beantwoord

Kan de datum van mijn eticket gewijzigd worden?

Hulp! Ik heb e tickets voor de hele familie (dagje Amsterdam ) gekocht. Vrijdag is moeder van mijn beste vriend overleden. Begravenis is op de dag van de e tickets... Dus mijn vraag is: is het mogelijk om datum te wijzigen of op een andere manier kaartjes te cancellen en geld terug krijgen? Heeft ns begrip voor dit soort situaties? Anders is 100 euro down the drain... alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thom 26 mei 2014, 19:59

Helaas Majaro: normaal gesproken is, na het ontvangen ervan, een e-ticket niet meer terug te draaien. De datum kan ook niet worden gewijzigd.

Al zijn de omstandigheden zeker tragisch: De reden is helaas dat het zeer fraudegevoelig is om geld terug te geven in dit geval. Niets, behalve een ethische levenshouding, belet u namelijk om de ticket nog een keer af te drukken en daarmee te gaan reizen.

Let wel, daar beschuldigt niemand u van en ik verwacht ook niet dat u dat doet maar het maakt teruggave wel erg moeilijk voor NS. Er zijn teveel mensen die daarvan misbruik kunnen - en vaak ook zullen maken. Dat is niet na te gaan. Het is een groot nadeel van het e-ticket. Mogelijk dat een NS-medewerker hier nog wat kan doen maar ik vrees van niet. Restitutie vindt niet plaats, ben ik bang.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Helaas Majaro: normaal gesproken is, na het ontvangen ervan, een e-ticket niet meer terug te draaien. De datum kan ook niet worden gewijzigd.

Al zijn de omstandigheden zeker tragisch: De reden is helaas dat het zeer fraudegevoelig is om geld terug te geven in dit geval. Niets, behalve een ethische levenshouding, belet u namelijk om de ticket nog een keer af te drukken en daarmee te gaan reizen.

Let wel, daar beschuldigt niemand u van en ik verwacht ook niet dat u dat doet maar het maakt teruggave wel erg moeilijk voor NS. Er zijn teveel mensen die daarvan misbruik kunnen - en vaak ook zullen maken. Dat is niet na te gaan. Het is een groot nadeel van het e-ticket. Mogelijk dat een NS-medewerker hier nog wat kan doen maar ik vrees van niet. Restitutie vindt niet plaats, ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +4
Ik vond het correct het even in een apart bericht te plaatsen: Het pleit er wel voor de e-tickets te vervangen door tickets op de mobiele telefoon. In Duitsland (Handy-ticket) werkt dit al goed en teruggave is dan geen enkel probleem. Dat kan zelfs binnen een minuut en automatisch. En met die barcode zijn de poortjes van NS gewoon te openen.
Badge
Hulp! Ik heb e tickets voor de hele familie (dagje Amsterdam ) gekocht. Vrijdag is moeder van mijn beste vriend overleden. Begravenis is op de dag van de e tickets... Dus mijn vraag is: is het mogelijk om datum te wijzigen of op een andere manier kaartjes te cancellen en geld terug krijgen? Heeft ns begrip voor dit soort situaties? Anders is 100 euro down the drain... alvast bedankt!

Beste Marajo,
Zoals Thom hieronder al aangeeft: dit is helaas niet mogelijk. Eenmaal aangeschaft zijn de tickets niet te ruilen of te restitueren, ook al zijn jouw omstandigheden heel vervelend. Thom stelt hieronder ook al dat dit inderdaad zeer fraudegevoelig is en dat we hier helaas geen uitzonderingen in kunnen maken. Ik wil je wel veel sterkte toewensen. Vriendelijke groet, Robby
Vervelende situatie, gecondoleerd.

Aan de NS: wordt het ticket niet gescand om te kijken of het geldig is? Dan kan toch iedereen zelf een ticket op de computer maken??

Als het wel gescand wordt, dan kan het ticket toch gedeactiveerd worden??
Die tickets kunnen wij nog niet scannen helaas. Wij controleren op zicht, dus wij kijken naar waarheidskenmerken van het E-ticket.

Wij komen soms wel E-tickets tegen waar mee geknoeid is, maar ik kan je zeggen dat het erg lastig is om ze na te maken.

Inderdaad heel vervelende situatie, ook namens mij gecondoleerd.
Oh ok, dat werkt dus anders dan bij de Deutsche Bahn. Daar kan men thuis een ticket printen en wordt de code in de trein gescand. Die tickets kunnen wel aangepast worden, hopelijk kan de NS daar ook op over gaan. Bedankt voor het antwoord.
Oh ok, dat werkt dus anders dan bij de Deutsche Bahn. Daar kan men thuis een ticket printen en wordt de code in de trein gescand. Die tickets kunnen wel aangepast worden, hopelijk kan de NS daar ook op over gaan. Bedankt voor het antwoord.

De internationale vervoerbewijzen, gekocht via internet kunnen wij tegenwoordig wel inscannen. Ik heb me laten vertellen dat een aantal collega's aan het testen zijn voor het uitlezen van de betreffende andere E-tickets en ik verwacht dat als deze proef geslaagd is, dat alle hoofdconducteurs en andere collega's met controlerende taken ook de E-tickets kunnen uitlezen, maar tot die tijd moet ik het helaas visueel doen in combinatie met een geldig identiteitsbewijs.
Misschien een beetje laat maar toch...vanaf morgen moet je toch je e-tickets ook inscannen? Er zijn zelfs speciale poortjes voor! Dan is toch weldegelijk te controleren of men er gebruik van maakt of niet?
Nee, dat MOET helemaal niet. Je KUNT de e-tickets eventueel gebruiken om poortjes te openen indien deze gesloten zijn. Aangezien er maar op een beperkt aantal stations poortjes zijn en deze grotendeels gewoon open zullen zijn, valt helemaal niet te controleren of men er gebruik van maakt.
Reputatie 7
Badge +4
In theorie wel maar er zijn nog maar weinig poortjes die dicht zijn en mensen zullen de code meestal nog niet gebruiken om die reden.

Reageer