Klopt het dat de papieren kaartjes definitief uit Nederland verdwijnen?

Ik heb vernomen van een krantenartikel dat de papieren treinkaartjes gaan verdwijnen.
Dit zou zelfs binnen een zéér korte termijn gebeuren. Papieren kaartjes maken de NS toch wel een beetje?
Hoe kan ik nu in de toekomst ooit nog zeggen dat ik mijn kaartje niet bij mij, vergeten of kwijt ben?
Moet ik nu m'n vocabulaire aan gaan passen door dit te vervangen of verbreden, maar net hoe je het bekijkt, met het woord
"OV-Chipkaart".

Ik heb door de jaren heen een sentimentele waarde gehecht aan dat platte gele stukje boom.

Al vanaf jongs af aan met de RailRunner, ik weet nog goed dat ik er een keer een stempel op kreeg voor mijn knuffel; in de vorm van een hond omdat deze meereizend was.

Talloze herinneringen die ik een plaatsje en waarde heb gegeven durende de jaren.

Het tevreden gevoel dat ik kreeg voor mijn dure treinkaartje als Meneer de Controleur voorbij kwam en zei of m'n patatje
lekker smaakt en daarna vroeg of hij m'n kaartje kon afstempelen.

Wat vind u hiervan? Reist u zelf wel eens met de trein? Is dit om kosten besparing?

Zoveel vragen waar ik stiekem het antwoord niet op wil weten en gewoon nog een hele lange tijd wil genieten van uw
papieren kleine kaartje..

Groeten,

Een (nog) tevreden reiziger van de NS:D
icon

Beste antwoord door Thom 18 juni 2014, 20:48

Ik moet wel wat glimlachen om uw sentiment. Papieren kaartjes uit het automaat verdwijnen per 9 juli. Het reizen gaat op een enkele uitzondering na met de ov-chipkaart. Er zijn nog wel wat e-tickets voor reizen naar het buitenland want dan gaat in- en uitchecken niet. Snel, vlot te controleren door conducteurs en minder zwartrijders met samenhangende ellende en agressie door de aanleg van poortjes. Wat niet wegneemt dat er overgangsproblemen zijn. Dit forum is daar een bewijs van.

Als u uw ovchipkaart ook een kaartje noemt is er toch niks aan de hand. Geen milde conducteurs die bij kinderen beweren dat het gaatje ook aan de achterkant zit en zo maar wel snellere en heldere controle. Het is voor conducteurs beter dan weet ik hoeveel verschillende kaartjes en allerlei smoesjesrijders komen moeilijker door de poortjes. Conducteurs hebben weer tijd voor service, ook grapjes met kinderen, in plaats van de tijd te moeten verspilllen aan domme discussies met reizigers die een mengeling vormen van gering normbesef en agressie.

We zijn vergeten dat we nog niet zo lang geleden in de rij stonden om een kaartje te kopen.

Het patatje op de kinderkaart zit er niet meer in maar ondanks de kinderziektes en soms ook ongerijmdheden is het een enorme verbetering. Ok, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. 😃
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik moet wel wat glimlachen om uw sentiment. Papieren kaartjes uit het automaat verdwijnen per 9 juli. Het reizen gaat op een enkele uitzondering na met de ov-chipkaart. Er zijn nog wel wat e-tickets voor reizen naar het buitenland want dan gaat in- en uitchecken niet. Snel, vlot te controleren door conducteurs en minder zwartrijders met samenhangende ellende en agressie door de aanleg van poortjes. Wat niet wegneemt dat er overgangsproblemen zijn. Dit forum is daar een bewijs van.

Als u uw ovchipkaart ook een kaartje noemt is er toch niks aan de hand. Geen milde conducteurs die bij kinderen beweren dat het gaatje ook aan de achterkant zit en zo maar wel snellere en heldere controle. Het is voor conducteurs beter dan weet ik hoeveel verschillende kaartjes en allerlei smoesjesrijders komen moeilijker door de poortjes. Conducteurs hebben weer tijd voor service, ook grapjes met kinderen, in plaats van de tijd te moeten verspilllen aan domme discussies met reizigers die een mengeling vormen van gering normbesef en agressie.

We zijn vergeten dat we nog niet zo lang geleden in de rij stonden om een kaartje te kopen.

Het patatje op de kinderkaart zit er niet meer in maar ondanks de kinderziektes en soms ook ongerijmdheden is het een enorme verbetering. Ok, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. 😃
Ik denk juist dat er meer of heftigere discussies komen met reizigers die het in principe goed doen, maar waar bv de apparatuur niet goed werkt of de voorwaarden erg verwarrend zijn.

