beantwoord

Kan een medereiziger gebruik maken van samenreiskorting als deze later instapt dan de hoofdreiziger (en wel gelijk uitstappen)?

• 19 december 2018
  • 3 reacties
  • 583 Bekeken

Vooropgesteld wil ik even zeggen dat ik de mogelijkheid om als je samen met de trein ergens naar toe gaat de ander met korting mee te laten reizen waardeer. Heel vroeger had iedereen gewoon zijn eigen kortingskaart nodig.
Het gaat me om de uitleg van deze voorwaarde : "Alleen geldig in dezelfde klasse en op hetzelfde traject als de persoon met wie je samen reist" (geplakt uit https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren zoals deze vandaag 18-12-2018 op de site staat)

Iemand met een Dalurenkaart Jongeren (die is niet meer te krijgen -weet ik) reist op een zaterdag (dus geen gedoe met middagspits) van A naar C. De reis komt langs (geen omweg, normale traject) via B waar overgestapt moet worden (blijft NS). In B stappen 2 neven in (die geen kortingskaart hebben) die meereizen naar C. Daar stapt iedereen uit.

Sinds kort is het mogelijk om ook een e-ticktet met samenreiskorting online te bestellen (heel fijn, want die neven hebben geen eigen dan wel anonieme ov-chipkaart). Mijn vraag is of zij voor het traject B-C een samenreisticket kunnen bestellen?

Want ze reizen op hetzelfde traject (B-C) alleen is de hoofdreiziger een stuk(je) eerder ingestapt.

Of moet je "hetzelfde traject" zo opvatten: "op hetzelfde station zijn ingecheckt en uitgecheckt" (ook al is dat uitchecken eigenlijk niet te controleren)

In de situatie dat ze alledrie op A waren ingestapt, de meereizigers uitstappen in B en de hoofdreiziger alleen doorreist naar C, kan (kon?) het wel, als ik topics van de afgelopen 2-3*) jaren lees. Of heb je dan nog een probleem bij een eventuele stationscontrole? Ik dacht dat in de algemene voorwaarden van NS ook staat dat je op het station een geldig vervoersbewijs moet hebben of iets van die strekking. Want de hoofdreiziger is niet meer bij je.

En zou het nog uitmaken als de hoofdreiziger uitcheckt op station B en daarna weer incheckt? Als hij dat binnen 35 min doet is hij niet zijn voordeel van "hoe langer de reis, hoe lager de marginale kosten". Ik denk overigens dat ik dat in dit geval zou laten zitten, want dan mist hij zijn aansluiting want de poortjes zijn ver weg van de sporen, dan is het jammer voor de medereizigers. (de meereiskaart - ze zijn nl met zijn 2-en; dus 1 een gewoon voltarief kaartje en de ander meereis uit de treinpakkers is in dit geval ook nog een optie)

Om het nog ingewikkelder te maken: in de uitleg bij het meereisretour uit de treinpakkers staat "alleen geldig als je de hele reis meereist". Dus daar hebben ze het wel over de hele reis. Overigens: Bij dat kaartje moet je een beginstation invullen als je dat bestelt. Maar stel dat je later opstapt dan de hoofdreiziger, dan vul je gewoon zijn beginstation in. Omdat het een papieren verhaal is, is dat technisch niet te controleren.

😉 deze bijv: https://community.ns.nl/overige-producten-6/samenreiskorting-10782

Bedankt voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 december 2018, 13:27

Het kan wel, maar je zit met een probleem. Op het moment dat de neven de poortjes passeren (of op het perron zijn op een station zonder poortjes), dienen ze in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Dat hebben ze op dat moment niet omdat er geen hoofdreiziger aanwezig is die een kortingsabonnement heeft, met recht om mensen met korting mee te nemen. Als ze hier gecontroleerd worden kunnen ze daarvoor worden bekeurd.

Het is simpel op te lossen, door de hoofdreiziger uit te laten stappen bij de neven en dan samen de reis te vervolgen. Doe je dat met uit en inchecken binnen 35 minuten, dan vervalt de lange afstandskorting inderdaad niet.
Bekijk origineel

3 reacties

Sorry, ik vond deze nog: https://community.ns.nl/abonnementen-2/samenreiskorting-zelfde-bestemming-verschillend-vertrekstation-5963

Het antwoord van Susan daar gaat juist in op de situatie dat de degene zonder korting eerder instapt. Dan is het logisch dat je geen korting krijgt want je reist eerst niet samen met iemand.

Thom geeft aan dat het wel zou mogen. Maar ja, dat topic is al vier jaar oud.
Reputatie 7
Het kan wel, maar je zit met een probleem. Op het moment dat de neven de poortjes passeren (of op het perron zijn op een station zonder poortjes), dienen ze in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Dat hebben ze op dat moment niet omdat er geen hoofdreiziger aanwezig is die een kortingsabonnement heeft, met recht om mensen met korting mee te nemen. Als ze hier gecontroleerd worden kunnen ze daarvoor worden bekeurd.

Het is simpel op te lossen, door de hoofdreiziger uit te laten stappen bij de neven en dan samen de reis te vervolgen. Doe je dat met uit en inchecken binnen 35 minuten, dan vervalt de lange afstandskorting inderdaad niet.
Kort maar krachtig: Slidestops heeft gelijk 😃

Reageer