beantwoord

Kan je bij de automaat IN de Eurobahn-treinen met contant geld een ticket kopen?

• 20 februari 2020
  • 4 reacties
  • 179 Bekeken

Zoals de titel luidt; kan er bij de ticketautomaten in de Eurobahn-treinen met contant betaald worden?

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 februari 2020, 09:51

@iMark

De "Geldkarte" is het Duitse equivalent van de chipknip, niet van de pinpas. De EC-Karte waarmee kennelijk nog wel in de trein betaald kan worden is wat in Nederland pinpas heet.

Er is wel een adder onder het gras: in Duitsland worden buitenlandse pinpassen qua acceptatie gelijk gesteld met een creditcard en kun je daarmee dus alleen betalen bij pinapparaten die ook creditcards accepteren. Mobiele pinapparaten zoals in de trein hangen meestal niet in een online netwerk en accepteren in Duitsland dan geen creditcards en buitenlandse pinpassen omdat geen saldocontrole mogelijk is. 

Bij de Eurobahn in Hengelo betekent dat dat je in de trein contant kunt betalen of dat je een ticket kunt kopen via de DB Navigator App.

Bij de Eurobahn in Venlo zijn er bij mijn weten DB-automaten op de stations en niet in de trein. Bij die stationaire automaten kun je gewoon met een creditcard of NL-pinpas betalen.

@dilagormus vertelt niet of het over Venlo of Hengelo gaat.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens dit bericht kun je alleen maar met contant geld betalen bij de automaten van Eurobahn in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

De "Geldkarte" is het Duitse equivalent van de chipknip, niet van de pinpas. De EC-Karte waarmee kennelijk nog wel in de trein betaald kan worden is wat in Nederland pinpas heet.

Er is wel een adder onder het gras: in Duitsland worden buitenlandse pinpassen qua acceptatie gelijk gesteld met een creditcard en kun je daarmee dus alleen betalen bij pinapparaten die ook creditcards accepteren. Mobiele pinapparaten zoals in de trein hangen meestal niet in een online netwerk en accepteren in Duitsland dan geen creditcards en buitenlandse pinpassen omdat geen saldocontrole mogelijk is. 

Bij de Eurobahn in Hengelo betekent dat dat je in de trein contant kunt betalen of dat je een ticket kunt kopen via de DB Navigator App.

Bij de Eurobahn in Venlo zijn er bij mijn weten DB-automaten op de stations en niet in de trein. Bij die stationaire automaten kun je gewoon met een creditcard of NL-pinpas betalen.

@iMark

@Tamzin bedankt. Het gaat me heel specifiek om de trein vanaf Enschede richting Dortmund.

Reputatie 7
Badge +3

De trein van Enschede naar Dortmund is niet van Eurobahn maar van DB. Voor zover ik weet zijn er automaten in de trein, of die ook buitenlandse pinpassen accepteren weet ik niet. Wel contant geld.

Reageer