beantwoord

Kan je ook samenreiskorting krijgen op een los (papieren) treinkaartje?

  • 14 augustus 2014
  • 34 reacties
  • 30108 Bekeken

Of kan het alleen als je een ov-chipkaart hebt?
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 augustus 2014, 08:46

Samenreiskorting kan alleen als product op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart geladen worden. Eenmalige chipkaarten met korting zijn niet te koop. E-tickets met korting zijn alleen nog te koop voor houders van een jaartrajectabonnement of grensabonnement.

Op deze pagina vindt u meer informatie over Samenreiskorting.
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Ik weet zelf dat ik geen misdrijf met voorbedachte rade heb begaan...
Reizen zonder geldig vervoersbewijs is een overtreding, geen misdrijf 🙂
@momo: thanks voor de informatie.
Ook fijn dat ik nu weet dat dit allemaal mogelijk is gemaakt, dankzij de modernisering!
@maarten86: dat is niet waar. Ik heb geen idee wat voor kaartje meereiskorting 40% er op de chipkaart van mijn man is geladen. Want hij hoeft geen kaartje te kopen bij de automaat. De reis wordt aan het einde van de maand op factuur gezet naar gelang hij ingecheckt en uitgecheckt heeft.

De conducteur heeft zich coulant opgesteld omdat zij er zelf ook niks van begreep. Ze heeft wel 10x herhaald "het staat er echt op" (het gekochte kaartje). Ik herhaal dus nog maar eens dat ik er echt van overtuigd was dat ik een kaartje voor mezelf had gekocht. Pure onwetendheid dus. Vervolgens heeft de conducteur wel 10x herhaald "dit kan niet". Waarop ik zei, jawel kijk maar. Dus uiteindelijk zeg ik: hoe werkt het dan? Hoe kan ik dan een meereiskorting kaartje voor mezelf kopen? En daar kreeg ik geen antwoord op. Enige wat zij had hoeven zeggen is dat ik een chipkaart *voor mezelf* nodig heb en dat ik daar op het kortingskaartje had moeten laden. Dan had ik gelijk gezegd: dat wist ik niet, my bad...
En dáár was ik pissig over. Maar goed blijft u mij maar beschuldigen van zwart rijden hoor. Ik weet zelf dat ik geen misdrijf met voorbedachte rade heb begaan...
Reputatie 7
Badge +3
Wel grappig dat nog steeds niemand mij weet uit te leggen hoe ik dit allemaal op voorhand had kunnen weten

U had dit op voorhand kunnen weten door heel simpel op de NS website te zoeken op informative hierover.

Op http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html staat als eerste:

" Reist u met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of met een NS Business Card met daarop een NS-abonnement? Dan mag u in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Uw medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten."

Dankzij de modernisering is het heel simpel om thuis al informatie te vinden.
Reputatie 4
Dit is al een topic van 2 jaar geleden maar om die reden ben ik dus gister uit de trein gezet. De conducteur kon me ook niet vertellen hoe dit dan wel moet. Wij hadden dus een kaartje met meereiskorting geladen op de chipkaart van mijn man.
Nee want ik ga ervan uit dat de kosten van de reis van mijn man buiten zijn traject aan het einde van de maand worden afgerekend. Maar goed als er dan niemand op het station is en de conducteur krijgt het zelf ook niet uitgelegd? Hoe moet ik dan weten hoe ik een kaartje moet kopen?
Ik ging een gezellig dagje uit met mijn gezin, ik ga naar het station, ik koop een kaartje voor iedereen (dat dacht ik tenminste)... en dan wordt ik er van beschuldigd dat ik "zwart rijd"? Sorry maar daar gaan bij mij de haren recht overeind staan als ik gewoon BETAALD heb voor een kaartje.
Technisch gezien is het misschien wel zo maar "zwart rijden" vind ik als je doelbewust zonder kaartje de trein in duikt en je opsluit in de wc ofzo...
Nogmaals de conducteur kreeg mij niet uitgelegd hoe ik dan wel een kaartje met meereiskorting moet kopen...


