beantwoord

Keuzedagen en het klantonvriendelijke gedrag van de NS

• 21 oktober 2020
  • 26 reacties
  • 874 Bekeken

LS Het valt op dat de NS geen gram idee heeft hoe de oudere (risico groepen) zich voelen.  Kil en ongeïnteresseerde reacties.  

Feit is dat de regering (RIVM ) de mensen afraadde met de trein te reizen ( begonnen in maart)  Vanaf die tijd is het voor veel mensen ( ouderen ,zo wie zo, en risicogroepen) gevaarlijk ! met de trein te reizen.  Mijn vrouw en ik horen daarbij.  Het verbaasd dan ook ten zeerste dat wij deze week de bekende standaardbrief krijgen over de keuze dag, dus hoe je dat moet doen.  Dat is toch van de zotte want we mogen niet met de trein.  Wij willen of ons geld terug, want van de diensten van de NS konden we op aanraden van RIVM geen gebruik maken (nogmaals risico reizigers) of doorschuiven naar 2021 (wij startten altijd in februari.

Als wel werkend systeem, de attente Stadsschouwburg Utrecht, die ons per voorstelling vroeg wat wij! willen en de KLM  die, hoewel een half jaar later, WEL ons GELD teruggaf. Nee dan de Spoorwegen, ongelooflijk, als je belt wat je te horen krijgt.  Had u maar eerder moeten bellen… nou ja , als wij maar even zelf actie moeten nemen. Het is UW taak om klanten te informeren, ZIE KLM. Die heeft het ook niet gemakkelijk, maar wel attent. Wij willen gewoon actie of GELD terug of alle keuze dagen naar 2021.  Logisch dat wij wel actie gaan ondernemen, als u ons laat vallen als klant.  Wij 75 en 78 jaar oud mogen toch minstens van de NS iets verwachten. Ik reis al vanaf 1948 met de trein ………………mag ik dan even echte iets horen

icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 oktober 2020, 12:05

Hallo roesies en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik wil je wel bedanken dat je dit bij ons kenbaar maakt. We hebben in het begin van het jaar de keuze gemaakt om alle keuzedagen het gehele jaar geldig te maken. Daarnaast hebben wij voor alle keuzedagen die niet een jaar geldig zijn vervangende couponcodes aangeboden die ook het gehele jaar geldig zijn. We proberen ook coulant om te gaan met beëindigingen. Doordat je je abonnement per direct kan wijzigen naar een NS Flex abonnement kan dit ook gedurende het eerste contractjaar. Ik snap dat je liever meer had gekregen.

Bekijk origineel

26 reacties

Hallo roesies en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik wil je wel bedanken dat je dit bij ons kenbaar maakt. We hebben in het begin van het jaar de keuze gemaakt om alle keuzedagen het gehele jaar geldig te maken. Daarnaast hebben wij voor alle keuzedagen die niet een jaar geldig zijn vervangende couponcodes aangeboden die ook het gehele jaar geldig zijn. We proberen ook coulant om te gaan met beëindigingen. Doordat je je abonnement per direct kan wijzigen naar een NS Flex abonnement kan dit ook gedurende het eerste contractjaar. Ik snap dat je liever meer had gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS wijzigen naar Flex is voor mensen met keuzedagen, bij-abonnementen en 65+abonnementen geen optie, omdat dit niet bij Flex wordt aangeboden. Op de NS website wordt al maanden aangegeven met dit soort abonnementen niet over te stappen naar Flex. De onduidelijkheid over tot wanneer men van Flex terug kan naar het oude abonnement maakt het er niet makkelijker op. Velen die tot de risicogroepen behoren, hoopten vanaf 1 juli weer te kunnen reizen. Vollere treinen (mede door het weer mogelijk maken van samenreiskorting, spoordeelacties en jongerenkaartjes), te weinig handhaving op mondkapjes zorgen er voor dat mensen uit risicogroepen de trein niet veilig konden/kunnen gebruiken. Daarnaast geldt vanaf eind september weer het advies om het reizen te beperken en is NS weer begonnen met treinen te schrappen. 

