Wegens omstandigheden moeten mijn vriendin en ik in Tilburg (station Tilburg Universiteit) zijn, in plaats van Doetinchem.
Is het mogelijk om een nieuwe e-ticket te ontvangen, waar ik zelf de eindbestemming van in kan vullen?
Het betreft een reis op 27-04-2014.
Groeten,
Pascal Aaldering
Het punt was dan ook niet dat het zo werkt, maar dat de OeBB dit expliciet op de webpagina zet die je ziet na het boeken van het ticket. En in de mail staat zelfs gewoon een linkje naar een pagina waarmee je je boeking kunt annuleren (als het type ticket dat toelaat), met nog eens expliciet erbij dat dat alleen kan zolang je het ticket nog niet gedownload hebt.
Snap die vergelijking niet, want theatervoorstellingen en concerten worden meestal niet verplaatst, terwijl er bij een treinreis natuurlijk van alles aan omstandigheden kan veranderen. Daarnaast kunnen de meeste theater- en concertkaartjes doorverkocht worden, dat kan met de e-tickets ook niet.
Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.
Neh, die Aztec-code is gewoon conform UIC918.3. Da’s wel meer dan alleen een token voor poortjes.
NS belooft al jaren actie, maar doet niks. Het kán allemaal best wel, op zijn minst tot een dag op voorhand, zoals internationaal ook werkt. Dat NS het geen prioriteit geeft in de binnenlandse applicatie is haar eigen keuze.
Juist het kunnen differentiëren in voorwaarden is interessant, dan kan je de goedkope tickets niet-refundable maken, en de full flex tarieven wel. Nu is het allemaal één pot nat.
Als je kunt wijzigen kun je zowel het oude als het nieuwe ticket printen en gebruiken.
Kortom dan kan iedereen onbeperkt frauderen.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.
Daarom wordt ook geadviseerd e-tickets pas op het laatste moment aan te schaffen.
Van tickets met korting zou je met enige goede wil nog kunnen billijken dat er niet wordt terugbetaald of dat het ticket gewijzigd kan worden. Van tickets die tegen vol tarief verkocht worden is dat niet goed te praten.
Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.
Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen.
Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop.
Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.
Heel begrijpelijke vraag maar ben bang dat het niet gaat gebeuren. U ging akkoord met de voorwaarden en daar is dan geen speld tussen te krijgen. U kunt vragen om coulance maar geef u weinig kans want het ticket is gedownload en geprint en in theorie zou er dus mee gereisd kunnen zijn.
Er zijn al honderden van deze smeekbeden hier voorbij gekomen.
Een goede raad: koop geen E-tickets, want bij onverwachte gebeurtenissen waardoor de reis niet doorgaat ben je je geld gewoon kwijt. Koop liever een los kaartje uit de automaat. Of reis met chipkaart.
Dan ben ik heel benieuwd of het hier binnenkort klachten regent.
iMark heeft wel een punt dat de korting de voorwaarden nog enigszins billijkt, maar ik ben bang dat veel mensen daar anders over gaan denken.
Gewoon niet zo'n e-ticket al dagen van tevoren kopen. En doe je dat toch, ticket niet openen, niet downloaden, niet in de laden, niet printen, gewoon niets mee doen tot de dag van reizen en je 100% zeker weet dat je reis doorgaat. Want als je het ticket nog niet hebt geopent, dan kan NS het ticket nog ongeldig maken en kun je je geld terug krijgen.
Snap het probleem niet want mijn theater- en concertkaartjes kan ik ook niet teruggeven of wijzigen.
Je zou natuurlijk beperkingen kunnen stellen aan wanneer je wijzigen toestaat. In de luchtvaart zie je dat ook, waar bijvoorbeeld goedkopere kaartjes beperkingen hebben of juist een bepaalde frequent flyer-status mogelijkheden biedt. Maar NS beroept zich nu op technische onmogelijkheden, en dat is niet eerlijk.
Dat probleem met poortjes is zeker een valide argument, maar ik heb hem nog niet eerder gehoord als concrete reden om deze functionaliteit niet in te voeren. Dat zou ook wat flauw zijn, er is jarenlang enkel een zichtcontrole gedaan op e-tickets (en nog steeds is de controle beperkt), fraude was kinderlijk eenvoudig (zie filmpjes o.a. RTL). In de trein zijn ingetrokken kaartjes prima te detecteren, alleen op stations met poortjes zou je (als men geen oplossing verzint) in theorie onterecht het poortje kunnen openen.
Het geheugenprobleem lijkt me in dit geval overigens ook weer niet zo enorm groot, itt geblokkeerde ovcp’s heb je hier enkel een tabel nodig van vandaag geblokkeerde kaartjes. De rest kan je weigeren op datum.
Het probleem is dat ook als u uw geld terug zou krijgen, u er toch nog mee kunt reizen. Het is niet na te gaan of u er nog mee reist of niet. Daarom worden de kosten van e-tickets niet terugbetaald. Het is niet zo eenvoudig op te lossen, het is nogal fraudegevoelig.
Dit is absoluut onwaar, in de code staat de volledige info over je ticket. Dus je naam, reisdatum, traject, klasse, aankooptijdstip, ordernummer en nog veel meer. Het is precies dezelfde code als wanneer je het ticket in de app zou laden.
Als de code alleen is om poortjes te openen zouden conducteurs hem ook niet hoeven te scannen.
Dus in principe zou een e-ticket (ordernummer) gewoon ongeldig gemaakt kunnen worden, waarbij je bij controle in de trein door de mand valt. Helaas gebeurt dat nog niet.
