beantwoord

ingecheckt trein reed niet, wel belast!

• 15 januari 2020
  • 12 reacties
  • 278 Bekeken

Gisteren (14 januari) heb ik even na vieren ingecheckt om de ic van 16.31 te nemen voor mijn reis naar Etten-Leur. Door een boom op het spoor vielen er een aantal reizen tussenuit tussen Maastricht en Sittard. Ik ben intussen iets gaan eten en heb om 17.31 weer uitgecheckt op Maastricht, nadat bleek dat het nog langer zou gaan duren voordat de storing was opgelost. Ik heb dus vanaf Maastricht geen reis gemaakt met NS, maar ben ingecheckt bij Arriva. Desondanks krijg ik toch 16 euro belast door NS. Ik zou graag deze 16 euro in minder gebracht willen zien van mijn rekening. Ik heb immers geen reis gemaakt, ondanks het feit dat ik anderhalf uur heb gewacht met uitchecken. Dat was helaas in de valse hoop dat de storing snel opgelost zou worden. 

icon

Beste antwoord door MoDe 15 januari 2020, 18:11

€16 is een vreemd bedrag voor een in- en uitcheck op hetzelfde station. Wanneer je langer dan een uur op het station verblijft wordt er door NS een instaptarief van €10 of €20 gerekend. Is dat anders bij Arriva?

Heb jij Flex dat NS dat in rekening brengt?

Je kunt contact opnemen met NS klantenservice, dit kan telefonisch via Twitter Facebook of chat.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

€16 is een vreemd bedrag voor een in- en uitcheck op hetzelfde station. Wanneer je langer dan een uur op het station verblijft wordt er door NS een instaptarief van €10 of €20 gerekend. Is dat anders bij Arriva?

Heb jij Flex dat NS dat in rekening brengt?

Je kunt contact opnemen met NS klantenservice, dit kan telefonisch via Twitter Facebook of chat.

Badge +3

Bij NS Flex wordt de korting verrekend met het correctietarief. Bij NS Flex Altijd Voordeel en inchecken in de spitsuren is het dus 16 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex is het correctietarief €20 - een eventuele korting van een abonnement. Bij bv Dalvoordeel 40% wordt het bij inchecken in de daluren €12, dan zal het het bij een Altijd Voordeel bij inchecken in de spits als het goed is €16 zijn (20% korting).  Dat zou het bedrag van €16 kunnen verklaren.

Edit, Tochjo was net iets sneller met dezelfde conclusie :grin:

Balen dat je na het wachten nog niet verder kon, @Neffie. De 16,- euro is inderdaad 20% korting op het correctietarief van 20,- euro bij een Altijd Voordeel abonnement doordat je meer dan een uur op hetzelfde station was ingecheckt. Bij NS Flex is het 20,- (zonder korting), 16,- (20% korting) of 12,- (40% korting) euro dat in rekening wordt gebracht als er iets met in- of uitchecken niet goed gaat. Onze klantenservice kan je helpen dit te herstellen.

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben gisteren rond die tijd van/naar Maastricht geweest en er reden wel treinen, alleen minder dan normaal. De trein van 17.01 van Maastricht naar Alkmaar reed bijvoorbeeld gewoon.

Nu je niet (met NS) gereisd hebt, kun je inderdaad het beste je geld terugvragen via de klantenservice.

Ik ben gisteren rond die tijd van/naar Maastricht geweest en er reden wel treinen, alleen minder dan normaal. De trein van 17.01 van Maastricht naar Alkmaar reed bijvoorbeeld gewoon.

Nu je niet (met NS) gereisd hebt, kun je inderdaad het beste je geld terugvragen via de klantenservice.

Wat fijn voor jou dat ze wel reden. Want bij mij duurde de storing tot 18.30. Om half vijf heb ik besloten om even te gaan eten en niet als een lulletje te gaan staan wachten om tot de ontdekking te komen dat ik om 17.01 wel een trein kon nemen. Sorry dat ik zo lelijk doe, maar ik heb niet zo heel veel aan deze wetenschap achteraf en ik zit dit ook niet uit mijn duim te zuigen. 