Houders van abonnementen voor keuzedagen en 65+, VDU en bij-abonnementen waren/worden niet of nauwelijks persoonlijk geïnformeerd over mogelijkheden. Daarbij worden mensen die de afgelopen tijd een abonnement hebben opgezegd niet geïnformeerd als er wijzigingen zijn in het abonnementen aanbod. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een Flex traject-vrij af te sluiten. Binnen Flex was het tot voor kort niet mogelijk om traject-vrij af te sluiten. Nu dus wel, maar daar moet men bij toeval achter komen.

Het is altijd een optie geweest, maar aangezien het toen nog niet duidelijk was of je nog keuzedagen kon bestellen werd dit afgeraden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is altijd een optie geweest, maar aangezien het toen nog niet duidelijk was of je nog keuzedagen kon bestellen werd dit afgeraden.

Het is nog steeds niet duidelijk tot wanneer er nieuwe keuzedagen-abonnementen besteld kunnen worden.

Op23 oktober verliep mijn 7de vrije keuze dag. Ik was ervan uitgegaan dat deze dag geldig zou zijn tot 31 december 2020. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Ik heb toen om een vouchercode verzocht om deze keuzedag toch nog dit jaar te kunnen gebruiken. Tot mijn grote verbazing kreeg ik via Facebook het antwoord dat dit voor de 7de keuzedag niet mogelijk was met als uitleg dat je deze keuzedag al voor de corona crisis had kunnen gebruiken. Ik heb de keuzedag in volgorde gebruikt en kon natuurlijk niet weten dat er een pandemie aan zou komen en ik als eerste de vrij op te nemen dag zou moeten gebruiken omdat je hier niet voor gecompenseerd worden. Overigens heeft mijn man wel een code voor de 7de dag ontvangen. Dus er geldt ook nog willekeur bij het toekennen van de codes. Toen ik vervolgens vroeg hoe ik hier een klacht over zou kunnen indienen, kreeg ik het antwoord "dat kan bij de klantenservice. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je hier een terugkoppeling op krijgt." Zo handelt de NS efficiënt zijn klacht af😱

Goedemorgen STL.

Keuzedagen die zijn ingegaan na 18 mei zijn automatisch verlengd t/m 31 december 2020. Keuzedagen die na 30 oktober zijn uitgegeven zijn automatisch 1 jaar geldig. Zoals aangegeven vervangen we in principe geen Jaarkeuzedagen. Het is van 16 maart tot 1 juli afgeraden om te reizen indien niet noodzakelijk. Dit is een beperking van 3,5 maanden op een geldigheidsduur van 1 jaar, of 8,5 maanden waarop je de jaarlijkse Keuzedag vrij had kunnen gebruiken. Hoewel het een beperking is geweest is dat niet voldoende geacht om ook de Jaarkeuzedag te vervangen. Dat je man een vervangend product heeft mogen ontvangen is natuurlijk fijn, maar dit had niet gemogen.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen STL.

Keuzedagen die zijn ingegaan na 18 mei zijn automatisch verlengd t/m 31 december 2020. Keuzedagen die na 30 oktober zijn uitgegeven zijn automatisch 1 jaar geldig. Zoals aangegeven vervangen we in principe geen Jaarkeuzedagen. Het is van 16 maart tot 1 juli afgeraden om te reizen indien niet noodzakelijk. Dit is een beperking van 3,5 maanden op een geldigheidsduur van 1 jaar, of 8,5 maanden waarop je de jaarlijkse Keuzedag vrij had kunnen gebruiken. Hoewel het een beperking is geweest is dat niet voldoende geacht om ook de Jaarkeuzedag te vervangen. Dat je man een vervangend product heeft mogen ontvangen is natuurlijk fijn, maar dit had niet gemogen.

Wanneer en op welke manier is aan keuzedagen-abonnementhouders bekend gemaakt dat de jaarkeuzedagen niet verlengd worden? Is dat op dezelfde manier gebeurd als de bekendmaking dat er geen vouchers meer worden uitgegeven voor niet gebruikte Keuzedagen uitgegeven voor 18 mei? 

