beantwoord

Is het verboden om de hond mee te nemen in een vervangende NS bus?

• 28 december 2017
  • 31 reacties
  • 1952 Bekeken

Op 10 december zat ik met mijn hond en een grote koffer in de trein van Nijmegen naar Roosendaal. Helaas bleek in Breda (rond half 3) dat de trein niet verder zou rijden i.v.m. de sneeuw o.i.d. Vervolgens moest ik het station uit (waar ik moest uitchecken want de poortjes waren dicht) om mij richting de bussen te begeven. Nadat ik zeker een halfuur in de kou had gestaan kwam er uiteindelijk een bus. Toen ik wilde instappen werd ik er door een medewerkster op gewezen dat ik met een dergelijk dier de bus niet in mocht. Dit vond ik op zich vrij opmerkelijk aangezien het in de trein wél is toegestaan en ik braaf een kaartje voor mijn hond had. Daar stond ik dus, met mijn grote koffer en mijn hond in de sneeuw in het voor mij weinig bekende Breda. Een taxi kon ik niet nemen want daar mag je met de hond niet in en een lijnbus van Breda naar Roosendaal was ook niet bepaald een optie. Uiteindelijk heb ik mijn moeder zo ver kunnen krijgen om ondanks de sneeuw vanuit Vlissingen naar Breda te komen om mij op te halen. Per saldo was ik pas rond 6 uur uiteindelijk in Vlissingen. Kortom, kan een NS medewerker je zomaar de toegang tot een vervangende bus weigeren omdat je een hond hebt?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 29 december 2017, 13:06

Even een correctie op een eerder gegeven antwoord van onze kant.

In principe mag de hond gewoon mee. Sterker nog, de buschauffeur is verplicht de hond mee te nemen volgens de AVR NS. Echter, er zijn gevallen bekend dat een chauffeur een hond weigert i.v.m. mogelijke verontreiniging als de hond wagenziek wordt. Helaas is het zo dat er in het verleden regelmatig wat fout gegaan is, maar dat overkomt reizigers zelf ook 🙂, Dit wordt dan niet altijd gemeld bij de chauffeur waardoor de bus later in zijn dienst geruime tijd bezig is met het grondig reinigen.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge
Wekkom op dit forum, DominicRU. Wat vervelend wat u is overkomen.
Zeker ellendig om in sneeuw en kou de deur te worden gewezen door een NS medewerk(st)er. Kennelijk wil het busbedrijf geen honden in hun bussen. Vermoedelijk is de bus(chauffeur) en de dame ingehuurd, maar handelend namens NS is en blijft NS verantwoordelijk.
Het was handiger geweest als u snel contact had opgenomen met NS klantenservice, https://www.ns.nl/klantenservice/contact want ik vermoed dat u dan met hond en koffer per taxi naar Roosendaal was gebracht. Volgende keer beter!

Vergeet niet geld terug te vragen bij Ns voor u en uw hond. Schrijf erbij wat u is overkomen!
Geleidehonden mogen wel mee, dus dat een gewone hond niet mee mag bij een verstoring lijkt mij onredelijk. Dat een medewerker u en uw hond in de kou laat staan kan ik eigenlijk niet begrijpen. De hond achterlaten is geen optie.
Badge +3
Een willekeurige taxi zal je hond zeker mee nemen (zolang hij niet doorweekt is en een uur in de wind stinkt, en anders regelt het taxibedrijf maar een busje!)

Wellicht zal een taxichauffeur u er op wijzen dat het ongebruikelijk is, en hinten naar een extra fooitje omdat de luxe auto gestofzuigd moet worden... maar dat is ook alles!

Voor treinvervangend vervoer (touringcar met hoogpolig pluche tapijt)... vermoed ik hetzelfde want je had een kaartje voor de hond dus die mag mee of anders regelen ze maar iets. Eten en drinken (koffie zonder dekseltje) mag inderdaad niet in een touringcar of taxi i.v.m. geur en knoeien dus vlekken in de bekleding.

