beantwoord

Kan ik een (per abuis) opgehaalde keuzedag weer van mijn OV-chipkaart af halen?

• 25 maart 2014
  • 7 reacties
  • 1023 Bekeken

Ik heb per ongeluk bij de automaat de bestellingen van mijn OV-chipkaart opgehaald en daar zaten twee keuzedagen bij (de maandelijkse en de jaarlijkse) maar ik ben nog helemaal niet van plan om de volgende keer dat ik met de trein reis, een keuzedag te gebruiken. Dus hoe krijg ik ze weer weg tot de dag dat ik ze wel wil benutten?
icon

Beste antwoord door Anonymous 25 maart 2014, 15:35

Nee Dennis, als je 2 keuzedagen op je OV-chipkaart hebt staan wordt bij inchecken alleen maar die dag geactiveerd die het eerst komt te vervallen. De andere keuzedag wordt dan bij een volgende incheck geactiveerd.

En ja, in de brief (en folder) die ik bij mijn digitale keuzedagen heb gekregen stond toch duidelijk dat ik moest kiezen voor "Ophalen keuzedag". In dat geval wordt - als er meedere keuzedagen klaar staan - die keuzedag op de OV-chipkaart gezet die het eerste vervalt.

Bij "Ophalen bestellingen" krijg je een totaal overzicht te zien van wat er allemaal voor je klaar staat.
Dat kan zijn een saldo wat je via internet hebt gekocht, een abonnement, één of meerder keuzedagen, etc.
En daaruit kun je dan kiezen wat je op je OV-chipkaart kunt zetten, waarbij je - na de keuze gemaakt te hebben - die altijd nog een keer moet bevestigen via een "akkoord" knop.

Je kunt natuurlijk ook bij veel supermarkten en andere winkels bijv. keuzedagen op de OV-chipkaart zetten. Vervelende daarbij is dat je daarbij geen keuze kunt maken en dus alle bestellingen (dus ook 2 keuzedagen) in één keer op de OV-chipkaart worden gezet.

Vandaar ook het steeds en ook in andere topics herhaalde advies: Haal een keuzedag op bij de NS-kaartautomaat op het station. Dan wordt er slechts één keuzedag op de OV-chipkaart gezet.
Kleine moeite, want je gaat toch al richting station als je met die keuzedag wilt gaan reizen. Het kost je 1 minuutje om even bij de automaat bezig te zijn.

Voor belangstellenden hier een demonstratie filmpje over het ophalen van keuzedagen.

Vr.gr,
Hans
Bekijk origineel

7 reacties

Ik heb per ongeluk bij de automaat de bestellingen van mijn OV-chipkaart opgehaald en daar zaten twee keuzedagen bij (de maandelijkse en de jaarlijkse) maar ik ben nog helemaal niet van plan om de volgende keer dat ik met de trein reis, een keuzedag te gebruiken. Dus hoe krijg ik ze weer weg tot de dag dat ik ze wel wil benutten?

Dit is helaas niet mogelijk. Als de keuzedag eenmaal op de OV-chipkaart geladen is, kan deze er helaas niet meer afgehaald worden. Ik weet niet welk abonnement u heeft, maar als u het oude Voordeelurenabonnement heeft, zou u de tijd kunnen overbruggen met het kopen van papieren kaartjes, dat is namelijk nog toegestaan bij het oude abonnement. Ik vrees dat er weinig anders opzit. Een oplossing is er nog niet.
Ik vind het natuurlijk heel vervelend dat dit gebeurd is en hoop dat u hier toch verder mee komt, ookal kan ik het niet mooier maken helaas.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb per ongeluk bij de automaat de bestellingen van mijn OV-chipkaart opgehaald en daar zaten twee keuzedagen bij (de maandelijkse en de jaarlijkse)

Is "bestellingen ophalen" niet wat anders dan "een keuzedag laden"? Het kan toch niet zo zijn dat het een het ander met zich meebrengt? Gaat het hier misschien erom dat bij het ophalen van een bestelling als aparte ongerelateerde handelingen ook twee keuzedagen zijn geladen?

