klacht treinkaartjes veel te duur | NS Community

klacht treinkaartjes veel te duur


Is er geen mogelijkheid om die treinkaartjes goedkoper te maken, dit vanwege:
* vaak te korte treinen, met teveel klanten
* geen zitplaatsen in de trein in de spits
* geen conducteurs die controleren in de trein
* treinen vallen uit, en 9 op de 10 keer komen ze te laat, daarnaast roep de NS 9 op de 10 keer niks om
* informatie op de ns-site is anders dan de informatie op de perrons
* NS personeel is slecht op de hoogte van wijzigingen in de dienstregeling
* Met de auto is t veel goedkoper, zeker als je met 2 of meer personen reist.
* slecht wifi-ontvangst
* Geen toiletten in stoptreinen
* Treinen zijn vaak smerig, is vaak niet schoongemaakt
* Treinen sluiten niet op elkaar aan
* Onjuiste informatie over sein en wisselstoringen, vaak is er iets anders aan de hand
* Minder treinen bij slecht weer
* verschillende treinmaatschappijen, beter is 1 treinmaatschappij, scheelt een hoop ellende

klant wordt de dupe, prijzen gaan elk jaar omhoog, ipv omlaag

49 reacties

Als u zoveel te klagen heeft, neemt u toch lekker de auto. 😉
Reputatie 6
Badge
Nooduitgang, TS noemt een lijst met goede argumenten, en jij doet het af met een grap. Wat dat betreft is het NS-personeel wel deugdelijk: ze nemen alle klachten serieus.
@landrsthrn

Sorry, geen grap. https://forum.ns.nl/members/tinus621-37312

* Met de auto is t veel goedkoper, zeker als je met 2 of meer personen reist.
Reputatie 4
De auto wordt waarschijnlijk in de toekomst alleen maar duurder, als ik de plannen van diverse partijen op de Linkerflank zo zie.
Voor een aantal van uw problemen staan op t forum oplossingen.
ja, dus om t file/milieu probleem tegen te gaan, moeten de treinkaartjes goedkoper worden, simpel as that.
Reputatie 6
Badge
De overheid wil helemaal geen milieuproblemen tegen gaan, dat laten ze alleen zien zodat men vertrouwen in haar krijgt. Maar tegelijkertijd maakt de overheid het autorijden extra duur, maar toch kiezen mensen liever voor de auto. En zo kom ik weer terug bij jouw beginpost met de oorzaken daarvan.
NS maakt 1% winst op de omzet dus ruimte voor tariefsverlagingen is er niet tenzij je ook het mes zet in de kosten.

Één treinmaatschappij is geen oplossing omdat de kosten bij NS fors hoger zijn dan bij andere maatschappijen zodat het dan alleen maar nog duurder wordt.
Je snijdt nogal wat zaken aan Tinus:

* vaak te korte treinen, met teveel klanten
We moeten ons materieel optimaal inzetten. Een lege trein is niet rendabel, een volle trein wel. We willen iedereen zoveel mogelijk een zitplaats bieden, maar dat lukt niet altijd. Zeker niet nu een nog grotere groep studenten reisrecht heeft gekregen. Volle treinen kun je melden in de druktemelder en NS Klantenservice wil ook altijd een (extra) melding maken. Er is al materieel bijgekomen en er is nog veel meer materieel onderweg.

* geen zitplaatsen in de trein in de spits
Het komt op behoorlijk veel trajecten voor dat heel veel mensen op hetzelfde moment met dezelfde trein willen reizen. Die treinen zitten helemaal vol. Soms kunnen reizigers niet op een ander tijdstip reizen, maar het kan soms helpen een trein eerder of later te nemen. Dat kan serieus een groot verschil maken.

* geen conducteurs die controleren in de trein

Ik lees dit vaker en dat is een goed signaal voor ons om intern onder de aandacht te brengen. Ik heb zelf andere ervaringen wanneer ik met de trein reis, maar we willen deze feedback zeker serieus nemen.

* treinen vallen uit, en 9 op de 10 keer komen ze te laat, daarnaast roep de NS 9 op de 10 keer niks om
Treinuitval komt voor. Gelukkig rijden dik 9 van de 10 treinen prima op tijd. Ik zou deze cijfers zou ik dus graag willen omdraaien. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten kijken waar we kunnen verbeteren. Uitval moet gedecimeerd worden wat ons betreft.

* informatie op de ns-site is anders dan de informatie op de perrons

De app en reisplanner zijn tegenwoordig bijzonder goed up-to-date. Als informatie op het perron niet klopt dan lezen wij dat graag. Dat is absoluut feedback waar wij iets mee moeten doen.

