beantwoord

Kan ik met een KBC-bankpas een e-ticket bestellen?

Ik wil graag e-tickets bestellen voor een grote groep maar heb enkel een KBC-bankkaart en dit staat niet bij de mogelijkheden om je e-ticket te betalen?
icon

Beste antwoord door Bart NS 15 juli 2014, 14:58

Voordelige groepsreizen, zoals Groepsretour zijn inderdaad alleen te betalen met iDeal en Nederlands rekeningnummer. Als je de internationale treinreis gaat maken, adviseer ik inderdaad vervoerbewijzen aan te schaffen via NMBS.
Bekijk origineel

25 reacties

Voor sommige reizen in Nederland (met name die met een groot knooppuntstation als begin- of eindpunt) zijn e-tickets ook verkrijgbaar bij de NMBS. Die accepteren zo te zien ook betalingen met KBC online.
MAar dan kan ik niet meer van de voordelen van NS genieten...
Dan gelden inderdaad de voorwaarden van de NMBS. U zou wellicht ook NS-tickets kunnen bestellen via de treinreiswinkel, maar die zullen er zelf ook aan willen verdienen, neem ik aan.

Anders zult u iemand moeten vinden met een Nederlandse bankrekening die ze voor u bestelt.
Hallo Floor Voet,

Welkom op het NS Serviceforum! Met de KBC-bankpas is het inderdaad niet mogelijk om een e-ticket aan te schaffen. Begint je reis in België? Dan adviseer ik je via NS International een e-ticket te kopen. Hier moet het wel lukken. Begint en eindigt je reis in Nederland, dan is het beter om met de ov-chipkaart te reizen of bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart te kopen. Je topic is verplaatst naar "Overige producten" en je titel is aangepast, zodat deze beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Merkwaardig, volgens de FAQ van NSinternational wordt daar alleen iDeal of creditcard geaccepteerd, dus geen Belgische bankoverschrijving.
Dit geldt enkel voor online tickets Pe_pe. Tickets bij de kaartautomaat of NS International-balie koopt, kunnen betaalt worden met contant geld, pinpas of chipkaart. Tickets gekocht bij NS International Service Center worden bij voorkeur met creditcard aangeschaft.
Dit geldt enkel voor online tickets Pe_pe. Tickets bij de kaartautomaat of NS International-balie koopt, kunnen betaalt worden met contant geld, pinpas of chipkaart. Tickets gekocht bij NS International Service Center worden bij voorkeur met creditcard aangeschaft.

Floor Voet heeft het over het bestellen van E-tickets vanuit Bekgië :
[/i][/b]Ik wil graag e-tickets bestellen voor een grote groep maar heb enkel een KBC-bankkaart en dit staat niet bij de mogelijkheden om je e-ticket te betalen?[/b][/i]
En gezien de "grote groep" misschien zelfs wel over een groepsretour.

Dat lukt dan dus niet bij een NS kaartautomaat of bij een balie na NS International. Die voorzieningen heeft men toch nog niet in België?
En de vraag ging bovendien of betaling met een KBC-kaart mogelijk is.

Kortom, of het nou via de Spoordeelwinkel loopt, NS International of welk "hokje" van NS ook, het antwoord op de gestelde vraag is altijd kortweg NEE.

Dat is niet wat Stephan NS zegt:

Begint je reis in België? Dan adviseer ik je via NS International een e-ticket te kopen.

In België zijn geen verkooppunten van NS International. Moet Floor Voet soms eerst met de auto heen en weer naar Breda rijden om daar de tickets te kopen voor een reis die in België begint? Bovendien verwijst Stephan NS expliciet naar de website van NS International om daar een e-ticket te kopen.
Reputatie 1
Hallo Floor Voet,

Welkom op het NS Serviceforum! Met de KBC-bankpas is het inderdaad niet mogelijk om een e-ticket aan te schaffen. Begint je reis in België? Dan adviseer ik je via NS International een e-ticket te kopen. Hier moet het wel lukken. Begint en eindigt je reis in Nederland, dan is het beter om met de ov-chipkaart te reizen of bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart te kopen. Je topic is verplaatst naar "Overige producten" en je titel is aangepast, zodat deze beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan

En Stephan gewoon puur uit het oogpunt van klantcomfort waarom kan dat niet ?

Ook de afschaffing van de 40% korting optie bij het afschaffen van het eticket is ook niet handig.

http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/losse-chipkaart-is-al-op-in-wijchen-1.4446435
WIJCHEN - De losse treinkaartjes zijn op, bij het NS-station in Wijchen.

