussen 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 6.30 uur.

In de volgende daluren reist u vrij of met korting:

De daluren zijn de andere uren dan de spitsuren, plus de weekenden en feestdagen de gehele dag
Het moment dat u incheckt, bepaalt de korting die wordt berekend voor de hele reis

Bron: http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-daluren.html
Reputatie 7
Badge +4
Tsja 'dit is in het systeem zo geregeld' klinkt toch als 'het mag niet omdat het niet mag', dat wil zeggen: niet 21ste-eeuws. Ik heb niet het idee dat ik met mijn handelwijze de NS tekort doe. Misschien toch tijd om 'het systeem' aan te passen?

Het is ook een beveiliging. U kunt niet op de keuzedag reizen als u er geen recht op heeft. En niemand kan de vergissing maken te denken op de keuzedag te reizen, terwijl dat, in uw geval, vanaf kwart over acht tot negen uur zo zou zijn. Ik ben net als u senior en vindt het aangenaam dat je voor fouten wordt behoed. Veel senioren zijn nog jong van geest en helder maar zeker de wat ouderen onder ons zijn vaak niet goed op de hoogte en vergissen zich wel eens. Het is een faciliteit, net als een keuze als 'Ophalen Keuzedag', waarbij het automaat automatisch eerst de tweemaandelijkse dag selecteert. Wat voor u geldt, gaat nog niet op voor alle senioren en de aanpassingen zijn nu eenmaal op het gemiddelde van deze groep reizigers gemaakt. Ik denk dat het niet een beperking is, maar van wijsheid getuigt en fouten voorkomt. Het is geen drogreden en het systeem aanpassen omdat het in een enkel geval, zoals het uwe, beter uitkomt, lijkt me niet wenselijk. De meeste senioren reizen na negen uur, ook uit kostenoverwegingen. Voor deze wijze van doen is ook gekozen op basis van ervaring.
Uw probleem is simpel op te lossen door na 08.55 met uw Keuzedag in te checken. Persoonlijk vind ik dat niet raar en het levert flink op, de keuzedag is een zeer goedkope manier van reizen. Bij iedere regel die potentieel veel voordeel oplevert, moet je nu eenmaal wat beveiliging tegen oneigenlijk of fout gebruik inbouwen.

Wat zijn daluren?
Afhankelijk van het tijdstip waarop u reist en het soort abonnement dat u heeft, gelden er verschillende daluren.

Algemeen gelden de volgende tijden als daluren

De daluren zijn op werkdagen tussen 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 6.30 uur.

In de volgende daluren reist u vrij of met korting:

De daluren zijn de andere uren dan de spitsuren, plus de weekenden en feestdagen de gehele dag
Het moment dat u incheckt, bepaalt de korting die wordt berekend voor de hele reis

Bron: http://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-daluren.html

Dat had ik inderdaad gelezen. Waar het mij om gaat is, waarom die daluren en piekuren er zijn, met verschillende tarieven. Dat is toch om drukte in de trein te spreiden?
Ik ben niet van plan om voor daluurtarieven in de piekuren te gaan reizen. Ik wil voor daluurtarieven in daluren rijden. En daarvoor wil ik eerder kunnen inchecken dan 8:55. 'Het systeem' maakt mij dat onmogelijk. Vind u dat ook niet raar?
Reputatie 6
Badge +1

Dacht het niet! Het gaat toch om het spreiden van drukte in de trein, niet om het spreiden van incheckmomenten?!

Men mag binnen 35 minuten na inchecken in de trein stappen. De echte spits begint vanaf 7:00u en vanaf 16:30u. Zie waarom de spitstijden zijn vastgesteld in te gaan om 6:30 en 16:00u...
Reputatie 7
Nee, want het systeem zoals het is voorkomt misbruik. De chipkaart check je in en hij pakt automatisch het goede tarief. Anders krijg je reizigers die misbruik maken van korting in een periode wanneer ze er geen recht op hebben. En ja dat gebeurde heel veel voor de ovcp.
Zucht. Ik wil geen misbruik maken, ik maak geen misbruik, ik wil niet beveiligd worden tegen eventueel misbruik door anderen, ik wil niet beperkt worden omdat andere mensen mogelijk misbruik maken. Einde discussie wat mij betreft. Onbevredigend, frustrerend...
Reputatie 7
En ze gaan de voorwaarden die je accepteert met het gebruik maken van de diensten en abonnementen ook niet voor een persoon ook niet veranderen. Dus het zal zo blijven zoals het is.
Reputatie 7
Badge +4
U heeft het alleen over hoe u het ervaart. We wonen in een samenleving en we zullen rekening moeten houden met anderen. Elke wet of maatregel houdt nu eenmaal zowel beperking van de persoonlijke vrijheid, als bescherming in. Dat is van alle tijden, ook van deze. Wat u aanneemt en poneert in bijdrage nummer tien, is ook ronduit onjuist, zoals Keuzereiziger terecht aangaf. De tijd van inchecken is bepalend, niet wanneer u reist. Als u zelfs niet goed op de hoogte bent van hoe het werkt, lijken waardeoordelen me ook buiten de orde.
U bent zelf bij aankoop van de Keuzedagen met de voorwaarden akkoord gegaan. U heeft de keuzevrijheid om niet van deze dagen gebruik te maken, wilt u dat wel, dan gelden de niet onredelijke en goed doordachte voorwaarden. Het is aan u.

Reageer