beantwoord

jongeren dagkaart dal

  • 21 April 2024
  • 6 reacties
  • 270 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo ik heb een vraag over het gebruik van een id. Ik ben nu 13 en ga binnenkort met een jongeren dagkaart dal reizen alleen ik weet niet of ik nu ook verplicht een id moet bijhebben  omdat ik dus 13 ben alleen bij het ticket staat wel je moet een id mee brengen. 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 21 April 2024, 16:14

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6

Hey GianG. Welkom bij de NS Community.

In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar oud. Je dient dus wel een vorm van identificatie te laten zien indien je hier om gevraagd wordt! 

Reputatie 7
Badge +3

Nog belangrijker misschien is het ervoor zorgen dat je telefoon is opgeladen. Of neem het ticket uitgeprint mee.

Van de week was een conducteur helemaal niet te spreken over een jongen van een jaar of zestien met zo’n jongerendagkaart die hij niet kon tonen omdat (volgens hem) zijn telefoon leeg was. Dat leverde een flinke boete op.

Reputatie 7
Badge +3

Als je nu 13 bent en je regelmatig met het OV wilt gaan reizen, is het misschien handig om nu al een ID-kaart aan te vragen en niet te wachten tot je 14 bent.

Reputatie 7
Badge +4

Je mag gewoon niet reizen met een jongerendagkaart zonder ID. Je ID heeft dezelfde naamgegevens als je e-ticket. Is je naam op de ticket niet hetzelfde als op je ID, dan is je e-ticket niet geldig.Zonder ID natuurlijk al helemaal niet. Dat is ook logisch: anders zouden wel tien jongeren dezelfde kaart kunnen gebruiken. NS is niet helemaal gek.

Als je zonder ID reist, krijg je dus ook terecht een boete. Vanaf je 14e is een geldig ID verplicht, maar in de trein al vanaf je twaalfde.

Geen ID betekent gewoon hetzelfde als niet mogen reizen met een jongerenkaart, zo simpel is het.

Met het verhaal van ik heb een jongerenkaart, maar ik hoef nog geen ID te hebben op mijn dertiende, want het hoeft pas vanaf mijn veertiende, hoef je echt niet aan te komen. Dat is gewoon zwartrijden, en de boete daarvoor is vijftig euro. Dat is voor de meeste 13-jarigen heel veel geld.

Geen ID betekent geen jongerenkaart, zo simpel is het.

Misschien klinkt het gek, maar ik kan me toch echt een systeem voorstellen dat dit soort problemen niet kent. E-ticket V2.0. Lijkt me trouwens geen slecht idee na zoveel ellende en fraude de afgelopen jaren  met dat e-ticket. .

Misschien klinkt het gek, maar ik kan me toch echt een systeem voorstellen dat dit soort problemen niet kent. E-ticket V2.0. Lijkt me trouwens geen slecht idee na zoveel ellende en fraude de afgelopen jaren  met dat e-ticket. .

Het eticket lijkt me eerder een aflopende zaak gezien alle fraude.

Reageer