Kan ik mijn geprinte e-ticket nog wijzigen ? | NS Community
beantwoord

Kan ik mijn geprinte e-ticket nog wijzigen ?

  • 23 April 2014
  • 42 reacties
  • 21141 Bekeken

Onlangs heb ik twee e-tickets besteld om te reizen van Den Haag Centraal naar Doetinchem.
Wegens omstandigheden moeten mijn vriendin en ik in Tilburg (station Tilburg Universiteit) zijn, in plaats van Doetinchem.

Is het mogelijk om een nieuwe e-ticket te ontvangen, waar ik zelf de eindbestemming van in kan vullen?
Het betreft een reis op 27-04-2014.

Groeten,

Pascal Aaldering
icon

Beste antwoord door Mike 23 April 2014, 10:13

Bekijk origineel

42 reacties

Hoi Pascal,
Naar mijn weten, en wat ik uit de informatie haal op de website van NS is het annuleren/wijzigen van een bestelde en betaalde e-ticket niet meer mogelijk.

"Voor e-tickets geldt dat annuleren van eenmaal bestelde en betaalde e-tickets niet mogelijk is."
Zie hier: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/e-ticket.html

Hoi Pascal,
Zoals Mike al terecht opmerkt kunnen eenmaal bestelde en ontvangen E-tickets volgens de daarvoor geldende voorwaarden niet meer gewijzigd worden.
Ook restitutie is volgens diezelfde voorwaarden niet mogelijk.

E.e.a. staat ook op het E-ticket zelf afgedrukt.
Beste PascalAaldering, Welkom op het NS Service Forum! Zoals Mike en Hans al hebben aangegeven is dit inderdaad niet mogelijk. Je kunt het beste een nieuw e-ticket aanvragen. Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren.
Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.
Reputatie 1
Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren.
Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.


Niemand verplicht jou om een e-ticket kopen je had ook gewoon een kaartje bij de automaat kunnen kopen of reizen met de OV chip bij vertrek.
Reputatie 4
Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren. Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Als je kunt wijzigen kun je zowel het oude als het nieuwe ticket printen en gebruiken.
Kortom dan kan iedereen onbeperkt frauderen.

Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.

Daarom wordt ook geadviseerd e-tickets pas op het laatste moment aan te schaffen.

Als je kunt wijzigen kun je zowel het oude als het nieuwe ticket printen en gebruiken. 
Kortom dan kan iedereen onbeperkt frauderen.

Dit is natuurlijk grote onzin,gemakkelijk om snel van af te komen!

In het systeem opties opnemen om te kunnen wijzigen om frauderen te voorkomen moet toch mogelijk zijn!

Wij hebben ook 2 enkele reis daluren gekocht om 22 maart 2020 van Schiphol - Oss te gebruiken, maar ivm Coronavirus eerder naar huis moeten gaan, dus weggegooid geld en NS wordt er alleen beter van!

Ook op de aankomstdag 22 februari 2020 uit Vietnam stonden wij met grote koffers op de trein te wachten en tot onze verbazing werd op het laatste moment aangekondigd, dat de trein op een andere perron was gearriveerd! Wij,oude mensen van rond de 70 moeten rennen om onze trein te halen, maar dan doen wij natuurlijk niet al die koffers! Hebben wel geklaagd bij een NS-medewerkster en kregen van haar excuses aangeboden, uitleg en 2 cappucinos als compensatie!  

Hallo edkuiper, welkom op de NS Community. 

Omdat het ticket enkel een zichtbewijs is en er niet mee ingecheckt kan worden, is dit niet mogelijk. Het ticket dat je voor 22 maart hebt kan niet ongeldig worden gemaakt en het is ook niet te controleren dat je er niet mee reist. Mijn excuses voor het ongemak. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je kunt wijzigen kun je zowel het oude als het nieuwe ticket printen en gebruiken. 
Kortom dan kan iedereen onbeperkt frauderen.

