beantwoord

Kaartautomaat

• Intercity
  • 8 reacties

Sub onderwerp: OV fiets

Gisteren moest ik in Nijmegen uitstappen om daar de Sprinter naar Wijchen te nemen. Omdat mijn dochter een dik half uur lopen van het station woont in een afgelegen dorpje, waar geen OV komt in weekend en feestdagen, pak ik in Nijmegen een OV fiets en neem ik deze in de sprinter mee. Om te voorkomen dat ik bij aankomst in Wijchen, geen OV fietsen meer vind, omdat daar zijn maar vijf of zes fietsen te leen, geef ik de voorkeur aan om het OV fiets in Nijmegen te lenen, ik hoef maar twee haltes.

Gisteren riskeerde ik een hoge boete, omdat ik geen kaart kon kopen; gek genoeg was dit alleen online of via de app mogelijk. Overigens via de app, zie ik geen mogelijkheid om voor de OV fiets een kaart te kopen. Ik ging naar de site van de NS en daar probeerde ik een kaart/ticket te kopen, maar helaas dat kon alleen via Ideal en mijn pinpas staat  ingesteld voor alleen Ideal betalingen te doen met de identifeier; en ik had het niet bij me. 

Ik ging toch de trein in, met de bedoeling de conducteur het uit te leggen; en inderdaad, de conducteur kwam en ik legde hem uit dat ik geen kaart in de kaartautomaat kon kopen en ook niet online omdat ik mij identifeier niet bij mij had. Ik heb mijn pas zo ingesteld voor de veiligheid, ik smeekte hem om mij niet te beboeten, ik moest maar twee haltes. De conducteur liet mij gaan, maar ik moest beloven dat bij het uitstappen ik een kaart zou kopen, ik, vanzelfsprekend. Helaas, ook de kaartautomaat in Wijchen was het zelf verhaal. 

Ik ging naar de informatiepaal van de NS en legde het probleem uit, de medewerker gaf mij een andere telefoonnummer, ik belde en vertelde aan de andere medewerker opnieuw het voorval, ik vroeg aan haar of ik niet via een achteraf betaling of factuur een OV fietskaart via haar online kon bestellen, helaas was dat niet mogelijk. 

Weer riskeerde ik een boete op de terugweg, maar God dank er kwam geen controle; ik kon pas weer ademen toen ik moest uitstappen, pfff dat was op het nippertje. 

Op de heenweg gaf de conducteur mij het advies om mijn reis van te voren goed te plannen; hij heeft ook gelijk, maar ik heb tot dusver nóóit gedacht om een OV fietskaart online te kopen. Ook voor mijn reis, betaal ik altijd pas op het station; ik denk dat heel veel mensen dat ook doet. 

Ik heb een suggestie voor de NS. Geef de klant meer betaalmogelijkheden, als we een kaart alleen online moeten bemachtigen. Zoals, Googlepay, PayPal, afterpay e.d.

Er zullen meer mensen zijn die bij een IDEAL betaling, de identifeier nodig heeft en deze niet bij zich hebben, want meestal wordt aankopen via IDEAL thuis gedaan, via de computer. 

Bedankt voor alle aandacht. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. 

Nog een fijne tweede Pinksterdag van harte gewenst. 😊🕊️🔥

icon

Beste antwoord door Robert B 24 mei 2021, 15:10

Fietskaartjes (en hond e.d.) vind je in NS de app bij Meer - Kaartverkoop - Toeslagen.

Je kunt dan betalen via iDeal, creditcard of de app van je bank, maar als je die laatste ingesteld hebt dat je altijd een identifier moetgebruiken dan heb je daar natuurlijk weinig aan. Je zou dan nog kunnen kiezen voor vingerafdruk, gezichtherkenning of -iets minder veilig- een pincode van (bij mijn bank) vijf cijfers.

Waarom fietskaartjes e.d. nog steeds niet bij de kaartautomaten te koop zijn is mij ook een raadsel.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Fietskaartjes (en hond e.d.) vind je in NS de app bij Meer - Kaartverkoop - Toeslagen.