Reputatie 6
Badge +2

.Om half vijf heb ik besloten om even te gaan eten en niet als een lulletje te gaan staan wachten om tot de ontdekking te komen dat ik om 17.01 wel een trein kon nemen. 

Het was eigenlijk als tip bedoeld. Kijk bij iets vergelijkbaars gewoon in de reisplanner of op het bord met alle vertrektijden. De treinen stonden er gewoon allemaal goed in/op, want de dienstregeling was heel snel op een goede manier aangepast.

Dan was je niet weggeweest toen de trein wel reed en 'als een lulletje' teruggekomen voor de trein die al lang uit de dienstregeling gehaald. :slight_smile:

.Om half vijf heb ik besloten om even te gaan eten en niet als een lulletje te gaan staan wachten om tot de ontdekking te komen dat ik om 17.01 wel een trein kon nemen. 

Het was eigenlijk als tip bedoeld. Kijk bij iets vergelijkbaars gewoon in de reisplanner of op het bord met alle vertrektijden. De treinen stonden er gewoon allemaal goed in/op, want de dienstregeling was heel snel op een goede manier aangepast.

Dan was je niet weggeweest toen de trein wel reed en 'als een lulletje' teruggekomen voor de trein die al lang uit de dienstregeling gehaald. :slight_smile:

Maar uiteraard ben ik niet uit een ei geboren en redelijk van dit digitale tijdperk. Tijdens het eten heb ik zo'n uur lang op de reisplanner van NS gekeken en de verstoring bleef duren.Sterker nog: bij storingen werd de tijd verlengt van 1800 uur naar 1830. Wellicht had jij een andere planner voor je? Het was best koud op station Maastricht (subjectief) dus wilde ook niet een uurtje lang naar het bord boven het perron blijven staren….Bedankt voor de tip evengoed. 

Reputatie 6
Badge +2

Wat ik zelf doe is bij vertrektijden station Maastricht selecteren in de app. De informatie bij de storingspagina was ook verwarrend, want de melding/duur van de storing veranderde regelmatig. Het is ook lastig een eindtijd te geven, want dat verschilt ook per station en trein. Sommige treinen rijden weer normaal voor die eindtijd en andere pas een stuk later.

Bij vertrektijden in de app kun je dan gewoon per trein zien welke wel rijdt en welke niet en ook de verwachte vertraging. Heb je in zo'n geval meer aan dan aan de algemene storingsinformatie. Dit werkt natuurlijk ook niet altijd perfect, maar zeker bij deze verstoring (minder treinen) werkte het prima.

Wat ik zelf doe is bij vertrektijden station Maastricht selecteren in de app. De informatie bij de storingspagina was ook verwarrend, want de melding/duur van de storing veranderde regelmatig. Het is ook lastig een eindtijd te geven, want dat verschilt ook per station en trein. Sommige treinen rijden weer normaal voor die eindtijd en andere pas een stuk later.

Bij vertrektijden in de app kun je dan gewoon per trein zien welke wel rijdt en welke niet en ook de verwachte vertraging. Heb je in zo'n geval meer aan dan aan de algemene storingsinformatie. Dit werkt natuurlijk ook niet altijd perfect, maar zeker bij deze verstoring (minder treinen) werkte het prima.

Heb je het dan over de ns app?

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb even Breda genomen als voorbeeld, want in Maastricht rijdt alles nu wel. Als je op een trein klikt dan zie je waar deze trein zich bevindt en je kunt vertrektijden veranderen in aankomsttijden en dan zie je alle treinen die aankomen. 

Vooral met verstoringen is dit scherm een nuttige aanvulling op de storingsinformatie en kan erg behulpzaam zijn. Ik maak er heel veel gebruik van.

Bedankt. Dat je er heel veel gebruik van maakt is dan toch ook weer niet zo best… ;-)

Reageer