beantwoord

Kan ik restitutie krijgen voor een E-ticket?

Goedemiddag,

Ik heb voor morgen en volgende week zondag een enkele reis Schiphol en vice versa online gekocht.
Het gaat echter niet door en nu zit ik met de kaartjes. Is hier nog iets aan te doen?

Vr. gr.
icon

Beste antwoord door 9 maart 2014, 02:00

Djeena schreef:

Goedemiddag,

Ik heb voor morgen en volgende week zondag een enkele reis Schiphol en vice versa online gekocht.
Het gaat echter niet door en nu zit ik met de kaartjes. Is hier nog iets aan te doen?

Vr. gr.

"Online" gekocht wil dus zeggen dat je e-tickets hebt gekocht. En voor e-tickets gelden de voorwaarden zoals je die op deze pagina kunt lezen.

Bijna onderaan, onder het kopje "Voorwaarden van het e-ticket" lees ik o.a.:

- Voor e-tickets geldt dat annuleren van eenmaal bestelde en betaalde e-tickets niet mogelijk is.
- E-tickets kunnen niet worden omgewisseld voor geld.

Je zou nog iets kunnen proberen door morgen zo vroeg mogelijk langs een bemenst station bij jou in de buurt te gaan, maar gezien het bovenstaande vrees ik dat je weinig of geen kans maakt.

Vr. gr.
Hans

Bekijk origineel

10 reacties

Djeena schreef:

Goedemiddag,

Vr. gr.

"Online" gekocht wil dus zeggen dat je e-tickets hebt gekocht. En voor e-tickets gelden de voorwaarden zoals je die op deze pagina kunt lezen.

Bijna onderaan, onder het kopje "Voorwaarden van het e-ticket" lees ik o.a.:

- Voor e-tickets geldt dat annuleren van eenmaal bestelde en betaalde e-tickets niet mogelijk is.
- E-tickets kunnen niet worden omgewisseld voor geld.

Je zou nog iets kunnen proberen door morgen zo vroeg mogelijk langs een bemenst station bij jou in de buurt te gaan, maar gezien het bovenstaande vrees ik dat je weinig of geen kans maakt.

Vr. gr.
Hans
E-tickets kun je inderdaad niet retourneren. Voor NS is namelijk niet te controleren of je ze daadwerkelijk niet zult gebruiken. Je kunt de tickets immers meer dan eens printen en de tickets worden 'op zicht' gecontroleerd.
Annemiek schreef:

E-tickets kun je inderdaad niet retourneren. Voor NS is namelijk niet te controleren of je ze daadwerkelijk niet zult gebruiken. Je kunt de tickets immers meer dan eens printen en de tickets worden 'op zicht' gecontroleerd.

Hoi Annemiek,
Bij dat "op zicht" controleren hanteren de meeste conducteur (zo is mijn ervaring) hun tang en voorzien dat e-ticket van het bekende stempel.

Overigens heb ik mij laten vertellen (door diverse conducteurs) dat e-ticket t.z.t. ook door hen gescand kunnen worden, waardoor het gebruik van die ticket ook meteen wordt geregistreerd. Dat zou dan gaan via de QR-code die nu al op het ticket wordt afgedrukt en die t.z.t. bij het sluiten van de poortjes ook een "sleutelrol" gaan vervullen voor het openen daarvan.

De tijd zal het allemaal wel leren.

Gr. Hans
Annemiek schreef:

Hoi Annemiek,
Bij dat "op zicht" controleren hanteren de meeste conducteur (zo is mijn ervaring) hun tang en voorzien dat e-ticket van het bekende stempel.

Overigens heb ik mij laten vertellen (door diverse conducteurs) dat e-ticket t.z.t. ook door hen gescand kunnen worden, waardoor het gebruik van die ticket ook meteen wordt geregistreerd. Dat zou dan gaan via de QR-code die nu al op het ticket wordt afgedrukt en die t.z.t. bij het sluiten van de poortjes ook een "sleutelrol" gaan vervullen voor het openen daarvan.

De tijd zal het allemaal wel leren.

Gr. Hans
Hallo Djeena,

Ik heb je vraag wat aangepast en verplaatst naar 'Overige producten' om de vindbaarheid te vergroten. Hans heeft het juiste antwoord gegeven op de vraag. Via de link in Hans zijn antwoord kan je de voorwaarden van het E-ticket nalezen.

Vriendelijke groet,
Marjan
Een héél slechte zaak, opnieuw klantonvriendelijkheid ten top: als gevolg van de gebrekkige automatisering van de NS kunnen zij hun eigen tickets niet goed controleren. Het zou dan ook reëel zijn als de NS bij vergissingen bij bestelling en verandering van reisplannen gewoon de klanten zou helpen, in plaats van al deze klanten in de kou te laten staan.
Als er dan eens iemand tussen zit die het ticket tóch gebruiken zou, dan is dat pech voor de NS. Lege stoelen genoeg, zou ik zeggen! Nu zijn alle reizigers met goede bedoelingen opnieuw slachtoffer van de slechte organisatie van de NS, en de onwil om klanten normaal te helpen.
willy4all. Zodra mensen doorkrijgen dat NS op basis van goed vertrouwen geld teruggeeft voor kaartjes waarmee nog gewoon gereisd kan worden, is natuurlijk het hek van de dam. Mensen die e-tickets of andere kaartjes aanschaffen, moeten gewoon eerst even de voorwaarden, waaronder ze zelf akkoord gaan met de aankoop, checken. Zoveel werk is dat niet. Als je geen zin hebt om de voorwaarden te lezen, moet je daarover achteraf niet gaan zeuren. Met klantvriendelijkheid heeft het niets te maken.
willy4all schreef:

