Keuzedag? Vrij reizen?

• 30 april 2019
  • 23 reacties
  • 607 Bekeken

Zomaar een keuzedag in 2019:

Vrijreizen Paasdag 2019

Hoe relatief kan 'vrij' zijn.
Ik ging die dag op de fiets van huis om 8.40 uur. De trein vertrok op tijd om 9 16 uur vanaf station Groningen. Mijn bestemming was Haarlem.
Vanwege werkzaamheden moesten we met een snelbus van Zwolle naar Kampen-Zuid. Díe naam zou die dag nog vele malen vallen.
Van Kampen-Zuid ging het naar Almere, daar vandaan naar Amsterdam-Centraal en vervolgens in een, vanwege de combinatie van stralend weer en Pasen, stampvolle sprinter - dus staande - richting Zandvoort.
Het is me ondanks de drukte toch nog gelukt in die trein de NS app te downloaden, zodat ik kon zien hoeveel OV fietsen er beschikbaar zouden zijn in Haarlem. Dat waren er 26, met garantie van ongeveer een kwartier.
Gelukkig was ik twee minuten vroeger dan de oorspronkelijk geplande trein in de fietsenstalling van station Haarlem. Want er was nog maar één fiets!!
Je kunt maar geluk hebben🤗

De rest van de dag had ik dat in Haarlem ook: met lieve familie bij schitterend weer geluncht in de tuin en een wandeling gemaakt. Daarna zelfs nog avondeten in de tuin genoten!
Na een bezoek van in totaal 7 uur, ben ik weer op de fiets gestapt naar station Haarlem om er de trein van 20.10 uur naar Amsterdam Centraal te nemen. Zodat ik – inclusief busvervoer vanwege de werkzaamheden - om 23.15 uur op station Groningen zou zijn. En nog ruim vóór middernacht thuis.

Op station Haarlem aangekomen heerste er grote chaos. Er werd van alles omgeroepen. Berichten van verschillende mensen leken elkaar tegen te spreken. Machinisten, conducteurs en perronpersoneel konden alleen maar zeggen: ” Ik weet het ook niet”, met soms een “sorry” erbij.
Mensen waren van het ene naar het andere perron aan het rennen, omdat het volgens de omroepers zo zou zijn, dat er dan een trein vertrok. Dat duurde toen ik aankwam waarschijnlijk al bijna een uur of zo.
Een moeder met drie kleine kinderen - waarvan één in de kinderwagen - was ten einde raad en ontplofte zo ongeveer tegen ns personeel, toen ik op perron 8 aankwam.

Op het voor mij normaal bestemde vertrekperron 3 had men mij verteld over een sein- en wisselstoring in de richting van Amsterdam-Centraal. Na mijn vraag hoe dan die avond nog in Groningen te komen was geen antwoord. De storing zou tot 21 uur duren. Normaal gesproken zou ik kunnen omreizen via Leiden, maar ook in die richting was nu een storing.

Na vijf minuten werd omgeroepen dat er op perron 8 toch een intercity naar Leiden zou vertrekken. Toen die aankwam, stapten alle passagiers uit met de mededeling dat deze trein niet verder zou rijden. Inmiddels was een deel van de wachtenden weer naar een ander perron gegaan, omdat daar een stoptrein zou vertrekken. De rest stapte – met mij - toch in deze trein. Er gebeurde niets.

Of, toch wel, er werd na vijf minuten omgeroepen in de trein dat het niet zeker was of deze trein vertrekken zou. Na weer vijf minuten was er de stem van een stationsomroeper, maar die konden we niet verstaan. Opeens ging de deur voor onze luisterende oren en speurende ogen dicht en we gingen richting Leiden.
Daar zou ik de - rechtstreekse!!!- trein naar Kampen-Zuid (of all places in the world) kunnen nemen. En daar met de snelbus naar Zwolle en verder met een intercity naar Groningen.
Kleine omweg, maar ‘so what’.

Onderweg stopten we eerst in Almere. Daar stapte een hele horde studenten en anderen in. Die hadden waarschijnlijk vanuit Amsterdam ook al vertraging door de storing. Opeens was het dus weer lekker druk geworden.
Maar… buiten liep de conductrice ongerust ‘de hele wereld’ af te bellen. Zij riep na 10 minuten via de treinintercom om dat we niet verder konden, omdat haar dienst erop zat en ... er was geen vervangende conducteur. Die zat blijkbaar ook ergens onderweg vast.
Na overleg met de machinist besloten ze na enige tijd toch te gaan rijden. Zonder, of met de conductrice, ik weet het niet. Op naar Lelystad!

