beantwoord

Is inchecken met Railrunner noodzakelijk?

• 29 december 2014
  • 12 reacties
  • 3644 Bekeken

Ik heb zojuist een Railrunnerkaartje voor morgen geladen op een anonieme OV Chipkaart. Dien ik dan morgen in te checken? Lijkt me onnodig, omdat er een datum op staat. Maar voor de zekerheid graag feedback van een ervaringsdeskundige.

Oh ja, en als ik dan dien in te checken, dan ook weer voor de terugreis?

Dank, Jeroen
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 29 december 2014, 20:20

Ja, het is verplicht om in- en uit te checken met een Railrunner. Inchecken doe je voor aanvang van elke rit op je vertrekstation (dus ook op de terugreis) en uitchecken doe je op je op iedere bestemming. Als je via een omweg reist, die je daar ook opnieuw uit en in te checken en als je overstapt op een andere vervoerder, check je om.
Bekijk origineel

12 reacties

Ja, het is verplicht om in- en uit te checken met een Railrunner. Inchecken doe je voor aanvang van elke rit op je vertrekstation (dus ook op de terugreis) en uitchecken doe je op je op iedere bestemming. Als je via een omweg reist, die je daar ook opnieuw uit en in te checken en als je overstapt op een andere vervoerder, check je om.
Reputatie 1
Ik weet dat het moet, en ik vrees dat het antwoord op mijn vraag iets zal zijn als :"we hebben nu eenmaal afgesproken dat iedereen in-en uitcheckt", maar toch ga ik de vraag stellen: waaròm moet je eigenlijk in-, uit- en omchecken met een railrunner?
Beste Jeroen D,

Het antwoord van De Luchtmacht is juist, ook met een railrunner moet je altijd in- en uitchecken. Door in en uit te checken maak je van de railrunner een geldig vervoerbewijs. Als je op een station komt waar de poortjes gesloten zijn, is dit ook de enige mogelijkheid om het station te verlaten. Ook is het handig om, bij eventuele vertraging, een claim geld terug bij vetraging.
Reputatie 1
Beste Brian NS,
Je zegt: "Door in en uit te checken maak je van de railrunner een geldig vervoerbewijs.", maar dat is natuurlijk niet waar: Ook zonder uitchecken is de railrunner geldig. (deze tekst staat volgens mij ook op eenmalige chipkaarten, "alleen geldig door in- en uit te checken". Als iemand dat letterlijk neemt zou hij in- en uitchecken voordat hij in de trein stapt, omdat zonder uit te checken het kaartje niet geldig zegt te zijn). .
Het is me nog steeds niet duidelijk waaròm je met een railrunner geacht wordt in-, uit- en om te checken. Oké, inchecken moet 'om van de railrunner een geldig vervoerbewijs te maken', uitchecken hoeft gewoon niet geloof ik, maar dat omchecken? waarom? Het is ontzettend onhandig ...
Hoi achterhoeker,
Het uitchecken is denk ik voor de statistieken!
De vervoerders willen graag exact weten wie waar, wanneer en waarom reist. Dat gaat natuurlijk niet lukken als u niet uitcheckt. Dat dat voor u onhandig is, is niet relevant, die kaart is er immers niet voor u maar voor de vervoerders.
Reputatie 1
Badge
het is doodsimpel-en al die mensen die daar maar over blijven strijden, vechten tegen windmolens. Je moet de situatie zoals NS die wenst zo zien als de metro's van GVB en RET (of Paris, of London, of welke grootstad tegenwoordig ook), die geheel totaal zijn bepoort en waar je dus enkel op/afkomt door te sjippen. Hierin wordt NS nu eens flink gesteund door de verenigde machinsten, die gisteren weer volop op de radio bepleitten, dat het afsluiten nu sneller gaat en alle stations zal betreffen.
Verder heeft uiteraard zoals vrijwel altijd theofiel zeer gelijk, dat de lusten voor de bedrijven en de lasten voor de klanten zijn. Wat die geoliede reclameboys je ook zouden willen doen geloven.
De klantvriendelijkheid blijkt ook al weer uit het feit, dat kinderen blijkbaar nog steeds niet gewoon vanwege leeftijd het railrunnertarief kan worden berekend, maar er apart iets moet worden geladen.
Zojuist 21 euro betaald voor een enkele reis van een 6 jarige. Ik was niet op de hoogte dat ik een aparte railrunner moest kopen. Slecht dat NS niet automatisch het tarief maximeert op 2,50. Echter nog tenenkrommender is het niveau van de klantgerichtheid dat bij een vraag hierover geweigerd wordt om geld te restitueren. Hoe jaag ik mensen de trein uit?
Reputatie 7
Badge
@nwanko Als je een E-ticket hebt gekocht en geopend is restitutie inderdaad volgens de voorwaarden bij aankoop niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist 21 euro betaald voor een enkele reis van een 6 jarige. Ik was niet op de hoogte dat ik een aparte railrunner moest kopen. Slecht dat NS niet automatisch het tarief maximeert op 2,50. Echter nog tenenkrommender is het niveau van de klantgerichtheid dat bij een vraag hierover geweigerd wordt om geld te restitueren. Hoe jaag ik mensen de trein uit?
Als een 4-12 jarige zonder begeleiding reist mag er niet met een railrunner gereisd worden, dus tarief automatisch op €2,50 zetten voor 4-12 jarigen kan niet.
Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te kijken naar welk kaartje benodigd is.
Heeft u een kaartje uit de automaat gekocht dan kun u met de 6jarige naar een servicepunt. Heeft u al ingecheckt met dat kaartje dan geef ik u weinig kans.
Heeft u een e-ticket gekocht dan bent u akkoord gegaan met de voorwaarden dat wijzigen en restitutie niet mogelijk is.
Voor de 6 jarige kan overigens een kidsvrij abonnement aangevraagd worden. Deze is gratis, u betaalt alleen voor de aanschaf van een persoonlijke (op naam van de 6 jarige) OV chipkaart.
Badge +3
Als een 4-12 jarige zonder begeleiding reist mag er niet met een railrunner gereisd worden
Met een Railrunner mogen kinderen (in de leeftijd 4 tot en met 11 jaar) wel zonder begeleiding reizen in de 2e klas.
Reputatie 3

Raad u aan om een klacht in te dienen bij de OV Ombudsman (https://www.ovombudsman.nl). Is zo gepiept en wordt, relatief gezien, snel en kosteloos afgehandeld.

Reageer