beantwoord

Kan ik met mijn dagretour via alle trajecten reizen?

• 2 februari 2019
  • 8 reacties
  • 162 Bekeken

Hoi,
Ik ga binnenkort naar een concert in Amsterdam, maar ik ga eerst nog vrienden ophalen in een andere stad wat niet ligt in de snelste route van de reisplanner app. Kan ik alsnog zo reizen of moet ik dan andere meerdere kaartjes kopen?
icon

Beste antwoord door Momo 2 februari 2019, 20:04

Met een Dagretour moet je de route volgens zoals in de reisplanner staat. Soms zijn daar meer routes aangegeven.
Wanneer de andere stad niet op één van die routes gegeven door de reisplanner staat is het niet toegestaan met een dagretour.
Je zou wel een dagkaart van Kruidvat kunnen kopen, dan maakt de route niet uit, je kunt zelfs kris kras door het land mocht je dat willen. Vanaf volgend week weer verkrijgbaar.
https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartjes-dagkaart-2019/

Let wel op spitsbeperkingen, je mag met die Kruidvat dagkaart niet tijdens de spits in de trein zijn.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Met een Dagretour moet je de route volgens zoals in de reisplanner staat. Soms zijn daar meer routes aangegeven.
Wanneer de andere stad niet op één van die routes gegeven door de reisplanner staat is het niet toegestaan met een dagretour.
Je zou wel een dagkaart van Kruidvat kunnen kopen, dan maakt de route niet uit, je kunt zelfs kris kras door het land mocht je dat willen. Vanaf volgend week weer verkrijgbaar.
https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartjes-dagkaart-2019/

Let wel op spitsbeperkingen, je mag met die Kruidvat dagkaart niet tijdens de spits in de trein zijn.
Ik ben van plan gebruik maken van deze actie van Kruidvat. Ticket moet uitgeprint worden. Ik neem aan dat het e-ticket is (al is het op papier 🤔). Ik moet om 08:55 of 08:58 (volgende station) instappen. Mag dit? Mag ik van de conducteur coulance ("5 minuten regeling") verwachten of is het willekeur?
Reputatie 7
Badge +4
Nee, u mag pas vanaf 09.00 reizen met een e-ticket. Coulance mag u niet verwachten, de vijf minutenregeling geldt bij een incheck met een chipkaart, niet met een e-ticket.

U kunt natuurlijk gewoon legaal een kaartje kopen tot het eerste station dat u na na negen uur bereikt. Verder reizen met uw e-ticket mag dan gewoon.

Er is geen sprake van willekeur van conducteurs, in het recht betekent dat heel wat anders. U kunt wel het geluk hebben dat een conducteur niet ingrijpt.

Een actiekaartje is goedkoop, maar heeft beperkende voorwaarden. U kunt niet een dergelijk goedkoop kaartje kopen en zich dan vervolgens niet aan de beperkingen houden. De voorwaarde is reizen na negen uur. Dat ligt gewoon vast en een beetje conducteur let daar op.

De boete valt mee overigens, het is 50 euro plus de reiskosten tegen vol tarief.
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik weet wat recht is (ik heb in mijn schrijven daar niet eens over gehad 🤔) maar zodra men over "coulance" spreekt dan is er ALTIJD sprake van willekeur. Ik wil liever geen speelbal worden van ochtendhumeur of scheidingsprocedure van de conducteur of .... geluk.

Er waren hier meerdere discussies over "5 minuten regeling". Deze waren warrig en onduidelijk - vandaar mijn vraag. Intentie om mij NIET aan beperkingen te houden had ik niet en uw suggestie is onjuist.

Het is duidelijk. 2 minuten.... Geen coulance.... wij zijn tenslotte niet in N. Korea... 😉

Dit volg ik niet helemaal. "De boete valt mee overigens, het is 50 euro plus de reiskosten tegen vol tarief. "

Ik kan me niet voorstellen dat u het meevallend vindt... Almere => Eindhoven..... Wellicht was het sarcasme.