Eerlijk gezegd gaan bij mij de haren recht overeind staan van de hoge toon waarop u alles en iedereen de schuld van uw vergissing geeft, zonder bij uzelf te rade te gaan. Ik geloof graag dat u een vergissing heeft gemaakt, maar het resultaat van die vergissing is wel dat slechts uw man voor de treinreis heeft betaald. U heeft niets betaald en heeft dus gratis met de trein gereisd! De conducteur heeft zich uiterst coulant jegens u opgesteld door u geen uitstel van betaling uit te schrijven (ritprijs + € 50,00 verhoging), maar u slechts uit de trein te zetten.

U kunt op het station om hulp vragen door op de informatiezuil op de blauwe knop te drukken (deze informatiezuil is aanwezig op ieder NS-station). U wordt dan direct doorverbonden met een medewerker van NS.

Aangezien u met korting wilt reizen mag best van u verlangd worden dat u zich op de hoogte stelt van de voorwaarden van het reizen met die korting. Ik zou meer begrip voor uw situatie hebben gehad als u problemen zou hebben gehad met het aanschaffen van een voltariefskaartje uit de automaat.

U hoeft de samenreiskorting overigens niet per se op een persoonlijke OV-chipkaart te laden, een anonieme OV-chipkaart voldoet ook.


Een informatiezuil
Reputatie 7
Badge +3
@Ik dus
Misschien verstandig als U de regels voor samenreiskorting eens doorleest.
Dank voor de tip Klaas-Jan. Toch jammer dat er niemand meer op het station is om ons te helpen maar goed dat zal wel bij modernisering horen zeker...
Ik vind het zeer spijtig om te lezen dat je ervaring niet was zoals gewenst, maar waar je nu achteraf hier de info zoekt, kun je dat natuurlijk ook vooraf doen. We zijn hier met meer dan 40.000 leden en die helpen graag. Ga je de volgende keer op reis, dan adviseer ik je om vooraf je vragen hier te stellen zodat je met een gerust gemoed op reis kan.
Wel grappig dat nog steeds niemand mij weet uit te leggen hoe ik dit allemaal op voorhand had kunnen weten, als nogmaals de conducteur in de trein mij niet weet uit te leggen: u moet uw samenreiskorting op uw EIGEN persoonlijke chipkaart laden.
Beste Thom, u weet het allemaal zo goed, ik wil als reiziger en klant heel graag met een geldig vervoersbewijs reizen en zeker niet als "zwartrijder" betiteld worden maar dan wel graag wat juiste informatie, op de juiste plek... op het moment dat je een kaartje wilt kopen bijvoorbeeld... moest er een loket geweest zijn dan was dit allemaal niet voorgevallen...
Stukje service van NS is dit zeker...
Reputatie 7
Badge +4
De intentie van een zwartrijder is voor ons aller gevoel anders maar strikt genomen zijn intenties niet in het geding. U heeft een geldig kaartje of niet en als u dat niet heeft, reist u zwart. De conducteur doet in feite niet anders dan vast te stellen of u een geldig kaartje heeft en hij is formeel verplicht u van een kaartje te voorzien, dat is 50 euro duurder. Hij zal u uit coulance gevraagd hebben de trein te verlaten.
Samenreiskorting kun je alleen op een ov-chipkaart laden. Dit is altijd mogelijk, maar er moet wel een medereiziger zijn die in- en uitcheckt met zijn/haar ov-chipkaart waarop een NS-abonnement of studentenreisproduct staat. Als dit niet het geval is, dan is de samenreiskorting onterecht geladen en ben je dus niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs.
Nee want ik ga ervan uit dat de kosten van de reis van mijn man buiten zijn traject aan het einde van de maand worden afgerekend. Maar goed als er dan niemand op het station is en de conducteur krijgt het zelf ook niet uitgelegd? Hoe moet ik dan weten hoe ik een kaartje moet kopen?
Ik ging een gezellig dagje uit met mijn gezin, ik ga naar het station, ik koop een kaartje voor iedereen (dat dacht ik tenminste)... en dan wordt ik er van beschuldigd dat ik "zwart rijd"? Sorry maar daar gaan bij mij de haren recht overeind staan als ik gewoon BETAALD heb voor een kaartje.
Technisch gezien is het misschien wel zo maar "zwart rijden" vind ik als je doelbewust zonder kaartje de trein in duikt en je opsluit in de wc ofzo...
Nogmaals de conducteur kreeg mij niet uitgelegd hoe ik dan wel een kaartje met meereiskorting moet kopen...
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet precies hoe u heeft gereisd maar u moet allebei een pc-chipkaart hebben. Degene die meereist moet op de eigen chipkaart samenreiskorting zetten en daarmee in- en uitchecken. U kunt nooit samen op een chipkaart reizen, want dan wordt er voor één persoon afgerekend. U bent er overigens goed van af gekomen al u er uit bent gezet. Een boete van vijftig euro plus de reiskosten is de normale procedure. Reizen is altijd met de eigen chipkaart bij samenreiskorting.
Dit is al een topic van 2 jaar geleden maar om die reden ben ik dus gister uit de trein gezet. De conducteur kon me ook niet vertellen hoe dit dan wel moet. Wij hadden dus een kaartje met meereiskorting geladen op de chipkaart van mijn man.
Een van de vele manieren waarop de ov bedrijven sinds de invoering van de ov-chipkaart mensen geld uit de zakken kloppen.
Ik heb veel buitenlandse vrienden en elke keer weer schaam ik mij dood voor mijn land waar het duidelijk is dat de aanbieders van openbaar vervoer zich erop hebben gericht om buitenlanders uit te buiten.
met deze nieuwste stap in de verslechtering van de service door de invoer van de ov-chipkaart valt er echt absoluut niets positiefs meer te zeggen over deze kaart.
Je kunt bij een servicebalie een uitdraai laten maken van de laatste 10 reistransacties of de OV-chipkaart koppelen aan Mijn NS of Mijn OV-chipkaart.

