beantwoord

Kan je ook samenreiskorting krijgen op een los (papieren) treinkaartje?

• 14 augustus 2014
  • 34 reacties
  • 30092 Bekeken

Of kan het alleen als je een ov-chipkaart hebt?
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 augustus 2014, 08:46

Samenreiskorting kan alleen als product op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart geladen worden. Eenmalige chipkaarten met korting zijn niet te koop. E-tickets met korting zijn alleen nog te koop voor houders van een jaartrajectabonnement of grensabonnement.

Op deze pagina vindt u meer informatie over Samenreiskorting.
Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3
Samenreiskorting kan alleen als product op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart geladen worden. Eenmalige chipkaarten met korting zijn niet te koop. E-tickets met korting zijn alleen nog te koop voor houders van een jaartrajectabonnement of grensabonnement.

Op deze pagina vindt u meer informatie over Samenreiskorting.
Badge
Leilani, welkom op het forum. Het product samenreiskorting kan alleen op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart geladen worden. Eenmalige chipkaart met korting is niet te koop. Dus wat Tochjo schrijft. Groet, Leny
Nee dat snap ik. Ik heb een persoonlijke ov-chipkaart, maar wilde voor iemand anders gewoon een papieren kaartje kopen met korting omdat die geen ov-chipkaart heeft. Kan dat dan? Of moet diegene ook een ov-chipkaart hebben?
Nee dat kan niet en die andere moet inderdaad een eigen chipkaart hebben, daar kan je dan de samenreiskorting op laden, voor de terugreis moet het opnieuw geladen worden.
Beter antwoord als dat van Tochjo omdat TS blijkbaar denkt dat de samenreiskorting van zijn medereiziger op zijn eigen chipkaart kan worden geladen.
wat raar dat dat niet meer kan
ARRRRGGGHHHHHH Serieus kan dat niet?

Zondag haal ik iemand op van Schiphol en we reizen naar Nijmegen en ik mag deze persoon geen samenreiskorting geven?

Waarom niet op een eenmalige chipkaart? Deze persoon komt uit de UK, die kan ik toch serieus geen anonieme chipkaart aan gaan smeren?

Waar zou ik überhaupt een anonieme chipkaart vandaan moeten toveren op Schiphol??????

Is dit weer het niveau van de service? Je betaalt een euro extra en krijgt geen korting? Waarom? Leuker konden jullie het niet maken?
Samenreiskorting kan inderdaad alleen nog op de persoonlijke of anonieme OV-chipkaart worden geladen. Een anonieme OV-chipkaart kan worden gekocht bij een NS Kaartautomaat.
Reputatie 4
Badge
Anonieme ov-chipkaarten, Eenmalige chipkaarten en muntgeldsleuven zitten in elke machine met bolle voorkant en elk station, ook Schiphol, heeft minstens één automaat van dat type. Daarnaast wordt er van abonnementhouders die Samenreiskorting willen aanbieden verwacht dat zij zelf drie anonieme chipkaarten bezitten om incidentele reizigers korting aan te bieden. Abonnementhouders die al voor de afschaffing van het papieren kaartje met korting een (consumenten*)abonnement hadden hebben die anonieme kaarten voor 2 euro p.s. kunnen kopen.

*Hebben zakelijke abonnementhouders deze aanbieding ook gehad?
Reputatie 7
Badge +4
Anonieme ov-chipkaarten zijn op elk station en ook op Schiphol te verkrijgen. Tegen normaal tarief meereizen is het alternatief. Het openbaar vervoer werkt met de ov-chipkaart al zijn er wat meestal duurdere uitzonderingsgevallen voor individuele reizigers. De anonieme chipkaart na afloop van de reis ook weer door een ander te gebruiken. Hij moet worden gekocht en dat zal het probleem dan wel zijn. Het is al met al bij een reis van Schiphol-Nijmegen vv met samenreiskorting goedkoper dan tegen vol tarief reizen.

