Ik heb een klacht over incidenteel reizen met de trein. Ik wilde laatst met mijn vriendin een middagje gaan winkelen in Eindhoven. Zij woont in Asten, dus stelde ik voor de trein vanuit Deurne te nemen. Ik heb zelf een Dal Vrij abonnement, dus kon zij profiteren van 40% meereiskorting. Heen en weer van Deurne naar Eindhoven kost dan 5,40 euro (2x 2,70 euro), dus dat is heel aantrekkelijk. Lijkt het... Want, mijn vriendin reist nooit met de trein en moest dus eerst een OV chipcard (à 7 euro) met 10 euro reistegoed kopen, voordat ze nog maar in de trein plaats mocht nemen. Daarbij moest ook de meereiskorting opgeladen worden (weer een extra handeling). Te veel betaald, maar handig voor de volgende keer, denk je dan nog heel optimistisch. Nou nee, want bij de terugreis heb je aan je 7,30 euro tegoed niet genoeg (terwijl je maar 2,70 euro zou hoeven afrekenen). Je moet opnieuw 10 euro opladen (minimum bedrag) om minimaal 10 euro tegoed op je OV chipcard te hebben. Dan hebben we inmiddels 27 euro afgetikt in plaats van de 5,40 euro die de jullie reisplanner aangeeft. Super klantonvriendelijk! Waarom is het niet langer mogelijk dat iemand een eenmalig kaartje met korting koopt?
icon
Beste antwoord door Pe_pe 21 oktober 2014, 11:16
Herstel: Zie
dit topic en
dit topic. Bij het opladen van samenreiskorting voert NS een overbodige extra controle uit op een minimaal saldo van 10 euro. (Die controle is overbodig, omdat bij het inchecken het borgbedrag daadwerkelijk wordt afgeschreven en als dat niet mogelijk is, kun je niet inchecken.) Daardoor kan samenreiskorting inderdaad alleen geladen worden bij een minimaal saldo van 10 euro, terwijl maar 6 euro nodig is om in te checken. Dat zorgt er ook voor dat je soms handmatig saldo moet bijladen om samenreiskorting te gebruiken, terwijl automatisch opladen actief is. Hetzelfde geldt volgens
dit topic voor klassewissel. NS lijkt tot nu toe geen aanstalten te maken die bug te verhelpen.
Bekijk origineel