beantwoord

Kan je ook samenreiskorting krijgen op een los (papieren) treinkaartje?

• 14 augustus 2014
  • 34 reacties
  • 30088 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Wel grappig dat nog steeds niemand mij weet uit te leggen hoe ik dit allemaal op voorhand had kunnen weten, als nogmaals de conducteur in de trein mij niet weet uit te leggen: u moet uw samenreiskorting op uw EIGEN persoonlijke chipkaart laden.
Beste Thom, u weet het allemaal zo goed, ik wil als reiziger en klant heel graag met een geldig vervoersbewijs reizen en zeker niet als "zwartrijder" betiteld worden maar dan wel graag wat juiste informatie, op de juiste plek... op het moment dat je een kaartje wilt kopen bijvoorbeeld... moest er een loket geweest zijn dan was dit allemaal niet voorgevallen...
Stukje service van NS is dit zeker...
Ik vind het zeer spijtig om te lezen dat je ervaring niet was zoals gewenst, maar waar je nu achteraf hier de info zoekt, kun je dat natuurlijk ook vooraf doen. We zijn hier met meer dan 40.000 leden en die helpen graag. Ga je de volgende keer op reis, dan adviseer ik je om vooraf je vragen hier te stellen zodat je met een gerust gemoed op reis kan.
Dank voor de tip Klaas-Jan. Toch jammer dat er niemand meer op het station is om ons te helpen maar goed dat zal wel bij modernisering horen zeker...
Reputatie 7
Badge +3
@Ik dus
Misschien verstandig als U de regels voor samenreiskorting eens doorleest.
Reputatie 4
Dit is al een topic van 2 jaar geleden maar om die reden ben ik dus gister uit de trein gezet. De conducteur kon me ook niet vertellen hoe dit dan wel moet. Wij hadden dus een kaartje met meereiskorting geladen op de chipkaart van mijn man.
Nee want ik ga ervan uit dat de kosten van de reis van mijn man buiten zijn traject aan het einde van de maand worden afgerekend. Maar goed als er dan niemand op het station is en de conducteur krijgt het zelf ook niet uitgelegd? Hoe moet ik dan weten hoe ik een kaartje moet kopen?
Ik ging een gezellig dagje uit met mijn gezin, ik ga naar het station, ik koop een kaartje voor iedereen (dat dacht ik tenminste)... en dan wordt ik er van beschuldigd dat ik "zwart rijd"? Sorry maar daar gaan bij mij de haren recht overeind staan als ik gewoon BETAALD heb voor een kaartje.
Technisch gezien is het misschien wel zo maar "zwart rijden" vind ik als je doelbewust zonder kaartje de trein in duikt en je opsluit in de wc ofzo...
Nogmaals de conducteur kreeg mij niet uitgelegd hoe ik dan wel een kaartje met meereiskorting moet kopen...

Eerlijk gezegd gaan bij mij de haren recht overeind staan van de hoge toon waarop u alles en iedereen de schuld van uw vergissing geeft, zonder bij uzelf te rade te gaan. Ik geloof graag dat u een vergissing heeft gemaakt, maar het resultaat van die vergissing is wel dat slechts uw man voor de treinreis heeft betaald. U heeft niets betaald en heeft dus gratis met de trein gereisd! De conducteur heeft zich uiterst coulant jegens u opgesteld door u geen uitstel van betaling uit te schrijven (ritprijs + € 50,00 verhoging), maar u slechts uit de trein te zetten.

U kunt op het station om hulp vragen door op de informatiezuil op de blauwe knop te drukken (deze informatiezuil is aanwezig op ieder NS-station). U wordt dan direct doorverbonden met een medewerker van NS.

Aangezien u met korting wilt reizen mag best van u verlangd worden dat u zich op de hoogte stelt van de voorwaarden van het reizen met die korting. Ik zou meer begrip voor uw situatie hebben gehad als u problemen zou hebben gehad met het aanschaffen van een voltariefskaartje uit de automaat.

U hoeft de samenreiskorting overigens niet per se op een persoonlijke OV-chipkaart te laden, een anonieme OV-chipkaart voldoet ook.

Een informatiezuil
Reputatie 7
Badge +3
Wel grappig dat nog steeds niemand mij weet uit te leggen hoe ik dit allemaal op voorhand had kunnen weten

U had dit op voorhand kunnen weten door heel simpel op de NS website te zoeken op informative hierover.

Op http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html staat als eerste:

" Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of met een NS Business Card met daarop een NS-abonnement? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Uw medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten."

Dankzij de modernisering is het heel simpel om thuis al informatie te vinden.
@maarten86: dat is niet waar. Ik heb geen idee wat voor kaartje meereiskorting 40% er op de chipkaart van mijn man is geladen. Want hij hoeft geen kaartje te kopen bij de automaat. De reis wordt aan het einde van de maand op factuur gezet naar gelang hij ingecheckt en uitgecheckt heeft.

De conducteur heeft zich coulant opgesteld omdat zij er zelf ook niks van begreep. Ze heeft wel 10x herhaald "het staat er echt op" (het gekochte kaartje). Ik herhaal dus nog maar eens dat ik er echt van overtuigd was dat ik een kaartje voor mezelf had gekocht. Pure onwetendheid dus. Vervolgens heeft de conducteur wel 10x herhaald "dit kan niet". Waarop ik zei, jawel kijk maar. Dus uiteindelijk zeg ik: hoe werkt het dan? Hoe kan ik dan een meereiskorting kaartje voor mezelf kopen? En daar kreeg ik geen antwoord op. Enige wat zij had hoeven zeggen is dat ik een chipkaart *voor mezelf* nodig heb en dat ik daar op het kortingskaartje had moeten laden. Dan had ik gelijk gezegd: dat wist ik niet, my bad...
En dáár was ik pissig over. Maar goed blijft u mij maar beschuldigen van zwart rijden hoor. Ik weet zelf dat ik geen misdrijf met voorbedachte rade heb begaan...
@momo: thanks voor de informatie.
Ook fijn dat ik nu weet dat dit allemaal mogelijk is gemaakt, dankzij de modernisering!
Reputatie 7
Ik weet zelf dat ik geen misdrijf met voorbedachte rade heb begaan...
Reizen zonder geldig vervoersbewijs is een overtreding, geen misdrijf 🙂

Reageer