Sticky

Intercity Direct tijdelijk toeslagvrij


Reputatie 6
Reis je tussen 10 december 2017 en 8 april 2018 met Intercity direct in de daluren, dan hoef je tijdelijk geen Toeslag te betalen (normaal € 2,40) op het traject Schiphol-Rotterdam Centraal. De daluren zijn op werkdagen tussen 09:30 en 16:00 uur en tussen 19:00 en 06:30 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag. Op deze manier komt de boete die NS eerder dit jaar heeft betaald aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het niet behalen van de afgesproken prestaties op de Hogesnelheidslijn in 2015 en 2016 ten goede aan de reiziger.

Hoe reis je deze periode met de Intercity Direct?

  • Reis je met een treinticket of e-ticket dan hoef je in de daluren geen los Toeslagbewijs te kopen.
  • Reis je met een OV-chipkaart of NS-Business Card haal dan wel je kaart langs de Toeslagzuil. De Toeslag in de daluren is automatisch € 0,-.
  • Heb je een Intercity direct Altijd Toeslagvrij maand- of jaarabonnement dan hoef je net als anders niet langs de Toeslagzuil.


Hoe kan ik controleren wanneer ik € 2,40 Toeslag moet betalen of niet?
De Intercity Direct is buiten spitstijden (tussen 09:30 en 16:00 uur en tussen 19:00 en 06:30 uur) toeslagvrij. Hierbij is ook de normale 5 minuten speling van toepassing. Verder kan je het altijd in de reisplanner of de reisplanner Xtra App zien; per trein staat aangegeven wanneer de toeslag 0,- euro is.

Waarom moet ik toch langs de toeslagzuil in de periode dat er geen Toeslag is?
Dit voorkomt misverstanden en de verrassing van een boete aan boord van de trein, je zit altijd goed en betaalt dus nooit te veel: de zuil rekent automatisch 0 euro in de toeslagvrije periode.

Ik begin mijn rit in Breda buiten de spits, maar vanaf Rotterdam reis ik in de spits. Moet ik dan wel een toeslag betalen?
Nee, in dit geval heb je geen toeslag nodig. Hetzelfde geldt als je in Amsterdam opstapt en vanaf Schiphol in de spits reist.

Mijn toeslagvrije trein heeft vertraging en vertrekt toch in de € 2,40 toeslagperiode, moet ik betalen?
Nee, het is wel belangrijk dat je op het perron langs de Toeslagzuil bent gegaan voordat de spits begon: het tijdstip waarop je incheckt bepaalt de prijs. Als je reist zonder OV-chipkaart is een los Toeslagbewijs of e-ticket niet nodig; de vertrektijd volgens dienstregeling is dan bepalend.

Ik heb een kaartje gekocht, achteraf was dat niet nodig. Wat nu?
Als je binnen 30 minuten na aankoop naar een NS-verkoopbalie gaat kunnen ze uit coulance de toeslag direct terugbetalen. Lukt dat niet kan je hiervoor op deze website je geld terugvragen.

Ik heb een jaarabonnement Altijd Toeslag Vrij, krijg ik ook compensatie?
Houders van een doorlopend Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement ontvangen € 100 tegemoetkoming. De klanten die dit betreft krijgen hierover in december schriftelijk detailinformatie. Dit bedrag is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu bepaald als een passend bedrag.






66 reacties

Reputatie 6
Ik bespeur dat dit topic op een vreemde startdatum is gezet, waardoor er weinig reacties op zijn gekomen. Mogelijk, door deze reactie, breng ik de discussie op gang, zodat wij ook feedback krijgen op deze procedure. Het is namelijk best een interessante situatie, jullie feedback is daarbij belangrijk.
Badge
Kunnen jullie nu ook al startdata van topics aanpassen? Wat krijgen we nou, zijn jullie soms moderators ofzo? 😃

Fijn dat de toeslag in de daluren weg wordt gehaald. Ik ben alleen wel benieuwd naar het effect hiervan op de drukte in de daluren (zeker aan de randen van de spits). Weliswaar reis ik slechts zeer incidenteel met ICd, maar ik denk dat het wel eens stampen kan worden in die zes bakjes...