Als je hebt aangegeven dat je geen aanbiedingen per post of per e-mail wenst te ontvangen, heb je de aanbieding voor de anonieme OV-chipkaarten van €2,- destijds inderdaad niet gekregen.

Het instaptarief bedraagt verder niet €20,- maar €10,- als je de Samenreiskorting op de kaart hebt geladen.
Ok, dus om met 7,60 korting te reizen moet eerst een kaart van 7,50 aangeschaft worden en wordt nog eens 2,50 ingehouden om de borg terug te krijgen. Totale nutteloze kosten: 10,00 en verspilde tijd bij de balie? Wordt de reiziger hier goed geholpen of vult de NS gewoon hun zak?
Oh, en deze persoon uit de UK moet dan ook 20 euro instaptarief op de kaart zetten om überhaupt met de NS te reizen? Hoe krijgt deze persoon dat geld weer terug als deze persoon het land weer verlaat?

Bij de balie van het NS-loket (mits nog niet wegbezuinigd op het station van aankomst), waarbij hij natuurlijk wel eerst € 2,50 mag neertellen om zijn eigen geld terug te krijgen.
Oh, en deze persoon uit de UK moet dan ook 20 euro instaptarief op de kaart zetten om überhaupt met de NS te reizen? Hoe krijgt deze persoon dat geld weer terug als deze persoon het land weer verlaat?

Leuker niet maar goedkoper wel.


Oude situatie: je kocht een kaartje met korting.
Nieuwe situatie: je moet eerst een chipkaart kopen voor je met korting mag reizen.

Ergo: niet alleen minder leuk, maar ook nog duurder.


Juist, en normaal kocht je een kaartje en die kon je samen met een betaalbewijs declareren. Geen rompslomp.