Alle wegwerpkaarten zijn deze zaterdagmiddag uitverkocht, melden reizigers onder meer via de sociale media. Afgelopen week werd het papieren treinkaartje afgeschaft en de ov-chipkaart ingevoerd.

E-ticket
Treinreizigers met een abonnement komen niet in de problemen. Wie eenmalig reist kan natuurlijk wel een e-ticket kopen, meldt NS.

Hoe het komt dat de kaarten nu al op zijn is onduidelijk.
(EINDE bericht van website).

Kortom dan moet je iemand met meereiskorting maar een OV chipkaart laten kopen bij de automaat want via de eticket optie kan het niet meer (mee reizen met 40%). Waarom deze zeer klantonvriendelijke benadering is gekozen is mij werkelijk een compleet raadsel!

Daarnaast waarom nog onderscheid tussen NS internationaal en NS binnenland binnen zo'n klein land. Heb de vraag al eerder gesteld. Het is klantonvriendelijke die dit onderscheid oplevert.

Op het station van Trier in Duitsland kan je dus gewoon bij de binnenlandse balie een kaartje kopen naar Haarlem. Waarom dat administratief dit onderscheid nog maken het is werkelijk zo klant onvriendelijk.

Suggestie laat iedere balie (net als bij Deutsche bahn) ook internationale kaartjes verkopen. Nu is de drempel hoog, maa hem lager, ook meer klandizie!
Ik mag toch hopen dat al die mensen die niet in staat waren tot het kopen van een wegwerpchipkaart als protest zwart gereisd hebben en niet alsnog een chipkaart uit de automaat hebben gehaald, want anders ga je de NS ook nog belonen voor haar wanprestatie.
Reputatie 1
Er is in dit geval misschien wel een geldige reden dat de kaartjes opwaren of de automaat ze niet uitgaf. Maar N.S. moet eens wat klantgerichter gaan werken. Hebben we zometeen meer stations met poortjes die dicht zijn!
Geen losse chipkaartjes op voorraad in de automaat, moet je een kaart kopen van 7,50 ?

Dan ook het grapje met de 40% korting die niet meer op eticket zit.
En zover ik van een NS medewerker had begrepen op dit forum komen er op ieder station in Nederland 1 OV poort met eticket barcode lezer!

Kortom waarom waren ze daar niet eerder meegekomen. Ik heb wel een VERMOEDEN ze hadden geen oplossing voor de internationale reizigers. Want DB geeft geen OV chipkaartjes uit natuurlijk! :-)

Nu beginnen ze pas op stations in de poortjes ook QR barcode lezers in te bouwen. Op Rotterdam bijvoorbeeld nog nergens te vinden in de poortjes!

N.S. prachtig dan had je ook niet die 1 Euro onzin kaartjes in te voeren en hadden we gewoon QR Barcode kaartjes uit de automaat kunnen laten rollen! De poortjes hadden nog dicht gekunt ook..

Nou had QR treinkaartjes verkoop ook ingebouwd in mobiele NS telefoon apps! (Ja heb al eens ingechecked met mijn mobiele telefoon met QR code op Schiphol!). Dus jongens wordt een modern en hip bij NS!
Ik vraag me echt af in welke relatie de berichten 9 t/m 11 staan tot de vraag van de topicstarter, n.l. of je e-tickets bij NS kunt bestellen met een KBC-bankpas.

Prompt zie ik ineens verhalen verschijnen over automaten die geen kaartjes meer bevatten, E-tickets waar je geen korting meer op kunt krijgen, QR-barcode lezers (bedoeld worden waarschijnlijk Aztec lezers) die nog niet in poortjes ingebouwd zijn op stations waar de poortjes pas over een jaar of zo definitief sluiten), etc. etc.

Ik stel de heren Roderickklein en theofiel voor om in voorkomende gevallen voor de duidelijkheid een nieuwe topic te starten over zaken die met een lopende topic niets van doen hebben.
Dan blijft uw betoog ook makkelijker terug te vinden.
Reputatie 1
Over een nieuw topic starten daar heb je gelijk in. De reden vooral te reageren is omdat ik van mening was dat de N.S. het beter kan doen. Het antwoord van de N.S. medewerkers is vriendelijk daar geen probleem. De administrieve oplossing is echter een paarse krokodil en kan naar mijn idee en dat van andere reizigers anders. In andere bedrijfstakken zijn het accepteren van bijvoorbeeld KBC bankpassen door Nederlandse bedrijven allang gemeen goed.

