beantwoord

Klassewissel en samenreiskorting geactiveerd

• 6 september 2016
  • 7 reacties
  • 230 Bekeken

Ik zal het wel verkeerd gedaan hebben, maar wie weet hoe het nu werkelijk zit.:?
Ik reisde op mijn eigen kaart van Nijmegen naar Arnhem, mijn vrouw reisde op de anonieme OV chipkaart die we gebruiken. Ik heb op die kaart voor haar de klasse gewisseld van 2 > 1, daarna bedacht ik mij ook de samenreiskorting, die heb ik vervolgens geactiveerd (ook klasse 1). Nu zag ik op de reishistorie dat op haar kaart een 1e klas reis is afgeschreven voor vol-tarief...
Had ik alleen de samenreiskorting 1e klas moeten activeren?
Hoe kan ik nu het verschil tussen voltarief en korting terugvragen?
icon

Beste antwoord door Janou NS 16 september 2016, 20:44

Heb inmiddels met ICBerlin contact gehad en de reden dat er geen korting was gegeven was omdat er iets mis was gegaan met het laden en alleen de klassewissel erop was geladen. Ik heb natuurlijk het verschil teruggestort 🙂.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u samenreiskorting op de kaart van uw vrouw activeert, kunt u niet nog eens samenreiskorting op uw eigen kaart zetten. Dat zou ook niet nodig moeten zijn want u kunt uw vrouw alleen met samenreiskorting meenemen als u een daarvoor geldig abonnement heeft. Dat moet u dus wel hebben. Heeft u dat niet, dan is samenreiskorting ook niet van toepassing.
Samenreiskorting wordt niet berekend als u in de spits incheckt en dat geldt ook in de middagspits. Meestal is dat de reden dat het niet werkt. Ondanks dat samenreiskorting op de kaart staat, wordt het dan niet toegekend.
Had ik alleen de samenreiskorting 1e klas moeten activeren?

Ja. Je checkt altijd in met één reisproduct. Het systeem is te dom om er twee te kunnen combineren.
Ik vermoed dat ICBerlin heeft ingechecked in de spitstijden, nl tussen 06.35-08.54 of 16.05-18.24. Een klassewissel Vol Tarief staat nl los van de samenreiskorting en zit elkaar niet in de weg. Aangezien er Vol Tarief eerste klas is afgeschreven is die wijziging goed gegaan en ik twijfel er niet aan dat de samenreiskorting ook goed is opgeladen, alleen wat ik eerder al schreef zal er in de spits zijn ingechecked.
Ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest. Ik reis 1e klas (OV Jaarkaart) op mijn eigen kaart, zonder overige producten erop geladen. Op de anonieme kaart van mijn vrouw heb ik dus én klassewissel 2>1 en samenreiskorting 1 geladen. We hebben gereisd op zondag 21 juli. Daarbij is er dus voltarief 1e klas van haar kaart afgeschreven.
Hallo ICBerlin, graag kijk ik met je mee bij de gegevens zodat ik dit voor je kan oplossen. Zou jij mij hiervoor de persoonlijke gegevens + ov-chipkaartnummer van je vrouw kunnen doorgeven in een privébericht? Help ik je daar graag verder.
Nu word ik ook nieuwsgierig, want dat had gewoon goed moeten gaan mijn inziens. Op zondag had dit geen enkel probleem moeten opleveren, tenzij er iets is veranderd waar ik nog geen weet van heb.
Heb inmiddels met ICBerlin contact gehad en de reden dat er geen korting was gegeven was omdat er iets mis was gegaan met het laden en alleen de klassewissel erop was geladen. Ik heb natuurlijk het verschil teruggestort 🙂.

Reageer