beantwoord

Keuzedagen bij internationale reizen

• 26 februari 2014
  • 3 reacties
  • 450 Bekeken

Ik ga binnenkort een paar dagen naar Antwerpen. De heenreis met keuzedag is geen probleem. De terugreis met keuzedag op een papieren kaartje was geen probleem: het kaartje werd door de conducteur voorzien van de dagstempel.
Nu ik geen papieren kaartje meer heb voor de keuzedagen sta ik voor het volgende probleem: hoe krijg ik die keuzedag opgeladen op mijn OV-chipkaart?
icon

Beste antwoord door Marjan NS 27 februari 2014, 08:35

Beste Guus,

Je kan op het eerst volgende station in Nederland de Keuzedag op je OV-chipkaart laden.

Vriendelijke groet,
Marjan
Bekijk origineel

3 reacties

Beste Guus,

Je kan op het eerst volgende station in Nederland de Keuzedag op je OV-chipkaart laden.

Vriendelijke groet,
Marjan
Hoi Guus Kramer,

Ik zal nog een aanvulling geven op Marjan. Zodra je terugkomt in Nederland en je hebt nog een keuzedag beschikbaar, dan zijn deze tegenwoordig verchipt. Je gaat naar een NS-kaartautomaat, biedt de OV-chipkaart aan aan de kaartlezer, rechtsonder in, herkenbaar aan het logo. Hierna kom je in het systeem van jouw persoonlijke OV-chipkaart. Kies dan links bij de blauwe touchscreen knoppen voor "Ophalen Keuzedag", dan gaat het systeem zoeken naar de beschikbare mogelijkheden, in dit geval naar de Keuzedag die het eerste zal verlopen en geldig is. Je klikt de Keuzedag aan op het scherm, klikt daarna rechtsboven op akkoord en hierna moet de OV-chipkaart weer voor de kaartlezer gehouden worden. De Keuzedag is nu op de OV-chipkaart geladen. Na deze handeling moet je nog wel inchecken, anders ben je niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs, dus zoek in Roosendaal een paaltje of poortje op en check daar in. Op het einde van de reis pas weer uitchecken, tenzij je nog veranderd van vervoerder.

Ik hoop zo meer duidelijkheid te hebben gegeven. Veel plezier in Antwerpen in ieder geval.
Beste Guus,

Vriendelijke groet,
Marjan

Hoi Marjan,

Dan is het ook maar te hopen (en het zou ook van een goede service getuigen) dat NS ervoor zorgt dat in ieder geval op het perron waar die internationale trein aankomt ook een kaartautomaat komt te staan.
Anders kun je met de volgende trein verder.

Want zie je het al voor je:
- Je arriveert bijv. vanuit Brussel op Roosendaal
- Bagage bij elkaar zoeken en met koffer(s) de trein uit
- kaartautomaat zoeken (staat doorgaans in de stationshal - oefening voor de 4-daagse)
- keuzedag op OVC laden (zie door Loes beschreven procedure)
- CICO-paaltje zoeken om in te checken
- turen naar de sluitlichten van de trein (daarom ook bagage meenemen).
- wachten op een volgende trein - half uur vertraging (GTBV ??)

Daar moet toch iets anders op te bedenken zijn?
Toegegeven ik zie ook niet zo direct een oplossing, want linksom of rechtsom, die (digitale) keuzedag moet nou eenmaal ongeldig gemaakt worden.

Een mogelijkheid zou misschien kunnen zijn dat de kaartautomaten (misschien uitsluitend die op internationale stations) een mogelijkheid krijgen dat je kunt kiezen om een keuzedag ofwel op de OVC te laden (normale procedure) ofwel uit te laten printen voor internationaal gebruik, desnoods met de opdruk dat dat uitsluitend geldig is bij terugkeer vanuit het buitenland. Dan kun je bij vertrek uit bijv. Rotterdam alvast een keuzedagkaartje regelen voor de terugreis.
En dan de conducteur vragen met zijn/haar tang of balpen dat kaartje van een stempel c.q. datum te voorzien.

Voorkomt vertraging en gedoe louter en alleen doordat je een keuzedag wilt gebruiken.

Vr. groeten
Hans

Reageer