Bij aankomst daar werd omgeroepen dat de trein, vanwege het ontbreken van een conducteur, niet verder zou rijden!
Aan de overkant van het perron zou een stoptrein ons naar Kampen-Zuid. Ja, echt, nog steeds naar Kampen-Zuid (!!) brengen.

Op het bord bij het perronbord stond echter: 'heeft 15 min vertraging en rijdt niet verder dan Dronten'!
De meeste mensen stapten toch in en ik besloot vanwege de drukte dan maar 1e klas te gaan zitten. Naast mij zat een meneer die ook naar Groningen moest. Ik merkte tegen hem op dat er toch nog mensen op het perron bleven staan. En dat dit wellicht slim kon zijn, omdat zij weleens aan het wachten konden zijn op de volgende trein, die dan misschien in één keer door zou rijden naar… Kampen-Zuid!
Wij wilden er toen uit, maar ja, de deur ging niet meer open en we reden dus naar Dronten, benieuwd watons daar weer te wachten zou staan. Dat was te optimistisch gedacht.

Na welgeteld één minuut stonden we stil. Na weer een minuut werd er omgeroepen dat we moesten wachten omdat….er een trein aankwam, Huh..
Na 10 minuten gingen we weer rijden en na verloop van tijd kwamen we toch in Dronten aan. De dienstdoende conductrice nam, vóórdat ze de deuren opende, eerst contact op met haar collega van de volgende trein om te vragen naar welk perron wij moesten. Dat bleek perron 4 te zijn, maar dat was aan de andere kant van een treinviaduct. Dus eerst maar weer een lange trap af, honderd meter lopend het viaduct onderdoor en dan weer een lange trap op. Je zult maar op leeftijd zijn, of veel bagage bij je hebben!

Op perron 4 kwam al snel de volgende trein met al die andere mensen erin en we kwamen toch aan in ons zo gewenste Kampen-Zuid.
Daar stonden de bussen klaar, die bereikten we gelukkig zonder kleerscheuren. Ondanks dat het wel lastig was om én snel te lopen én in het donker niet te struikelen over de betonnen drempels tussen de parkeerplaatsen.

In Zwolle aangekomen, hadden we goede hoop op een snelle en uiteindelijk wat gerieflijker voortzetting van de reis. Maar juich nooit te vroeg: de straat was te smal om de bus meteen op de juiste plek te parkeren. We moesten wachten tot een bus vóór ons wegreed.
Dat betekende weer vijf minuten van kostbare tijd om de eerstvolgende trein te halen. Uiteindelijk moesten we de afstand naar de trein afleggen in 2 minuten. De sokken erin dus. Natuurlijk had ik juist nu niet de kant van de roltrap genomen, dus het werd weer hijgend en puffend naar boven via de trap. Daar ging ik vanwege de drukte maar meteen weer in de welverdiende 1e klas coupé zitten.

We gingen rijden en er werd omgeroepen: “Goedenavond allemaal, welkom in de intercity naar…. Leeuwarden!” Nee hè.. .. Een halve minuut daarna: “excuus, naar Groningen”!

Mijn medepassagier vroeg of we nu alleen nog in Assen zouden stoppen, waarop ik “ja” dacht te kunnen antwoorden. We zaten immers in een intercity.. , ware het niet dat de intercity na 23 uur alle stations aandoet. Dus we hebben ze allemaal gehad: Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren en Europapark.

Ter hoogte van Meppel begon ik het knap koud te krijgen. Ik had me er nog wel op gekleed. Buiten was het die dag minimaal 23 graden geweest, maar uit ervaring wist ik dat de airco in de trein voor winterse temperaturen kon zorgen. Daarom had ik voor de zekerheid een vest, een panty, en extra sokken aangetrokken over mijn zomerkleding.

