beantwoord

Intercity direct

• 29 januari 2019
  • 6 reacties
  • 205 Bekeken

Wat houdt Intercity direct in, en hoe moet je die extra kosten betalen?
Ik wil mijn vrije reisdag inzetten en o.a. een gedeelte met Intercity direct reizen om op mijn bestemming te komen, kan dat dan zonder bijkomende kosten????
icon

Beste antwoord door Miriam NS 29 januari 2019, 20:13

Hallo Referee, welkom op onze Community!

Zoals de reactie van Edwin ook aangeeft is het afhankelijk op welk traject je reist. Op het traject Amsterdam - Rotterdam is de toeslag verplicht. Je kunt deze op het station aanschaffen via de rode incheckpaal. Daarnaast is het ticket ook verkrijgbaar via onze website.

Ik hoor het graag als je verder nog vragen hebt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge
Intercity Direct rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf Hoofddorp rijdt deze trein over de hogesnelheidslijn. Voor dat stuk betaal je een toeslag die je op het vertrekperron bij een rode incheckpaal kunt betalen. IC Direct rijdt in bepaalde series ook nog door naar Breda via de hogesnelheidslijn. Voor dat stuk is geen toeslag nodig.
Hallo Referee, welkom op onze Community!

Zoals de reactie van Edwin ook aangeeft is het afhankelijk op welk traject je reist. Op het traject Amsterdam - Rotterdam is de toeslag verplicht. Je kunt deze op het station aanschaffen via de rode incheckpaal. Daarnaast is het ticket ook verkrijgbaar via onze website.

Ik hoor het graag als je verder nog vragen hebt.
Kan de NS iets zeggen over hoe groot de kans is dat je in de spits met de ICD te maken krijgt met vertragingen? Bijvoorbeeld: in 40% van de gevallen is er in de spits sprake van vertraging of uitval (zoals de pers schrijft)? En hoe vaak betreft het echte uitval?
In de reisplanner kan je voor de ICD treinen per trein de historische vertragingsstatistieken bekijken van de afgelopen 3 maanden (zie de bijlage voor een voorbeeld).
Badge +3
Volgens deze pagina is de betreffende rit de afgelopen drie maanden 7 keer niet uit Amsterdam vertrokken en 4 keer met een vertraging van minimaal 5 minuten. Dat roept de vraag op waarop die stiptheid in de reisplanner gebaseerd is, want 100% lijkt me niet correct. Zeker ook aangezien veel vertraging onderweg wordt opgelopen; de statistieken voor vertrek uit Rotterdam zijn slechter (en zeggen niet alles over aankomstpunctualiteit, maar toch wel wat).
Hm, interessant. Ik meende dat die redelijk klopte, alleen een maand achterliep, maar dan kom je nog niet op 100%. Geen idee waarom die voor die trein niet klopt, voor de treinen ervoor en erna lijkt het beter te kloppen (een stiptheid van 75 resp. 50%).

Reageer