Dit is natuurlijk grote onzin,gemakkelijk om snel van af te komen!

In het systeem opties opnemen om te kunnen wijzigen om frauderen te voorkomen moet toch mogelijk zijn!

Wij hebben ook 2 enkele reis daluren gekocht om 22 maart 2020 van Schiphol - Oss te gebruiken, maar ivm Coronavirus eerder naar huis moeten gaan, dus weggegooid geld en NS wordt er alleen beter van!

Ook op de aankomstdag 22 februari 2020 uit Vietnam stonden wij met grote koffers op de trein te wachten en tot onze verbazing werd op het laatste moment aangekondigd, dat de trein op een andere perron was gearriveerd! Wij,oude mensen van rond de 70 moeten rennen om onze trein te halen, maar dan doen wij natuurlijk niet al die koffers! Hebben wel geklaagd bij een NS-medewerkster en kregen van haar excuses aangeboden, uitleg en 2 cappucinos als compensatie!  


U zou de ongebruikte tickets op uw reisverzekering kunnen proberen te claimen. Ik mag aannemen dat u meer onverwachte kosten heeft moeten maken ivm eerder teruggaan en u gezien uw leeftijd er verstandig aan heeft gedaan een reisverzekering af te sluiten.

 

Lieve mensen,

 

Wij kunnen karretjes op de maan laten rijden,

Wij kunnen een cameraploeg door je urinebuis naar binnen laten, 

Wij kunnen met een onderzeeër 6 maanden onder water blijven, …………..

maar een geldig E-ticket ongeldig maken, jeetje daar vraag  je nogal wat! 


Zij kunnen dat niet want ze hebben jullie geld hard nodig om de TOP te onderhouden. 
Dat zou een passende reactie zijn maar nee, dat gaan ze natuurlijk niet zeggen.

Het is technisch echt onmogelijk!! 

Groet firma list&bedrog 

 

@Bertvandevorst Verwijderd. Wat Ik Spoor vertelt klopt namelijk ook. Er is geen controle op of je wel of niet hebt gereisd met dit ticket. In het bestelproces wordt wel minimaal 3x gevraagd of je datum echt klopt en er staat een waarschuwing bij dat dit niet meer gewijzigd kan worden. Er staat op de 2e pagina: "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.” Men zal dus voldoende geïnformeerd zijn over deze situatie.

Hier moest ik me even verbeteren.

Beste Laura NS,

 

Ik begrijp uit uw reactie dat u niet mijn boodschap begrijpt.

Ik begrijp de beperking die een E-ticket NU heeft, dat is de reden waarom ik het huidige E-ticket niet meer van deze tijd vind. Vele reacties van reizigers hierover bevestigen mij dat er behoefte is aan een flexibel E-ticket. Ondanks deze vele reacties blijven organisaties Beperkte E-tickets uitgeven. Mooie bijverdienste. Waarom gaat dat poortje open? Omdat die code uniek is en een computer de code herkent en de reiziger doorlaat. Dezelfde computer kan ook geprogrammeerd worden dat die bij de uitgegeven code NIET open gaat. De zogenaamde fraudeur print zijn oude ticket en het poortje gaat niet open want de reiziger heeft zijn reis verzet of iets dergelijks en heeft daarom een nieuwe code gekregen waarmee het poortje wel weer wordt geopend. Zo simpel kan het zijn. NS wil kennelijk liever de beperkende E-tickets blijven verkopen en wil niet de oplossing zien, en ik denk omdat het nou eenmaal een mooi verdienmodel is. 
 

Met Vriendelijke groet, Bertie

Badge +3

@Bertvandevorst  De QR code op het ticket is een universele, enkel om de poortjes te openen, en kan niets mee worden gedaan. Deze code staat helemaal los van je ticket.