Overigens wel leuk dat jullie een foto van IC Brussel plaatsen in een ICd-topic (zie de stickers op het raam). Niet op de zaken vooruitlopen hè, de Benelux-plus rijdt nog lang niet! 😉
Als ik in breda in de daluren incheck en later in de spits kom moet ik wel betalen schrijven jullie. Weet het toeslagpaalte in breda dit of moet ik in de trein alsnog toeslag kopen?
Reputatie 5
Badge
Stel je neemt om 15.44 de ICD vanuit Breda, dan kun je 'inchecken' bij de toeslagzuil om zeg 15.43 en dus zonder toeslagkosten. Een weldenkende klant gaat dan niet in Rotterdam (waar het inmiddels >16.00 is) uitstappen en naar de toeslagzuil om vervolgens zijn/haar zitplek kwijt te zijn.

Daarbij heeft die reiziger zoals het hoort zijn/haar Ovchip aangeboden bij de zuil in Breda en werd er geen toeslag afgeschreven. Daarmee is aan de inspanningsverplichting gedaan. Toch?

In mijn optiek klopt de redenatie niet dat je dan plots onderweg moet inchecken.
Reputatie 6
@Marv De toeslag hoeft niet betaald te worden wanneer er in de daluren wordt ingecheckt. Als dit betekent dat de reis in Breda begint in de daluren, is een toeslag laden niet nodig (en ook niet mogelijk zonder uit- en instappen). In de Reisplanner en de app zal altijd aangegeven worden of de toeslag wel of niet nodig is. Wat jij aangeeft, Raymond, kan ik bevestigen.
Reputatie 5
Badge
In de informatie staat toch echt:

"Ik begin mijn rit in Breda buiten de spits, maar vanaf Rotterdam reis ik in de spits. Moet ik dan wel een toeslag betalen?
Ja, in dit geval heb je wel een toeslag nodig. Hetzelfde geldt als je in Amsterdam opstapt en vanaf Schiphol in de spits reist."

Dus ergens gaat er iets mis! 🙂
Reputatie 6
Excuses, dat is verkeerd doorgevoerd. Aangepast!
Thanks, snel opgelost
Komisch dat het stel op de foto in de openingspost in een internationale trein naar Brussel zit, niet in een ICd. Muggenziften met Henk 😃
Hallo,
Ik heb een doorlopend Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement gehad van juli 2013 t/m september 2016. Heb ik dan ook recht op de EUR 100 tegemoetkoming en zo ja, moet ik dan nog bericht krijgen of zijn alle mensen die er recht op hebben al geïnformeerd?
Ik heb juist gisteren weer een ICD-toeslagvrij maandabonnement gekocht t/m 6-1-2018. Jaarabonnementhouders krijgen 100 tegemoetkoming. Hoeveel tegemoetkoming krijgen maanabonnementhouders?
Reputatie 6
Ik vind het jammer dat er van 10 december tot 28 februari geen toeslag meer betaald hoeft te worden voor de intercity direct. Ik ben bang dat het dan een stuk drukker gaat worden in deze trein.
Als ik een dagretour eerste klas geboekt heb van amsterdam naar rotterdam centraal, moet ik dan alsnog extra toeslag kaartjes erbij kopen?
Hi Sophie! Welkom op ons forum. Als je binnen de in dit topic gestelde tijden je reis begint is dat niet nodig. De daluren zijn op werkdagen tussen 09:30 en 16:00 uur en tussen 19:00 en 06:30 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag. Vang je je reis aan tijdens een spitsmoment van dien je een toeslag aan te schaffen. Dit kan het makkelijkst middels een toeslagzuil met je ov-chipkaart (zorg voor voldoende saldo) of een aanvullend eticket.
Reputatie 7
Badge +3
Henk_NL schreef:

Komisch dat het stel op de foto in de openingspost in een internationale trein naar Brussel zit, niet in een ICd. Muggenziften met Henk :D


Dan zift ik mee 😃 het kan ook een internationale trein naar Amsterdam zijn 😛
Die twee zien eruit als een Nederlands stel die voor het eerst op een Tinder-date gaan en het meteen goed doen en naar Belgie gaan 😛
Trein-D schreef:

Ik vind het jammer dat er van 10 december tot 28 februari geen toeslag meer betaald hoeft te worden voor de intercity direct. Ik ben bang dat het dan een stuk drukker gaat worden in deze trein.