Terwijl de mensen in Haarlem nog in t-shirts met korte mouwen liepen, had ik het daar toen natuurlijk te warm. Maar wat was ik er blij mee ter hoogte van Meppel!
Medepassagiers kropen met de benen opgetrokken in elkaar en onder hun jassen om een beetje op temperatuur te kunnen blijven. En dan zaten we nog wel eerste klas! Opgemerkt dient ook te worden dat het computerscherm gedurende de reis gewoon op zwart en geflikker stond, dus daar mankeerde het technische systeem eveneens.

Na Assen ging de airco uit, de temperatuur werd wat aangenamer. Ter hoogte van Europapark kwam nog de laatste mededeling van die dag: er was 10 minuten vertraging, omdat er een trein vóór ons had gereden. Welke dat geweest is, zullen we nooit weten.

Gelukkig was de fietsenstalling in Groningen nog open en met uiteindelijk maar vijf kwartier (..) vertraging, kwam ik om 0.45 uur thuis. Al met al wel wáár voor mijn (vrij???) reizen gehad. Nu nog geld terug vragen voor de vertraging.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +2
U reisde met een keuzedag 1e klas? Of met een al dan niet via de app gekochte upgrade?
Alleen vanwege de drukte en de ongemakken en toevaĺlig kwam het zo uit dat ik steeds bij de 1e klas instapte.
Met mij deden hele dromen mensen dat.
Badge
Kunnen we dan hieruit opmaken dat u GEEN vervoersbewijs had voor de 1e klas en zelf besloten heeft om illegaal gebruik te maken van de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs? Dan mag u blij zijn dat er geen controle is geweest want dat had dan een dure keuzedag met vrij reizen geworden.

En het is nog steeds niet zo dat als meerdere mensen iets doen dat het dan goed is.

Storingen komen helaas voor en uw 'geluk' was dat er een alternatieve route uiteindelijk wel beschikbaar was. Dat de IC wel zonder conducteur door is gereden naar Lelystad en niet verder komt omdat deze IC niet door de tunnel kan zonder HC aan boord van de trein (regelgeving). De reden dat de sprinter niet door is gereden naar Kampen Zuid is gissen, maar als alternatief voor de trappen heeft Dronten gelukkig ook nog op beide perrons 2 liften welke u had kunnen gebruiken.

Maar kunnen we u nog verder ergens mee helpen of wilde u gewoon uw verhaal kwijt?
Reputatie 7
Badge +2
U reist zonder geldig vervoersbewijs voor de 1e klas in de 1e klas en gaat een claim GTbV indienen? Vindt u dat niet een beetje hypocriet? Of is er omgeroepen dat men met een 2e klas kaartje vanwege de drukte 1e klas mochten zitten?
Juist omdat hele drommen reizigers vinden dat zij vanwege drukte en ongemak 1e klas mogen zitten, moeten mensen met een 1e klas vervoersbewijs dan vaak genoegen nemen met een staanplaats.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is er eentje in de categorie Avonturrlijke reisverslagen bij de NS 😆

En met zoveel issues toch maar 5 kwartier vertraging hebben op zo'n lang traject vind ik nog best knap.
Ik heb wel eens op een stukje van nog geen half uur al bijna een half uur vertraging gehad als één of andere onwetende onbenul instapt na het fluiten en ruzie zoekt met de HC.😠

Gelukkig ben u goed thuis gekomen.
Het was mijn bedoeling om te laten weten dat reizen per OV best avontuurlijk kan zijn.

Van dit avontuur kun je zowel leren als genieten hoop ik.
Kunnen we dan hieruit opmaken dat u GEEN vervoersbewijs had voor de 1e klas en zelf besloten heeft om illegaal gebruik te maken van de 1e klas met een 2e klas vervoersbewijs? Dan mag u blij zijn dat er geen controle is geweest want dat had dan een dure keuzedag met vrij reizen geworden.

En het is nog steeds niet zo dat als meerdere mensen iets doen dat het dan goed is.

Storingen komen helaas voor en uw 'geluk' was dat er een alternatieve route uiteindelijk wel beschikbaar was. Dat de IC wel zonder conducteur door is gereden naar Lelystad en niet verder komt omdat deze IC niet door de tunnel kan zonder HC aan boord van de trein (regelgeving). De reden dat de sprinter niet door is gereden naar Kampen Zuid is gissen, maar als alternatief voor de trappen heeft Dronten gelukkig ook nog op beide perrons 2 liften welke u had kunnen gebruiken.

