klacht treinkaartjes veel te duur


Is er geen mogelijkheid om die treinkaartjes goedkoper te maken, dit vanwege:
* vaak te korte treinen, met teveel klanten
* geen zitplaatsen in de trein in de spits
* geen conducteurs die controleren in de trein
* treinen vallen uit, en 9 op de 10 keer komen ze te laat, daarnaast roep de NS 9 op de 10 keer niks om
* informatie op de ns-site is anders dan de informatie op de perrons
* NS personeel is slecht op de hoogte van wijzigingen in de dienstregeling
* Met de auto is t veel goedkoper, zeker als je met 2 of meer personen reist.
* slecht wifi-ontvangst
* Geen toiletten in stoptreinen
* Treinen zijn vaak smerig, is vaak niet schoongemaakt
* Treinen sluiten niet op elkaar aan
* Onjuiste informatie over sein en wisselstoringen, vaak is er iets anders aan de hand
* Minder treinen bij slecht weer
* verschillende treinmaatschappijen, beter is 1 treinmaatschappij, scheelt een hoop ellende

klant wordt de dupe, prijzen gaan elk jaar omhoog, ipv omlaag

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Traject Vrij is vergeleken met de auto erg duur. En de aktietarieven die NS heeft zijn bijna altijd in de vorm van dagkaarten, iemand die over wat kortere afstand reist heeft daar ook niets aan.
Reputatie 4
@Tamzin: voor de korte afstand bestaat er Traject Vrij. Ook goedkoper dan losse kaartjes.
Reputatie 5
Het is waar, de prijs van de kaartjes is veel te hoog. Ik denk dat er te veel denkfouten worden gemaakt bij de NS. Of een trein vol zit of leeg is de kosten blijven gelijk, net als bij een auto. Bij de aanschaf van nieuw materieel kijkt men niet naar de inrichting van de bestuurdersplaats. Als dat wel gedaan zou worden zouden er niet steeds aanvullende curussen hoeven te zijn. Als je je rijbewijs haalt in een mini kan je ook zonder een extra cursus met een grote bestelbus rijden. Treinsystemen zijn niet modulair en daardoor onnodig duur. Op elke oplegger voor container vervoer past elke container en alle opleggers passen passen achter elke trekker. De verkeersleiding (prorail) moet maar eens in de leer gaan bij de luchtverkeersleiding, een vliegtuig kan je niet stil laten hangen..., Een trein kan je stilzetten dus dat is een stuk makkelijker. Misschien iets te veel out of the box gedacht.....?
Reputatie 7
Badge +3
Dat klopt maar het gros van de mensen woont hoogstens 25-30 kilometer van zijn werk. Juist die mensen moeten de hoofdprijs betalen en gaan daarom meestal met de auto.
Reputatie 4
@Waldo G
In de spits gaat het voor de vol betalende reiziger niet lukken voor 10 ct/km. Dat is natuurlijk ook de categorie reizigers die veel klaagt over de tarieven.

Er zijn natuurlijk ook spotgoedkope aktietarieven maar procentueel is het toch maar een hele kleine groep die op dergelijke kaartjes reist.

Abonnementen zijn al gauw goedkoper, maar het zijn vooral abonnementen voor kilometervreters die per kilometer rond de € 0,11 zitten. Met een Altijd Vrij 3000-4000 km per maand reizen levert een lage kilometerprijs op. En die kilometers kun je grotendeels in de spits afleggen.
@Treinlogica

Ik heb je bericht wat aangepast. Laten we het gewoon netjes houden hier.
Reputatie 7
Badge +4
Zoiets schreef ik 10 minuten geleden al :)

Het was me ontgaan, maar dan zijn we het eens. Niks mis mee.
Reputatie 7
Badge +3
@Waldo G
In de spits gaat het voor de vol betalende reiziger niet lukken voor 10 ct/km. Dat is natuurlijk ook de categorie reizigers die veel klaagt over de tarieven.