En ja het kost ons een hoop centen extra, 7,50 kaart, 10/20 euro borg. administratiekosten voor geld terug storten evt, 1 euro toeslag voor los kaartje en een heleboel voordeel dat wegvalt.

Dus in mijn ogen is het niet echt een verbetering, het kan juist heel veel beter nog.

Snel, vlot te controleren door conducteurs en minder zwartrijders met samenhangende ellende en agressie door de aanleg van poortjes
De handreaders zijn vaak te zwak om signaal op te vangen en dan worden legitieme reizigers dus juist beboet.
Reputatie 3
Badge
Ik denk dat het principe van de OV-chipkaart heel goed, maar of het tot minder discussies leidt is maar de vraag. Nu heb je een papieren kaartje, of je hebt het niet. Je krijgt nog wel discussies met mensen die ten onrechte een kaartje met korting hebben, of die hun abonnement vergeten zijn. Maar in beginsel is het simpel, en hoeft de conducteur met niemand in discussie: de regels zijn helder, en discussie kan alleen over coulance gaan.
Bij de OV-chip zul je nieuwe smoesjes krijgen van mensen die zeggen dat de CICO niet werkte, of dat de handscanner van de HC niet werkt, of dat de chipkaart stuk is, of wat dan ook. Daar is meer discussie over mogelijk dan over de vraag of iemand in de trein zit met een geldig kaartje.
Inderdaad, het komt regelmatig voor dat er niet in/uitgecheckt kan worden en er geen andere CICO in de buurt zijn die wel werken. Ik heb een keer ruzie gehad met een buschauffeur die boos op mij werd omdat ik volgens hem niet incheckte. Deze chauffeur kon niet normaal communiceren. Ik was mij van geen kwaad bewust: ik had wel ingecheckt. Toen ik vervolgens mijn pas opnieuw voor de CICO hield stond er vervolgens "Tot ziens". Tja, met mijn OV-jaarabonnement ook nog. Tegen deze chauffeur heb ik ook een klacht ingediend, die was zo onvriendelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Inmiddels reist de meerderheid en dat zijn miljoenen mensen moeiteloos met de ovchipkaart. Verandert dat echt zoveel als de groep mensen die nu nog met een papieren kaartje reizen als die ook overgaan naar de ovchipkaart? Natuurlijk zullen er mensen zijn die het echt niet begrijpen en zullen er ook zijn die er handel in zien het niet te willen begrijpen. Maar de overgang naar de ov-chipkaart is voor miljoenen mensen vrij makkelijk verlopen. Het zou best eens mee kunnen vallen.
Inmiddels reist de meerderheid en dat zijn miljoenen mensen moeiteloos met de ovchipkaart. Verandert dat echt zoveel als de groep mensen die nu nog met een papieren kaartje reizen als die ook overgaan naar de ovchipkaart? Natuurlijk zullen er mensen zijn die het echt niet begrijpen en zullen er ook zijn die er handel in zien het niet te willen begrijpen. Maar de overgang naar de ov-chipkaart is voor miljoenen mensen vrij makkelijk verlopen. Het zou best eens mee kunnen vallen.

Miljoenen mensen moeten reizen met de OV chipkaart, keuze hebben ze simpelweg niet.

In vrijwel elk land heb je een dual systeem, waarom zou dat hier dan niet kunnen ?
Voor grote groepen mensen zijn er gewoon veel problemen of moeilijkheden, maar ze hebben geen keus.

En bij het overige vervoer is er een afname van 20% geweest in reizigers, bij NS zal het aantal reizigers ook afnemen hierdoor. Zou je niet moeten willen.

En er zijn nog steeds talloze problemen die niet of nauwelijks worden opgelost. Zie hier maar ook andere fora, zie facebook. Om maar niet te spreken over de extra tariefverhogingen, van 5 tot 500% voor sommige mensen.

En ik reis zelf al 8 jaar met de OV chipkaart. Best tevreden, maar beter dan het papieren abonnement of papieren kaartjes ?

Je had gewoon papieren kaartjes kunnen houden met een barcode naast het OV chipkaartsysteem. Doen ze in Singapore ook, daar reist nu 95% met de chipcard, niet gedwongen maar zelf gekozen.
Bedankt voor alle uitgebreide reacties!

Ik zou toch nog wel even een "professioneel" antwoord willen hebben van iemand van de NS?

