beantwoord

Kaartjes

• 28 mei 2019
  • 10 reacties
  • 300 Bekeken

Ik heb een kaartje voor a.s vrijdag voor naar Amsterdam, alleen ik ga er geen gebruik van maken.. Kan ik mijn geld terug krijgen?
icon

Beste antwoord door Tamzin 28 mei 2019, 16:18

Als u het kaartje in de automaat hebt gekocht kunt u het bij ieder loket weer inleveren. Als u een eticket hebt gekocht is teruggave helaas niet mogelijk omdat u anders zou kunnen frauderen.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Is het een e-ticket en is het al opengemaakt en geprint? Dan wordt er niet terugbetaald. Een kaartje uit de automaat dat niet gebruikt is wordt wel terugbetaald.

NS zou op de bestelpagina wel eens duidelijker mogen aangeven dat een e-ticket niet gewijzigd of geannuleerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Als u het kaartje in de automaat hebt gekocht kunt u het bij ieder loket weer inleveren. Als u een eticket hebt gekocht is teruggave helaas niet mogelijk omdat u anders zou kunnen frauderen.
Beste D Pauli, welkom bij onze Community!

Wat jammer dat je er helaas geen gebruik van kunt maken. Zou je ons willen vertellen om wat voor kaartje het gaat? 🙂
Reputatie 7
Badge +4

Klopt, maar dan wel pas na de dag van geldigheid en er mag niet mee zijn ingecheckt.
Beste D Pauli, welkom bij onze Community!

Wat jammer dat je er helaas geen gebruik van kunt maken. Zou je ons willen vertellen om wat voor kaartje het gaat? :)

Het gaat idd om een E-ticket van

Den Haag CS - Amsterdam Blm, ArenA.

Dus die ruime 12 euro kan ik dus naar fluiten... Ik moet naar een crematie in mijn eigen stad, en maak er dus geen gebruik van.. Vind het nogal wat dat je een E-ticket niet kan terug halen.... Het ticket heeft een Ticket Nr. Die zou men bij de NS ( een loket ) moeten kunnen blokkeren als men er geen gebruik van kan maken, door wat voor reden dan ook..
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is dus juist het probleem. Met het huidige systeem kan dat niet. Er schijnt achter de schermen gewerkt te worden aan een systeem waarmee e-tickets wel geblokkeerd kunnen worden. De laatste prognose voor invoering die we kregen was eind Q1 2019, maar aangezien we inmiddels bijna aan het eind van Q2 zitten, hecht ik daar maar geen waarde aan.
Dat laatste is dus juist het probleem. Met het huidige systeem kan dat niet. Er schijnt achter de schermen gewerkt te worden aan een systeem waarmee e-tickets wel geblokkeerd kunnen worden. De laatste prognose voor invoering die we kregen was eind Q1 2019, maar aangezien we inmiddels bijna aan het eind van Q2 zitten, hecht ik daar maar geen waarde aan.

Niet verkeerd naar jou bedoeld hoor, want je antwoord is gewoon top...

Maar dan maakt de NS van hun probleem mijn probleem, daar zit ik meer mee in mijn maag.
Reputatie 7
Badge +3
NS ziet het niet als haar probleem, want het staat ergens verstopt in de voorwaarden. En het levert natuurlijk een aardig centje op. Dit forum staat voor 90% vol met topics van mensen die hun e-ticket willen wijzigen of annuleren. Hopelijk is gedeelde smart halve smart 😉
Met de constant gemaakte suggestie om - tot het nieuwe systeem actief is - de reiziger in elk geval tijdens het bestelproces duidelijk te wijzen op deze voorwaarde, is tot op heden niks gedaan.
Badge +3
Probleem is dat een eenmaal gedownload e-ticket zonder meer geldig is. Vergelijk het met een bankbiljet.

Om te voorkomen dat ermee gereisd kan worden zul je dat het binnen heel het systeem moeten doorvoeren. Vergelijk 'dit bankbiljet' (nummer 😵 is ongeldig verklaard' en dat dan aan alle winkels laten weten.

Het is dus grotendeels een zichtbewijs. Ermee in- of uitchecken kan niet (de meeste stations hebben niet eens poortjes) dus hooguit bij controle in de trein kan er een (online) check gedaan worden t.o.v. een blacklist.

Maar als je dan niet gecontroleerd wordt kan je er dus (ook niet ná de reisdatum) mee aankloppen dat er niet mee gereisd is. Er is daar namelijk totaal geen registratie van mogelijk, in tegenstelling tot een chipkaartje waarmee in/uitchecken verplicht is.

Voor overduidelijke gevallen (vlucht geannuleerd maar wellicht ook die crematie, al duurt die niet de hele dag en zou je alsnog kunnen gaan reizen) zijn er zeer beperkte mogelijkheden.

Dat is in ieder geval geen geld terug, maar een nieuwe code om hetzelfde ticket voor een andere datum te verzilveren (een soort omboeken dus). Neem contact op met de klantenservice, in de hoop dat je iemand treft die deze vorm van coulance wil toepassen.
@Robert B Prachtig uitgelegd. De klant zou dit echter vooraf moeten meekrijgen en niet achteraf.

Reageer