Het is alleen in de daluren dat er tijdelijk geen toeslag betaald hoeft te worden.
Badge
Robert B schreef:

Henk_NL schreef:

Komisch dat het stel op de foto in de openingspost in een internationale trein naar Brussel zit, niet in een ICd. Muggenziften met Henk :D


Dan zift ik mee 😃 het kan ook een internationale trein naar Amsterdam zijn :P



En ik zift vrolijk mee over het ziften: ik was eerst hoor jongens! 😉

DDietzen schreef:

Overigens wel leuk dat jullie een foto van IC Brussel plaatsen in een ICd-topic (zie de stickers op het raam). Niet op de zaken vooruitlopen hè, de Benelux-plus rijdt nog lang niet! ;)


Zie post #2, timestamp: 6 december 2017, 20:20 🆒
Reputatie 7
Badge +3
Haha DDietzen die had ik natuurlijk gezien maar jouw #2 triggerde me niet genoeg om te ziften (want je had gelijk natuurlijk) 😛
Reputatie 6
@forumns Voor alle consumenten en zakelijke reizigers die tussen 1 januari 2016 en 10 december 2017 een ICD-Toeslagvrij (jaar)abonnement hebben gehad, krijgen €100,- vergoeding.
@aheuvel Alleen de jaarabonnementhouders komen in aanmerking voor restitutie. Dit is de opdracht van het Ministerie, waarbij als advies wordt meegegeven voor reizigers in de toekomst die voor 1 maand een ICD-Toeslagvrij abonnement nodig hebben, dit met losse toeslagen bij de paaltjes te doen.
Thomas NS schreef:

@forumns Voor alle consumenten en zakelijke reizigers die tussen 1 januari 2016 en 10 december 2017 een ICD-Toeslagvrij (jaar)abonnement hebben gehad, krijgen €100,- vergoeding.
@aheavel Alleen de jaarabonnementhouders komen in aanmerking voor restitutie. Dit is de opdracht van het Ministerie, waarbij als advies wordt meegegeven voor reizigers in de toekomst die voor 1 maand een ICD-Toeslagvrij abonnement nodig hebben, dit met losse toeslagen bij de paaltjes te doen.



Jammer dat dit is gecommuniceerd toen ik een nieuw ICD-toeslagvrij-maandabonnement aanschafte. En nu?
Thomas NS schreef:

@forumns Voor alle consumenten en zakelijke reizigers die tussen 1 januari 2016 en 10 december 2017 een ICD-Toeslagvrij (jaar)abonnement hebben gehad, krijgen €100,- vergoeding.
.



Dank voor je antwoord. Geldt dit alleen als je de gehele periode een jaarabonnement hebt gehad of ook in het geval dat je een deel van die periode (zoals in mijn geval tot 1 oktober 2016) een jaarabonnement had?
Reputatie 6
@Forumns Bij een deel van deze periode, wordt de tegemoetkoming gerealiseerd. Ook in jouw geval dus!
@Aheuvel Afhankelijk van jouw gebruik, is een maandabonnement voor de ICD niet verkeerd. De toeslag bij de paaltjes laden is voordeliger voor reizigers die vooral in de toeslagvrije periode zullen reizen. Als de ICD veel gebruikt wordt, kan het maandabonnement nog steeds een betere oplossing zijn (en ook goedkoper).
Thomas NS schreef:

@Forumns Bij een deel van deze periode, wordt de tegemoetkoming gerealiseerd. Ook in jouw geval dus!
[i]



Hi Thomas,
Dat is goed om te horen!
Tot op heden heb ik echter nog geen bericht van NS gehad hierover. Mijn Werk e-mailadres werkt niet meer (vestiging is opgeheven) en mijn Privé e-mailadres staat wel goed aangegeven in Mijn NS Zakelijk.
Wat kan ik doen?
Reputatie 6
In dit geval zou je het beste mij een privébericht kunnen sturen. Dit doe je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'.
Zou je in dit bericht de volgende gegevens willen geven?
Voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer, rekeningnummer en OV-chipkaartnummer. Geef daarbij ook jouw oude en huidige e-mailadres aan. Alvast bedankt!

Reageer