Aanvulling: ik heb nu in de demo gezien dat "laden" ook "ophalen" genoemd wordt, maar dat (uiteraard) wel bestellingen kunnen worden opgehaald zonder tegelijk een keuzedag te laden / op te halen. Toch wel verwarrend. Nog vreemder is dat het mogelijk is om twee keuzedagen te laden / op te halen. Worden die dan op dezelfde dag verbruikt als je gaat reizen?
Bij "Ophalen bestelling" staan beide keuzedagen vermeldt en als je die dan allebei aantikt en akkoord geeft, worden deze geladen. Het kan ook zijn dat er een abonnement werd opgehaald, maar er is een extra handeling nodig om deze dagen op te laden. Bij het kiezen van "Ophalen Keuzedag" heb je dat probleem niet, want er staat er altijd maar eentje klaar. Meestal degene die als eerste gaat verlopen.
Als het bij een ander apparaat opgeladen is, waar we op dit forum al geregeld voor gewaarschuwd hebben en je wil maar 1 dag opladen, dan krijg je de tweede er kado bij met alle vervelende gevolgen van dien.

Als je twee dagen hebt opgeladen en je wil er eentje gebruiken, kiest de paal een van de dagen uit en die wordt de rest van de dag gebruikt, dus je bent ze niet meteen allebei kwijt.
Nee Dennis, als je 2 keuzedagen op je OV-chipkaart hebt staan wordt bij inchecken alleen maar die dag geactiveerd die het eerst komt te vervallen. De andere keuzedag wordt dan bij een volgende incheck geactiveerd.

En ja, in de brief (en folder) die ik bij mijn digitale keuzedagen heb gekregen stond toch duidelijk dat ik moest kiezen voor "Ophalen keuzedag". In dat geval wordt - als er meedere keuzedagen klaar staan - die keuzedag op de OV-chipkaart gezet die het eerste vervalt.

Bij "Ophalen bestellingen" krijg je een totaal overzicht te zien van wat er allemaal voor je klaar staat.
Dat kan zijn een saldo wat je via internet hebt gekocht, een abonnement, één of meerder keuzedagen, etc.
En daaruit kun je dan kiezen wat je op je OV-chipkaart kunt zetten, waarbij je - na de keuze gemaakt te hebben - die altijd nog een keer moet bevestigen via een "akkoord" knop.

Je kunt natuurlijk ook bij veel supermarkten en andere winkels bijv. keuzedagen op de OV-chipkaart zetten. Vervelende daarbij is dat je daarbij geen keuze kunt maken en dus alle bestellingen (dus ook 2 keuzedagen) in één keer op de OV-chipkaart worden gezet.

Vandaar ook het steeds en ook in andere topics herhaalde advies: Haal een keuzedag op bij de NS-kaartautomaat op het station. Dan wordt er slechts één keuzedag op de OV-chipkaart gezet.
Kleine moeite, want je gaat toch al richting station als je met die keuzedag wilt gaan reizen. Het kost je 1 minuutje om even bij de automaat bezig te zijn.

Voor belangstellenden hier een demonstratie filmpje over het ophalen van keuzedagen.

Vr.gr,
Hans
Hallo Mamapeer,

Allereerst welkom op het NS Serviceforum. Het antwoord dat Hans geeft is behoorlijk volledig. Het is echter onduidelijk welke Keuzedag het systeem als eerste gebruikt. Dit is niet per definitie de Keuzedag met de dichtsbijzijnde vervaldatum die komt te vervallen.

Indien je een korte reis maakt en je betaalt de ritprijs, dan is het verstandig om contact op te nemen met NS Klantenservice. Je kunt ons telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

Je topic heb ik naar het forum 'abonnementen' verplaatst, zodat anderen ook makkelijk het antwoord op je vraag kunnen vinden.

Vriendelijke groet,

Herman NS

Reputatie 6
Badge +2
Beste Loes, Hans en Herman,

Bedankt voor de toelichting.
Graag gedaan Dennis 🙂

Reageer