Kan ik dat via hier "aanvragen"?
Ik heb vernomen van een krantenartikel dat de papieren treinkaartjes gaan verdwijnen.
Dit zou zelfs binnen een zéér korte termijn gebeuren. Papieren kaartjes maken de NS toch wel een beetje?
Hoe kan ik nu in de toekomst ooit nog zeggen dat ik mijn kaartje niet bij mij, vergeten of kwijt ben?
Moet ik nu m'n vocabulaire aan gaan passen door dit te vervangen of verbreden, maar net hoe je het bekijkt, met het woord
"OV-Chipkaart".

Ik heb door de jaren heen een sentimentele waarde gehecht aan dat platte gele stukje boom.

Al vanaf jongs af aan met de RailRunner, ik weet nog goed dat ik er een keer een stempel op kreeg voor mijn knuffel; in de vorm van een hond omdat deze meereizend was.

Talloze herinneringen die ik een plaatsje en waarde heb gegeven durende de jaren.

Het tevreden gevoel dat ik kreeg voor mijn dure treinkaartje als Meneer de Controleur voorbij kwam en zei of m'n patatje
lekker smaakt en daarna vroeg of hij m'n kaartje kon afstempelen.

Wat vind u hiervan? Reist u zelf wel eens met de trein? Is dit om kosten besparing?

Zoveel vragen waar ik stiekem het antwoord niet op wil weten en gewoon nog een hele lange tijd wil genieten van uw
papieren kleine kaartje..

Groeten,

Een (nog) tevreden reiziger van de NS:D

daar bij hoe zit het met een railrunner nu ben je dus verplicht een ov aan te schaffen voor een kind dus eerst dekostenn voor de ov plus de kosten die je moet zetten op een kaart terwijl een rail runner 2euro 50 kost en met al die poespas rondom de ov chip ken ik al tig keer reizen en daar bij er moet eerste keer minimaal 20 euro op de ov staan wil je reizen met de ns het is gewoon weg niet te doen
Reputatie 4
Badge

daar bij hoe zit het met een railrunner nu ben je dus verplicht een ov aan te schaffen voor een kind dus eerst dekostenn voor de ov plus de kosten die je moet zetten op een kaart terwijl een rail runner 2euro 50 kost en met al die poespas rondom de ov chip ken ik al tig keer reizen en daar bij er moet eerste keer minimaal 20 euro op de ov staan wil je reizen met de ns het is gewoon weg niet te doen

Railrunner blijft gewoon voor 2,50 te koop in de automaat op papier, in de automaat als reisproduct én online als e-ticket.
Hallo RobertTenBrink,

Met de afschaffing van de papieren kaartjes, vervallen ook de papieren Railrunners per 9 juli. Vanaf 9 juli kun je een eenmalige ov-chipkaart kopen bij de kaartautomaat + 1 euro toeslag. Daarnaast kun je voor je kind van 4-11 jaar een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen waarop de Railrunners kunnen worden geactiveerd bij de kaartautomaat. Reis je meer dan 6x per jaar met een kind, dan is het rendabel om Kids Vrij aan te vragen; klik hier voor meer info. Hopelijk blijft het zo leuk om met de trein te reizen, we willen het in ieder geval makkelijker voor je maken. 🙂 Mocht je meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Groet,
Stephan
Hallo RobertTenBrink,

Met de afschaffing van de papieren kaartjes, vervallen ook de papieren Railrunners per 9 juli. Vanaf 9 juli kun je een eenmalige ov-chipkaart kopen bij de kaartautomaat + 1 euro toeslag. Daarnaast kun je voor je kind van 4-11 jaar een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen waarop de Railrunners kunnen worden geactiveerd bij de kaartautomaat. Reis je meer dan 6x per jaar met een kind, dan is het rendabel om Kids Vrij aan te vragen; klik hier voor meer info. Hopelijk blijft het zo leuk om met de trein te reizen, we willen het in ieder geval makkelijker voor je maken. 🙂 Mocht je meer vragen hebben, stel ze dan gerust.

Groet,
Stephan

Waarde Stephan,
Niet voor alle wegwep OV-chipkaartjes uit de automaat wordt toch €1 toeslag berekend, zoals jouw reactie doet voorkomen.

Ik meen toch dat dat bijv. bij dagkaart hond, dagkaart fiets, railrunner en toeslagkaartjes niet het geval is,
doch slechts bij enkele reizen en retourtjes.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?
Reputatie 4
Badge
Je slaat de plank niet mis, maar de spijker op z'n kop.
De railrunner, dagkaart fiets, dagkaart hond, ICE toeslag enkele reis, toeslagen IC Direct en het Eruegioticket kunnen op een eenmalige OV-Chipkaart worden geplaatst zonder toeslag. Je kunt hier een volledig overzicht vinden.

Reageer