beantwoord

keuzedag

• 14 maart 2020
  • 12 reacties
  • 429 Bekeken

ik heb nog een keuzedag geldig tm 18 maart maar wil hem niet gebruiken vanwege corona. Heb ik nog compensatie?

icon

Beste antwoord door Thom 14 maart 2020, 14:46

Jouke NS heeft alles keurig op een rijtje gezet in dit topic. Hier is waarschijnlijk het antwoord op uw vraag te vinden.

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met Klantenservice en de situatie bespreken. Wellicht heeft NS wel een nette oplossing als u even contact opneemt. Compensatie in de vorm van geld terug is er niet. Wederom geldt het verzoek om dit voor zover mogelijk via Chat of Sociale Media te laten verlopen.  De telefoon is vaak overbelast.

Bekijk origineel

12 reacties

Systeemtechnisch lijkt het me juist erg simpel:

• Query: Wie heeft er ongebruikte keuzedagen die in maart verlopen? (Binnen een seconde heb je die).
  • Job 1: Stuur deze mensen een e-mail om hem vooral niet te gebruiken als dat niet noodzakelijk is, want je krijgt dan vanzelf een nieuwe. (Mail opstellen en laten goedkeuren kost misschien een uurtje).
  • Job 2: Per april (of zodra de omstandigheden het toelaten) nogmaals die query uitvoeren en de mensen die zich aan het advies gehouden hebben ‘belonen’ met een couponcode voor een andere dag naar keuze.

Het zal niet om tienduizenden gevallen gaan, en iedereen die niet gaat reizen als ze weten dat het later alsnog gewoon kan is weer een heel klein beetje minder risico, en minder vragen voor de toch al overbelaste Klantenservice.

Tot zover mijn ‘ideetje’ :wink:

Ik zet je suggestie door. Ik weet echter niet of de systemen die we hebben voor o.a. couponcodes de automatisering aan kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Er kan wel een algemene mail uitgaan naar iedereen die Keuzedagen heeft en/of naar iedereen die aan heeft gevinkt service berichten te willen ontvangen.  Zo ontving ik vrijdag avond al een mail van NS met subject “Informatie indien u gaat reizen” waarin maatregelen als vervallen van enkele spitstreinen, de situatie rond Tickets & Service-balies / OV Servicewinkels en het vervallen van de gratis reisdag met het Boekenweekgeschenk stonden. Ook daarin een link naar een een pagina op de website die informatie geeft over de huidige gang van zaken rond het Corona virus.  https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/corona.html

Zowel in de mail als op die informatie pagina staat echter niets bij over Keuzedagen. Wellicht dat daar in de komende tijd een update of aanvulling over kan komen. Overigens niet alleen over Keuzedagen, maar ook over andere tickets. Er staat op de informatiepagina wel een wat over de Spoordeelwinkel tickets maar bv weer niet over andere andere actietickets als Kruidvat, Actie van de dag, Vakantieveilngen. De informatie die hier op de community in het sticky topic staat zou misschien ook  vermeld kunnen worden op de informatiepagina op de website (of een link naar het sticky topic).

Badge +3

Systeemtechnisch lijkt het me juist erg simpel:

• Query: Wie heeft er ongebruikte keuzedagen die in maart verlopen? (Binnen een seconde heb je die).
  • Job 1: Stuur deze mensen een e-mail om hem vooral niet te gebruiken als dat niet noodzakelijk is, want je krijgt dan vanzelf een nieuwe. (Mail opstellen en laten goedkeuren kost misschien een uurtje).
  • Job 2: Per april (of zodra de omstandigheden het toelaten) nogmaals die query uitvoeren en de mensen die zich aan het advies gehouden hebben ‘belonen’ met een couponcode voor een andere dag naar keuze.

Het zal niet om tienduizenden gevallen gaan, en iedereen die niet gaat reizen als ze weten dat het later alsnog gewoon kan is weer een heel klein beetje minder risico, en minder vragen voor de toch al overbelaste Klantenservice.

Tot zover mijn ‘ideetje’ :wink:

Badge

Daarom, gewoon even mailen dat als ze de keuzedag laten verlopen automatisch een nieuwe krijgen.

Scheelt een boel werk voor de Klantenservice, en zal reizigers besparen die geforceerd toch die keuzedag gaan gebruiken en bijv. naar Madurodam gaan i.p.v. de gesloten Efteling of Keukenhof of Rijksmuseum (want laten verlopen is intuitief zo zonde).

Ik denk alleen dat dat niet zo makkelijk is, de systemen zijn daar natuurlijk niet op ontworpen.

En de IT afdelingen hebben het al druk genoeg, ik denk niet dat mensen daar op willen gaan wachten.

Badge +3

Ik denk dat het meer werk is om iedereen met verlopende Keuzedagen tussen 13 en 31 maart a.s. aan te schrijven.

Dat kan één persoon in een kwartiertje regelen, de rest gaat automatisch.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom, gewoon even mailen dat als ze de keuzedag laten verlopen automatisch een nieuwe krijgen.

Scheelt een boel werk voor de Klantenservice, en zal reizigers besparen die geforceerd toch die keuzedag gaan gebruiken (want laten verlopen is zo zonde).

Ik denk dat het meer werk is om iedereen met verlopende Keuzedagen tussen 13 en 31 maart a.s. aan te schrijven.

Badge +3

Daarom, gewoon even mailen dat als ze de keuzedag laten verlopen automatisch (of op verzoek) een nieuwe krijgen.

Scheelt een boel werk voor de Klantenservice, en zal reizigers besparen die geforceerd toch die keuzedag gaan gebruiken en bijv. naar Madurodam gaan i.p.v. de gesloten Efteling of Keukenhof of Rijksmuseum (want laten verlopen is intuitief zo zonde).

Reputatie 7
Badge +4

Iedereen boven de zestig hoort tot de risicogroep en dat is zeker zo als de gezondheid niet optimaal is.

Het systeem dat nu de facto bestaat, vind ik heel redelijk. Veel ouderen zullen er in deze omstandigheden vanaf zien te reizen en wie dat toch wil, kan een compensatiedag aanvragen.

Eerlijk gezegd doen alle reizigers die recht hebben op keuzedagen, er goed aan helemaal niet te reizen, imho. Dat lijkt me heel verstandig.

Badge +3

Zou het niet een idee zijn om iedereen met ongebruikte keuzedagen die in maart aflopen (of zolang met het ov reizen afgeraden wordt) gewoon daarna die vrije reisdag alsnog te geven?

Stuur ze gewoon even een mailtje dat ze die krijgen als ze de keuzedag laten verlopen. Het gaat immers wel om ‘risicogroepen’, dus logisch om die keuzedag toch maar over te slaan.

Reputatie 7
Badge +4

Mooi zo, dat had ik al verwacht, maar ik ben niet in de positie u dat toe te kunnen zeggen. ;-)

heb compensatie gehad met een vrije reisdag

Reputatie 7
Badge +4

Jouke NS heeft alles keurig op een rijtje gezet in dit topic. Hier is waarschijnlijk het antwoord op uw vraag te vinden.

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met Klantenservice en de situatie bespreken. Wellicht heeft NS wel een nette oplossing als u even contact opneemt. Compensatie in de vorm van geld terug is er niet. Wederom geldt het verzoek om dit voor zover mogelijk via Chat of Sociale Media te laten verlopen.  De telefoon is vaak overbelast.

Reageer