beantwoord

KLACHT! Waarom wordt incidenteel reizen met de trein zo moeilijk en duur gemaakt?

• 21 oktober 2014
  • 9 reacties
  • 1187 Bekeken

Ik heb een klacht over incidenteel reizen met de trein. Ik wilde laatst met mijn vriendin een middagje gaan winkelen in Eindhoven. Zij woont in Asten, dus stelde ik voor de trein vanuit Deurne te nemen. Ik heb zelf een Dal Vrij abonnement, dus kon zij profiteren van 40% meereiskorting. Heen en weer van Deurne naar Eindhoven kost dan 5,40 euro (2x 2,70 euro), dus dat is heel aantrekkelijk. Lijkt het... Want, mijn vriendin reist nooit met de trein en moest dus eerst een OV chipcard (à 7 euro) met 10 euro reistegoed kopen, voordat ze nog maar in de trein plaats mocht nemen. Daarbij moest ook de meereiskorting opgeladen worden (weer een extra handeling). Te veel betaald, maar handig voor de volgende keer, denk je dan nog heel optimistisch. Nou nee, want bij de terugreis heb je aan je 7,30 euro tegoed niet genoeg (terwijl je maar 2,70 euro zou hoeven afrekenen). Je moet opnieuw 10 euro opladen (minimum bedrag) om minimaal 10 euro tegoed op je OV chipcard te hebben. Dan hebben we inmiddels 27 euro afgetikt in plaats van de 5,40 euro die de jullie reisplanner aangeeft. Super klantonvriendelijk! Waarom is het niet langer mogelijk dat iemand een eenmalig kaartje met korting koopt?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 21 oktober 2014, 11:16

Herstel: Zie dit topic en dit topic. Bij het opladen van samenreiskorting voert NS een overbodige extra controle uit op een minimaal saldo van 10 euro. (Die controle is overbodig, omdat bij het inchecken het borgbedrag daadwerkelijk wordt afgeschreven en als dat niet mogelijk is, kun je niet inchecken.) Daardoor kan samenreiskorting inderdaad alleen geladen worden bij een minimaal saldo van 10 euro, terwijl maar 6 euro nodig is om in te checken. Dat zorgt er ook voor dat je soms handmatig saldo moet bijladen om samenreiskorting te gebruiken, terwijl automatisch opladen actief is. Hetzelfde geldt volgens dit topic voor klassewissel. NS lijkt tot nu toe geen aanstalten te maken die bug te verhelpen.
Bekijk origineel

9 reacties

Omdat ze mensen willen dwingen met de OV chipkaart te reizen. Dat is toch duidelijk ?
Nou nee, want bij de terugreis heb je aan je 7,30 euro tegoed niet genoeg (terwijl je maar 2,70 euro zou hoeven afrekenen). Je moet opnieuw 10 euro opladen (minimum bedrag) om minimaal 10 euro tegoed op je OV chipcard te hebben.

Die €7,30 was wel voldoende geweest, want je kunt tot 4 euro in de min staan op een OV-chipkaart. Je hebt dus aan €6,= voldoende om het borgbedrag van €10,= te voldoen bij het inchecken. Daarnaast is het ook mogelijk om een bedrag van 4 euro bij te laden bij een NS-automaat.
Herstel: Zie dit topic en dit topic. Bij het opladen van samenreiskorting voert NS een overbodige extra controle uit op een minimaal saldo van 10 euro. (Die controle is overbodig, omdat bij het inchecken het borgbedrag daadwerkelijk wordt afgeschreven en als dat niet mogelijk is, kun je niet inchecken.) Daardoor kan samenreiskorting inderdaad alleen geladen worden bij een minimaal saldo van 10 euro, terwijl maar 6 euro nodig is om in te checken. Dat zorgt er ook voor dat je soms handmatig saldo moet bijladen om samenreiskorting te gebruiken, terwijl automatisch opladen actief is. Hetzelfde geldt volgens dit topic voor klassewissel. NS lijkt tot nu toe geen aanstalten te maken die bug te verhelpen.
Inchecken was niet mogelijk met een saldo van 7,30 euro. En dan was samenreiskorting niet eens aan de orde, want die moet je opnieuw opladen en daar kwamen we achteraf pas achter. Over dit systeem is gewoon niet goed nagedacht.
Dat klopt, want als er geen samenreiskorting geladen is op een OV-chipkaart zonder abonnement, bedraagt de borg geen 10 maar 20 euro, dus moet er minimaal 16 euro op staan om in te kunnen checken.
Nou, dan wachten wij geduldig op een reactie van een NS medewerker...
Moeilijk en duur zou ik het niet willen noemen, wel moeilijk of duur. Voor incidentele reizen kun je ook een eenmalige chipkaart of e-ticket kopen. Makkelijk en duur. Maar niet duurder dan een normale chipkaart als het bij een incidentele reis blijft 🙂
Beste Jeroen040, wat spijtig te lezen dat je ontevreden bent over het gebruik van de Samenreiskorting. Het is inderdaad alleen mogelijk om gebruik te maken van de Samenreiskorting wanneer je €10 of meer op je OV-chipkaart hebt staan. 35 minuten na uitchecken wordt de samenreiskorting automatisch van je OV-chipkaart afgehaald. Mocht je hierdoor zonder korting hebben gereisd dan mag je een privébericht sturen.
Nou Femke, fijn dat ik een privébericht mocht sturen, maar vervolgens hoor ik helemaal niks. Echt enorm waardeloos dit!!!

Reageer