Dat er gereisd kan worden is een dooddoener. Veel mensen met keuzedagen zitten in de risicogroep. Nadat er in de zomer allerlei acties waren (en nog steeds zijn!) om de trein voller te krijgen, heeft de regering eind september opgeroepen om het reizen te beperken. De mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden, hebben nu het nakijken.

Er is niet specifiek geinformeerd over de Jaarkeuzedagen zo ver ik terug kan vinden. Veel van de nieuwsberichten omtrent de Coronamaatregelen zijn reeds verwijderd of aangepast, wat maakt dat ik dat niet met 100% zekerheid kan zeggen. Omdat de Jaarkeuzedag bij voorbaat een jaar geldig is zijn deze niet voor een jaar of tot het einde van het jaar verlengd.

Ik ben inderdaad nooit geïnformeerd dat er een andere regeling zou gelden voor de jaarkeuzedagen. Als ik het wel geweten had, had ik die dag twee weken geleden kunnen gebruiken voor een retour hier in de buurt. Ik vind het klantonvriendelijk dat de NS de geldigheid van deze keuzedagen ook niet gewoon verlengd heeft tot 31/12/2020. Vanwege de berichten over de overige dagen was ik hier ook vanuit gegaan en heel verbaasd toen ik onlangs zag dat de geldigheid maar tot 23 oktober liep. Ik vermoedde toen nog dat ik daarom bij het aflopen van de geldigheid om een code kon vragen bij de klantenservice, maat dat bleek niet het geval te zijn. Dus keuzedagen geldig t/m 23 juni bv zijn verlengd t/m 31/12 en een keuzedag geldig t/m 23 oktober wordt niet verlengd. Ik vind dit krom

Badge +3

Verlengen is niet mogelijk voor keuzedagen die al beschikbaar staan met een bepaalde einddatum, dus dat kan alleen met een vouchercode.

De gegeven reden waarom dat voor de jaarlijkse (7e) keuzedag niet zou mogen begrijp ik ook niet goed.

Overigens is dit topic dubbel, althans dezelfde tekst zag ik dit weekend al voorbij komen.

Reputatie 7
Badge +3

Er is niet specifiek geinformeerd over de Jaarkeuzedagen zo ver ik terug kan vinden. Veel van de nieuwsberichten omtrent de Coronamaatregelen zijn reeds verwijderd of aangepast, wat maakt dat ik dat niet met 100% zekerheid kan zeggen. Omdat de Jaarkeuzedag bij voorbaat een jaar geldig is zijn deze niet voor een jaar of tot het einde van het jaar verlengd.

@Sascha NSer is geen enkele informatie geweest over 1. Het niet meer verstrekken van een voucher voor verlopen Keuzedagen uitgegeven voor 18 mei 2020 en 2. Het niet verlengen van een jaarkeuzedag. 

Daarnaast is er toe nu toe geen enkele informatie geweest tot welke datum nieuwe keuzedagen-abonnementen besteld kunnen worden.

Ook hebben momenteel bij verlenging de Keuzedagen die in 2021 vrijkomen als 2-maandelijkse keuzedag in het overzicht een geldigheid van 2 maanden.

Vanaf 30 oktober 2020 zouden Keuzedagen een jaar geldig zijn, las ik ergens. Hoe en wanneer wordt dit aan keuzedagenabonnement-houders bekend gemaakt? En hoe zit dat met de middagspitsbeperking, gaat die ook 30 oktober 2020 al in? Of gaat die pas in wanneer er in 2021 het keuzedagenabonnement wordt verlengd?

Vragen en onduidelijkheden, al maanden. En ondertussen durven mensen het abonnement niet op te zeggen omdat ze niet weten of en wanneer het opnieuw af te sluiten is.

Misschien kan Sacha nog even uitleggen waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat. Staat zelf in jullie jaarverslag. Dus ik zou zeggen neem die handschoen nu eindelijk eens een keer op en toon het aan. 

