beantwoord

Keuzedag activeren bij een kaartautomaat

ik zie dan alleen een mogelijkheid voor de 2e klas, maar ik heb een jaarabonnement voor de 1e klas, kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet oplossen
icon

Beste antwoord door Leny NS 4 maart 2014, 13:13

Beste Waalewijn,

Ik heb het voor je uitgezocht. Op de NS kaartautomaat kun je via twee wegen een keuzedag ophalen, via ‘ Ophalen Keuzedag’, dan zie je er maar 1 (degene die als eerste afloopt) en via ‘Ophalen bestelling’, daar zie je beide Keuzedagen staan. Bij de andere automaten, zoals in de supermarkt, wordt eerst de Keuzedag die als eerste afloopt aangeboden, de klant kan dan op ‘akkoord’ klikken. Daarna wordt automatisch ook de volgende Keuzedag (de jaardag) aangeboden, deze moet je niet accepteren.
Hopelijk is het nu duidelijk.

Vriendelijke groet,

Leny
Bekijk origineel

14 reacties

Als de Keuzedagen op tweede klas staan, terwijl u eerste klas heeft besteld, dan is er iets niet goed gegaan. In dat geval denk ik dat het het makkelijkste is om even contact op te nemen met de klantenservice op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

Als u inderdaad een eerste klas abonnement heeft en er staan tweede klas keuzedagen beschikbaar, dan zal dat even rechtgetrokken moeten gaan worden. Ik zag wel met de oude papieren keuzedagen geregeld dat de reiziger normaliter een tweede klas abonnement had en keuzedagen voor de eerste klas. Blijkbaar is dat ook mogelijk. Met de digitale keuzedagen heb ik verder geen idee van. Ik weet wel als daar tweede klas opstaat en ze zijn ook voor tweede klas gekocht, dan kan u eventueel een overgangsbewijs voor de keuzedag kopen van tweede naar eerste klas voor 40% korting.

Ik heb dit even gehaald van de site:

Ik wil graag een klassewissel (van 2e naar 1e klas) doen met mijn Keuzedag. Hoe doe ik dit?

Daarbij dient onderscheid gemaakt te worden tussen een eenmalige wissel (een dagje) en een permanente wissel (de rest van uw contractlooptijd)

Eenmalige wissel

Kies “Toeslag 2 > 1 Keuzedag” op de NS-kaartautomaat.
Het is niet mogelijk om te wisselen van 1e klasse terug naar 2e klasse gedurende de dag.
Permanente wissel

U kunt tijdens uw VDU contractjaar niet wisselen van klasse. Een andere klasse is mogelijk met ingang van het nieuwe contractjaar.

Neem voor een permanente klassewissel bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel contact op met NS Klantenservice.

Ik hoop dat u hier verder mee komt.
ik zie dan alleen een mogelijkheid voor de 2e klas, maar ik heb een jaarabonnement voor de 1e klas, kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet oplossen

Keuzedagen moet je altijd afzonderlijk bij de desbetreffende jaarabonnementen bestellen.
Zij maken er standaard geen deel van uit.
Ik denk dat er indertijd bij het bestellen van de keuzedagen iets niet helemaal goed is gegaan en dat u er geen erg in hebt gehad om bij de keuzedagen aan te geven dat (ook) die geldig moeten zijn voor de 1e klas (standaard staan ze voor 2e klas)..

U zou hierover contact kunnen opnemen met de Klantenservice (telefonisch bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut) om te zien of de nog resterende keuzedagen (met bijbetaling) alsnog omgezet kunnen worden naar 1e klas.

En anders zal er naar mijn mening niet veel anders opzitten dan telkens wanneer u een keuzedag op uw OV-chipkaart laadt ook meteen een overgangsbewijs van 2e naar 1e klas op te laden, waarmee u ook uw keuzedag geldig maakt voor de 1e klas.

Hoe e.e.a. bij de automaat in z'n werk gaat kunt u op/via deze pagina zien.

Als de Keuzedagen op tweede klas staan, terwijl u eerste klas heeft besteld, dan is er iets niet goed gegaan. In dat geval denk ik dat het het makkelijkste is om even contact op te nemen met de klantenservice op maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 per minuut).

B

Als u inderdaad een eerste klas abonnement heeft en er staan tweede klas keuzedagen beschikbaar, dan zal dat even rechtgetrokken moeten gaan worden. Ik zag wel met de oude papieren keuzedagen geregeld dat de reiziger normaliter een tweede klas abonnement had en keuzedagen voor de eerste klas. Blijkbaar is dat ook mogelijk. Met de digitale keuzedagen heb ik verder geen idee van. Ik weet wel als daar tweede klas opstaat en ze zijn ook voor tweede klas gekocht, dan kan u eventueel een overgangsbewijs voor de keuzedag kopen van tweede naar eerste klas voor 40% korting.

Ik wil graag een klassewissel (van 2e naar 1e klas) doen met mijn Keuzedag. Hoe doe ik dit?

