Kan ik mijn geprinte e-ticket nog wijzigen ? | NS Community
beantwoord

Kan ik mijn geprinte e-ticket nog wijzigen ?

  • 23 April 2014
  • 42 reacties
  • 21141 Bekeken

Onlangs heb ik twee e-tickets besteld om te reizen van Den Haag Centraal naar Doetinchem.
Wegens omstandigheden moeten mijn vriendin en ik in Tilburg (station Tilburg Universiteit) zijn, in plaats van Doetinchem.

Is het mogelijk om een nieuwe e-ticket te ontvangen, waar ik zelf de eindbestemming van in kan vullen?
Het betreft een reis op 27-04-2014.

Groeten,

Pascal Aaldering
icon

Beste antwoord door Mike 23 April 2014, 10:13

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het punt was dan ook niet dat het zo werkt, maar dat de OeBB dit expliciet op de webpagina zet die je ziet na het boeken van het ticket. En in de mail staat zelfs gewoon een linkje naar een pagina waarmee je je boeking kunt annuleren (als het type ticket dat toelaat), met nog eens expliciet erbij dat dat alleen kan zolang je het ticket nog niet gedownload hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Snap die vergelijking niet, want theatervoorstellingen en concerten worden meestal niet verplaatst, terwijl er bij een treinreis natuurlijk van alles aan omstandigheden kan veranderen. Daarnaast kunnen de meeste theater- en concertkaartjes doorverkocht worden, dat kan met de e-tickets ook niet.

Maar goed, NS heeft jarenlang vol bombarie aangekondigd dat het binnenkort mogelijk ging zijn om e-tickets op afstand ongeldig te maken. Jammer dat dat project blijkbaar mislukt is en we er niks meer over horen.

NS belooft al jaren actie, maar doet niks. Het kán allemaal best wel, op zijn minst tot een dag op voorhand, zoals internationaal ook werkt. Dat NS het geen prioriteit geeft in de binnenlandse applicatie is haar eigen keuze. 
 

Juist het kunnen differentiëren in voorwaarden is interessant, dan kan je de goedkope tickets niet-refundable maken, en de full flex tarieven wel. Nu is het allemaal één pot nat. 

@Bertvandevorst De QR code op het ticket is een universele, enkel om de poortjes te openen, en kan niets mee worden gedaan.

Neh, die Aztec-code is gewoon conform UIC918.3. Da’s wel meer dan alleen een token voor poortjes.

Reputatie 1
Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren.
Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.


Niemand verplicht jou om een e-ticket kopen je had ook gewoon een kaartje bij de automaat kunnen kopen of reizen met de OV chip bij vertrek.
Reputatie 4
Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren. Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Als je kunt wijzigen kun je zowel het oude als het nieuwe ticket printen en gebruiken.
Kortom dan kan iedereen onbeperkt frauderen.

Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.

Daarom wordt ook geadviseerd e-tickets pas op het laatste moment aan te schaffen.
Reputatie 7

Heel begrijpelijke vraag maar ben bang dat het niet gaat gebeuren. U ging akkoord met de voorwaarden en daar is dan geen speld tussen te krijgen. U kunt vragen om coulance maar geef u weinig kans want het ticket is gedownload en geprint en in theorie zou er dus mee gereisd kunnen zijn. 

Er zijn al honderden van deze smeekbeden hier voorbij gekomen.

Een goede raad: koop geen E-tickets, want bij onverwachte gebeurtenissen waardoor de reis niet doorgaat ben je je geld gewoon kwijt. Koop liever een los kaartje uit de automaat. Of reis met chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.

Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen. 

Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop. 

Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem is dat ook als u uw geld terug zou krijgen, u er toch nog mee kunt reizen. Het is niet na te gaan of u er nog mee reist of niet. Daarom worden de kosten van e-tickets niet terugbetaald. Het is niet zo eenvoudig op te lossen, het is nogal fraudegevoelig. 