Poortjes en paaltjes hebben wél een heel beperkte (geheugenruimte) blacklist voor geblokkeerde ov-kaarten, maar die is blijkbaar niet voldoende om daar ook nog alle ongeldige e-tickets aan te gaan toevoegen.
Een e-ticket is in de praktijk dus niet veel meer dan een ‘zichtbewijs’, waarbij de code één van de echtheidskenmerken is. Op een uitgeprint ticket staan nog veel meer van die echtheidskenmerken (zoals op een bankbiljet), voor als de code niet goed gelezen kan worden (stel dat je ticket nat is geworden).
Zelfs al zet je er een dikke streep door, dan heb je dus nog steeds een geldig ticket.
Beste Laura NS,
Ik begrijp uit uw reactie dat u niet mijn boodschap begrijpt.
Ik begrijp de beperking die een E-ticket NU heeft, dat is de reden waarom ik het huidige E-ticket niet meer van deze tijd vind. Vele reacties van reizigers hierover bevestigen mij dat er behoefte is aan een flexibel E-ticket. Ondanks deze vele reacties blijven organisaties Beperkte E-tickets uitgeven. Mooie bijverdienste. Waarom gaat dat poortje open? Omdat die code uniek is en een computer de code herkent en de reiziger doorlaat. Dezelfde computer kan ook geprogrammeerd worden dat die bij de uitgegeven code NIET open gaat. De zogenaamde fraudeur print zijn oude ticket en het poortje gaat niet open want de reiziger heeft zijn reis verzet of iets dergelijks en heeft daarom een nieuwe code gekregen waarmee het poortje wel weer wordt geopend. Zo simpel kan het zijn. NS wil kennelijk liever de beperkende E-tickets blijven verkopen en wil niet de oplossing zien, en ik denk omdat het nou eenmaal een mooi verdienmodel is.
Met Vriendelijke groet, Bertie
Hallo edkuiper, welkom op de NS Community.
Omdat het ticket enkel een zichtbewijs is en er niet mee ingecheckt kan worden, is dit niet mogelijk. Het ticket dat je voor 22 maart hebt kan niet ongeldig worden gemaakt en het is ook niet te controleren dat je er niet mee reist. Mijn excuses voor het ongemak.
Inderdaad zouden er echt dingen beter kunnen. Neem bv. de ÖBB waar ik onlangs online een ticket voor de Nightjet aanschafte:
- Binnen 3 minuten na aanschaf kan je het E-ticket nog kosteloos annuleren (dat ondervangt de kleine foutjes die hier nogal eens langskomen)
- Op de website wordt expliciet vermeld dat je het ticket niet meer kunt annuleren zodra je de PDF gedownload hebt, met het advies dit pas kort voor vertrek via de link in de bevestigingsmail te doen.
Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.
Niemand verplicht jou om een e-ticket kopen je had ook gewoon een kaartje bij de automaat kunnen kopen of reizen met de OV chip bij vertrek.
Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.
Volgens mij was dat allemaal wat naar de achtergrond geschoven omdat men zich volledig wilde inzetten op Flex, dat inmiddels redelijk volwassen is…
Andere berichten gaven een wat andere uitleg, met zelfde resultaat (gaat er niet meer komen, want het hele systeem moet toch op de schop tegen 2023).
Ik heb toch wel heel veel moeite met die laatste opmerking. Dat is sowieso nog 3 jaar te gaan en dat soort datums wordt ook nog wel eens uitgesteld. Ik vind NS hierin echt super klantonvriendelijk. We hebben op deze site al hemel en aarde zo ongeveer moeten bewegen om NS eindelijk zover te krijgen om in ieder geval de dag (maandag, dinsdag enz) toe te voegen aan het bestelproces. NS zou met een betere oplossing komen maar blijft gewoon in gebreke, de reiziger in treurnis op plek 1001, 1002 en 1003 achterlatend. Beetje jammer dat een bedrijf dat zich als klantvriendelijk profileert (zie jaarverslag 2019) zich zo laat kennen.
Blijkbaar is deze bron van inkomsten voor NS te groot om daar zomaar afscheid van te nemen.
Welkom op onze NS Community, Suikerpot. Dat is momenteel een risico dat je zelf neemt en overweegt. Ik zal je feedback doorzetten over het annuleren.
Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?
Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.
Vooral het laatste punt lijkt me nou niet zo heel ingewikkeld om te implementeren.
Dat werkt al zo, want zolang je een ticket niet downloadt of in de NS app importeert kan je het gewoon annuleren (via de Klantenservice).
De download/import pagina wordt dan verwijderd/geblokkeerd, dus daarvoor hoef je niet te wachten totdat de reisdatum voorbij is.
Het zou erg handig zijn om dat zelf te kunnen doen “laat maar, ik hoef het niet meer”, of (nog meer wishful thinking) dat je automatisch je geld terugkrijgt als het ticket ‘verlopen’ is.
Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?
Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.
Je krijgt juist korting vanwege de voorwaarde dat je het ticket van te voren koopt en dan niet meer kunt annuleren. Het is in dit geval dus juist de bedoeling dat je niet meer kunt annuleren.
Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?
Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.
Officieel kun je een eenmaal.gekocht e-ticket niet wijzigen en krijg je geen geld terug. Echter is NS coulant als je het ticket niet geopend hebt of in de app gezet hebt. Open het ticket dus pas als je daadwerkelijk.gaat reizen.
Inderdaad in de val gelopen. Een eticket 2 dagen voor reisdatum gekocht, ivm verhoogde korting op traject Eindhoven Den Haag. Een Pilot van NS. Helaas is de datum van reizen veranderd, waardoor ik nu de tickets weg kan gooien. Zeer teleurstellend. Voor mij geen etickets meer.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.