* NS personeel is slecht op de hoogte van wijzigingen in de dienstregeling
Dat is nogal een statement. Wanneer er verstoringen zijn is de laatste tijd juist de ervaring dat treinpersoneel hierover goed informeert naar de reiziger toe. Als er een verstoring is dan ontvangen zij dit onmiddellijk op hun railpocket. Het kan zijn dat zij met andere taken bezig zijn, bijvoorbeeld controle of een defect aan boord van de trein, waardoor zij niet de allerlaatste informatie áltijd hebben.

* Met de auto is t veel goedkoper, zeker als je met 2 of meer personen reist.
Met de auto reizen is veel milieuvervuilender, dus de trein is een groenere keuze. Er zijn tal van kortingsmogelijkheden. We praten je daar graag over bij, want het is lang niet altijd nodig om vol tarief te reizen.

* slecht wifi-ontvangst
WIFI in de trein is niet zoals thuis. Maar voor basiszaken als Twitter, WhatsApp etc. is het prima. Als WIFI het niet doet kun je dat melden bij ons webcareteam via Twitter of Facebook Messenger.

* Geen toiletten in stoptreinen
Op termijn zullen alle treinen een toilet krijgen. De nieuwste sprinters hebben uiteraard al een prachtige toiletunit.

* Treinen zijn vaak smerig, is vaak niet schoongemaakt
Treinen worden vaak schoongemaakt, tegenwoordig zelfs tijdens het rijden. Helaas maken medereizigers van je er soms toch een bende van.

* Treinen sluiten niet op elkaar aan
Er zijn verbindingen die er (wat) op achteruit gegaan zijn sinds de nieuwe dienstregeling, maar over het algemeen hebben we mooie puzzel in Nederland liggen waarbij de aansluitingen bijzonder goed geregeld zijn (tenzij te grote vertraging). Het is onmogelijk iedereen 100 % tevreden te stellen

* Onjuiste informatie over sein en wisselstoringen, vaak is er iets anders aan de hand

Goed om te lezen dat je zo ingevoerd bent bij ProRail

* Minder treinen bij slecht weer
Bij hoge uitzondering kan gekozen worden voor een uitgedunde dienstregeling. Gelukkig rijden we gewoon bij slecht weer. Bij aanzienlijke sneeuwval en zeer harde wind kunnen we besluiten iets meer ruimte op het spoor in te bouwen zodat storingen sneller kunnen worden opgelost.

* verschillende treinmaatschappijen, beter is 1 treinmaatschappij, scheelt een hoop ellende
Hier gaat de politiek over

*klant wordt de dupe, prijzen gaan elk jaar omhoog, ipv omlaag
De tarieven zijn omhoog gegaan vanwege de inflatie. In 2017 daalt de vergoeding die NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Met deze daling wordt rekening gehouden in de prijsverhoging. De prijsverhoging valt daardoor lager uit dan de inflatie. Een van onze doelen is om reizigers te verleiden om te kiezen voor de rustigere daluren. Daarom worden abonnementen zoals Dal Voordeel en Dal Vrij niet in prijs verhoogd. Er zijn vele en diverse acties waardoor je relatief goedkoop met de trein kan reizen.
Je snijdt nogal wat zaken aan Tinus:

* vaak te korte treinen, met teveel klanten
We moeten ons materieel optimaal inzetten. Een lege trein is niet rendabel, een volle trein wel. We willen iedereen zoveel mogelijk een zitplaats bieden, maar dat lukt niet altijd. Zeker niet nu een nog grotere groep studenten reisrecht heeft gekregen. Volle treinen kun je melden in de druktemelder en NS Klantenservice wil ook altijd een (extra) melding maken. Er is al materieel bijgekomen en er is nog veel meer materieel onderweg.

$ Is het dan niet aan jullie om drukke trajecten/tijden te analyseren, zodat er dan juist langere treinen ingezet worden, en voor trajecten die er niet onder lijden, juist kortere treinen neer te zetten, zodat er voor iedereen een zitplaats ter beschikking komt, daar waar de reiziger ook voor betaald!

* geen zitplaatsen in de trein in de spits
Het komt op behoorlijk veel trajecten voor dat heel veel mensen op hetzelfde moment met dezelfde trein willen reizen. Die treinen zitten helemaal vol. Soms kunnen reizigers niet op een ander tijdstip reizen, maar het kan soms helpen een trein eerder of later te nemen. Dat kan serieus een groot verschil maken.

$ Helaas werkt dit niet in de maatschappij, reizigers dienen om een bepaalde tijd op school/werk te zijn, hierdoor is t niet mogelijk om een trein eerder/later te nemen.