Daarbij dient onderscheid gemaakt te worden tussen een eenmalige wissel (een dagje) en een permanente wissel (de rest van uw contractlooptijd)

Eenmalige wissel

Het is niet mogelijk om te wisselen van 1e klasse terug naar 2e klasse gedurende de dag.
Permanente wissel

U kunt tijdens uw VDU contractjaar niet wisselen van klasse. Een andere klasse is mogelijk met ingang van het nieuwe contractjaar.

Neem voor een permanente klassewissel bij Dal Voordeel of Altijd Voordeel contact op met NS Klantenservice.

Bedankt voor deze uitleg, heel erg duidelijk, maar kijk maar op het instructie filmpje, daar is alleen 2e klas activering besproken en word er niet over de 1e klas gesproken, en dan kan ik wel upgraden naar 1e klas maar dan moet ik betalen, dat heb ik reeds in mijn abonnement gedaan, dus toch???????
Bedankt voor deze uitleg, heel erg duidelijk, maar kijk maar op het instructie filmpje, daar is alleen 2e klas activering besproken en word er niet over de 1e klas gesproken, en dan kan ik wel upgraden naar 1e klas maar dan moet ik betalen, dat heb ik reeds in mijn abonnement gedaan, dus toch???????

Het instructiefilmpje geldt ook voor eerste klas activering. Het belangrijkste is dat u weet of u een abonnement eerste klas heeft of tweede klas. Normaliter koopt u de keuzedagen dus afzonderlijk bij het abonnement met dezelfde klasse, dus heeft u een eerste klas abonnement, koopt u daar eerste klas keuzedagen bij. Het instructiefilmpje geeft aan hoe een keuzedag op te halen, ongeacht eerste of tweede klas.

Het is nu alleen belangrijk dat u weet welke klasse uw abonnement is, en als u niet zeker bent, kunt u het beste even met de klantenservice contact opnemen of een "Mijn NS-account" aanmaken, daar staat dan ook alles in over uw aangeschafte abonnement.

B

Eenmalige wissel

Permanente wissel

Een instructiefilmpje is alleen maar als voorbeeld bedoeld.
Want opladen van een keuzedag 2e klas is precies eender als een keuzedag 1e klas.

U kunt het beste op "MijnNS' kijken bij "mijn produkten".
Daar staat precies aangegeven hoeveel keuzedagen u nog heeft en of zij voor 1e of 2e klas zijn.

In de bijlage ziet u een deel van die bewuste pagina, zoals ik die in mijn geval te zien krijg.
Inderdaad, ik heb keuzedagen 2e klas.
In uw geval zou daar dan 1e klas moeten staan. \
En zou er bij u ook 2e klas staan, dan is er iets mis gegaan en kunt het beste Klantenservice daarover benaderen.
Hier nog even een link voor het aanmaken van een "Mijn NS-account"
beste Hans en Loes, ontzettend bedankt, Hans in mijn abonnement- overzicht staat heel duidelijk 1e klas, dus maak ik me maar geen zorgen, vanaf 9 maart zijn mijn nieuwe vrije tripjes weer geldig, dus ga ik weer heerlijk treinen, "alles zal recht kom" zeggen ze in Zuid Afrika, dus geloven we er maar in, Bedankt mensen, fijn weekend. Willem
beste Hans en Loes, ontzettend bedankt, Hans in mijn abonnement- overzicht staat heel duidelijk 1e klas, dus maak ik me maar geen zorgen, vanaf 9 maart zijn mijn nieuwe vrije tripjes weer geldig, dus ga ik weer heerlijk treinen, "alles zal recht kom" zeggen ze in Zuid Afrika, dus geloven we er maar in, Bedankt mensen, fijn weekend. Willem

Ik zie net dat je ook tijdens het ophalen van de keuzedag direct kan zien of het eerste of tweede klas is. Dit zie je ook tijdens het inchecken, kan dus niet fout gaan. 😳

Hallo Willem,

Vanaf de 8e staan de eerste keuzedagen klaar. Loop gewoon even langs de kaartautomaat op het station en druk op de "knop" ophalen keuzedagen.
Dan krijg je (net als in de demo op internet) meteen te zien dat er 2 keuzedagen klaar staan, n.l. eentje die geldig is voor de komende 2 maanden (9 maart tot 8 mei) en eentje die het hele jaar geldig is.
Daar moet (en zal) dan ook bij staan dat ze geldig zijn voor de 1e klas.

Na dit voor de 200% zekerheid gecheckt te hebben, gewoon rechtsonder op die rode stop-knop drukken. Dan blijven de keuzedagen gewoon gereserveerd (u hebt dan immers nog niet gekozen en ook niet op "akkoord") gedrukt, maar hebt dan wel de bevestiging dat ook de keuzedagen geldig zijn voor de 1e klas.

Fijn weekend verder.\

Vriendelijke groet,

Hans

Hallo Willem,

Vanaf de 8e staan de eerste keuzedagen klaar. Loop gewoon even langs de kaartautomaat op het station en druk op de "knop" ophalen keuzedagen.
Dan krijg je (net als in de demo op internet) meteen te zien dat er 2 keuzedagen klaar staan, n.l. eentje die geldig is voor de komende 2 maanden (9 maart tot 8 mei) en eentje die het hele jaar geldig is.