Maar ook de verkoop van internationale treinkaartjes is al jaren lang een berg beklimmen naar mijn mening. Zeker omdat het aantal internationaal loketten chronisch is ingekrompen.
Voordelige groepsreizen, zoals Groepsretour zijn inderdaad alleen te betalen met iDeal en Nederlands rekeningnummer. Als je de internationale treinreis gaat maken, adviseer ik inderdaad vervoerbewijzen aan te schaffen via NMBS.
Reputatie 1
Beste Bart NS,

Bedankt voor je antwoord. Maar het beantwoord zowel mij als Floor Voet haar vraag niet. Misschien niet zo bedoelt, maar het klinkt eerder als: "Wij hebben geen intresse in buitelandse klanten". Het is dan wel niet de bedoeling van je reactie, maar het klinkt so systeemgericht.

Maar *WAAROM* kan NS die niet gewoon ook buitenlandse bankpassen en creditcards accepteren.
Ik wil je best een link prive sturen voor een aantal payment providers. Zou voor een van jullie webtechneuten niet zoveel werk moeten zijn dit te koppelen aan jullie eticket systeem!

Het enige wat je uit dit soort vragen kan afleiden is dat treinreizen lastiger is voor de klant! Ze moeten dit allemaal zelf uitpluizen!

Jullie moeten toch per 1-8-2014 buitenlandse IBAN rekeningen accepteren als betaalmiddel (regels Europese Unie)
Reputatie 1

Jullie moeten toch per 1-8-2014 buitenlandse IBAN rekeningen accepteren als betaalmiddel (regels Europese Unie)

Een half jaar geleden heeft een vriend van mij al Ideal update gedaan voor een *lokale* zwemclub gerunt door vrijwillegers. Die zwemclub zit bij de Rabobank. Die upgrade was dus precies daarvoor, zover ik begrepen had gign het erom dat het Ideal systeem bij ABN Amro was geupdate voor Sepa. Niet dat zo'n zwemclub er ooit gebruik van van zou maken...

En dan nog... NS via al je websites andere bankkaarten accepteren kost nauwelijks iets en is alleen maar klantvriendelijkER
Ze hebben liever al die extra boetes die ze nu kunnen innen (1 euro per rit)
Reputatie 1
Marc NS deze uitleg heb ik volgens mij bij een andere discussie ookal gezien over je een Nederlands bank rekening nummer moeten hebben.

Het voelt en is werkelijk zo bizar deze uitleg. De N.S. doet wel meer zaken met de NMBS. Maar dit is ongeveer hetzelfde als dat KLM zegt tegen Franse klanten. "Nee je kan bij ons geen kaartjes kopen voor KLM vluchten dat kan alleen via Air France"....
Het is eerder verwijzen naar je concurrent die jouw product wel aanbiedt aan alle klanten.
De N.S. doet wel meer zaken met de NMBS. Maar dit is ongeveer hetzelfde als dat KLM zegt tegen Franse klanten. "Nee je kan bij ons geen kaartjes kopen voor KLM vluchten dat kan alleen via Air France"....

Met dat verschil dat KLM een dochtermaatschappij (dus eigenlijk eigendom) is van Air France, terwijl NS en NMBS 2 geheel zelfstandige bedrijven zijn.
Jouw vergelijking gaat daarom enigszins mank.
Het is eerder verwijzen naar je concurrent die jouw product wel aanbiedt aan alle klanten.

Schoonmaakwerkzaamheden worden - net als veel andere werkzaamheden - uitbesteed aan andere bedrijven. Waarom zou je dat bij de verkoop van internationale vervoerbewijzen ook niet doen?
Reputatie 1
Enig sinds maar het is ook maar een voorbeeld. Het gaat er domweg om dat de klant hier in een forum moet komen om een kaartje te kopen de grens over. Het Europa zonder grenzen.

Maak het dan de reiziger ook makkelijker! Dit is een van de vele manieren waarop de klant gelijk kan kopen en instappen. Welke van de twee scenario's in logischer om te doen ?

De klant van dienst zijn met een verkoop of doorverwijzen! (Kastje muur gevoel).
Ik snap je gevoel van kastje-muur, natuurlijk is het mooi om het bij beide partijen te kunnen bestellen. Ik kan jullie melden dat er gewerkt wordt aan het verruimen van de betaalmogelijkheden.
Reputatie 1
Bart hartelijk dank voor je reactie! Laat het weten via dit forum waneer dat gebeurd!

Reageer