beantwoord

Kan ik met ns dagretour ook met de arriva bus?

• 16 november 2019
  • 14 reacties
  • 209 Bekeken

Ik moet met de arriva bus tot het station. Kan ik dan met een dagretour met de bus en trein?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 november 2019, 14:02

Goedemiddag roandodemont en welkom bij de NS Community!

Nee, dat is niet mogelijk. Een dagretour is enkel geldig in treinvervoer, of in trein vervangend busvervoer wat wordt ingezet ten tijden van werkzaamheden of storingen. Een dagretour zal echter niet geldig zijn in regionaal busvervoer, zoals Arriva bussen. Je hebt daarvoor een extra ticket nodig.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een NS dagretour is alleen geldig voor alle in Nederland rijdende treinen en niet voor het overige OV.

Bij werkzaamheden op het spoor is het retour wel geldig in treinvervangende bussen, de bussen die Ipv treinen rijden.

Goedemiddag roandodemont en welkom bij de NS Community!

Nee, dat is niet mogelijk. Een dagretour is enkel geldig in treinvervoer, of in trein vervangend busvervoer wat wordt ingezet ten tijden van werkzaamheden of storingen. Een dagretour zal echter niet geldig zijn in regionaal busvervoer, zoals Arriva bussen. Je hebt daarvoor een extra ticket nodig.

Is er een ticket waar ik met de bus en trein mee kan rijden?

@roandodemont,

Als je bus van een van de onderstaande locaties vertrekt, dan is je dagretour voor trein en bus geldig. 

Als je bus niet van deze locaties vertrekt, moet je dus een apart kaartje kopen voor de bus.

Er zijn wel dagkaarten waarbij de bus ook inbegrepen is, maar dan betaal je 41 euro voor de Dal versie of 61 euro, waarbij je dan wel in de spits kunt inchecken. https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/holland-travel-ticket

Dan kan ik beter gewoon een los kaartje kopen. Ik heb zelf een studentenreisproduct, en wou met mijn oma reizen. Zou ik dit dan wel kunnen kopen?

Badge +3

Voor je oma die met je meereist is dat een prima optie.

Daluren zijn alles behalve van 6:30-9:00 en 16:00-18:30 op maandag t/m vrijdag.

Feestdagen zijn de hele dag daluren.

Kan ik ook 2 kaartjes bestellen met die korting van mijn studenten ov?

Badge +3

Je moet zelf op je SRP reizen, en mag dan (buiten de spits dus) maximaal 3 personen laten meereizen.

@Robert B Dus gewoon aan de automaat op het station die kaartjes kopen of kan het ook gewoon via internet nu al?

Badge +3

Bij een automaat zijn losse kaartjes met Samenreiskorting niet te koop, maar als je medereiziger(s) een eigen ov-chipkaart hebben dan kunnen ze wél Samenreiskorting laden bij een automaat, en daarmee inchecken (minimaal €6 saldo nodig).

Zie https://ns.nl/samenreiskorting

Anders kan het inderdaad ook via internet (jijzelf betaalt dan), maar dat zou ik pas kort van tevoren doen, want een e-ticket kan niet meer gewijzigd worden.

Bovendien mag je met een incheck op een ov-chipkaart in de daluren gewoon de spits in reizen. Met een e-ticket moet je voor de spits de trein uit zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Dus gewoon aan de automaat op het station die kaartjes kopen of kan het ook gewoon via internet nu al?

Als jouw oma een Ov-chipkaart heeft, dan kun je het kaartje het beste op het station in de automaat op de OV chipkaart zetten. Jouw oma mag bij inchecken voor de spits dan tijdens de spits in de trein blijven. Bij een e-ticket mag jouw oma niet in de spits in de trein zijn. Reizen jullie in het weekend dan is er geen spits en kun je een e-ticket kopen. Zelf check je in en uit met jouw SRP. Anders is de meereisticket niet geldig.

Nee ze heeft geen ov kaart.. Alleen ik

Badge +3

Dan kan je inderdaad online een e-ticket met Samenreiskorting op haar naam kopen, zoals in je screenshot.

Die mag je ook zelf op je telefoon laden, je oma hoeft dan verder niets te doen en reist geldig met je mee.

Met de blokjescode in het e-ticket kan je alle poortjes openen die je onderweg eventueel tegenkomt.

Reageer