Je kunt dan betalen via iDeal, creditcard of de app van je bank, maar als je die laatste ingesteld hebt dat je altijd een identifier moetgebruiken dan heb je daar natuurlijk weinig aan. Je zou dan nog kunnen kiezen voor vingerafdruk, gezichtherkenning of -iets minder veilig- een pincode van (bij mijn bank) vijf cijfers.

Waarom fietskaartjes e.d. nog steeds niet bij de kaartautomaten te koop zijn is mij ook een raadsel.

Reputatie 7
Badge +3

Vorig jaar is het tijdens de eerste Corona golf korte tijd zo geweest dat er geen fietsen mee mochten in de trein om te voorkomen dat het te druk werd in de trein en waren de fietskaarten niet te koop, ook niet online. Later mochten fietsen wel weer mee, maar de fietskaarten waren alleen voorlopig te koop als e-ticket, niet in de automaat, Ook weer om te voorkomen dat er teveel reizigers met een fiets de trein in gingen en om wanneer je toch al een fietskaartje online kocht de reis met fiets gelijk te kunnen aanmelden.

U bent lang niet de enige die er tegenaan loopt dat de fietskaartjes niet te koop zijn in de automaat. Hopelijk kiest NS er weer snel voor om deze kaartjes weer via de automaat te kunnen kopen, zeker nu het treinreizen niet meer alleen voor noodzakelijke reizen zijn en de Corona cijfers rap de goed kant op gaan.

Je kunt dan betalen via iDeal of de app van je bank, maar als je die laatste ingesteld hebt dat je altijd een identifier wilt gebruiken dan heb je daar natuurlijk weinig aan.

En zonder smartfoon heb je er in zo'n geval helemaal niets aan.

Badge +3

Dat klopt, maar TS gaf aan de NS app te hebben.

Een smartphone is op zich ook niet nodig want een tablet of laptop kan ook, mits je een dataverbinding hebt (met wi-fi, simkaart of een geschikte niet-zo-smart telefoon als hotspot).

Heeft Nijmegen geen servicebalie trouwens?

Als ik overigens kijk op https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/wc001/verloop voor de afgelopen maand is de kans dat er (op een zondagmiddag) geen fietsen beschikbaar zijn in Wijchen inderdaad reëel.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan betalen via iDeal of de app van je bank, maar als je die laatste ingesteld hebt dat je altijd een identifier wilt gebruiken dan heb je daar natuurlijk weinig aan.

Dat klopt, maar TS gaf aan de NS app te hebben.

Een smartphone is op zich ook niet nodig want een tablet of laptop kan ook, mits je een dataverbinding hebt (met wi-fi, simkaart of een geschikte niet-zo-smart telefoon als hotspot).

Heeft Nijmegen geen servicebalie trouwens?

TS heeft dan wel de NS app, maar er zijn ook mensen die dat niet hebben, ik bv heb geen smartfoon en geen tablet en mijn laptop heeft geen dataverbinding, als ik de laptop al uberhaupt mee zou nemen bij het maken van een fietstochtje.

Wanneer ik plan om een fiets mee te nemen in de trein dan kan ik thuis online een e-ticket aanschaffen en uitprinten, maar stel dat ik vanaf huis een lang stuk ga fietsen, onderweg krijg ik een lekke band of iets anders waardoor ik niet verder kan, ik ben niet al te ver een station en wil dan mijn fiets mee nemen, dan kan dat niet want ik kan dan geen fietskaartje kopen.

Er wordt maar altijd vanuit gegaan dat iedereen altijd en overal online is. En in het geval van de fietskaartjes vraag ik me af of er echt minder fietsen in de trein zijn doordat ze alleen online te koop zijn. En ook vraag me af hoeveel fietsen hierdoor zonder kaartje zijn meegenomen, net als TS hier dus maar gedaan heeft.

Badge +3

Er wordt maar altijd vanuit gegaan dat iedereen altijd en overal online is. En in het geval van de fietskaartjes vraag ik me af of er echt minder fietsen in de trein zijn doordat ze alleen online te koop zijn. 