Reputatie 7
Badge +2

Inderdaad zouden er echt dingen beter kunnen. Neem bv. de ÖBB waar ik onlangs online een ticket voor de Nightjet aanschafte:

- Binnen 3 minuten na aanschaf kan je het E-ticket nog kosteloos annuleren (dat ondervangt de kleine foutjes die hier nogal eens langskomen)

- Op de website wordt expliciet vermeld dat je het ticket niet meer kunt annuleren zodra je de PDF gedownload hebt, met het advies dit pas kort voor vertrek via de link in de bevestigingsmail te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Van tickets met korting zou je met enige goede wil nog kunnen billijken dat er niet wordt terugbetaald of dat het ticket gewijzigd kan worden. Van tickets die tegen vol tarief verkocht worden is dat niet goed te praten.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon niet zo'n e-ticket al dagen van tevoren kopen. En doe je dat toch, ticket niet openen, niet downloaden, niet in de laden, niet printen, gewoon niets mee doen tot de dag van reizen en je 100% zeker weet dat je reis doorgaat. Want als je het ticket nog niet hebt geopent, dan kan NS het ticket nog ongeldig maken en kun je je geld terug krijgen. 

Beste Laura NS,

 

Ik begrijp uit uw reactie dat u niet mijn boodschap begrijpt.

Ik begrijp de beperking die een E-ticket NU heeft, dat is de reden waarom ik het huidige E-ticket niet meer van deze tijd vind. Vele reacties van reizigers hierover bevestigen mij dat er behoefte is aan een flexibel E-ticket. Ondanks deze vele reacties blijven organisaties Beperkte E-tickets uitgeven. Mooie bijverdienste. Waarom gaat dat poortje open? Omdat die code uniek is en een computer de code herkent en de reiziger doorlaat. Dezelfde computer kan ook geprogrammeerd worden dat die bij de uitgegeven code NIET open gaat. De zogenaamde fraudeur print zijn oude ticket en het poortje gaat niet open want de reiziger heeft zijn reis verzet of iets dergelijks en heeft daarom een nieuwe code gekregen waarmee het poortje wel weer wordt geopend. Zo simpel kan het zijn. NS wil kennelijk liever de beperkende E-tickets blijven verkopen en wil niet de oplossing zien, en ik denk omdat het nou eenmaal een mooi verdienmodel is. 
 

Met Vriendelijke groet, Bertie

Badge +3

@Bertvandevorst  De QR code op het ticket is een universele, enkel om de poortjes te openen, en kan niets mee worden gedaan. Deze code staat helemaal los van je ticket.

Dit is absoluut onwaar, in de code staat de volledige info over je ticket. Dus je naam, reisdatum, traject, klasse, aankooptijdstip, ordernummer en nog veel meer. Het is precies dezelfde code als wanneer je het ticket in de app zou laden.

Als de code alleen is om poortjes te openen zouden conducteurs hem ook niet hoeven te scannen.

Dus in principe zou een e-ticket (ordernummer) gewoon ongeldig gemaakt kunnen worden, waarbij je bij controle in de trein door de mand valt. Helaas gebeurt dat nog niet.

@Bertvandevorst Dat poortjes open gaan op basis van de datum die in de code staat komt omdat die geen tijd hebben om in een achterliggend systeem te gaan kijken of je ticket wel geldig is (momentje… uw gegevens worden opgehaald/gecontroleerd). Het is een ruim 15 jaar oud en grotendeels offline bedoeld systeem.

Poortjes en paaltjes hebben wél een heel beperkte (geheugenruimte) blacklist voor geblokkeerde ov-kaarten, maar die is blijkbaar niet voldoende om daar ook nog alle ongeldige e-tickets aan te gaan toevoegen.

Een e-ticket is in de praktijk dus niet veel meer dan een ‘zichtbewijs’, waarbij de code één van de echtheidskenmerken is. Op een uitgeprint ticket staan nog veel meer van die echtheidskenmerken (zoals op een bankbiljet), voor als de code niet goed gelezen kan worden (stel dat je ticket nat is geworden).

Zelfs al zet je er een dikke streep door, dan heb je dus nog steeds een geldig ticket.

