beantwoord

Kaartje kopen met via station

Als ik een reis uitzoek via de reisplanner kan ik een ver trek station en eindstation en tussenstation aangeven.
bij het kopen van mijn kaartje kan dit niet en moet ik dus tweemaal een kaartje kopen dat veel duurder is Hoe kan ik viastation aanklikken bij het kopen van een kaartje
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 mei 2019, 11:30

Ik heb een antwoord over het waarom er wel een prijs wordt getoond in de NS App maar niet in de reisplanner op de website.

Bij het plannen van een reis via de reisplanner wordt de volgende procedure gevolgd: We geven geen prijs weer omdat de prijs bij het reizen via een station erg kan afwijken op basis van het in- en uitcheck gedrag van de reiziger zelf. Een prijs aangeven is dus niet de bedoeling. Binnen de app wordt er op dit moment wel een prijs aangegeven maar wordt hierbij het VIA station niet meegenomen. Hierdoor is ook die prijs niet correct. Door onze analisten wordt naar dit probleem gekeken en ze gaan het oplossen. Waarschijnlijk komt er een aanpassing in de reisplanner in de app waardoor er op beide plekken wel een prijs wordt aangegeven en wordt er een extra disclaimer toegevoegd waarin we aangeven dat de prijs kan variëren op basis van het in- en uitcheckgedrag van de reiziger.

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo Kate10009 en welkom bij de NS Community.

Je kunt geen tickets kopen voor een reis via een ander station wanneer deze niet op de route ligt. In dergelijke situaties heb je 2 tickets nodig. 1 om van A naar B te komen, waarbij B je via station is, en een tweede ticket om van B naar C te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Als je korter dan 35 minuten op het via-station bent kun je beter met een chipkaart reizen omdat het tweede deel dan als overstap geldt. Als je langer dan 35 minuten onderbreekt zijn het sowieso twee aparte reizen.
Bij reisplanner kun je wel via intypen en vroeger kon je daar ook een kaartje voor kopen.
De prijs bij reisplanner staat er ook gewoon met via station
Wat is trouwens op de route?
Ik moet van Leiden naar Maastricht via Venlo
Reputatie 7
Badge +2
Vroeger kon dat inderdaad, nu kan het voor een los kaartje niet meer.
Maar vroeger hadden we geen OV-chipkaart en moest je altijd een los kaartje hebben (of abonnement), dingen veranderen nu eenmaal.
Met de OV-chipkaart kan het zoals gezegd wel, zolang je op dat via station maar uit en weer incheckt.
Badge +3
Kate10009 schreef:

Bij reisplanner kun je wel via intypen en vroeger kon je daar ook een kaartje voor kopen.
De prijs bij reisplanner staat er ook gewoon met via station

Maar de prijs staat er niet bij wanneer ik een reis plan van Leiden via Venlo naar Maastricht.

27.88 is de prijs
En tussenstation is venlo.

Er staat dus wel een prijs bij mijn reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
De prijs tussen Venlo en Maastricht is nog afhankelijk van de keuze tussen Arriva en NS voor het stuk van Roermond naar Maastricht.
Reputatie 3
Bij deze reislengte zit je sowieso al op MAX tarief, maar complicerende factor is, dat er een stukje ARRIVA tussen zit. Maar 27,88 is ook al meer als het normale MAX tarief voor enkel.
Als je alle reisdelen buiten de spits kan plannen, of eventueel iets langer wacht tot erna, dan ben je stukken goedkoper uit met al die voordelige dagkaartjes.
Klopt helemaal ware het niet dag ik een kortingskaart heb en dan 40% korting heb over 27.88
Badge +3
Dat lijkt me een fout in de Reisplanner (Android?). Die zou geen verkeerde prijzen moeten geven wanneer een via-station is opgegeven.
Het Het lijkt me meer een fout van de ticket verkoop van NS want die hebben via niet ingevuld en op de achtergrond bij de bron source Zie je wel dat via nog ingevuld moet worden maar het programma neemt dat niet mee Het probleem is dat niemand dat weet die bij de klantenservice werkt en dus kan niemand een kaartje kopen met een via tussenstation
Badge +3
De mogelijkheid om via een omweg een kaartje te kopen is afgeschaft op 1 januari 2011. Het is dan ook een fout in de Reisplanner wanneer er prijzen worden getoond voor reizen die op die manier niet betaald kunnen worden.

