Inchecken met eticket niet mogelijk

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Op HaarlemCS was het niet mogelijk om mijn eticket gescand te krijgen. De lezer zat onder de krassen. Ben toen maar ingecheckt met chipkaart die ik nog bij me had. Nu dus dubbel betaald.
Graag zou ik het geld van mijn eticket (€4,50) terugkrijgen. M vr gr.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt in het vervolg in een dergelijke situatie beter gewoon inchecken met uw chipkaart en meteen weer uitchecken, dat kost niets en u reist daarna legaal verder met uw e-ticket, er van uitgaand dat die geldig is.

Het kan ook een truc zijn om met twee man te reizen, NS houdt hier ook rekening mee. Ik ga er van uit dat u het eerlijk doet, maar alles wat kan en voordeel oplevert, gebeurt helaas ook. Het zal wel wat meevallen maar toch.

Edit: ik was even bezig toe te voegen maar verloor de oorspronkelijke tekst. 😉
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Een e-ticket kan je weliswaar scannen (de AZTEC/blokjescode) maar je kunt er helemaal niet mee in- of uitchecken, alleen poortjes mee openen als je die onderweg toevallig tegenkomt. De meeste stations hebben namelijk geen optische scanners of poortjes!

Werkt het niet bij een poortje? Dan kan je doen wat jijzelf gedaan hebt of jezelf melden bij een SOS/Info zuil (blauwe knop). Dan kunnen ze op afstand een poortje voor je openen.

Maar als je bij een poortje binnen 60 minuten na het inchecken met je ov-chipkaart weer uitcheckt (zonder echt naar buiten te gaan natuurlijk) is dat prima en kost dat je niets (incheck geannuleerd krijg je dan als melding).

Uiteraard heb je voor die incheck wél voldoende saldo of een abonnement nodig, maar dat saldo krijg je dus ook meteen weer terug.

Het bekraste 'oog' van dat poortje kan je melden via de klantenservice.
Badge +3
Wat @Thom zegt over in/uitchecken met een ov-chipkaart (trucje om meerdere mensen door een poortje te krijgen zonder dat hij hard gaat piepen) is op zich volkomen waar, om een station binnen te komen dus.

Maar je zult dan alsnog tegen de lamp lopen bij controle in de trein natuurlijk, en bovendien moet je bij het 'uitchecken' hetzelfde trucje weer doen. Ik neem zomaar aan dat dit niet aan de orde is in dit geval 😋
Badge +3
Oh, en ik lees zojuist op Twitter nu dat de poortjes op Almere Centrum ook dienst weigeren (geen e-ticket maar een ov-chipkaart). Storing misschien?

Aan je e-ticket zal het niet liggen, want daar kan je op de reisdag gewoon alle poortjes in Nederland obeperkt mee openen, toch? @RailRunner15 🤔

Edit: Wel een piep, alleen ging het poortje niet open. Ik was wel ingechecked (kon net ook uitchecken)
Hallo Pier, welkom op onze Community!

Ik zie dat Thom en RobertB je al van een reactie hebben voorzien. Voor de extra kosten kun je contact opnemen met mijn collega's via 030 - 751 51 55, maar dit kan ook via Facebook, Twitter of onze Live Chat.
Reputatie 1
Robert B schreef:

Oh, en ik lees zojuist op Twitter nu dat de poortjes op Almere Centrum ook dienst weigeren (geen e-ticket maar een ov-chipkaart). Storing misschien?

Aan je e-ticket zal het niet liggen, want daar kan je op de reisdag gewoon alle poortjes in Nederland obeperkt mee openen, toch? @RailRunner15 🤔

Edit: Wel een piep, alleen ging het poortje niet open. Ik was wel ingechecked (kon net ook uitchecken)

Eén poortje wat éénmalig weigert lijkt me niet hetzelfde geval als "poortjes op het hele station weigeren dienst".. Het komt regelmatig voor dat een poortje niet opent vanwege een sensorfout, als men in zo'n geval gewoon even volledig terug het poortje uit stapt gaan de deuren in 99.9% van de gevallen alsnog open. Echter proberen de meeste mensen in die situatie juist de poorten open te duwen wat natuurlijk averechts werkt.
Badge +3
Dat klopt.

De brede poortjes voor rolstoelen, kinderwagens e.d. openen niet als de vorige persoon er nog niet helemaal doorheen is of als er zich iets in de doorgang bevindt (koffer, voorwiel van je fiets e.d, of jijzelf natuurlijk). Dan moet je inderdaad letterlijk even een stapje terug doen of de doorgang vrij maken.
Badge +3
Voor reizigers met een e-ticket maar zonder OV-chipkaart die problemen hebben met een poortje bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om hulp te krijgen door contact opnemen met de meldkamer bij de Service- en Alarmzuil die bij iedere rij poortjes staat.

Reageer