Hoi MoDe

Sascha is vrij, dus ik ga proberen je van een antwoord te voorzien. Helaas kan ik je deze echter nog niet op al je vragen geven, dus laat mij dit doen op de vragen waar ik hem wel op heb! De beperkingen van de keuzedagen gaan pas in op 1 januari zoals aangekondigd. Dit gaan wij niet ineens vervroegen. Dan over de keuzedagen en tot wanneer deze te bestellen zijn, hiervan durf ik je niet te zeggen wanneer deze beslissing gaat vallen. Ik snap dat ik je hiermee niet uit veel onzekerheid haalt, maar ook voor ons is het op dit moment een groot vraagteken. 

Badge +3

Vraagteken één (willekeur?) is natuurlijk waarom iemand voor een niet gebruikte jaarkeuzedag geen couponcode kan krijgen terwijl haar man er gewoon wél eentje kreeg.

@Sascha NSer is geen enkele informatie geweest over 1. Het niet meer verstrekken van een voucher voor verlopen Keuzedagen uitgegeven voor 18 mei 2020 en 2. Het niet verlengen van een jaarkeuzedag. 

Daarnaast is er toe nu toe geen enkele informatie geweest tot welke datum nieuwe keuzedagen-abonnementen besteld kunnen worden.

Ook hebben momenteel bij verlenging de Keuzedagen die in 2021 vrijkomen als 2-maandelijkse keuzedag in het overzicht een geldigheid van 2 maanden.

Vanaf 30 oktober 2020 zouden Keuzedagen een jaar geldig zijn, las ik ergens. Hoe en wanneer wordt dit aan keuzedagenabonnement-houders bekend gemaakt? En hoe zit dat met de middagspitsbeperking, gaat die ook 30 oktober 2020 al in? Of gaat die pas in wanneer er in 2021 het keuzedagenabonnement wordt verlengd?

Vragen en onduidelijkheden, al maanden. En ondertussen durven mensen het abonnement niet op te zeggen omdat ze niet weten of en wanneer het opnieuw af te sluiten is.

Bespottelijk,  gewoon tegen de klant zeggen "  wel je poen en er NikS voor doen.  We MOGEN niet met de trein, bijna

het hele jaar 2020 !   vanaf  begin maart  en dan gewoon zeggen:   Klant verrek maar

Ik heb 1 van je dubbele post verwijderd. Ik snap je punt, maar je kon wel gewoon met de trein reizen. Daarnaast hebben wij de data van alle keuzedagen verlengd waarvan nu alle keuzedagen een geldigheid hebben van een volledig jaar. We kunnen je helaas niet nog meer tegemoet komen hierin.

Ik heb 1 van je dubbele post verwijderd. Ik snap je punt, maar je kon wel gewoon met de trein reizen. Daarnaast hebben wij de data van alle keuzedagen verlengd waarvan nu alle keuzedagen een geldigheid hebben van een volledig jaar. We kunnen je helaas niet nog meer tegemoet komen hierin.

Ja  ja  dat is gewoon je reinste flauwekul antwoord, De Regering en de NS hebben vanaf Maart Overal geroepen dat je alleen met de trein kan reizen als het niet anders kan. U weet heel goed dat mensen met een verhoogd risico op uitdrukkelijk verzoek van de OVERHEID niet moesten gaan reizen. Wij hebben 170 euro uitgegeven !!  en het enige wat jullie zeggen is, zoek het maar uit. Dit rest van het jaar MOGEN we niet reizen …. U leest toch ook kranten ???

Reputatie 7
Badge +3

Mijn Keuzedagen zijn verlengd tot 31-12-20.

Er is een verschil tussen kunnen, mogen en verantwoord reizen. Mogen was tot juli en vanaf eind september niet voor iedereen en verantwoord reizen kan sinds half maart niet voor iedereen. Voor met name ouderen en kwetsbaren is de trein nog steeds niet veilig.