Leuker niet maar goedkoper wel. Want dat is samenreiskorting in dit geval. Ik heb er indertijd een aantal gekocht voor dit soort gevallen voor 2 euro per stuk en met samenreiskorting kan dat al snel dik uit. Vooruitdenken levert meer op dan mopperen achteraf. Je leeft nog gelukkiger ook maar ja wat wil je in je leven, gelijk of geluk? Helemaal als je je af moet vragen of er sprake van gelijk kan zijn.
Jammer alleen dat veel abonnementhouders die code niet kregen per brief of email om die anonieme OV chipkaarten te kopen voor 2 euro.
Samenreiskorting kan inderdaad alleen nog op de persoonlijke of anonieme OV-chipkaart worden geladen.
Wat is de reden daarachter, want ik snap het niet.

Anonieme ov-chipkaarten, Eenmalige chipkaarten en muntgeldsleuven zitten in elke machine met bolle voorkant en elk station, ook Schiphol, heeft minstens één automaat van dat type. Daarnaast wordt er van abonnementhouders die Samenreiskorting willen aanbieden verwacht dat zij zelf drie anonieme chipkaarten bezitten om incidentele reizigers korting aan te bieden. Abonnementhouders die al voor de afschaffing van het papieren kaartje met korting een (consumenten*)abonnement hadden hebben die anonieme kaarten voor 2 euro p.s. kunnen kopen.

*Hebben zakelijke abonnementhouders deze aanbieding ook gehad?

Sinds wanneer wordt er verwacht dat ik drie anonieme chipkaarten bezit? De kaarten zijn beperkt houdbaar!

Ik heb geen aanbieding gehad om anonieme kaarten voor 2 euro te kopen, want ik krijg geen persoonlijk nieuws, updates, of aanbiedingen van de NS. Via dit forum ben ik erachter gekomen dat ik er wel 1 op kon halen.

Als ik voor iemand anders de reis betaal, hoe kan dat dan gedeclareerd worden? Voor een declaratie moet er een bewijs overlegd worden, hoe bewijs ik dat mijn medereiziger van A naar B is gereisd wanneer er op een anonieme kaart gereisd wordt? Ga mij niet vertellen dat ik de anonieme kaart dan eerst op mijn account moet registeren.
Ik heb er indertijd een aantal gekocht voor dit soort gevallen voor 2 euro per stuk en met samenreiskorting kan dat al snel dik uit. Vooruitdenken levert meer op dan mopperen achteraf.
Jij wordt blijkbaar wel door de NS geïnformeerd over dit soort zaken, ik niet.

Wat als ik op Schiphol een kaartje had willen kopen, dan is het toch onmogelijk om uit te vinden hoe er met samenreiskorting gereisd kan worden. De chipkaart moest het eenvoudiger maken, maar het wordt juist gigantisch omslachtig.

Hopelijk kan je mij uitleggen hoe een reis op een anonieme chipkaart gedeclareerd kan worden?

Leuker niet maar goedkoper wel.

Oude situatie: je kocht een kaartje met korting.
Nieuwe situatie: je moet eerst een chipkaart kopen voor je met korting mag reizen.

Ergo: niet alleen minder leuk, maar ook nog duurder.

Leuker niet maar goedkoper wel.

Oude situatie: je kocht een kaartje met korting.
Nieuwe situatie: je moet eerst een chipkaart kopen voor je met korting mag reizen.

Ergo: niet alleen minder leuk, maar ook nog duurder.

Juist, en normaal kocht je een kaartje en die kon je samen met een betaalbewijs declareren. Geen rompslomp.

Ik ben bang dat met een anonieme chipkaart dit een ingewikkeld proces gaat zijn, ik wacht op antwoord (hoe bewijs je dat je betaald hebt, hoe bewijs je wat je gereisd hebt).
Oh, en deze persoon uit de UK moet dan ook 20 euro instaptarief op de kaart zetten om überhaupt met de NS te reizen? Hoe krijgt deze persoon dat geld weer terug als deze persoon het land weer verlaat?
Oh, en deze persoon uit de UK moet dan ook 20 euro instaptarief op de kaart zetten om überhaupt met de NS te reizen? Hoe krijgt deze persoon dat geld weer terug als deze persoon het land weer verlaat?