* geen conducteurs die controleren in de trein
Ik lees dit vaker en dat is een goed signaal voor ons om intern onder de aandacht te brengen. Ik heb zelf andere ervaringen wanneer ik met de trein reis, maar we willen deze feedback zeker serieus nemen.

$ In het afgelopen jaar ben ik denk ik 25 keer gecontroleerd, van de ruim 500 keer dat ik met de trein ga. Stukje Den Bosch – Amersfoort. Hoe serieus neem je de conducteur?

* treinen vallen uit, en 9 op de 10 keer komen ze te laat, daarnaast roep de NS 9 op de 10 keer niks om
Treinuitval komt voor. Gelukkig rijden dik 9 van de 10 treinen prima op tijd. Ik zou deze cijfers zou ik dus graag willen omdraaien. Dat wil niet zeggen dat we niet moeten kijken waar we kunnen verbeteren. Uitval moet gedecimeerd worden wat ons betreft.

$ In de spits is dit dus een ramp, dit kan je niet omdraaien, reizigers zijn op dat moment de dupe, en moeten aan werkgever of school gaan uitleggen dat de trein weer niet heeft gereden, reizigers zijn afhankelijk van bepaalde treintijden, als NS niet kan waar maken dat treinen op tijd komen en rijden, is t wellicht handig om minder treinen per uur te laten rijden, zodat reizigers 100% op aan kunnen dat ze de trein kunnen nemen.

* informatie op de ns-site is anders dan de informatie op de perrons
De app en reisplanner zijn tegenwoordig bijzonder goed up-to-date. Als informatie op het perron niet klopt dan lezen wij dat graag. Dat is absoluut feedback waar wij iets mee moeten doen.

$ ben benieuwd wanneer dit aangepast wordt!

* NS personeel is slecht op de hoogte van wijzigingen in de dienstregeling
Dat is nogal een statement. Wanneer er verstoringen zijn is de laatste tijd juist de ervaring dat treinpersoneel hierover goed informeert naar de reiziger toe. Als er een verstoring is dan ontvangen zij dit onmiddellijk op hun railpocket. Het kan zijn dat zij met andere taken bezig zijn, bijvoorbeeld controle of een defect aan boord van de trein, waardoor zij niet de allerlaatste informatie áltijd hebben.

$ Dan is t treinpersoneel niet geheel op de hoogte van t gebruik van de railpocket, ze zitten er enorm mee te klunsen.

* Met de auto is t veel goedkoper, zeker als je met 2 of meer personen reist.
Met de auto reizen is veel milieuvervuilender, dus de trein is een groenere keuze. Er zijn tal van kortingsmogelijkheden. We praten je daar graag over bij, want het is lang niet altijd nodig om vol tarief te reizen.

$ dat klopt, maar de trein is geen alternatief meer, aangezien de kaartjes elk jaar duurder worden. De reiziger wordt uiteindelijk de dupe hiervoor, aangezien de meeste reizigers geen alternatief hebben, en afhankelijk zijn van de trein.

* slecht wifi-ontvangst
WIFI in de trein is niet zoals thuis. Maar voor basiszaken als Twitter, WhatsApp etc. is het prima. Als WIFI het niet doet kun je dat melden bij ons webcareteam via Twitter of Facebook Messenger.

$ Wifi is redelijk, maar zou beter kunnen, gezien de technologie-tijdperk waarin we nu zitten.

* Geen toiletten in stoptreinen
Op termijn zullen alle treinen een toilet krijgen. De nieuwste sprinters hebben uiteraard al een prachtige toiletunit.

$ Goed initiatief!

* Treinen zijn vaak smerig, is vaak niet schoongemaakt
Treinen worden vaak schoongemaakt, tegenwoordig zelfs tijdens het rijden. Helaas maken medereizigers van je er soms toch een bende van.

$ Ook dat klopt, maar maak toch nog vaak mee, dat de ochtend treinen niet schoongemaakt worden, waardoor t heel erg stinkt in de trein, dan heeft de trein nog amper ritten gemaakt.

* Treinen sluiten niet op elkaar aan
Er zijn verbindingen die er (wat) op achteruit gegaan zijn sinds de nieuwe dienstregeling, maar over het algemeen hebben we mooie puzzel in Nederland liggen waarbij de aansluitingen bijzonder goed geregeld zijn (tenzij te grote vertraging). Het is onmogelijk iedereen 100 % tevreden te stellen

$ Hopelijk wordt dit met een nieuwe dienstregeling beter, dat er minstens 1 a 2 minuten speling in komt te zitten, scheelt enorm in frustraties.

