beantwoord

keuzedag activeren

• 4 maart 2014
  • 6 reacties
  • 1104 Bekeken

Ik heb per ongeluk de keuzedag die een jaar geldig is al geactiveerd,maar wil de keuzedag die deze maand geldig is eerst gebruiken. Hoe los ik dat op. De keuzedag van deze maand heb ik nog niet geactiveerd.
icon

Beste antwoord door Leny NS 5 maart 2014, 09:41

Beste Paulmuller,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'. Dank voor jullie reacties (Annemiek, Loes en Hans). Het klopt wat jullie zeggen. Kleine aanvulling: De keuzedag die voor een jaar geldig is blijft op je OV-chipkaart staan tot je daarmee gaat reizen (in- en uitchecken). Je mag de keuzedag die deze maand geldig is wel activeren en bij je eerst volgende reis wordt deze eerst gebruikt en daarna wordt de keuzedag gebruikt die voor een jaar geldig is.
Vriendelijke groet,

Leny

Bekijk origineel

6 reacties

Voor zover ik weet valt dit niet op te lossen. Als de keuzedag is geactiveerd, kan deze niet meer van de kaart worden afgehaald. Ook aan het loket kunnen ze je hier niet meer helpen. Lijkt me een gevalletje 'pech gehad'.
Zeer vervelend dat de verkeerde is geladen zeg, maar wat Annemiek zegt klopt, dat is helaas niet meer ongedaan te maken. Vandaar dat in veel topics over keuzedagen gemeld dat als je er eentje ophaalt, dat dan bij de NS-kaartautomaat kan doen en dan te kiezen voor "Ophalen Keuzedag" i.p.v. "Ophalen Bestelling". Bij het "Ophalen Keuzedag" wordt namelijk 1 keuzedag weergegeven en dat is degene die het kortst geldig is. Dan kan daar geen fout meer gemaakt mee worden.
Nog een kleine aanvulling op wat Loes schrijft.
Het is ook mogelijk om bijv. keuzedagen op te halen bij die mooie gele oplaadautomaten in de supermarkt of bij tabaksspeciaalzaken e.d.
De automaten hebben de neiging om alle bestellingen die klaar staan ook maar meteen op de OV-chipkaart te laten. Dus is er nog een geldige keuzedag voor de lopende periode van 2 maanden EN is ook de "jaar" keuzedag nog beschikbaar, dan worden die allebei op datzelfde moment op de OV-chipkaart gezet.

Daarom kan niet genoeg benadrukt worden: Keuzedagen uitsluitend bij de kaartautomaat op het station op de OV-chipkaart zetten en dan - zoals Loes al aangeeft - via de optie "Ophalen Keuzedag".
Dat scherm is duidelijk en in ieder geval overzichtelijk en laadt alleen datgene op op uw OV-chipkaart waar u daadwerkelijk bewust voor hebt gekozen en ook nog eens via een "akkoord" knop hebt bevestigd.

Badge
Beste Paulmuller,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'. Dank voor jullie reacties (Annemiek, Loes en Hans). Het klopt wat jullie zeggen. Kleine aanvulling: De keuzedag die voor een jaar geldig is blijft op je OV-chipkaart staan tot je daarmee gaat reizen (in- en uitchecken). Je mag de keuzedag die deze maand geldig is wel activeren en bij je eerst volgende reis wordt deze eerst gebruikt en daarna wordt de keuzedag gebruikt die voor een jaar geldig is.
Vriendelijke groet,

Leny

Het probleem zit in de gebruikte benamingen. Bestelling ophalen is activeren. Daardoor heb ik mijn keuzedagen geactiveerd terwijl ik in de veronderstelling was dat ik ze klaar zette voor gebruik in de toekomst.
Verder zou her mogelijk moeten zijn om de foutieve activering te annuleren!
Het probleem zit in de gebruikte benamingen. Bestelling ophalen is activeren. Daardoor heb ik mijn keuzedagen geactiveerd terwijl ik in de veronderstelling was dat ik ze klaar zette voor gebruik in de toekomst.
Verder zou her mogelijk moeten zijn om de foutieve activering te annuleren!

Sinds een maandje zijn ook mijn keuzedagen voor de eerste keer "verchipt"" .
In de brief die ik daarover kreeg (en u ook ongetwijfeld hebt ontvangen) staat onder het kopje "Hoe werkt dat? Haal ze op bij de NS-kaartautomaat" :

U houdt uw OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-kaartautomaat, kiest voor "Ophalen Keuzedag" en volgt de aanwijzingen op het scherm".

In de folder die u bij die brief kreeg staat op pag. 6 ook nog het advies om thuis alvast te oefenen met het ophalen van een Keuzedag. De link ns.nl/kaartautomaat staat er zelfs ook nog bij.

Hoe veel duidelijker wilt u het nog hebben?

Helaas is het in dit leven nou eenmaal zo dat fouten die wij zelf maken (door al dan niet goed te lezen, bijv.) niet altijd hersteld kunnen worden.
Als u het advies krijgt om thuis alvast "droog" te oefenen en bij de kaartautomaat te kiezen voor "Ophalen keuzedag" en u kiest voor een andere optie, dan kunt u anderen niet verwijten dat dat niet duidelijk is aangegeven.

Gelukkig heeft u in die folder nog een extra papieren keuzedag gekregen.

Reageer