Dit ga je winnen, als je er een zaak van maakt! Voor fietsen is de ruimte meestal beperkt maar zelfs die touringcar chauffeurs denken mee "stuur kwartslag draaien en gooi hem maar plat in de bagageruimte maar als hij beschadigd raakt omdat iemand er een koffer op smijt is het uw schade"...
Reputatie 7
Badge
Voor treinvervangend vervoer (touringcar met hoogpolig pluche tapijt)... Ik vermoed hetzelfde want je had een kaartje voor de hond dus die mag mee of anders regelen ze maar iets.
Dit ga je winnen, als je er een zaak van maakt!

Denk ik ook, Robert, maar de meeste mensen maken er geen zaak van.
Bij treinvervangend busvervoer door Ringelberg riep de chauffeur tegen een minder valide oudere dame dat als ze niet sneller kon instappen, ze maar een taxi moest bemen. Ook die mevrouw stapte geschrokken uit en zal er geen zaak van maken.
Welkom op het NS Serviceforum, DominicRU :)

Wat een ontzettend vervelende situatie is dit voor je geweest. Honden mogen inderdaad meestal niet mee in de bussen, maar dat is gezien jouw situatie erg lastig. Zou je me een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en zo veel mogelijk details van deze reis? Je kunt me een bericht sturen door op mijn naam te klikken.

UPDATE: zie aanpassing in reactie Klaas-Jan
Dubbel
Waarom mogen ze niet mee in de bussen dan ? Er moeten toch dezelfde voorwaarden gelden als voor de trein bij treinvervangende bussen ?

Normaal mogen honden gewoon mee in de bus.

Mag 'de hond dan zomaar geweigerd worden ?
Reputatie 7
Badge +3
Natuurlijk mogen honden mee in treinvervangend vervoer. Het antwoord van Iris NS verbaast me dan ook zeer. Reizigers hebben een vervoersovereenkomst met NS en niet met een of andere busboer.NS moet dan ook zorgen dat de busondernemingen in geval van het rijden als treinvervangend vervoer de vervoersovereenkomst tussen de reiziger en NS uitvoeren. Daar hoort ook het kunnen meenemen van een hond bij.
Ik heb nog niet eerder gehoord dat honden niet mee mogen in de bus. Erg apart dit.
Badge +3
De fout ligt bij de buschauffeur/maatschappij.

Im mijn taxi geldt ook "niet vreten en drinken" (hond is een twijfelgeval, ik mag dat weigeren maar geleidehonden natuurlijk altiijd mee en wijs ik hun plekje naast mij, (passagier en/of hond)

Ken wel een persoon die enorm bang is voor honden, dus bij haar heb je pech in een taxi of bus...

Dat 'beest' komt er niet in! En dan maar ander vervoer regelen dus. In haar contract zal vast wel ergens een clausule staan "neemt geen honden mee" maar bij NS busvervoer en zeker met een touringcar bus niet zeuren!

Ik heet nog nét geen César Millán of Martin Gaus wat dat betreft. Maar ben dol op honden (en dat is wederzijds) :D

Kortom: Hond (met geldig ticket) mag mee in een NS bus!
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Jouw taxi is iets anders dan een bus die wordt ingezet voor treinvervangend vervoer.Het treinvervangend vervoer wordt uitgevoerd in opdracht van en onder verantwoordelijkheid van NS. NS moet de busboeren die tegen betaling deze diensten namens NS uitvoeren dan ook veel strakker aansturen. Betalende reizigers horen niet te worden overgeleverd aan de grillen van buschauffeurs.
Reputatie 7
Net zoals Loes was/ben ik ook in de veronderstelling dat honden gewoon mee mogen met TVV..
Reputatie 7
Badge
Net zoals Loes was/ben ik ook in de veronderstelling dat honden gewoon mee mogen met TVV..
het ligt niet aan jou of Loes. De oorzaak is de slappe organisatie van het treinvervangend vervoer en bijbehorende medewerkers. Het forum staat vol met schrijnende gevallen. Of de NS sluit slechte contracten af met de hulptroepen, of het toezicht daarop is slecht, of allebei.
Reputatie 7
Badge

Wellicht zal een taxichauffeur u er op wijzen dat het ongebruikelijk is, en hinten naar een extra fooitje omdat de luxe auto gestofzuigd moet worden... maar dat is ook alles!