Dit is absoluut onwaar, in de code staat de volledige info over je ticket. Dus je naam, reisdatum, traject, klasse, aankooptijdstip, ordernummer en nog veel meer. Het is precies dezelfde code als wanneer je het ticket in de app zou laden.

Als de code alleen is om poortjes te openen zouden conducteurs hem ook niet hoeven te scannen.

Dus in principe zou een e-ticket (ordernummer) gewoon ongeldig gemaakt kunnen worden, waarbij je bij controle in de trein door de mand valt. Helaas gebeurt dat nog niet.

@Bertvandevorst Dat poortjes open gaan op basis van de datum die in de code staat komt omdat die geen tijd hebben om in een achterliggend systeem te gaan kijken of je ticket wel geldig is (momentje… uw gegevens worden opgehaald/gecontroleerd). Het is een ruim 15 jaar oud en grotendeels offline bedoeld systeem.

Poortjes en paaltjes hebben wél een heel beperkte (geheugenruimte) blacklist voor geblokkeerde ov-kaarten, maar die is blijkbaar niet voldoende om daar ook nog alle ongeldige e-tickets aan te gaan toevoegen.

Een e-ticket is in de praktijk dus niet veel meer dan een ‘zichtbewijs’, waarbij de code één van de echtheidskenmerken is. Op een uitgeprint ticket staan nog veel meer van die echtheidskenmerken (zoals op een bankbiljet), voor als de code niet goed gelezen kan worden (stel dat je ticket nat is geworden).

Zelfs al zet je er een dikke streep door, dan heb je dus nog steeds een geldig ticket.

@Bertvandevorst De QR code op het ticket is een universele, enkel om de poortjes te openen, en kan niets mee worden gedaan.

Neh, die Aztec-code is gewoon conform UIC918.3. Da’s wel meer dan alleen een token voor poortjes.

Reputatie 7
Badge +1

En daar zit dan weer het probleem dat er te weinig controle is om de tickets op geldigheid te checken. Het poortje kan die controle niet uitvoeren vanwege het beperkte geheugen en omdat er geen constante verbinding is met de back-office. Die ziet enkel dat de code geldig is op een bepaalde dag en doet aan de hand van die informatie het poortje open en kan dus niet zien dat een ticket handmatig is geannuleerd. 

Badge +3

En daar zit dan weer het probleem dat er te weinig controle is om de tickets op geldigheid te checken. Het poortje kan die controle niet uitvoeren vanwege het beperkte geheugen en omdat er geen constante verbinding is met de back-office. Die ziet enkel dat de code geldig is op een bepaalde dag en doet aan de hand van die informatie het poortje open en kan dus niet zien dat een ticket handmatig is geannuleerd. 

Dat is de praktijk inderdaad.

Dat probleem met poortjes is zeker een valide argument, maar ik heb hem nog niet eerder gehoord als concrete reden om deze functionaliteit niet in te voeren. Dat zou ook wat flauw zijn, er is jarenlang enkel een zichtcontrole gedaan op e-tickets (en nog steeds is de controle beperkt), fraude was kinderlijk eenvoudig (zie filmpjes o.a. RTL). In de trein zijn ingetrokken kaartjes prima te detecteren, alleen op stations met poortjes zou je (als men geen oplossing verzint) in theorie onterecht het poortje kunnen openen.

 

Het geheugenprobleem lijkt me in dit geval overigens ook weer niet zo enorm groot, itt geblokkeerde ovcp’s heb je hier enkel een tabel nodig van vandaag geblokkeerde kaartjes. De rest kan je weigeren op datum.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon op de dag zelf of de dag voor vertrek het ticket kopen en tijdens bestelproces goed lezen, dan hoef je niets te wijzigen. Snap het probleem niet want mijn theater- en concertkaartjes kan ik ook niet teruggeven of wijzigen.

Je kunt ook gaan reizen op OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Snap die vergelijking niet, want theatervoorstellingen en concerten worden meestal niet verplaatst, terwijl er bij een treinreis natuurlijk van alles aan omstandigheden kan veranderen. Daarnaast kunnen de meeste theater- en concertkaartjes doorverkocht worden, dat kan met de e-tickets ook niet.

Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.

Snap het probleem niet want mijn theater- en concertkaartjes kan ik ook niet teruggeven of wijzigen.

Je zou natuurlijk beperkingen kunnen stellen aan wanneer je wijzigen toestaat. In de luchtvaart zie je dat ook, waar bijvoorbeeld goedkopere kaartjes beperkingen hebben of juist een bepaalde frequent flyer-status mogelijkheden biedt. Maar NS beroept zich nu op technische onmogelijkheden, en dat is niet eerlijk. 

Badge +3

Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.

Volgens mij was dat allemaal wat naar de achtergrond geschoven omdat men zich volledig wilde inzetten op Flex, dat inmiddels redelijk volwassen is… 

Andere berichten gaven een wat andere uitleg, met zelfde resultaat (gaat er niet meer komen, want het hele systeem moet toch op de schop tegen 2023).

Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.

Volgens mij was dat allemaal wat naar de achtergrond geschoven omdat men zich volledig wilde inzetten op Flex, dat inmiddels redelijk volwassen is… 

Andere berichten gaven een wat andere uitleg, met zelfde resultaat (gaat er niet meer komen, want het hele systeem moet toch op de schop tegen 2023).

Ik heb toch wel heel veel moeite met die laatste opmerking. Dat is sowieso nog 3 jaar te gaan en dat soort datums wordt ook nog wel eens uitgesteld. Ik vind NS hierin echt super klantonvriendelijk. We hebben op deze site al hemel en aarde zo ongeveer moeten bewegen om NS eindelijk zover te krijgen om in ieder geval de dag (maandag, dinsdag enz) toe te voegen aan het bestelproces. NS zou met een betere oplossing komen maar blijft gewoon in gebreke, de reiziger in treurnis op plek 1001, 1002 en 1003 achterlatend. Beetje jammer dat een bedrijf dat zich als klantvriendelijk profileert (zie jaarverslag 2019) zich zo laat kennen.  

 

Blijkbaar is deze bron van inkomsten voor NS te groot om daar zomaar afscheid van te nemen.

Zo intens verdrietig,…….gisteren  e-ticket van bijna €50,-  voor mijn dochter uitgeprint om Zaterdag mee te kunnen reizen, maar door 'n corona besmetting van buitenaf en een week in quarantaine kan ze pas volgende week Zaterdag reizen.

Het e-ticket kan idd niet veranderd worden en dat vind ik diep triest en ook niet meer van deze tijd.     En ja natuurlijk hebben we dat gelezen,…… ik kijk alles 3 x na voordat ik het definitief afrond.

Ze vraagt geen geld terug alleen het veranderen van de datum.

€50,-  is heel veel geld en zou nu in rook opgaan.

En het gaat niet om zomaar 'n uitstapje maar 'n zeer noodzakelijke reis dus volgende week moet ze dit bedrag nogmaals uitgeven, wat ze eigenlijk niet kan !!!

NS maak AUB dat e-ticket zo dat er in geval van nood 'n wijziging aangebracht kan worden.  

'n verdrietige moeder.

Reputatie 7

Heel begrijpelijke vraag maar ben bang dat het niet gaat gebeuren. U ging akkoord met de voorwaarden en daar is dan geen speld tussen te krijgen. U kunt vragen om coulance maar geef u weinig kans want het ticket is gedownload en geprint en in theorie zou er dus mee gereisd kunnen zijn. 

Er zijn al honderden van deze smeekbeden hier voorbij gekomen.

Een goede raad: koop geen E-tickets, want bij onverwachte gebeurtenissen waardoor de reis niet doorgaat ben je je geld gewoon kwijt. Koop liever een los kaartje uit de automaat. Of reis met chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.

Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen. 

Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop. 

Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.

Reageer