* Onjuiste informatie over sein en wisselstoringen, vaak is er iets anders aan de hand
Goed om te lezen dat je zo ingevoerd bent bij ProRail

$ dank je

* Minder treinen bij slecht weer
Bij hoge uitzondering kan gekozen worden voor een uitgedunde dienstregeling. Gelukkig rijden we gewoon bij slecht weer. Bij aanzienlijke sneeuwval en zeer harde wind kunnen we besluiten iets meer ruimte op het spoor in te bouwen zodat storingen sneller kunnen worden opgelost.

$ kunnen treinen niet standaard uitgerust worden met een soort van veger die de rails schoonmaakt tijdens het rijden, scheelt enorm veel schoonmaak werk, en treinen kunnen gewoon doorrijden.

* verschillende treinmaatschappijen, beter is 1 treinmaatschappij, scheelt een hoop ellende
Hier gaat de politiek over

$ helaas wel, hopelijk komt er gauw verandering in, veel ergenissen door al die verschillende trein aanbieders en poortjes.

*klant wordt de dupe, prijzen gaan elk jaar omhoog, ipv omlaag
De tarieven zijn omhoog gegaan vanwege de inflatie. In 2017 daalt de vergoeding die NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Met deze daling wordt rekening gehouden in de prijsverhoging. De prijsverhoging valt daardoor lager uit dan de inflatie. Een van onze doelen is om reizigers te verleiden om te kiezen voor de rustigere daluren. Daarom worden abonnementen zoals Dal Voordeel en Dal Vrij niet in prijs verhoogd. Er zijn vele en diverse acties waardoor je relatief goedkoop met de trein kan reizen.

$ helaas kan je woon/werk verkeer niet in de daluren zetten, deze reizigers zijn afhankelijk van werkgever en schooltijden. Het verleiden heeft geen zin, als je echt wilt verleiden moet je tijdens de spits de kaartjes goedkoper maken, aangezien de comfort-situatie het minst aantrekkelijk is.
Reputatie 6
Badge
Dat kan niet, want dan komen er nóg meer reizigers in de spits en dus nóg meer klachten en moet NS nóg meer treinen bestellen wat voor nóg hogere prijzen zal zorgen.

Nogmaals: NS is geen stichting, ze laat gewoon de klant overal voor betalen.
Ik heb zeker begrip voor de feedback van Tinus, maar sommige zaken zijn domweg niet haalbaar. Ik heb geprobeerd per punt aan te geven hoe het zit en daar zal voorlopig ook geen verandering in optreden. Reizen tijdens de spits zal niet goedkoper worden, we willen juist reizen buiten de spits stimuleren door aantrekkelijke abonnementen en acties. Als het nodig is willen we op dit forum graag meedenken over welk reisproduct bij jou past. Dat kan een abonnement zijn, maar het kan ook zijn dat incidentele reizigers relatief goedkoop af zijn met een actiekaart van Albert Heijn of de Spoordeelwinkel. Waar we kunnen verlengen we treinen op basis van onderzoek, maar dat ik niet overal mogelijk. We zoeken echt naar het meest optimale punt in de driehoek capaciteit, kosten en baten.
Op zich volledig mee eens landrsthrn, alleen vind ik wel dat NS ook wel wat kritischer naar de kosten mag kijken.
@Tinus621
Dat er meerdere spoorwegmaatschappijen zijn heeft te maken met kosten. Als je alles bij NS zou onderbrengen is de consequentie dat veel treinen buiten de Randstad moeten worden opgeheven omdat NS te hoge kosten heeft voor lijnen met een beperkt aantal reizigers. Is dat wat je wil?
@Tinus621, als treinkaartjes echt te duur waren, dan had u wel ander vervoer genomen.
Reputatie 6
Badge
@Martin, jij beroept je op de letterlijke betekenis van het woord ''te'', namelijk dat iets zó erg is dat je er niet aan zal beginnen. TS Vindt de kaartjes aan de dure kant, maar vindt ze niet zó duur dat hij absoluut nooit een treinkaartje zou kopen.
Reputatie 7
@Tinus621
Als je alles bij NS zou onderbrengen is de consequentie dat veel treinen buiten de Randstad moeten worden opgeheven omdat NS te hoge kosten heeft voor lijnen met een beperkt aantal reizigers. Is dat wat je wil?