Na dit voor de 200% zekerheid gecheckt te hebben, gewoon rechtsonder op die rode stop-knop drukken. Dan blijven de keuzedagen gewoon gereserveerd (u hebt dan immers nog niet gekozen en ook niet op "akkoord") gedrukt, maar hebt dan wel de bevestiging dat ook de keuzedagen geldig zijn voor de 1e klas.

Fijn weekend verder.\

Vriendelijke groet,

Hans

Hoi Hans,

Bij "Ophalen Keuzedag" krijg je niet meer beide dagen te zien, alleen de eerste die het snelst verloopt. Pas als je daarna weer gaat reizen met een keuzedag en klikt op "Ophalen Keuzedag" komt de keuzedag 1 voor het hele jaar pas te voorschijn. Kies je voor "Ophalen Bestelling" krijg je ze wel allebei te zien. Vandaar dat het instructie filmpje de reiziger laat kiezen voor "Ophalen Keuzedag" om die van het jaar te sparen.

Dus Willem, als je die eerste dag niet ziet staan, klopt dat dus. Als je hetzelfde weer doet, zoals Hans beschrijft en je kiest daarna voor "Ophalen Bestelling" zie je ze wel allebei en inderdaad pas ophalen als je ermee wil gaan reizen, dus pas op akkoord klikken als je er eentje wil ophalen. Mijn voorkeur gaat dus ook uit om altijd te kiezen voor "Ophalen Keuzedag" om degene die het eerst verloopt op de kaart geladen kan worden. 😳

Hallo Willem,

Fijn weekend verder.\

Vriendelijke groet,

Hans

Hoi Hans,

Bij "Ophalen Keuzedag" krijg je niet meer beide dagen te zien, alleen de eerste die het snelst verloopt. Pas als je daarna weer gaat reizen met een keuzedag en klikt op "Ophalen Keuzedag" komt de keuzedag 1 voor het hele jaar pas te voorschijn. Kies je voor "Ophalen Bestelling" krijg je ze wel allebei te zien. Vandaar dat het instructie filmpje de reiziger laat kiezen voor "Ophalen Keuzedag" om die van het jaar te sparen.

Dus Willem, als je die eerste dag niet ziet staan, klopt dat dus. Als je hetzelfde weer doet, zoals Hans beschrijft en je kiest daarna voor "Ophalen Bestelling" zie je ze wel allebei en inderdaad pas ophalen als je ermee wil gaan reizen, dus pas op akkoord klikken als je er eentje wil ophalen. Mijn voorkeur gaat dus ook uit om altijd te kiezen voor "Ophalen Keuzedag" om degene die het eerst verloopt op de kaart geladen kan worden. :$

Verdikke wat leren we weer veel op deze zonnige zondag.
Ik moet toch zo nog even met de trein en het saldo van mijn OVC opladen, ga ik meteen eens kijken hoe dat allemaal gaat met die keuzedagen. Ik heb ze sinds een week ook "digitaal".

Maar als we toch bezig zijn met tips, hier nog een extra tip voor Willem:

Haal de keuzedagen NIET op bij zo'n geel automaatje in de supermarkt of tabakszaak.
Het gebeurt daar vaak dat niet alleen de keuzedag voor de lopende periode van 2 maanden op de OV-chipkaart wordt gezet, maar meteen ook die keuzedag voor het hele jaar.

En dan zou je mooi in de problemen komen. Want zodra je op het station incheckt kijkt de kaartlezer eerst of er bijv. een keuzedag op de OV-chipkaart staat.
Zo ja, dan wordt die dag op de keuzedag gereisd.

Maar de eerstvolgende keer dat je weer met de trein gaat (bijv voor een kort stukje - van Eindhoven naar Helmond, om maar wat te noemen), ziet de kaartlezer die tweede keuzedag op jouw kaart staan en wordt die weer gebruikt voor dat korte ritje.
Daarom veiligheidshalve een keuzedag pas op het moment dat je er daadwerkelijk gebruik van maakt opladen bij de kaartautomaat op het station. Dat scherm is een stuk overzichtelijker en duidelijker, waardoor je ziet wat je doet en wat er gebeurt.

Vr. gr.
Hans
Badge
Beste Waalewijn,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘abonnementen’. Ik ga het voor je uitzoeken. Ik kom hierop terug.

Vriendelijke groet,

Leny
Badge

Beste Waalewijn,

Ik heb het voor je uitgezocht. Op de NS kaartautomaat kun je via twee wegen een keuzedag ophalen, via ‘ Ophalen Keuzedag’, dan zie je er maar 1 (degene die als eerste afloopt) en via ‘Ophalen bestelling’, daar zie je beide Keuzedagen staan. Bij de andere automaten, zoals in de supermarkt, wordt eerst de Keuzedag die als eerste afloopt aangeboden, de klant kan dan op ‘akkoord’ klikken. Daarna wordt automatisch ook de volgende Keuzedag (de jaardag) aangeboden, deze moet je niet accepteren.
Hopelijk is het nu duidelijk.

Vriendelijke groet,

Leny

Reageer