Er zijn natuurlijk ook spotgoedkope aktietarieven maar procentueel is het toch maar een hele kleine groep die op dergelijke kaartjes reist.
Reputatie 4
Zoiets schreef ik 10 minuten geleden al 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Wat is de logica van dat reizen met 5 man duurder is reizen in je eentje? Ik betaal gofverdomne bijna 18 euro voor een afstand van 90 km. Dat is bijna 17 cent per km. Dat terwijl mijn auto 10 cent per km kost. Het argument van milieu is uitermate zwak. Een oplossing moet reëel zijn. Natuurlijk moeten we voor groen gaan maar het moet ook betaalbaar zijn. Daarbij klopt er iets niet in het management van NS. Hoe kan het zo zijn als je 1000 pennen koopt, dat dat dan duurder is dan kopen van één pen? Hiermee doel ik op schaalvergroting. De NS vervoert miljoenen mensen maar is duurder in vervoer.... ik denk dat bestuur van NS of incompetent is of ze geven niet veel om de reiziger .... een dik salaris net chauffeur... ahhh who cares.... niemand die hun iets kan aan doen... ze doen lekker waar ze zin in hebben.. lafaards

Dit is toch geen niveau. U ontkracht zichzelf alleen maar door de grofste vloekwoorden en typeringen in te zetten. Als u dit soort teksten en onderbouwing, dan wel het ontbreken ervan hanteert, zijn er genoeg reaguurdersfora waar u dit soort taal kunt bezigen.
Reputatie 4
Het kan kloppen dat de trein voor incidentele reizigers vrij prijzig is. Maar als je op abonnement reist dan kun je ook op 10-12 cent per kilometer uitkomen. En Treinlogica, kun je je ook op een manier uitdrukken dat er geen krachttermen aan te pas komen? Het is hier geen Geenstijl 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Tamzin, bedankt voor je uitleg. Maar is dat een goede onderbouwing van waarom trein duurder dan auto rijden is....?
Ik vrees van wel, immers met je eigen auto heb je geen personeelskosten en wel profijt van de lage diesel-of benzineprijs. De trein zal daardoor al gauw duurder zijn dan de auto, zeker met meerdere personen.
Tamzin, bedankt voor je uitleg. Maar is dat een goede onderbouwing van waarom trein duurder dan auto rijden is....?
Reputatie 7
Badge +3
@Treinlogica
NS maakt niet meer dan 1% winst met het rijden van treinen. De organisatie van NS is erg arbeidsintensief (dat staat hierboven al uitgelegd) en dat vertaalt zich in inderdaad nogal hoge tarieven.
Wat is de logica van dat reizen met 5 man duurder is reizen in je eentje? Ik betaal bijna 18 euro voor een afstand van 90 km. Dat is bijna 17 cent per km. Dat terwijl mijn auto 10 cent per km kost. Het argument van milieu is uitermate zwak. Een oplossing moet reëel zijn. Natuurlijk moeten we voor groen gaan maar het moet ook betaalbaar zijn. Daarbij klopt er iets niet in het management van NS. Hoe kan het zo zijn als je 1000 pennen koopt, dat dat dan duurder is dan kopen van één pen? Hiermee doel ik op schaalvergroting. De NS vervoert miljoenen mensen maar is duurder in vervoer.... ik denk dat bestuur van NS of incompetent is of ze geven niet veel om de reiziger .... een dik salaris net chauffeur... ahhh who cares.... niemand die hun iets kan aan doen... ze doen lekker waar ze zin in hebben..
@Martin, jij beroept je op de letterlijke betekenis van het woord ''te'', namelijk dat iets zó erg is dat je er niet aan zal beginnen. TS Vindt de kaartjes aan de dure kant, maar vindt ze niet zó duur dat hij absoluut nooit een treinkaartje zou kopen.

