beantwoord

keuzedag onbedoeld geladen via ophaalpunt op bus van Connexxion

  • 5 October 2021
  • 16 reacties
  • 310 Bekeken

Reputatie 4
  • Intercity
  • 100 reacties

Een week geleden merkte ik bij incheck bij NS ineens dat er een Keuzedag gebruikt werd. Ik had er geen opgehaald/geladen voor zover ik wist. Vervelend, deze was bestemd voor een veel langere reis en na incheck is er niks meer aan te doen.

Opgezocht in OV-chipkaart historie waar en wanneer die geladen was: 1 minuut na uitchecken in een bus van Connexxion een paar dagen daarvoor. Dat moet dan bij een ophaalpunt buitenop de bus geweest zijn. Ik wist niet eens dat via zo’n ophaalpunt ook NS-producten geladen konden worden, ik haalde daar alleen als het echt niet anders kon wel eens een besteld saldo op. Op zo’n schermpje is nl. nauwelijks te lezen wat er gebeurt, maar erger: er valt ook niks te kiezen. 

 

Vraag: is dit een bekend probleem? Heb gechat met NS Klantenservice, maar die zijn er nog niet uit (grote vertragingen in de chat, morgen verder) en Connexxion heeft nog niet gereageerd.

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 October 2021, 06:19

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Het is een bekend probleem dat Keuzedagen soms onbedoeld worden opgeladen bij een ophaalautomaat die niet van NS is. Keuzedagen worden klaargezet als op te halen producten op het moment dat ze beschikbaar zijn. Het is daarom raadzaam alleen kaartautomaten van NS te gebruiken om Keuzedagen te laden of andere bestellingen op te halen.

Hopelijk kan de klantenservice nog iets voor u betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij uitchecken kunnen niet onbedoeld bestellingen zoals Keuzedagen opgehaald worden. De Keuzedag zal dan bij het ophalen van besteld saldo er op gezet zijn

Reputatie 7
Badge +3

Bij uitchecken kunnen niet onbedoeld bestellingen zoals Keuzedagen opgehaald worden. De Keuzedag zal dan bij het ophalen van besteld saldo er op gezet zijn

Dat zegt LLN toch ook?

Reputatie 4

Intussen verder in beide contacten:

NS Klantenservice vindt het vervelend, maar biedt geen coulance. Ik vind dat na 7 jaar digitalisering van Keuzedagen er toch een waterdicht systeem zou moeten zijn, het werd toch voorgesteld als een vooruitgang? Ik gebruik ze overigens nog maar sinds een paar weken en was niet bekend met de vele ervaringen die ik nu hier op het forum lees. Het “klaarzetten” is niet waterdicht, dan liever zelf expliciet ophalen in MijnNS. 

 

Connexxion vindt het ook vervelend, maar biedt ook geen coulance. Connexxion gaat mijn suggesties “doorgeven zodat ze dit mee kunnen nemen in de ontwikkeling van deze apparaten.” Heb hen ook gevraagd specifiek NS-abonnementhouders met Keuzedagen nog eens te waarschuwen voor het gebruik van de ophaalpunten buitenop de bussen, nu daar behalve saldo, ook allerlei andere bestellingen - ook die van andere vervoerders - geladen worden.

 

Het apparaat geeft een piepje als je product is geladen. Alle producten die klaar staan worden in één keer geladen. Het apparaat geeft aan wanneer alle producten zijn opgehaald.  

Reputatie 4

Het is een bekend probleem dat Keuzedagen soms onbedoeld worden opgeladen bij een ophaalautomaat die niet van NS is. Keuzedagen worden klaargezet als op te halen producten op het moment dat ze beschikbaar zijn. Het is daarom raadzaam alleen kaartautomaten van NS te gebruiken om Keuzedagen te laden of andere bestellingen op te halen.

Hopelijk kan de klantenservice nog iets voor u betekenen.

Zeker raadzaam, maar niet voor iedereen praktisch. Dichtstbijzijnde “gele automaatje” (niet superhandig, wel keuzes mogelijk) in een winkel is 10 km verderop, dichtstbijzijnde NS-automaat is min. 30 km verderop (een flinke busreis). Ik gebruikte de bus-ophaalpunten alleen als het echt niet anders kon (saldo ophalen nodig voor instap bus, en dat was lang ook het enige wat het kon doen), maar heb ws. op dat moment geprobeerd een Connexxion product (Meerreizenkaart) te laden, wat overigens niet lukte, blijkt uit geschiedenis in Mijn OVchip.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou automatisch opladen gaan gebruiken. Hoef je nooit meer langs een automaat voor saldo en voorkom je conflicten met andere producten. Omdat je een abonnement van NS hebt kun je volstaan met €10 per keer. 

Idem hier. Teruggave gemiste check out aan de zijkant van de bus opgehaald. 2 euro.  Staat er meteen ook een keuzedag op mijn kaart. Contact met de klantenservice heeft nog niets opgelost. 

De klantenservice kan niets doen. Gebruik nooit het oplaadstation aan de zijkant van de bus. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is nu te laat, maar haal een keuzedag ALTIJD op op een NS-automaat. Dit is perfect geregeld en het laden van twee keuzedagen komt ook niet voor. Wat u aangeeft is inmiddels probleem nummer zoveel met de andere ophaalpunten. Daar heeft u niets aan, maar ja dit heeft al snel het kastje-muureffect.

Klantenservice kan het er wel afhalen maar dan komt u van de regen in de drup. U kunt nu nog voor de spits inchecken en de reis afmaken maar dan krijgt u als vervanging een e-ticket. En met een e-ticket als vervanging voor de keuzedag mag u zich tijdens de spits helemaal niet in de trein bevinden. Dat schiet dus niet op.

Reputatie 7
Badge +3

Als het zo regelmatig misgaat zou je denken dat NS iets zou moeten doen aan het laden van keuzedagen. Het lijkt me technisch niet een heel groot probleem om het product keuzedagen uit te sluiten van het laden via andere automaten dan op stations.

Voor het reizen zelf maakt dat niet zoveel uit. Je kunt de keuzedagen toch niet gebruiken voor een rit naar het station. Zijn er werkelijk mensen die baat hebben bij het kunnen laden van een keuzedag op een andere plek dan het station?

 
 
×
 
 
 

De klantenservice doet er niets aan. Zo is mij zojuist meegedeeld. De eerstvolgende treinreis wordt als een keuzedag geactiveerd. Ik baal behoorlijk.

Inderdaad. Hier blijft de NS  duidelijk in gebreke. waarschuwen, op zn minst. 

Badge +3

Die ophaalpunten bij het raam van een bus zijn inderdaad meedogenloos, daar valt niets te kiezen en alles wat als bestelling klaar staat wordt op je kaart gezet.

Wellicht zou het (om dit soort geneuzel te voorkomen) een optie zijn dat je Keuzedagen eerst via Mijn NS moet ‘activeren om op te halen’? Is wel extra werk voor de reiziger.

Of beter, dat je bij zo’n ophaalpunt (bus) alleen saldobestellingen of abonnementen van de betreffende vervoerder kunt laden?

en de klantenservice doet niets 😟

het moet toch mogelijk zijn dit iets klantgerichter aan te pakken, zowel via de digitale als de klantservice weg.

De NS kent het probleem, maar ze doen er niets aan.

Reageer