beantwoord

Kan ik m'n geld terug krijgen voor een e-ticket dagkaart van de Hema?

Ik zou vandaag naar groningen gaan om te kijken naar kamers, daarvoor moest ik de trein nemen van Deventer naar Groningen.
Vanochtend stond er een bericht op ns dat er geen treinen reden tussen zwolle en meppel vanwege een storing welke om 12.00 verholpen zou zijn. Geen probleem want ik moest de trein van 12:17 hebben. Dus ik voer m'n couponcode in om een e-ticket te krijgen voor Deventer - Groningen. 4 minuten later krijg ik een update van NS dat de storing pas om 14:30 verholpen zou zijn.
Hierdoor zou ik ruim een uur te laat aankomen in groningen, als alles mee zou zitten. Dus heb ik maar de auto gepakt en m'n e-ticket niet gebruikt. Ik zou graag m'n geld terug willen wat ik ervoor heb betaald.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 30 juni 2014, 09:33

Hoi rowanvb,

Goed dat je ons op het NS Serviceforum hebt gevonden. Het klopt dat er afgelopen zaterdag een onverwachte verstoring was tussen Zwolle en Meppel, daardoor kon de vertraging helaas flink oplopen. De keuze om dan toch de auto te nemen of de trein te pakken, is wel een eigen keuze. Je zou een claim in kunnen dienen voor Geld Terug Bij Vertraging via het claimformulier of via Mijn NS. Indien je een verzoek wilt indienen om de volledige ritprijs terug te krijgen, dan zou je een brief kunnen sturen naar de Klantenservice. De regeling is dat je geen volledige restitutie terugkrijgt, maar je zou op deze manier een bezwaar kunnen indienen.

Groet,
Stephan

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 1
Dat kan deel wel, immers je hebt waarschijnlijk meer dan een uur vertraging gehad (vaak is dat bij een stremming, zeker in het begin) .
NS weet niet of je hebt gereisd met het treinvervangende busvervoer tijdens de stremming.

Let wel, alleen voor de heenreis. Voor de terugreis niet, immers dan had de trein geen vertraging meer (of die moet er vanavond ook (weer) zijn.

Formulier kan je op het station halen, of hier aanvragen:

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html

Een belangrijk verschil is dat eenmaal gekochte e-tickets nooit worden terugbetaald
Dat staat in de voorwaarden bij de bestelling
Hoe spijtig het ook is, maar als je de voorwaarden van een e-ticket bekijkt zul je zien dat in e-tickets niet gewijzigd kunnen worden en er ook geen restitutie wordt verleend.
Reputatie 1
Hoe spijtig het ook is, maar als je de voorwaarden van een e-ticket bekijkt zul je zien dat in e-tickets niet gewijzigd kunnen worden en er ook geen restitutie wordt verleend.

Wel deels zoals ik schreef hierboven via Geld Terug bij Vertraging.
is toch vrij achterlijk want als ik dat bericht 3 minuten eerder had gekregen had ik mn ticket gewoon voor een andere keer bewaard.
IS GTBV mogelijk als je als alternatief de auto hebt genomen en dus in het geheel geen gebruik hebt gemaakt van de trein?
Rowan schrijft zelf: 'Dus heb ik maar de auto gepakt en m'n e-ticket niet gebruikt"

GTBV geldt alleen als je de reis met NS hebt gemaakt (inclusief vervangend busvervoer).
Daar is hier - door met de auto te gaan - geen sprake van, dus ook geen recht op GTBV.

Ik zou voor alle zekerheid vanaf maandag toch nog even contact zoeken met de Klantenservice. Misschien dat ze daar alsnog uit coulance iets willen doen.
Niet geschoten is immers altijd mis?
Reputatie 7
Badge +4
E-tickets worden niet gerestitueerd en Geld Terug Bij Vertraging is duidelijk niet van toepassing, er is immers niet mee gereisd. NS gaat soms wel erg ver met coulance maar in dit geval zou er wel een behoorlijke precedentwerking van uitgaan. Of dat verstandig is, is aan NS.
Badge +3
Er is niet te zien dat er niet mee gereisd is. Per slot van rekening is het geen vanzelfsprekendheid dat je op je reis een conducteur ziet die je kaartje stempelt. Een verzoek voor geld terug bij vertraging lijkt me kansrijk.
Reputatie 1
IS GTBV mogelijk als je als alternatief de auto hebt genomen en dus in het geheel geen gebruik hebt gemaakt van de trein?