Off-topic en niets persoonlijks verder, maar ik heb het idee dat voor veel (de meeste?) mensen die geen smartphone hebben dat een heel bewuste keuze is, net zoals mensen die geen pinpas willen en overal contant willen betalen, of juist een printer hopeloos antiek vinden (want ik heb toch een smart watch waar alles mee zou moeten kunnen, waarom niet mee inchecken?)…

Dan wordt het inderdaad allemaal steeds lastiger, maar het zijn in feite beperkingen die je jezelf oplegt. En ja, een telefoon kan ook zomaar leeg raken, dan heb je er ook niets aan.

Hoe dan ook, een eenvoudige smartphone is betaalbaar (ik heb hier nog een Huawei P8 liggen die je zo mag hebben, zit wel een barstje in het glas maar doet het nog prima). En een abonnementje met wat belminuten en data kost ook een drol. Desnoods via een prepaid simkaartje, als je zo’n ding alleen in geval van nood zou gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het een bewuste keuze noemen, maar als ik naar mezelf kijk dan heb ik verder geen dingen waarvoor ik echt een smartfoon zou moeten hebben, alles wat ik echt wil moet kan ik af zonder smartfoon. Maar waar ik gewoon een bloedhekel aan heb is dat bedrijven je ongeveer dwingen om er eentje te hebben omdat bepaalde dingen alleen via een app kunnen. Ik vind het dan ook absoluut niet nodig om een smartfoon te nemen (kopen of een oude van iemand anders) alleen omdat NS tijdelijk (hoe tijdelijk?) geen fietskaartjes in de automaat heeft. Dat ik mijn (terug)reis met fiets niet kan aanmelden zal me verder worst wezen.

Reputatie 7
Badge +3

Steeds meer bedrijven bieden diensten aan die voornamelijk via smartphone zijn af te nemen. Maar waar een smartphone nog betaalbaar kan zijn, is een internet-abonnement dat niet. NS dwingt in feite om en een smartphone met internetbundel te nemen en via die smartphone te gaan bankieren. Hierdoor sluit NS mensen uit. Dit probleem speelt niet alleen bij fietskaartjes, maar ook bij jongerenkaartjes die alleen via de app te koop zijn.

@Jcy Voor de volgende keer: op grotere stations met service balie zij fietskaartjes aan de balie te koop. Voor de terugweg had je wel over een fietskaartje kunnen beschikken, je ging immers bij iemand op bezoek, die voor jou een kaartje had kunnen kopen.

Badge +3

Steeds meer bedrijven bieden diensten aan die voornamelijk via smartphone zijn af te nemen. Maar waar een smartphone nog betaalbaar kan zijn, is een internet-abonnement dat niet. NS dwingt in feite om en een smartphone met internetbundel te nemen en via die smartphone te gaan bankieren.

Elke smartphone kan verbinden via Wi-Fi en op een (Android of Apple) tablet kan je ook apps installeren of als je dát al niet hebt/wilt (dus alleen maar internet via een kabeltje) dan houdt het ergens op.

Voor informatie onderweg zul je dan inderdaad een databundel/verbinding of wifi moeten hebben. Niemand dwingt je daartoe, maar het gaat inderdaad wel die kant op met loketten op stations die gesloten worden en zo. En een pinpas of online betalen verplicht bij sommige winkels (zonder dat krijg je geen Domino’s Pizza bijvoorbeeld, en bij de AH hier hooguit nog één of twee kassa’s zonder zelfscan).

Reputatie 7
Badge +3

Steeds meer bedrijven bieden diensten aan die voornamelijk via smartphone zijn af te nemen.

Inderdaad. Ik had (ruim 20 jaar) een Visa creditcard via ICS. Daar kreeg ik vorig jaar of zo bericht van dat ik me opnieuw moest identificeren en dat kon alleen via een app op de smartfoon of tablet. Vervolgens heb ik die credit card opgezegd en nu eentje van de ING (dat kon eerder niet want ING had als voorwaarde dat je salaris daar moest binnen komen en dat had ik bij de Rabo, maar blijkbaar was de voorwaarde vervallen dus nu kon ik daar wel een credit card nemen).  