Volgens mij is er in deze context maar 1 betekenis van "te". En ook van "veel", dus neem mij niet kwalijk dat ik dat letterlijk neem. TS beroept zich juist op "te" terwijl daar blijkbaar geen sprake van is. Ook niet van "veel" trouwens. De titel had beter kunnen zijn "treinkaartjes bijna te duur".
Reputatie 7
Oke, de vakbonden zijn eigenlijk het cruciale punt. Dan snap ik het. Blijkbaar zagen die dus liever dat de slechter bezette lijnen maar geofferd werden, dan inschikken met hun eisen. Tevens roep ik helemaal niet dat alles weer onder NS-vleugels moet komen. De zijnlijnen laten toch steeds reizigersgroei zien, de treinen zijn modern en de frequentie is omhoog gegaan. Ik vroeg me alleen af waarom Syntus en Arriva wel kunnen wat NS blijkbaar niet kon.
Reputatie 6
Badge
Maar de vakbond maakt toch niet zomaar bezwaar? Daarvoor horen medewerkers eerst te klagen over de omstandigheden. En dat zou wat minder moeten gebeuren en dat kan ook.
Reputatie 7
Badge +3
NS valt weinig te verwijten. NS heeft zelfs in de jaren 80 al voorgesteld om in de stille uren eenmansbediening in te voeren op regionale lijnen. De Wadlopers waren daar zelfs speciaal geschikt voor gemaakt doordat er een soort "loketje" aan de achterkant van de bestuurderscabine was geinstalleerd zodat de machinist de kaartjes kon controleren en verkopen (er waren toen nog geen automaten). Maar dat "loketje" is nooit gebruikt door bezwaren van de vakbonden. En ook een proef met eenmansbediening met SGM op Alphen-Gouda is in de jaren 80 onder druk van de vakbonden afgelast.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, ik bedoelde dat eigenlijk naar de bakbonden en NS toe, niet naar jou. Ik snap dat jij ook alleen maar antwoord geeft op onze vragen.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Don't shoot the messenger. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken te maken aan mensen als Tinus123 en Rene74 dat roepen dat alle spoorwegvervoer weer onder NS moet komen in de huidige situatie niet realistisch is.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, wat een waanzin. Na 22:00 uur is het in de meeste treinen al zonde van 1 conducteur, laat staan 2. Kunnen ze niet gewoon de HC uitrusten met zelfverdedigingsmiddelen als ze zo bang zijn voor tuig na 22:00?
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Omdat de vakbonden bij NS op iedere trein naast de machinist een vaste conducteur eisen (en na 22.00 uur zelfs een machinist en twee conducteurs). En als je op iedere trein twee man personeel hebt i.p.v. één man personeel betekent dat dat je personeelskosten gewoon twee keer zo hoog zijn. Daar zit dus het grote verschil in kosten, verder heeft NS een iets duurdere CAO en wat meer overhead maar dat is niet doorslaggevend.

Was er geen andere optie? Ja natuurlijk, NS had ook het model met eenmansbediening kunnen invoeren. Maar zoals gezegd daar viel en valt met de vakbonden niet over te praten. En ik neem aan dat je ook wel begrijpt dat drie man personeel per trein in de late avond op Leeuwarden-Stavoren, Almelo-Marienberg of Heerlen-Kerkrade financieel geen optie is en dat in dat geval de trein heel snel door een bus wordt vervangen.
Reputatie 7
@Tinus621
Als je alles bij NS zou onderbrengen is de consequentie dat veel treinen buiten de Randstad moeten worden opgeheven omdat NS te hoge kosten heeft voor lijnen met een beperkt aantal reizigers. Is dat wat je wil?


Dus bijvoorbeeld Syntus heeft veel minder kosten dan NS? Waarom kan NS dan niet op de goedkopere Syntus-manier rijden op die lijnen? je hoort altijd over de geroemde marktwerking en aanbestedingen die de regionale lijnen van een wisse dood hebben gered, maar is dat wel zo, was er geen andere optie?
Reputatie 6
Badge
@Martin, jij beroept je op de letterlijke betekenis van het woord ''te'', namelijk dat iets zó erg is dat je er niet aan zal beginnen. TS Vindt de kaartjes aan de dure kant, maar vindt ze niet zó duur dat hij absoluut nooit een treinkaartje zou kopen.

Reageer