GTBV geldt alleen als je de reis met NS hebt gemaakt (inclusief vervangend busvervoer).
Daar is hier - door met de auto te gaan - geen sprake van, dus ook geen recht op GTBV.

Dat weet NS toch niet, je hoeft niet in en uit te checken en de kaart hoeft niet gestempeld te worden (c.q. te worden gestempeld door de conducteur). Dus ik zou gewoon GTBV aanvragen, dan heb je in iedergeval de helft terug van het kaartje, voor de heen OF de terugreis !

Het is zeker kansrijk, slagingskans 100%. Je hoeft alleen maar de vertrektijd in te vullen en het aantal minuten vertraging van "30 tot 59 minuten" of "60 of meer"

Zowel de (Hema)E Tickets gelden ook de geld terug bij vertraging voorwaarden.

Het staat er gewoon ZWART op WIT.
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html
Ongeveer 1/2weg de pagina !
Er is niet te zien dat er niet mee gereisd is. Per slot van rekening is het geen vanzelfsprekendheid dat je op je reis een conducteur ziet die je kaartje stempelt. Een verzoek voor geld terug bij vertraging lijkt me kansrijk.
Dan mag het aan het kaartje niet te zien zijn,dat er mee tereisd is, de gebruiker heeft in dit topic zelf al aangegeven dat hij eigener beweging en welbewust voor de auto heeft gekozen.
Op grond van die "bekentenis" zal elk verzoek om restitutie of GTBV bij voorbaat al van de hand worden gewezen.
Hij heeft immers geen vertraging bij NS opgelopen?
Klantenservice leest n.l. hier ook mee (dit forum maakt m.l. deel uit van de Klantenservice).
Reputatie 1
Dan mag het aan het kaartje niet te zien zijn,dat er mee tereisd is, de gebruiker heeft in dit topic zelf al aangegeven dat hij eigener beweging en welbewust voor de auto heeft gekozen.
Op grond van die "bekentenis" zal elk verzoek om restitutie of GTBV bij voorbaat al van de hand worden gewezen.
Hij heeft immers geen vertraging bij NS opgelopen?
Klantenservice leest n.l. hier ook mee (dit forum maakt m.l. deel uit van de Klantenservice).

Klantenservice kan dit wel lezen, maar weet niet wie de bezitter is van dat Eticket.
100% kans dat je een deel van het kaartje terugkrijgt. Conform de eerder genoemde pagina.
Reputatie 5
Uit uw verhaal blijkt dat de te verwachten vertraging 60 minuten of meer was.

Op dat moment hebt u volgenns de geldige Europese regelgeving onmiddelijk de keuze uit een aantal alternatieven (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/josereizigersrechten-nl-1371_2007.pdf, hoofdstuk III, artikel 16):

Een van deze alternatieven is terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in vervand met het oorspronkelijke reisplan (optie a).

De vraag is dus of NS u deze optie heeft voorgelegd. Ook NS heeft zich namelijk aan deze Europese regels te houden.
Hoi rowanvb,

Goed dat je ons op het NS Serviceforum hebt gevonden. Het klopt dat er afgelopen zaterdag een onverwachte verstoring was tussen Zwolle en Meppel, daardoor kon de vertraging helaas flink oplopen. De keuze om dan toch de auto te nemen of de trein te pakken, is wel een eigen keuze. Je zou een claim in kunnen dienen voor Geld Terug Bij Vertraging via het claimformulier of via Mijn NS. Indien je een verzoek wilt indienen om de volledige ritprijs terug te krijgen, dan zou je een brief kunnen sturen naar de Klantenservice. De regeling is dat je geen volledige restitutie terugkrijgt, maar je zou op deze manier een bezwaar kunnen indienen.

Groet,
Stephan
ff tussen door voor stephan
((( Er staan prive berichten voor je )))
Ik heb het doorgegeven!

Reageer