NS heeft in 2010 aangegeven niet meer te willen investeren in programmatuur om kaartjes via een omweg te verkopen en is daarom op 1 januari 2011 gestopt met de verkoop van omwegkaartjes, rondreizen en andere "ingewikkelde" kaartjes.

Het reizen via een omweg kan nog wel maar dan gaat dat op saldo met een OV-chipkaart. De langeafstandskorting blijft in stand wanneer je binnen 35 minuten na uitchecken op je omwegstation weer incheckt en ook wanneer je van vervoerder wisselt.

Het maximum aantal tariefeenheden dat berekend wordt voor een doorgaande enkele reis op saldo is 200. Die 200 tariefeenheden kosten €26,50 in de tweede klas. Met 40% korting €15,90. De gehele reis, inclusief omweg, moet binnen 6 uur gemaakt worden. Je mag wel omreizen maar niet terugreizen in de richting van je vertrekstation.
Dat lukt nooit in die tijd

Dus dure dag of met de auto

In ieder geval was het vroeger wel.mogelijk zoals ook in de reisplanner staat.

Ns wordt er niet beter op
Badge +3
Misschien kan een moderator eens navragen waarom sommige reisplanners wel prijzen tonen wanneer je een reis plant met een via-station. Die prijzen zijn niet correct en bovendien is het niet mogelijk om via die routes kaartjes te kopen. De reisplanner op de website doet het wel correct door aan te geven dat er geen prijs bekend is op het traject.

De tijden dat we weekendretour-rondreizen met antennetrajecten konden kopen liggen tijden achter ons. Dat waren wel leuke puzzels voor lokettisten en conducteurs. Zoals een weekendretourrondreiskaartje van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Eindhoven, Vlissingen en Rotterdam Centraal, met overnachting in Vlissingen. (Daar zat een antennetraject in van Boxtel naar Eindhoven.) Maar ik heb er best begrip voor dat dit soort tariefmatige grappenmakerij voor een heel beperkte groep reizigers nuttig is maar naar verhouding veel te veel kost.
Badge +3
Ik ga het (kort is niet mogelijk) proberen uit te leggen @Kate10009 !

9292 toont de prijs van een 'via' (of terugsteekadvies, maar da's een andere discussie) gewoon alsof je twee losse reizen maakt, met bijbehorende prijs.

De NS planner geeft bij een via nooit een prijs want het is onbekend of je daar overstapt (binnen 35 minuten verder) of je reis langer onderbreekt.

Kaartjes van A naar C via B worden al heel lang niet meer verkocht.

Maar met een ov-chipkaart is het geen enkel probleem! Je zult dan op je 'via' station moeten uit- en weer inchecken (wegens omreizen), maar toevallig is dat in dit geval een overstap tussen vervoerders (wegens Venlo-Roermond met Arriva) dus moet dat altijd.

Die reis kan je gewoon (met korting) maken op een ov-chipkaart (en die heb je dus). De prijs die 9292 toont is altijd hoger dan de werkelijkheid, want je krijgt/behoudt (binnen 35 minuten overstappen) gewoon de langeafstandskorting.

Om het nog moeilijker te maken... Het ligt er ook nog aan of je een NS Flex of klassiek abonnement hebt, en op welk tijdstip je aan je reis begint en 'overstapt' (spits/dal of andersom).

Zonder Flex betaal je (in het voorbeeld van @iMark) voor Venlo - Roermond het spitstarief, en reist dan verder op dal met NS, want die overstap is na 18:30. Je mag tot 16:04 inchecken in Leiden op daltarief.

In jouw eigen voorbeeld (vertrek 15.01 uit Leiden) betaal je vanaf Nijmegen zonder Flex het spitstarief bij Arriva (in ieder geval Nijmegen tot aan Roermond, en als je in Venlo in de spits overstapt op NS ook nog).

Lastig hè? Geen wonder dat de NS planner geen prijs weet te geven. Waarom zou je via Nijmegen willen, en niet via Den Haag en Eindhoven naar Venlo?