Enfin ons rest blijkbaar niets anders dan de Media op te zoeken als Kassa ,Radar e.d. Wij wilden niet eens het onderste uit de kan. 170 euro weggegooid GELD 

KLM betaalde ons ALLES terug tot de laatste cent  Stadsschouwburg Utrecht dito, ( waar wij een deel bewust niet terugvroegen, vanwege de ellende bij Artiesten.  Maar de NS is niet in staat om iets terug te doen, willens en wetens. Geen fatsoenlijk voorstel. En als wij nu de enige zoude zijn. Ik heb honderden mensen gesproken waarvan vele uit familie en studie vrienden ,allemaal boven de 65 en  precies dezelfde koude ongeïnteresseerde klantonvriendelijk reacties.  Met vooral de grootste mogelijk onzin dat we wel gebruik KONDEN maken.. Niets was en is en zal nog MAANDEN voortduren : NIET REIZEN !   Echter argumenten van de NS : nee ...in feite : ……  ( ingeslikt) want he MOCHT niet REIZEN….   Dus  u krijgt nog een kans  , anders naar Kassa Radar    Aan u de keus

Ik snap je punt, MoDe. Ik kan niets anders dan het advies geven om nu misschien je abonnement te laten beëindigen aangezien niemand weet hoe lang dit nog speelt. We hebben het mede daardoor ook mogelijk gemaakt om volgend jaar nog keuzedagen te kunnen aanschaffen.

edit: In het eerste half jaar van 2021 kan je nog keuzedagen als nieuw bestellen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap je punt, MoDe. Ik kan niets anders dan het advies geven om nu misschien je abonnement te laten beëindigen aangezien niemand weet hoe lang dit nog speelt. We hebben het mede daardoor ook mogelijk gemaakt om volgend jaar nog keuzedagen te kunnen aanschaffen.

Waar kan ik vinden tot wanneer Keuzedagen aangeschaft worden????? Ik heb daar als abonnementhouder geen enkele informatie over gekregen.

Las toch echt vandaag op Social media in een reactie van een NS medewerker op een vraag van iemand anders over Keuzedagen dat deze nog tot het eind van dit jaar aangeschaft kunnen worden.

Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat Keuzedagen in ieder geval nog in Q1 en Q2 van 2021 nieuw aangeschaft kunnen worden.

Voor wie ze al heeft is het dus niet van toepassing om daar mails over te sturen? Maar ja, die informatie helpt natuurlijk wél om je abonnement alsnog per direct op te zeggen!

Ik kan het ook niet terug vinden via onze website, maar ik kan intern wel achterhalen dat in het eerste en tweede kwartaal van 2021 deze nog gewoon als nieuw gekocht kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Uit een ander topic begreep ik dat Keuzedagen in ieder geval nog in Q1 en Q2 van 2021 nieuw aangeschaft kunnen worden.

Voor wie ze al heeft is het dus niet van toepassing om daar mails over te sturen? Maar ja, die informatie helpt natuurlijk wél om je abonnement alsnog per direct op te zeggen!

Waarom zou je abonnement houders actief informeren over mogelijkheden. Mensen met 65+ abonnementen en bij-abonnementen zitten in dezelfde situatie als mensen met keuzedagen. Afgelopen tijd niet tot nauwelijks gereisd en tot voor kort werden deze abonnement houders en VDU'ers geadviseerd niet op te zeggen of op Flex  over te stappen. Maar als mensen om compensatie vragen voor niet-gebruikte abonnementen dan wordt gezegd dat je toch kon opzeggen of overstappen? 

Zijn mensen die traject-abonnementen hebben opgezegd persoonlijk geïnformeerd over het beschikbaar komen van Flex-traject abonnementen? Bestaande abonnementhouders worden al niet geïnformeerd over wijzigingen, laat staan ex-abonnementhouders. Als je nu Keuzedagen opzegt, dan moet je maar hopen dat je deze inderdaad nog in juni opnieuw kunt bestellen. En zo staan mensen met keuzedagen met hun rug tegen de muur.

Badge +3

Ik kan het ook niet terug vinden via onze website, maar ik kan intern wel achterhalen dat in het eerste en tweede kwartaal van 2021 deze nog gewoon als nieuw gekocht kunnen worden.

Webcare medewerkers dus even goed informeren… 

Reageer