beantwoord

Is 2e Pinksterdag volgens NS een feestdag?

Vandaag gereisd vanaf Maastricht (V: 14.57) naar Utrecht. Helaas bomen op het spoor tussen Weert en Eindhoven en tussen Eindhoven en Den Bosch. Conducteur NS adviseert om te reizen met Veolia vanaf Roermond (V: 15.37) naar Nijmegen (A: 16.52) en vandaar verder te reizen met NS naar Nijmegen. Tip conducteur NS: wel tussentijds uit- en inchecken bij NS en Veolia. Helaas: om 16.55 wordt Dal Vrij Dagkaart niet door de chippaal geaccepteerd. Reden: 2e Pinksterdag is geen feestdag, dus inchecken bij NS mag niet tussen 16.00 en 18.30 uur. Volgende conducteur NS staat op zijn strepen en maakt stampij in trein tussen Nijmegen en Utrecht. Wie pleegt er wanprestatie: NS door niet een rechtstreekse trein Maastricht-Utrecht te rijden of ik door in de daluren (14.50) bij NS in te checken en gedwongen om te rijden mbv Veolia via Nijmegen?
icon

Beste antwoord door Bart NS 13 juni 2014, 13:53

Met een Dal Vrij Dagkaart kan je tussen 16.00 en 18.30 inderdaad niet inchecken, in het scenario dat je schetst zou je een ander vervoerbewijs moeten aanschaffen. De kosten daarvan zou je dan achteraf weer terug te kunnen vragen.

Bekijk origineel

10 reacties

Vandaag het was inderdaad een feestdag voor de NS, daarom mij, blijvoorbeeld, kreeg 40% korting het gehele dag met mijn Weekend Vrij abonnement, omdat op een doordeweekse feestdag, alle spitsuren voor dat dag vervalt, dus ook de middagspits. Dit valt onder de voorwaarden van het abonnement.

Ik denk dat uw Dal Vrij dagkaart (Hema of Blokker??) heeft andere voorwaarden, waardoor het systeem kent uw product niet als een NS abonnement met de reguliere voorwaarden.
olik2 schreef:

Vandaag het was inderdaad een feestdag voor de NS, daarom mij, blijvoorbeeld, kreeg 40% korting het gehele dag met mijn Weekend Vrij abonnement, omdat op een doordeweekse feestdag, alle spitsuren voor dat dag vervalt, dus ook de middagspits. Dit valt onder de voorwaarden van het abonnement.

Ik denk dat uw Dal Vrij dagkaart (Hema of Blokker??) heeft andere voorwaarden, waardoor het systeem kent uw product niet als een NS abonnement met de reguliere voorwaarden.

Dal Vrijkaart heeft de voorwaarden dat je alleen in de daluren mag reizen, alleen meneer moet zijn reis onderbreken, moet daardoor opnieuw inchecken (in de spitsuren) en dat mag dus niet en kan ook niet met zo'n dagkaart.

Aan de ene kant belachelijk, want nu moet je dus eigenlijk gedwongen 2,5 o.i.d. wachten op een station totdat de daluren weer beginnen. Dan kan een conducteur wel enige coulance tonen, maar ja het in en uitchecken is de nieuwe Bijbel van de NS.

Ik had niet uitgecheckt, ik onderbreek mijn reis niet, dat doet NS.
Badge
Beste eduard5208,

Het klopt dat je volgens de voorwaarden niet mocht inchecken met je actieproduct. Alleen begrijp ik uit je verhaal dat je werd gehinderd door een verstoring en dat je hierdoor op dit tijdstip je incheck moest doen. Graag zoek ik daarom voor je uit wat ik voor je kan doen. Ik zal via een privébericht contact met je opnemen.

Ik heb je topic verplaatst naar 'overige producten'.
Femke NS schreef:

Beste eduard5208,

Het klopt dat je volgens de voorwaarden niet mocht inchecken met je actieproduct. Alleen begrijp ik uit je verhaal dat je werd gehinderd door een verstoring en dat je hierdoor op dit tijdstip je incheck moest doen. Graag zoek ik daarom voor je uit wat ik voor je kan doen. Ik zal via een privébericht contact met je opnemen.

Ik heb je topic verplaatst naar 'overige producten'.

Nee dat klopt niet, want de eerste incheck was in de daluren. Dat iemand daarna door een verstoring opnieuw moet inchecken is niet meer van belang.