Een héél slechte zaak, opnieuw klantonvriendelijkheid ten top: als gevolg van de gebrekkige automatisering van de NS kunnen zij hun eigen tickets niet goed controleren. Het zou dan ook reëel zijn als de NS bij vergissingen bij bestelling en verandering van reisplannen gewoon de klanten zou helpen, in plaats van al deze klanten in de kou te laten staan.
Als er dan eens iemand tussen zit die het ticket tóch gebruiken zou, dan is dat pech voor de NS. Lege stoelen genoeg, zou ik zeggen! Nu zijn alle reizigers met goede bedoelingen opnieuw slachtoffer van de slechte organisatie van de NS, en de onwil om klanten normaal te helpen.

Tuurlijk is er een oplossing, Willy, meerdere zelfs.
Voortaan gewoon met een OV-chipkaart reizen, of een kaartje uit de automaat kopen.
Door het op die manier te doen spaar je ontzettend veel kostbare tijd (en ergernis) uit door die domme e-ticket die je - zoals Annemiek al aangeeft - eindeloos kunt uitprinten en dus op zo'n dag oneindig kunt gebruiken.
Maar het is nou eenmaal makkelijk om je eigen problemen af te schuiven op een ander.
Steek de hand......
Beste Hans, je mag jezelf dan wel expert noemen, maar dat is dan wel op gebied van de beperkingen van de NS, en niet op gebied van moderne technologie en de stand van zaken van klantvriendelijkheid en niveau van dienstverlening van de wél goed presterende bedrijven.
E-tickets zijn heel normaal, voor vluchten check je zelfs online in!

Je reactie getuigt zelfs dermate van een vooringenomenheid en defensieve instelling, dat ik vermoed dat je als 'neutrale' blogger door de NS wordt ingehuurd om te proberen te helpen hun tekortkomingen weg te poetsen....

Nou, als er iets desastreuze gevolgen heeft in de social media, dan is het wel dit soort halfslachtige dooddoenerij. Ook als je niet door de NS wordt gesponsord, dan bewijs je ze hiermee geen dienst, integendeel. Het is slechts een bevestiging van de incompetentie dat de NS zelf nog niet in staat is geweest om voor deze onacceptabele situatie een klantvriendelijke oplossing aan te bieden of zelfs maar in die trant op dit topic en andere over ditzelfde euvel te reageren.

De facto: er zijn inderdaad andere betaalmogelijkheden, maar de NS heeft besloten toch ook iets aan 'moderne' online dienstverlening te doen, en als je dat als bedrijf doet moet je het goed doen. En als het vehikel dat je neerzet dan niet goed blijkt te werken omdat de infrastructuur er nog niet klaar voor is (de conducteurs hebben nog geen scanners, terwijl dit systeem juist daarop berust!), dan moet je de gevolgen daarvan niet knalhard op je klanten afwentelen! Je moet dan net zo stoer als je het systeem online bent gaan bieden terwijl je er nog niet klaar voor was, als NS even stoer tegen je gedupeerde reizigers zeggen: 'Excuus, lieve klant van ons, wij hebben het online ticket systeem wel geactiveerd maar zijn nog niet helemaal klaar met de infrastructuur. In principe kan een e-ticjet daarom uit angst voor misbruik niet worden geannuleerd, maar als u ons een mail stuurt met een plausibele uitleg, dan zullen wij uiteraard uw ticket retourneren of aanpassen!'

Ik daag de NS uit om alsnog en wel per direct de aangedragen klantvriendelijke oplossing te implementeren, om niet langer hun klanten nog meer te frustreren en zich van de goede kant te laten zien!
Beste Willy,

Ik ben blij dat jij je ei hier hebt kunnen leggen en dat ik dat heb mogen opvangen.
Met jouw verhaal kan ik echter weinig.
Eerst ben ik een NS-expert, dan ben ik een ingehuurde blogger en vervolgens twijfel je of ik eigenlijk wel door de NS word gesponsord.
Om vervolgens de (volgens jou) incompetentie van NS aan al die kwalificaties op te hangen.

Je zult het mij wellicht kwalijk nemen dat ik verder niet op jouw reactie in ga. Want dat zou natuurlijk nooit een objectieve reactie kunnen zijn als al dan niet door de NS gesponsorde, ingehuurde expert.
Het zou mijn geloofwaardigheid (voor zover ik al/nog heb) niet ten goede komen en bij jou wellicht nog meer olie op het vuur gooien.
En als (voormalig) brandweerman weet ik hoe moeilijk dat te bestrijden is.

Kortom, Willy, verwacht van mij geen verdere inhoudelijke reactie.
Wellicht dat iemand anders - wel met kennis van zaken - inhoudelijk op jouw probleem kan en wil reageren.

Een fijne dag verder toegewenst.

Reageer