Sticky

Intercity Direct tijdelijk toeslagvrij

Toon eerste bericht

66 reacties

Badge +3
Reacties #26 en #36 zijn niet meer relevant.

De reisplanner is inmiddels aangepast voor de tijden waarop toeslag benodigd is (tot 9:30 en tot 19:00 dus).
Reputatie 2
Zit er kans in dat dit word verlengd of loopt het definitief af?

Jelle
De Intercity Direct is tot en met 28 februari 2018 in de Daluren toeslagvrij. Tot dusver is er bij ons geen bericht bekend dat dit verlengd zal worden. Mocht dit wel het geval zijn dan zal dit uiteraard op de website gecommuniceerd worden en op de betreffende stations.
Hoi, wanneer deze maand is de tegemoetkoming??

Reis je tussen 10 december 2017 en 8 april 2018 met Intercity direct in de daluren, dan hoef je tijdelijk geen Toeslag te betalen (normaal € 2,40) op het traject Schiphol-Rotterdam Centraal. De daluren zijn op werkdagen tussen 09:30 en 16:00 uur en tussen 19:00 en 06:30 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag. Op deze manier komt de boete die NS eerder dit jaar heeft betaald aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het niet behalen van de afgesproken prestaties op de Hogesnelheidslijn in 2015 en 2016 ten goede aan de reiziger.

Hoe reis je deze periode met de Intercity Direct?

• Reis je met een treinticket of e-ticket dan hoef je in de daluren geen los Toeslagbewijs te kopen.
  • Reis je met een OV-chipkaart of NS-Business Card haal dan wel je kaart langs de Toeslagzuil. De Toeslag in de daluren is automatisch € 0,-.
  • Heb je een Intercity direct Altijd Toeslagvrij maand- of jaarabonnement dan hoef je net als anders niet langs de Toeslagzuil.

Hoe kan ik controleren wanneer ik € 2,40 Toeslag moet betalen of niet?
De Intercity Direct is buiten spitstijden (tussen 09:30 en 16:00 uur en tussen 19:00 en 06:30 uur) toeslagvrij. Hierbij is ook de normale 5 minuten speling van toepassing. Verder kan je het altijd in de reisplanner of de reisplanner Xtra App zien; per trein staat aangegeven wanneer de toeslag 0,- euro is.

Waarom moet ik toch langs de toeslagzuil in de periode dat er geen Toeslag is?
Dit voorkomt misverstanden en de verrassing van een boete aan boord van de trein, je zit altijd goed en betaalt dus nooit te veel: de zuil rekent automatisch 0 euro in de toeslagvrije periode.

Ik begin mijn rit in Breda buiten de spits, maar vanaf Rotterdam reis ik in de spits. Moet ik dan wel een toeslag betalen?
Nee, in dit geval heb je geen toeslag nodig. Hetzelfde geldt als je in Amsterdam opstapt en vanaf Schiphol in de spits reist.

Mijn toeslagvrije trein heeft vertraging en vertrekt toch in de € 2,40 toeslagperiode, moet ik betalen?
Nee, het is wel belangrijk dat je op het perron langs de Toeslagzuil bent gegaan voordat de spits begon: het tijdstip waarop je incheckt bepaalt de prijs. Als je reist zonder OV-chipkaart is een los Toeslagbewijs of e-ticket niet nodig; de vertrektijd volgens dienstregeling is dan bepalend.

Ik heb een kaartje gekocht, achteraf was dat niet nodig. Wat nu?
Als je binnen 30 minuten na aankoop naar een NS-verkoopbalie gaat kunnen ze uit coulance de toeslag direct terugbetalen. Lukt dat niet kan je hiervoor op deze website je geld terugvragen.

Ik heb een jaarabonnement Altijd Toeslag Vrij, krijg ik ook compensatie?
Houders van een doorlopend Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement ontvangen € 100 tegemoetkoming. De klanten die dit betreft krijgen hierover in december schriftelijk detailinformatie. Dit bedrag is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu bepaald als een passend bedrag.

Badge
Misschien reeds ten overvloede, maar: toeslagvrij reizen met Intercity direct in de daluren verlengd tot 8 april. https://www.treinreiziger.nl/intercity-direct-daluren-toeslagvrij-tot-8-april-advies-blijf-toeslagzuil-gebruiken/
Hoe zit het met Abonneehouders, nu de toeslagvrije periode is verlengd tot 8 april? Krijgen die weer een vergoeding? Krijgen die hun maandkosten terug?
Welkom op het NS Serviceforum, nme83 :)

Er wordt niet nog een vergoeding uitgekeerd voor reizigers met een doorlopend jaarabonnement. Deze was eenmalig.
Reizigers die een nieuwe bestelling hebben gedaan dit jaar, kunnen contact opnemen met onze klantenservice.
Dankjewel voor je reactie. Ik zal contact opnemen met klantenservice.
Badge +3
De laatste loodjes dan maar (8 april is voorbij)...
https://twitter.com/daryljaykyle/status/983814939881156608

Student wordt beboet (ik dacht eerst UvB à €50 maar het was gewoon de €10 dus, ook best duur want dat zijn vier biertjes minimaal natuurlijk!)

Domme student.. vergeten want toeslagvrij toch?
Maar dit de pet te boven of niet gelezen dus 😛
Nee, toeslag ICd is geen UVB. Daar is ooit een andere constructie voor opgezet waardoor het een juridisch ander verhaal was en de trainmanager dus ook geen BOA-bevoegdheid nodig had bij een reiziger zonder toeslag. UVB uitschrijven is een BOA-taak (want ontwerp PV).

In principe zijn er nog wel wat mogelijkheden als toezichthouder Wp2000, maar het is NS-beleid om daarvoor een BOA-bevoegd persoon te gebruiken.
Reputatie 4
Het is ook geen boete, maar een toeslagkaartje tegen verhoogd tarief.
Een uvb is dat (in eerste instantie) uiteindelijk ook niet, maar enkel een geldig vvb met wettelijke verhoging :8
Reputatie 4
Maar bij een UVB wordt wel om de reden gevraagd van het niet hebben van een geldig vervoerbewijs, inclusief met een verplicht "Miranda rights"-praatje: "U bent niet tot antwoorden verplicht, maar..." Een toeslagkaartje wordt gewoon verkocht voor € 10,00 op de trein en voor € 2,40 (of € 1,40 in de dal) buiten de trein.
Omdat het UVB een ontwerp PV is wat naderhand daadwerkelijk PV kan worden, en de toeslag ICd dat niet is omdat trainmanagers destijds niet BOA-bevoegd werden.
Reputatie 4
Dat zal inderdaad. Maar de procedure is hetzelfde op de ICE International naar Frankfurt. Daar zijn de toeslagkaartjes ook € 2,40 buiten de trein en € 10,00 in de trein. En volgens mij bestaat die toeslag al heel wat jaartjes langer dan de toeslag voor de IC Direct (maar dat kan ik fout hebben).
Ook daar maakt het handhaving een stukje eenvoudiger, omdat je 'gewoon' een toeslag verkoopt voor de prijs van 10 euro in plaats van de BOA-handeling ontwerp PV opstellen. Je hebt dus geen BOA-bevoegde personen nodig voor eenieder zonder toeslagkaartje 🙂

Reageer