Dat probleem met poortjes is zeker een valide argument, maar ik heb hem nog niet eerder gehoord als concrete reden om deze functionaliteit niet in te voeren. Dat zou ook wat flauw zijn, er is jarenlang enkel een zichtcontrole gedaan op e-tickets (en nog steeds is de controle beperkt), fraude was kinderlijk eenvoudig (zie filmpjes o.a. RTL). In de trein zijn ingetrokken kaartjes prima te detecteren, alleen op stations met poortjes zou je (als men geen oplossing verzint) in theorie onterecht het poortje kunnen openen.

 

Het geheugenprobleem lijkt me in dit geval overigens ook weer niet zo enorm groot, itt geblokkeerde ovcp’s heb je hier enkel een tabel nodig van vandaag geblokkeerde kaartjes. De rest kan je weigeren op datum.

Snap het probleem niet want mijn theater- en concertkaartjes kan ik ook niet teruggeven of wijzigen.

Je zou natuurlijk beperkingen kunnen stellen aan wanneer je wijzigen toestaat. In de luchtvaart zie je dat ook, waar bijvoorbeeld goedkopere kaartjes beperkingen hebben of juist een bepaalde frequent flyer-status mogelijkheden biedt. Maar NS beroept zich nu op technische onmogelijkheden, en dat is niet eerlijk. 

Hallo edkuiper, welkom op de NS Community. 

Omdat het ticket enkel een zichtbewijs is en er niet mee ingecheckt kan worden, is dit niet mogelijk. Het ticket dat je voor 22 maart hebt kan niet ongeldig worden gemaakt en het is ook niet te controleren dat je er niet mee reist. Mijn excuses voor het ongemak. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan ben ik heel benieuwd of het hier binnenkort klachten regent.

iMark heeft wel een punt dat de korting de voorwaarden nog enigszins billijkt, maar ik ben bang dat veel mensen daar anders over gaan denken.

Gemakkelijk verdiend , he n.s., zo krijgen jullie de fyra wel terug betaald, ik bedoel maar vergissen is menselijk en kan iedereen gebeuren.
Het zijn toch euro's en zo word de n.s. steeds populairder bij de bevolking.
Eergisteren eticket gekocht , kreeg ik gisteren te horen dat de afspraak is verzet ,eticket, 11,62 euro , voor gratis en voor niks nu voor de n.s., doet niet aan restitutie.

Zo intens verdrietig,…….gisteren  e-ticket van bijna €50,-  voor mijn dochter uitgeprint om Zaterdag mee te kunnen reizen, maar door 'n corona besmetting van buitenaf en een week in quarantaine kan ze pas volgende week Zaterdag reizen.

Het e-ticket kan idd niet veranderd worden en dat vind ik diep triest en ook niet meer van deze tijd.     En ja natuurlijk hebben we dat gelezen,…… ik kijk alles 3 x na voordat ik het definitief afrond.

Ze vraagt geen geld terug alleen het veranderen van de datum.

€50,-  is heel veel geld en zou nu in rook opgaan.

En het gaat niet om zomaar 'n uitstapje maar 'n zeer noodzakelijke reis dus volgende week moet ze dit bedrag nogmaals uitgeven, wat ze eigenlijk niet kan !!!

NS maak AUB dat e-ticket zo dat er in geval van nood 'n wijziging aangebracht kan worden.  

'n verdrietige moeder.

Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

 

Welkom op onze NS Community, Suikerpot. Dat is momenteel een risico dat je zelf neemt en overweegt. Ik zal je feedback doorzetten over het annuleren.

Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

Je krijgt juist korting vanwege de voorwaarde dat je het ticket van te voren koopt en dan niet meer kunt annuleren. Het is in dit geval dus juist de bedoeling dat je niet meer kunt annuleren.

 

Reputatie 7
Badge +3

Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

 

Officieel kun je een eenmaal.gekocht e-ticket niet wijzigen en krijg je geen geld terug. Echter is NS coulant als je het ticket niet geopend hebt of in de app gezet hebt. Open het ticket dus pas als je daadwerkelijk.gaat reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.

Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen. 

Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop. 

Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.

 

Het is dan ook niet te hopen dat dit onzalige plan doorgaat:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.

Reageer