Net alsof de Taxi niet al duur genoeg is.

Ik zou zelf nooit maar dan ook echt nooit een fooi geven aan een taxichauffeur (mocht ik ooit eens onverhoopt en taxi moeten nemen dan he..). De taxi is toch al duur genoeg.
Even een correctie op een eerder gegeven antwoord van onze kant.

In principe mag de hond gewoon mee. Sterker nog, de buschauffeur is verplicht de hond mee te nemen volgens de AVR NS. Echter, er zijn gevallen bekend dat een chauffeur een hond weigert i.v.m. mogelijke verontreiniging als de hond wagenziek wordt. Helaas is het zo dat er in het verleden regelmatig wat fout gegaan is, maar dat overkomt reizigers zelf ook 🙂, Dit wordt dan niet altijd gemeld bij de chauffeur waardoor de bus later in zijn dienst geruime tijd bezig is met het grondig reinigen.

Net alsof de Taxi niet al duur genoeg is.

Ik zou zelf nooit maar dan ook echt nooit een fooi geven aan een taxichauffeur (mocht ik ooit eens onverhoopt en taxi moeten nemen dan he..). De taxi is toch al duur genoeg.

Soms vraag ik me af wat ik hier doe. :?
Soms vraag ik me af wat ik hier doe. :?

Ik ook
Badge +3
Me 3.. 😛
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan NS
NS moet betere afspraken maken met de busmaatschappijen. Wanneer die schade en verontreiniging kunnen claimen bij NS zal het gedrag van de chauffeurs vebeteren
Reputatie 7
Badge
@Klaas-Jan NS: NS moet betere afspraken maken met de busmaatschappijen.
Dat lees ik iedere keer nadat er wat fout gaat met TVV.
Ik ben nog geen jaar op dit forum, en heb al meer dan 20 incidentmeldingen zien passeren...
De voor mij meest schrijnende was over een stemming bij Weert om ca 22 uur, waar door miscommunicatie mensen pas smorgens in Maastricht thuiskwamen. Buiten wachten op beloofde bus die niet kwam. NS personeel was naar huis en had alles afgesloten.
Klaas-Jan en ik hebben dit intern meteen bij de juiste mensen aangekaart, die dit zeker meenemen in hun afspraken die ze met de busmaatschappijen maken.
Reputatie 7
Badge
Klaas-Jan en ik hebben dit intern meteen bij de juiste mensen aangekaart, die dit zeker meenemen in hun afspraken die ze met de busmaatschappijen maken.

dat is positief!
Neem dan ook a u b mee dat bij TVV tussen (Eindhoven -) Boxtel - Den Bosch voortaan de touringcars station Vught weer overslaan, en dat er een mini-busje pendelt tussen Vught en Den Bosch. Dat scheelt NS en veel reizigers de langdurige omweg door dorp Vught.
Tot 2017 was dat ook zo. NS gaf/geeft aan dat ProRail het zo wilde, maar ik sprak november de regiomanager van ProRail, en die wist van niets. In zijn afspraken met NS stond en staat dat er elk half uur een taxibusje naar/van Vught pendelt. Kennelijk heeft iemand van "de juiste mensen" gedacht dat busje te kunnen besparen, maar niet bedacht dat alle touringcars nu per rit 20 minuten extra kwijt zijn, wat ook 33% extra geld kost.
Ik zal dit ook voor je doorgeven, klant_Jac.
Reputatie 7
Badge +3
En niks dat "in principe" de hond meemag in de treinvervangende bus. Die mag altijd mee. Dat moet NS gewoon dat glashard afspreken met de busmaatschappijen. Een betalende reiziger heeft een vervoersovereenkomst met NS en niet met de chauffeur van een touringcar en hoort dus ook geen last te hebben van die chauffeur.
Reputatie 7
Badge
Edit, vergissing.

Reageer