Dus bijvoorbeeld Syntus heeft veel minder kosten dan NS? Waarom kan NS dan niet op de goedkopere Syntus-manier rijden op die lijnen? je hoort altijd over de geroemde marktwerking en aanbestedingen die de regionale lijnen van een wisse dood hebben gered, maar is dat wel zo, was er geen andere optie?
@Rene74
Omdat de vakbonden bij NS op iedere trein naast de machinist een vaste conducteur eisen (en na 22.00 uur zelfs een machinist en twee conducteurs). En als je op iedere trein twee man personeel hebt i.p.v. één man personeel betekent dat dat je personeelskosten gewoon twee keer zo hoog zijn. Daar zit dus het grote verschil in kosten, verder heeft NS een iets duurdere CAO en wat meer overhead maar dat is niet doorslaggevend.

Was er geen andere optie? Ja natuurlijk, NS had ook het model met eenmansbediening kunnen invoeren. Maar zoals gezegd daar viel en valt met de vakbonden niet over te praten. En ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat drie man personeel per trein in de late avond op Leeuwarden-Stavoren, Almelo-Marienberg of Heerlen-Kerkrade financieel geen optie is en dat in dat geval de trein heel snel door een bus wordt vervangen.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, wat een waanzin. Na 22:00 uur is het in de meeste treinen al zonde van 1 conducteur, laat staan 2. Kunnen ze niet gewoon de HC uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen als ze zo bang zijn voor tuig na 22:00?
@landrsthrn
Don't shoot the messenger. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken te maken aan mensen als Tinus123 en Rene74 dat roepen dat alle spoorwegvervoer weer onder NS moet komen in de huidige situatie niet realistisch is.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, ik bedoelde dat eigenlijk naar de bakbonden en NS toe, niet naar jou. Ik snap dat jij ook alleen maar antwoord geeft op onze vragen.
NS valt weinig te verwijten. NS heeft zelfs in de jaren 80 al voorgesteld om in de stille uren eenmansbediening in te voeren op regionale lijnen. De Wadlopers waren daar zelfs speciaal geschikt voor gemaakt doordat er een soort "loketje" aan de achterkant van de bestuurderscabine was geinstalleerd zodat de machinist de kaartjes kon controleren en verkopen (er waren toen nog geen automaten). Maar dat "loketje" is nooit gebruikt door bezwaren van de vakbonden. En ook een proef met eenmansbediening met SGM op Alphen-Gouda is in de jaren 80 onder druk van de vakbonden afgelast.
Reputatie 6
Badge
Maar de vakbond maakt toch niet zomaar bezwaar? Daarvoor horen medewerkers eerst te klagen over de omstandigheden. En dat zou wat minder moeten gebeuren en dat kan ook.
Reputatie 7
Oke, de vakbonden zijn eigenlijk het cruciale punt. Dan snap ik het. Blijkbaar zagen die dus liever dat de slechter bezette lijnen maar geofferd werden, dan inschikken met hun eisen. Tevens roep ik helemaal niet dat alles weer onder NS-vleugels moet komen. De zijnlijnen laten toch steeds reizigersgroei zien, de treinen zijn modern en de frequentie is omhoog gegaan. Ik vroeg me alleen af waarom Syntus en Arriva wel kunnen wat NS blijkbaar niet kon.
@Martin, jij beroept je op de letterlijke betekenis van het woord ''te'', namelijk dat iets zó erg is dat je er niet aan zal beginnen. TS Vindt de kaartjes aan de dure kant, maar vindt ze niet zó duur dat hij absoluut nooit een treinkaartje zou kopen.

Volgens mij is er in deze context maar 1 betekenis van "te". En ook van "veel", dus neem mij niet kwalijk dat ik dat letterlijk neem. TS beroept zich juist op "te" terwijl daar blijkbaar geen sprake van is. Ook niet van "veel" trouwens. De titel had beter kunnen zijn "treinkaartjes bijna te duur".
Wat is de logica van dat reizen met 5 man duurder is reizen in je eentje? Ik betaal bijna 18 euro voor een afstand van 90 km. Dat is bijna 17 cent per km. Dat terwijl mijn auto 10 cent per km kost. Het argument van milieu is uitermate zwak. Een oplossing moet reëel zijn. Natuurlijk moeten we voor groen gaan maar het moet ook betaalbaar zijn. Daarbij klopt er iets niet in het management van NS. Hoe kan het zo zijn als je 1000 pennen koopt, dat dat dan duurder is dan kopen van één pen? Hiermee doel ik op schaalvergroting. De NS vervoert miljoenen mensen maar is duurder in vervoer.... ik denk dat bestuur van NS of incompetent is of ze geven niet veel om de reiziger .... een dik salaris net chauffeur... ahhh who cares.... niemand die hun iets kan aan doen... ze doen lekker waar ze zin in hebben..

Reageer