Bedankt voor uw tijd.
Reputatie 7
Badge +3
Er waren hier meerdere discussies over "5 minuten regeling". Deze waren warrig en onduidelijk - vandaar mijn vraag. Intentie om mij NIET aan beperkingen te houden had ik niet en uw suggestie is onjuist.
Om het (ook voor anderen) duidelijk te hebben:
  • Met een eenmalige chipkaart waarmee na 9.00 uur gereisd kan worden er is 5 minuten (maar dan ook geen seconde meer) speling om in te checken. Reizen mag dan direct na incheck, ook als dat bv 8.56 is. De tijd van inchecken is leidend.
  • Met een e-ticket waarmee na 9.00 uur gereisd kan worden er is die speling er niet. Met een e-ticket kun je niet inchecken en is dus nooit een inchecktijd te zien. Reizen mag echt pas vanaf 9.00 uur.
Badge +3
In de praktijk zal het wel meevallen als je na 9:00 gecontroleerd wordt, want met name als je de sprinter naar Utrecht neemt (dat is overigens ook de snelste route, i.p.v. via Amsterdam Centraal of Zuid met een intercity!) zit je na Almere Muziekwijk of Poort al goed, en kan je zeggen dat je daar ingestapt bent (mocht daarnaar gevraagd worden).

Een incheck bestaat namelijk niet met e-tickets, en daarom is vóór 9:00 dan ook niet te controleren of je om 8:58 vanuit Almere Centrum of misschien wel vanuit Zwolle bent vertrokken! Vandaar die strenge regel en geen 5 minuten marge, zoals bij chipkaartjes mét een incheck.

Overigens, Almere Centrum - Eindhoven kan met een IC via Amsterdam Zuid (vertrek 8:59) of met een intercity via Amsterdam Centraal (vertrek 9:02). Bij die laatste ben je 10 minuten later in Eindhoven (aankomst 10:54) en reis je 100% geldig buiten de spits.

En met de sprinter naar Utrecht van 9:22 ben je er 20 minuten later (aankomst 11:04)

Ik ga er niet vanuit dat je beboet zal worden als je die IC van 8:59 neemt, en voor Amsterdam Zuid controle krijgt. Voeten op de stoel met een krantje er onder mag ook niet, of 1e klas gaan zitten met een 2e klas ticket. Daar word je dan beleefd op gewezen eigenlijk altijd. Die ene minuut gaat een HC echt niet moeilijk over doen dus (mijn mening).
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan me niet voorstellen dat u het meevallend vindt... Almere => Eindhoven..... Wellicht was het sarcasme.

Welnee, het was uiteraard wel ironisch bedoeld. Meer in. de betekenis van je zult wel gek zijn dit te riskeren voor een paar minuten. In de praktijk valt het meestal mee, maar je zit echt fout en een boete is wel correct.

Ik bepleit hier over het algemeen een hogere pakkans met consequent sanctioneren. Dat vind ik eerlijker dan een hoge boete, want daarmee pak je alleen lagere inkomens, terwijl het voor mensen die het makkelijk kunnen betalen een beredeneerd lachertje is, De norm is wat mij betreft dat je legaal betaalt voor je reis. Dat doe je niet als je voor negenen in de trein zit.
Hi Robert,

Bedankt voor je hulp.

Wij dachten:
08:55 (Almere Muziekwijk) /Almere Poort (08:58) -> Utrecht CS (09:35 IN - 10:03 OUT) - > Eindhoven CS (10:54 IN -11:05 OUT) -> "Helmond 't Hout" (11:15).

Uiteindelijk moeten wij niet later dan 11:20 in "Helmond 't Hout".

Eerlijk gezegd. Ik reis misschien 1 keer per twee, drie jaar met de trein en (niet vervelend bedoeld) ben ik echt blij dat het niet elke dag hoef te doen. Ik ervaar het tot op dit moment niet echt passagiersvriendelijk en zeker niet goedkoop, maar het is, uiteraard, mijn subjectieve mening.

Voor je hulp en suggesties, ben ik je oprecht dankbaar.

P.S. Voeten op de bank? Tja.....😏

Reageer