Ik ben bang dat met een anonieme chipkaart dit een ingewikkeld proces gaat zijn, ik wacht op antwoord (hoe bewijs je dat je betaald hebt, hoe bewijs je wat je gereisd hebt).

Leuker niet maar goedkoper wel.


Oude situatie: je kocht een kaartje met korting.
Nieuwe situatie: je moet eerst een chipkaart kopen voor je met korting mag reizen.

Ergo: niet alleen minder leuk, maar ook nog duurder.
Ik heb er indertijd een aantal gekocht voor dit soort gevallen voor 2 euro per stuk en met samenreiskorting kan dat al snel dik uit. Vooruitdenken levert meer op dan mopperen achteraf.
Jij wordt blijkbaar wel door de NS geïnformeerd over dit soort zaken, ik niet.

Wat als ik op Schiphol een kaartje had willen kopen, dan is het toch onmogelijk om uit te vinden hoe er met samenreiskorting gereisd kan worden. De chipkaart moest het eenvoudiger maken, maar het wordt juist gigantisch omslachtig.

Hopelijk kan je mij uitleggen hoe een reis op een anonieme chipkaart gedeclareerd kan worden?
Samenreiskorting kan inderdaad alleen nog op de persoonlijke of anonieme OV-chipkaart worden geladen.
Wat is de reden daarachter, want ik snap het niet.

Anonieme ov-chipkaarten, Eenmalige chipkaarten en muntgeldsleuven zitten in elke machine met bolle voorkant en elk station, ook Schiphol, heeft minstens één automaat van dat type. Daarnaast wordt er van abonnementhouders die Samenreiskorting willen aanbieden verwacht dat zij zelf drie anonieme chipkaarten bezitten om incidentele reizigers korting aan te bieden. Abonnementhouders die al voor de afschaffing van het papieren kaartje met korting een (consumenten*)abonnement hadden hebben die anonieme kaarten voor 2 euro p.s. kunnen kopen.

*Hebben zakelijke abonnementhouders deze aanbieding ook gehad?

Sinds wanneer wordt er verwacht dat ik drie anonieme chipkaarten bezit? De kaarten zijn beperkt houdbaar!

Ik heb geen aanbieding gehad om anonieme kaarten voor 2 euro te kopen, want ik krijg geen persoonlijk nieuws, updates, of aanbiedingen van de NS. Via dit forum ben ik erachter gekomen dat ik er wel 1 op kon halen.

Als ik voor iemand anders de reis betaal, hoe kan dat dan gedeclareerd worden? Voor een declaratie moet er een bewijs overlegd worden, hoe bewijs ik dat mijn medereiziger van A naar B is gereisd wanneer er op een anonieme kaart gereisd wordt? Ga mij niet vertellen dat ik de anonieme kaart dan eerst op mijn account moet registeren.
Jammer alleen dat veel abonnementhouders die code niet kregen per brief of email om die anonieme OV chipkaarten te kopen voor 2 euro.
Reputatie 7
Badge +4
Anonieme ov-chipkaarten zijn op elk station en ook op Schiphol te verkrijgen. Tegen normaal tarief meereizen is het alternatief. Het openbaar vervoer werkt met de ov-chipkaart al zijn er wat meestal duurdere uitzonderingsgevallen voor individuele reizigers. De anonieme chipkaart na afloop van de reis ook weer door een ander te gebruiken. Hij moet worden gekocht en dat zal het probleem dan wel zijn. Het is al met al bij een reis van Schiphol-Nijmegen vv met samenreiskorting goedkoper dan tegen vol tarief reizen.

Leuker niet maar goedkoper wel. Want dat is samenreiskorting in dit geval. Ik heb er indertijd een aantal gekocht voor dit soort gevallen voor 2 euro per stuk en met samenreiskorting kan dat al snel dik uit. Vooruitdenken levert meer op dan mopperen achteraf. Je leeft nog gelukkiger ook maar ja wat wil je in je leven, gelijk of geluk? Helemaal als je je af moet vragen of er sprake van gelijk kan zijn.

Reageer