Bij de balie van het NS-loket (mits nog niet wegbezuinigd op het station van aankomst), waarbij hij natuurlijk wel eerst € 2,50 mag neertellen om zijn eigen geld terug te krijgen.
Ok, dus om met 7,60 korting te reizen moet eerst een kaart van 7,50 aangeschaft worden en wordt nog eens 2,50 ingehouden om de borg terug te krijgen. Totale nutteloze kosten: 10,00 en verspilde tijd bij de balie? Wordt de reiziger hier goed geholpen of vult de NS gewoon hun zak?
Je kunt bij een servicebalie een uitdraai laten maken van de laatste 10 reistransacties of de OV-chipkaart koppelen aan Mijn NS of Mijn OV-chipkaart.

Als je hebt aangegeven dat je geen aanbiedingen per post of per e-mail wenst te ontvangen, heb je de aanbieding voor de anonieme OV-chipkaarten van €2,- destijds inderdaad niet gekregen.

Het instaptarief bedraagt verder niet €20,- maar €10,- als je de Samenreiskorting op de kaart hebt geladen.
Een van de vele manieren waarop de ov bedrijven sinds de invoering van de ov-chipkaart mensen geld uit de zakken kloppen.
Ik heb veel buitenlandse vrienden en elke keer weer schaam ik mij dood voor mijn land waar het duidelijk is dat de aanbieders van openbaar vervoer zich erop hebben gericht om buitenlanders uit te buiten.
met deze nieuwste stap in de verslechtering van de service door de invoer van de ov-chipkaart valt er echt absoluut niets positiefs meer te zeggen over deze kaart.
Dit is al een topic van 2 jaar geleden maar om die reden ben ik dus gister uit de trein gezet. De conducteur kon me ook niet vertellen hoe dit dan wel moet. Wij hadden dus een kaartje met meereiskorting geladen op de chipkaart van mijn man.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet precies hoe u heeft gereisd maar u moet allebei een pc-chipkaart hebben. Degene die meereist moet op de eigen chipkaart samenreiskorting zetten en daarmee in- en uitchecken. U kunt nooit samen op een chipkaart reizen, want dan wordt er voor één persoon afgerekend. U bent er overigens goed van af gekomen al u er uit bent gezet. Een boete van vijftig euro plus de reiskosten is de normale procedure. Reizen is altijd met de eigen chipkaart bij samenreiskorting.
Nee want ik ga ervan uit dat de kosten van de reis van mijn man buiten zijn traject aan het einde van de maand worden afgerekend. Maar goed als er dan niemand op het station is en de conducteur krijgt het zelf ook niet uitgelegd? Hoe moet ik dan weten hoe ik een kaartje moet kopen?
Ik ging een gezellig dagje uit met mijn gezin, ik ga naar het station, ik koop een kaartje voor iedereen (dat dacht ik tenminste)... en dan wordt ik er van beschuldigd dat ik "zwart rijd"? Sorry maar daar gaan bij mij de haren recht overeind staan als ik gewoon BETAALD heb voor een kaartje.
Technisch gezien is het misschien wel zo maar "zwart rijden" vind ik als je doelbewust zonder kaartje de trein in duikt en je opsluit in de wc ofzo...
Nogmaals de conducteur kreeg mij niet uitgelegd hoe ik dan wel een kaartje met meereiskorting moet kopen...
Samenreiskorting kun je alleen op een ov-chipkaart laden. Dit is altijd mogelijk, maar er moet wel een medereiziger zijn die in- en uitcheckt met zijn/haar ov-chipkaart waarop een NS-abonnement of studentenreisproduct staat. Als dit niet het geval is, dan is de samenreiskorting onterecht geladen en ben je dus niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs.
Reputatie 7
Badge +4
De intentie van een zwartrijder is voor ons aller gevoel anders maar strikt genomen zijn intenties niet in het geding. U heeft een geldig kaartje of niet en als u dat niet heeft, reist u zwart. De conducteur doet in feite niet anders dan vast te stellen of u een geldig kaartje heeft en hij is formeel verplicht u van een kaartje te voorzien, dat is 50 euro duurder. Hij zal u uit coulance gevraagd hebben de trein te verlaten.

Reageer