beantwoord

Kinderen v 4 tot 12 jaar kunnen alleen inchecken als er eerst 'n railrunner op hun krt gezet wordt?

• 9 juli 2014
  • 9 reacties
  • 7231 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Volgens mijn info is een kind 4-12 jaar bij de NS tegenwoordig altijd een railrunner, of het kind nu alleen reist of begeleid wordt door een volwassene (dit itt tot vroeger toen er alleen sprake was van een railrunner als er een volwassene meereisde).
Waarom kunnen kinderen, die in het bezit zijn van een persoonlijke OV-chipkaart met saldo, dan nog steeds niet gewoon inchecken, zonder dat er eerst een railrunner op de kaart gezet moet worden via de kaartautomaat ?Dit houdt erg op, vooral als het er meer zijn! Je kunt dit ook alleen op de reisdag zelf doen! Bij bus, tram en metro kan dit wel.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 10 juli 2014, 11:48

Hallo Cocky,

De paaltjes/poortjes kunnen geen leeftijd van de OV-chipkaart lezen. Het is daarom nodig om de Railrunner op de OV-chipkaart te laden. Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten', om de vindbaarheid te vergroten.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

9 reacties

Een mogelijke verklaring: In sommige gevallen is het voordeliger om gebruik te maken van een Kids Vrij Abonnement dan van een Railrunner.
Hallo Cocky,

De paaltjes/poortjes kunnen geen leeftijd van de OV-chipkaart lezen. Het is daarom nodig om de Railrunner op de OV-chipkaart te laden. Ik heb je vraag verplaatst naar 'Overige producten', om de vindbaarheid te vergroten.

Groet,
Marjan
Badge
Een mogelijke verklaring: In sommige gevallen is het voordeliger om gebruik te maken van een Kids Vrij Abonnement dan van een Railrunner.
En voor heel korte treinreizen is reizen op saldo voordeliger dan een Railrunner. Maar het zou op zich wel makkelijk zijn als je een soort 'Doorlopend Railrunner-product' op de ov-chipkaart zou kunnen zetten. Al lijkt dat dan wel weer een beetje op KidsVrij natuurlijk...

Het lijkt mij trouwens onjuist dat de paaltjes/poortjes de leeftijd niet kunnen 'lezen'. In bus, tram en metro reis je ook automatisch tegen reductietarief als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt en in de leeftijdscategorie 4 t/m 11 jaar valt. Het lijkt me dat de poortjes/paaltjes van NS niet dommer zijn dan de CiCo's in bus, tram en metro...
Dat lijkt me inderdaad niet, Hendrik. Desalniettemin pakt ons systeem niet automatisch een railrunner. Dat zal mede te maken hebben met het feit dat je soms voor minder reist door gewoon op saldo te reizen dan met een railrunner. Dank voor deze toevoeging.
Dit beantwoord wel gedeeltelijk mijn vraag die ik net in een ander topic hierover stel, maar het blijft onhandig!

Waarom kan de NS geen "product" maken, waarbij het maximum tarief per dag van een kind dus 2,50 euro is. Dan reis je korte trajecten goedkoper en wordt het daarna afgetopt op 2 euro 50, hoe vaak je die dag nog incheckt. Na 00:00 of 04:00 's nachts of zo laat de NS het product of checkin gewoon vervallen (dan moeten kinderen toch in bed liggen :-)

Naar de automaat lopen en een product opladen is zo 20e eeuw. We hebben nu een OV chipkaart systeem, maak het dan gewoon klantvriendelijk.
Reputatie 3
Dat zou makkelijk moeten kunnen. Dat is al vaker geopperd hier.
In de bus/trein/metro kan het wel. Daar 'snapt' de kaartlezer wel of je 12- of 65+ bent, want dan krijg je namelijk gewoon korting.

Dus NS: het is helemaal niet zo lastig op 12- en 65+ gewoon altijd 2,50 te laten afschrijven tot een max van 2,50 per dag.Als de reis dan goedkoper is dan die 2,50 is dat a: jammer (maar dat zijn maar weinign reizen) of b: het bedrag wordt gewoon verrekend met je checkin van 2,50.

Maar er is gelukkig ook een kidsvrij abonnement voor 15 per jaar (incl een chipkaart. dus 6x reizen p/j en je hebt 'm eruit.
Jammer? heel veel reizen zijn goedkoper!!!
Als ik met korting reis kost het mij 1.30 en mijn kind kan gewoon samenreiskorting op haar kaart laden.
Dan moet je dus wel een abonnement hebben. Mijn opmerkingen zijn bedoeld i.v.m. de situatie dat je als volwassene volbetalend reist.
Vr.gr.
Reputatie 3
Hallo Cocky,

Groet,
Marjan

Dat is natuurlijk je reinste kolder, het KAN namelijk wel. In de stads en streekbussen is het heel normaal dat 12- en 65+ STANDAARD 34% korting krijgen zonder enig product.
Het is een kwestie van willen.

Reageer