Maar zolang er voor bedrijven waarbij je alleen via de smartfoon diensten kan afnemen nog meerdere alternatieven zijn, kun je als consument nog kiezen voor een ander bedrijf. Met NS is dat niet mogelijk. 

Badge +3

NS moet eerst maar eens betaalmogelijkheden anders dan iDeal gaan aanbieden. Oke, een e-ticket kan inmiddels ook met creditcard (zonder extra kosten) maar die moet je dan toevallig wel hebben (ik had ook een ICS VISA ooit, gratis bij ANWB lidmaatschap maar alsnog dure grap qua debetrente bij aflossen in termijnen).

PayPal zou al een verademing zijn, maar nee da’s veel te ingewikkeld voor oNS zeggen ze dan.

Och ja, een internationale reis kan je prima telefonisch boeken, maar als een fietskaartje al niet lukt (incasseer maar gewoon via mijn abonnement en stuur een sms met ordernummer, plus wat andere controledingen zoals mijn naam en kaartnummer) dan houdt het ook op.

Oh wacht, sms is totaal onveilig dus daar beginnen we echt niet aan!

Reputatie 7
Badge +3

Een kaartje kopen met pinpas is voor velen geen probleem. Een kaartje via smartphone kopen en alleen kunnen betalen via bankapp zal voor menigeen wel een probleem zijn. Zie de vragen van ouders over aanschaf jongerenkaartjes voor 12 jarigen.

Badge +3

Noem me ouderwets of seniel,

De meeste jongeren hebben echt wel gewoon een smartphone, en kunnen daar meer mee dan hun ouders eigenlijk zouden willen.

Heb je als kid geen betaalrekening of bankieren app (of andere mogelijkheid), dan vraag maar aan je ouders inderdaad.

Maar daar ging het niet over.

Beste allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik heb een link aan mijn reactie willen toevoegen, maar ik weet niet hoe dat moet.

Als eerst wil ik jullie vragen, wie is TC? Ik ben Jcy. Ik beschik verder over een up to dated smartphone, heb betaalde internet, om niet openbare WiFi te hoeven gebruiken. Ik kan betalen via Afterpay, Google pay, en PayPal; maar een credit card heb ik niet.

Op jullie vraag of ik een kaart via de servicebalie had kunnen kopen, het antwoord is nee; deze was In Nijmegen niet bemand en In Wijchen is er geen servicebalie. 

MoDe zegt dat ik voor de terugweg een kaart kon kopen via mijn bezoek, maar die heeft geen internet bankieren, hoe had het dan gemoeten?

Ik zal voortaan rekening houden met alles wat fout kan gaan en voortaan mijn tickets thuis bestellen, ook voor de OV fiets.

Nogmaals bedankt. 

Reputatie 7
Badge +3

Als eerst wil ik jullie vragen, wie is TC? 

Je bedoelt denk ik TS. Dat staat voor Topic Starter, een algemene afkorting die op forums wordt gebruikt voor de persoon die een topic begint.

Reputatie 7
Badge +3

Fietskaartje niet meer in de automaat maar alleen online te koop is niet meer genoeg voor NS, NS wil nu ook dat het aanmelden van de fiets verplicht wordt.  Rover en de Fietsersbond willen dat niet.

Echt NS, hoe moeilijk wil je het mensen zonder smartfoon maken? En dat bericht komt dan ook precies op het moment dat MijnNS, dus waar je die fiets zou moeten aanmelden, al 2 dagen op rij storing heeft. Als er wanneer dit ingevoerd is weer een langduringe storing is, mag dan niet niemand een fiets mee nemen? Leuk hoor 25 korting maar dan betaal ik liever gewoon de gewone prijs en als alle fietsplekken vol zijn een volgende trein nemen, dan een klein bedrag aan korting waar ik net aan een ijsje voor kan kopen.

https://nieuws.ns.nl/zomerpilot-25-korting-op-fiets-in-de-trein-wel-vooraf-aanmelden/

Reageer