Maar kunnen we u nog verder ergens mee helpen of wilde u gewoon uw verhaal kwijt?

Beetje zure opmerking. Als zoals TS meldt het een puinhoop was, zijn de treinen overvol en moet de beschikbare zitplaatsen gewoon gebruikt worden. Vaste prik is ook dat als er problemen zijn in de treinloop, de conducteur zich opsluit en vooral geen serviceronde en/of controle-ronde doet.
Jullie werken derhalve zelf dit gedrag in de hand. Heb het zelf ook meerdere keren meegemaakt. Bij grotere verstoringen is er nooit een conducteur te zien) Aangezien ik vrij veel in het weekend ver reis neem ik dan altijd wel een upgrade 1e klas voor € 5,00.
Het gedurende de reis aanwezige NS personeel was klantvriendelijk, met als resultaat dat de eerste reizigers alles laconiek en soms zelfs lacherig ondergingen. Vandaar mijn verhaal.
Badge
@egeerling nou ik had helemaal geen zure bedoeling verder maar jouw tekst daar spat het wel weer heel erg vanaf.

Ook als de treinen erg vol zijn is het niet standaard dat de 1e klas vrij gegeven wordt en loop je risico op een boete en dat probeerde ik duidelijk aan te geven, het is en blijft heel erg zonde van het geld.

En dat de conducteur zich opsluit bij problemen dat is niet de ervaringen die ik heb, als ik ergens strand dan heb ik tot nu toe erg veel aan de collega gehad op de trein en voorzie ik hem zover ik kan met de meest recente info welke ik zelf heb. De Hc informeert dan de reizigers met de beschikbare informatie al weten wij ook niet altijd wat de planning gaat worden.

En heb je zelf al eens geprobeerd door een hele volle trein te lopen? Omdat bijna niet te doen is doet de Hc dat vaak ook niet maar deze is wel zichtbaar als we stil staan langs een perron. Als je bij mij op de trein zit dan zul je ook zien dat ik als machinist zichtbaar ben op het perron bij drukke treinen ter ondersteuning van de Hc.

Er zullen collega's zijn die anders reageren op de situaties maar je kunt niet iedereen over 1 kam scheren.

@Ina Cieremans blij dat u in ieder geval heeft gemerkt dat de collega's ondanks dat ze ook in het duister tastte vriendelijk bleven en hun best deden u te informeren. Bij dit soort situaties is het ook altijd het beste om even rustig af te wachten omdat je druk maken ook als reiziger niets veranderd aan de situatie. Zelf kom ik als machinist ook wel eens in situaties waarbij het zelfs voor ons een vraag is hoe we thuis gaan komen, ik wacht dan ook af welke mogelijkheden voorbij komen en probeer in de tussentijd zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en de reizigers te informeren met de informatie welke beschikbaar is.

Pas wel op met het gebruik van de 1e klas zonder geldig ticket voor de 1e klas, een boete zou de dag flink bederven.
Je geeft het hier zelf al aan waarom er geen conducteurs langskomen.

En heb je zelf al eens geprobeerd door een hele volle trein te lopen? Omdat bijna niet te doen is doet de Hc dat vaak ook niet maar deze is wel zichtbaar als we stil staan langs een perron. Als je bij mij op de trein zit dan zul je ook zien dat ik als machinist zichtbaar ben op het perron bij drukke treinen ter ondersteuning van de Hc.

Dat is dus ook het probleem: TS reist vanaf Zandvoort naar Groningen in een overvolle trein met ook nog gedeeltelijk busvervoer . Dan is het toch logisch dat zij gaat zitten en als er dan geen 2e klas beschikbaar is dan is het logisch dat zij 1e klas gaat zitten en eerlijk gezegd ik denk dat er geen conducteur is die haar dan zal bekeuren. In dit soort gevallen zou het als conducteur misschien wel handig zijn om in de 1e klas te controleren of er daar mensen staan met een 1e klas-kaartje en mensen zitten met een 2e klas-kaartje. Ik denk dat voor een dergelijke actie een conducteur de handen op elkaar weet te krijgen van menig 1e klas-reiziger
Badge
Dat een conducteur niet door een trein kan lopen wil niet zeggen dat hij geen moeite neemt om de 1e klas te controleren, die ken ik er genoeg als ze daar wel door kunnen komen. Buitenom ben je zo bij de eerste klas coupe als Hc en ook daar kun je de vertrekprocedure starten en afronden.