Werkzaamheden? Niets van aantrekken, er rijden zelfs extra intecity's tussen Eindhoven - Tilburg - Den Bosch (omweg om Boxtel te ontwijken), dus dat is verder geen reden om helemaal via Nijmegen en Venlo te gaan.

Fijne communicatie weer... omreisroutes adviseren die niet nodig zijn! Misschien is het een overstap minder, maar met alleen NS (dus heel de reis op daltarief) kom je er ook, waarschijnlijk met dezelfde aankomsttijd zelfs!

Als je per se in Venlo moet zijn (langer dan 35 minuten), dan heb ik niets gezegd. 😋
Robert B schreef:

De NS planner geeft bij een via nooit een prijs want het is onbekend of je daar overstapt (binnen 35 minuten verder) of je reis langer onderbreekt.

Mijn NS app geeft mij bij een via-reisadvies gewoon een prijs. Dat kan ook prima, je selecteert een reisadvies en daarvoor krijg je de prijs.
Ik heb zojuist geprobeerd via een station een reis te plannen in mijn eigen NS Reisplanner Xtra app. Ik zie inderdaad ook een prijs staan bij die reis. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de database waar de reis vanuit gepland wordt. Voor de website geldt sowieso dat dit vanuit onze eigen gegevens gaat, en er wordt daardoor dus geen prijs getoond voor een via-reis. Voor de reizen die gepland worden via de app weet ik dit niet zeker. Ik ga hier mee aan de slag om dit uit te zoeken.

Let wel: hoewel er misschien een prijs wordt getoond in de app is het nog altijd niet mogelijk om een via-ticket te kopen. Je kunt dan, zoals al aangegeven, beter met een OV-chipkaart reizen of 2 aparte E-tickets kopen.
Badge +3
De prijs in de NS app klopt niet. Zie de uitleg van @Robert B. Daarom is het beter maar helemaal geen prijzen te tonen. Net zomin als de reisplanner op de website dat doet.
iMark schreef:

De prijs in de NS app klopt niet. Zie de uitleg van @Robert B. Daarom is het beter maar helemaal geen prijzen te tonen. Net zomin als de reisplanner op de website dat doet.

Bedankt voor de aanvulling. Die zin had ik gemist. Ik ga even afwachten wat de collega's aangeven en dit ook aankaarten.
Ik heb een antwoord over het waarom er wel een prijs wordt getoond in de NS App maar niet in de reisplanner op de website.

Bij het plannen van een reis via de reisplanner wordt de volgende procedure gevolgd: We geven geen prijs weer omdat de prijs bij het reizen via een station erg kan afwijken op basis van het in- en uitcheck gedrag van de reiziger zelf. Een prijs aangeven is dus niet de bedoeling. Binnen de app wordt er op dit moment wel een prijs aangegeven maar wordt hierbij het VIA station niet meegenomen. Hierdoor is ook die prijs niet correct. Door onze analisten wordt naar dit probleem gekeken en ze gaan het oplossen. Waarschijnlijk komt er een aanpassing in de reisplanner in de app waardoor er op beide plekken wel een prijs wordt aangegeven en wordt er een extra disclaimer toegevoegd waarin we aangeven dat de prijs kan variëren op basis van het in- en uitcheckgedrag van de reiziger.
Badge +3
Bedankt voor de toelichting.

Kunnen de analisten aangeven wat het nut is van het tonen van prijzen die per definitie niet correct zijn? De situatie lijkt eerder verslechterd te worden dan verbeterd wanneer ook de reisplanner op de website verkeerde prijzen gaat tonen.
Vandaar ook de disclaimer, iMark. De prijzen geheel weghalen roept ook weer vragen op, zoals ook in dit topic. Voor zover ik het begrijp zullen de prijzen altijd uitgaan van het minst gunstige scenario en hierdoor altijd de maximum prijs weergeven. Dit omdat er toch regelmatig vraag is naar de prijzen van een reis via een station.
Badge +3
Wanneer inderdaad de duurste mogelijkheid getoond wordt met de vrijwaring (Nederlandse vertaling van disclaimer) dat op basis van in- en uitchecken de reis mogelijk/waarschijnlijk goedkoper uitvalt, dan valt daar wel iets voor te zeggen.

Reageer