Maar hoe gaat dat in het algemeen ? Stel ik ga terug om 15.30 maar ik moet onderweg overstappen op Veolia of Arriva ? Dan kan ik dus niet meer verder volgens de voorwaarden terwijl ik mijn terugreis niet onderbreek ?

Dan sta je straks in the middle of nowhere 2,5 uur te wachten tpt het half zeven is ?

Met een Dal Vrij Dagkaart kan je tussen 16.00 en 18.30 inderdaad niet inchecken, in het scenario dat je schetst zou je een ander vervoerbewijs moeten aanschaffen. De kosten daarvan zou je dan achteraf weer terug te kunnen vragen.
Bart NS schreef:

Makkelijk zeg, moet je maar net geld bij je hebben ook.
Reputatie 1
handig hè, zo'n ov chipkaart; een alles in 1 reiskaart. Niet dus...
Het lijkt erop dat je tegenwoordig met 2 of meerdere ov chipkaarten moet reizen.
Johnny2014 schreef:

handig hè, zo'n ov chipkaart; een alles in 1 reiskaart. Niet dus...
Het lijkt erop dat je tegenwoordig met 2 of meerdere ov chipkaarten moet reizen.

Reizen op één OV-chipkaart is voldoende.
Als je op 2 of meerdere kaarten reist, betaal je ook 2 of meerdere keren de ritprijs en dat kan nooit de bedoeling zijn.

En het reizen op een OV-chipkaart heb ik de afgelopen 8 jaar inderdaad als handig ervaren, zowel bij bus, tram en metro als bij NS en andere spoorvervoerders.
In al die jaren slechts 2x een probleempje meegemaakt. De eerste was zo'n 7 jaar geleden (valt eigenlijk nog onder kinderziektes, sind 1 week kon je in de bus de kaart gebruiken) toen door een stroomstoring niet meer uitgecheckt kon worden. Een dag later stond het instaptarief alweer op mijn OVC.
De tweede negatieve ervaring was 2 jaar geleden met een QBuzz. Bij een omleiding zat de chauffeur de instelling van de apparatuur te wijzigen (wat niet hoeft/mag bij een tijdelijke omleiding). Daardoor werd er teveel afgeschreven. 1 formulier en 2 weken later stond het verschil op mijn bankrekening.

En troost je met de gedachte dat ik doorgaans met 4 OV-chipkaarten op zak loop.
Eén van NS met o.a. een voordeelurenabonnement, de tweede van de RET (i.v.m. meedoen met de proef reizen op rekening, waarvoor het produkt op een abonnementloze kaart moest komen), dan een anonieme kaar om eventueel iemand mee te kunnen nemen en dan nog één of meerdere wegwerp OV-chipkaarten (dagkaart RET).
Voorheen zette ik het product dagkaart op 1 van de 2 persoonlijke OV-chipkaarten. Maar door die proef met reizen op rekening kan dat op dit moment even niet. En ach, wat is het verschil?
Het gaat om het gemak. En of ik nou een dag reis voor €3,55 met een persoonlijke kaart of met een wegwerpkaart, dat maakt voor mij geen verschil.
Het gaat om het handige en eenvoudige gebruik van die kaart(en).
Reputatie 1
Ik reis met 2 OV Chipkaarten.
1 persoonlijke OV chipkaart met Dal Vrij 1e klasse. Als ik voor de spits kan inchecken gebruik ik deze kaart en als ik in de spitsuur vrij ben en te lang moet wachten wanneer de spits om is, dan gebruik de 2e anonieme ov chipkaart en dan reis ik op saldo. Want dan reis ik 2e klasse.
Als ik maar 1 OVC gebruik dan moet ik in de spits 1e klasse vol tarief betalen. En dat is veel te duur!
Reputatie 7
Badge +4
U kunt ook een klassewissel naar de tweede klas toepassen en dan alleen met Dalvrijkaart reizen. Maar met twee kaarten vind ik persoonlijk makkelijker en sneller. Als je in de spits tweede klas reist en voor einde dienstregeling weer eerste klas wilt reizen, moet je die klassewissel weer uitzetten en dat betekent dan al met al zelfs twee keer naar het kaartautomaat. Ik reis ook met meerdere chipkaarten en het gaat probleemloos. Ik zie het niet als een groot bezwaar dat ik even de goede moet pakken. De spits mijden bevalt me het beste.

Reageer