Het blijft het risico van de reiziger om met een 2e klas kaartje 1e klas te gaan zitten en gelukkig hoor ik steeds meer om mij heen dat er voor geschreven wordt door Hc's met vermelding dat de reiziger bewust 1e klas is gaan zitten zodat de boete er niet afgehaald wordt.

Het is alleen erg jammer dat je nu zo negatief bent in een topic van een andere reizigert, terwijl de TS helemaal niet negatief was ondanks de strubbelingen om thuis te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Euh Jeroen, je bent zelf degene die in dit topic met stevige woorden inging op het 1e klas reizen ... 🙂
Badge +3
Dat van die OV-fietsen vind ik wel een puntje. Die info klopt erg vaak niet!

Tsja ik vind juist hier de negativiteit vanaf spatten. Laten we deze discussie maar afsluiten, kunnen we binnenkort de draad weer oppakken bij het vervangende busvervoer 🙂
Het gedurende de reis aanwezige NS personeel was klantvriendelijk, met als resultaat dat de meeste reizigers alles laconiek en soms zelfs lacherig ondergingen. Vandaar mijn verhaal.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u er wijzer aan doet de volgende keer gewoon eersteklas keuzedagen te nemen. Het is per jaar €24,50 euro duurder, maar u reist niet meer zwart, en neemt ook geen plaats in van een betalende eersteklas reiziger. Het is dan ook niet meer nodig een rechtvaardiging te zoeken voor het zwart eerste klas reizen, die is er natuurlijk ook niet voor wie niet betaalt.

Iedereen mag een eersteklaskaartje kopen en het wordt niemand geweigerd. Reizen in de eerste klas mag alleen met een geldig kaartje of permissie van de conducteur, en in uw geval is het in absolute zin nauwelijks duurder, relatief inderdaad wel.

U krijgt bij een uur vertraging de prijs van uw tweedeklas keuzedag terug.
Badge +3
U krijgt bij een uur vertraging de prijs van uw tweedeklas keuzedag terug.
Serieus? Is die vergoeding alleen maar op basis van 2e klas, óók als duidelijk is dat het (aantoonbaar) om een 1e klas vervoerbewijs (in dit geval een keuzedag) gaat?
Reputatie 7
Badge +4
Het is heel vreemd, maar dit is me ooit geantwoord door een moderator. Een half uur vertraging eerste klas wordt ook niet uitbetaald, terwijl het meer dan het minimumbedrag is. Ik was net zo verbaasd als jij.
Reputatie 4
Ik reis bewust eerste klas omdat ik vanwege een. NIet zichtbare handicap niet lang kan staan. Ik baal enorm dat ik de laatste tijd bij deukte geen zitplaats heb. Een conducteur zoeken is dan ook geen doen. Dus wat mij betreft strenger controleren of de eerste klas opheffen zodat de drukte zich beter verdeeld. De situatie is lang anderhalf niet meer te doen
Reputatie 4
Zo langzamerhand moest dat zijn
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn vrij veel topics over de overlast die klanten ondervinden door de geringe en vaak ontbrekende controle. Het gaat hier om zaken rondom de keuzedag.

De eerste klas zal niet worden opgeheven, die levert te veel op. Veel hangt af van het arbeidsethos van de conducteur, maar ook NS heeft een falend beleid in deze. Er zijn heel veel conducteurs die nog steeds prima werk leveren, maar het mochten er nog wel wat meer zijn.

Uw klacht is inmiddels algemeen.
Reputatie 4
Ik weet dat de klacht algemeen is maar er wordt droevig weinig meegedaan dus ik blij m maar noemen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik hou de kachel met betrekking tot dit onderwerp al een tijdje warm.

Bij NS werkt het wel zo dat ze nooit vertellen dat ze ergens aan werken en dan is het er ineens. Het kan, maar je weet niet dat er niks aan gedaan wordt.

Ik hoop mogelijk tegen beter weten in. De geringe controle en handhaving haalt niet het beste in de mens naar boven en de betalende reiziger moet weer centraal komen te staan. Je bent alleen klant als je betaalt.

Reageer