korting op reis | NS Community
beantwoord

korting op reis

  • 2 June 2022
  • 9 reacties
  • 249 Bekeken

Ik ga morgen met mijn dochter naar Vlieland. Ikzelf heb een flexk aart met korting in de daluren. Maar nu zie ik dat e niet voor 16.00 uur kunnen inchecken in Leeuwarden. (Overstap naar Ariva) Maar mijn dochter heeft al een treinkaartje gekocht met korting (samenreiskorting). Wat kunnen we nu doen? Onze reis begint om 13.30 uur. We kunnen niet eerder. 

icon

Beste antwoord door Robert B 2 June 2022, 19:05

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u samenreiskorting voor uw dochter op een ov-chipkaart gezet? Dan is de overstap in Leeuwarden naar Arriva gewoon mogelijk, ook na vier uur. Tegenwoordig mag overstappen naar een andere vervoerder met Flex in de spits wel, mits het binnen 35 minuten gebeurt. Dat is in Leeuwarden altijd het geval, want de overstap naar Harlingen-Haven is binnen een paar minuten. U mag dus ook met korting naar Harlingen-Haven. Zet wel Samenreizen 2x voor de zekerheid op de kaart.

 

 Met een e-ticket kan dat niet, want dochterlief mag zich na vieren niet meer in de trein bevinden met deze kaart. E-tickets worden ook niet teruggegeven. Ik vrees dat het een enkeltje Leeuwarden-Harlingen Haven bijkopen wordt.

Een chipkaart biedt doorgaans meer mogelijkheden dan een e-ticket en veel minder gedoe achteraf als het mis gaat. Het kost nu onnodig geld. U bent nu € 6,14 kwijt. Voor dat geld had dochterlief beter een maand Dalvoordeel kunnen nemen voor € 5,10. Dan had ze wel veertig procent korting gehad en een gratis persoonlijke ov-chipkaart.

De prijs van de reis wordt bepaald door het moment van inchecken, het maakt niet uit of u eerder kon of niet.

Ik wens u als waddenfanaat wel een prettig verblijf op dit fraaie eiland, al is dit inderdaad vervelend.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom met flex overstappen in de spits naar andere vervoerder kan tegenwoordig met behoud van korting. Maar als er samenreiskorting op een kaart zonder flex staat, zal de samenreiskorting bij de overstap gaan vervallen? Bij saldo-abonnementen vervalt de korting bij overstap andere vervoerder tijdens spits.

Reputatie 7
Badge +3

Zo ver ik weet werkt het met Samenreiskorting op een kaart met Reizen op Saldo hetzelfde als met een abonnement op saldo, dus bij overstappen in de spits naar een andere vervoerder ga je van daltarief naar spitstarief (en dus geen Samenreiskorting meer). 

Reputatie 7
Badge +4

Dat schrijf ik ook, 😉 Het gaat er om dat een e-ticket met samenreiskorting niet na vieren gebruikt kan worden.

Zonder Flex, dus op saldo kan het niet als er sprake is van een overstap naar Arriva. Met Flexabonnement van moeder en beide met ov-chipkaart kan dochter ook zonder extra kosten van de haadsted naar Harlingen. Het had dit allemaal voorkomen. Samenreiskorting is wel per rit, en een rit is van incheck tot uitcheck. Dat betekent dat in Leeuwarden bij Arriva de tweede rit begint. Bij een incheck in de daluren en met betaald Flexabonnement en chipkaart van dochter, is de overstap in de spits naar Arriva geen probleem.  

Eigenlijk geef ik aan dat een e-ticket minder verstandig is. Sneu is het wel.

Reputatie 7
Badge +3

Een e-ticket is ook om andere redenen minder verstandig, maar daar zijn al vele andere topics over. 😁

Reputatie 7
Badge +3

Dat schrijf ik ook, 😉 Het gaat er om dat een e-ticket met samenreiskorting niet na vieren gebruikt kan worden.

Zonder Flex, dus op saldo kan het niet als er sprake is van een overstap naar Arriva. Met Flexabonnement van moeder en beide met ov-chipkaart kan dochter ook zonder extra kosten van de haadsted naar Harlingen. Het had dit allemaal voorkomen. Samenreiskorting is wel per rit, en een rit is van incheck tot uitcheck. Dat betekent dat in Leeuwarden bij Arriva de tweede rit begint. Bij een incheck in de daluren en met betaald Flexabonnement en chipkaart van dochter, is de overstap in de spits naar Arriva geen probleem.  

Eigenlijk geef ik aan dat een e-ticket minder verstandig is. Sneu is het wel.

Ik vraag mij af als dochter geen flex heeft, maar wel OVkaart met reizen op saldo, samenreiskorting bij overstap in de spits naar andere vervoerder nog wel werkt. Bij Dal voordeel op saldo wordt namelijk bij overstap in spits naar andere vervoerder vol tarief berekend.

Badge +3

Er staat dat dochter een kaartje met korting gekocht heeft, dus dat is een e-ticket.

Als ze een ov-chipkaart zonder NS Flex zou hebben vervalt bij overstappen in de spits naar een andere vervoerder de Samenreiskorting. Overstappen in de spits bij dezelfde vervoerder kan wel met behoud van korting.

Met een e-ticket Samenreiskorting mag je na 16.00 niet in de trein zitten, je dochter zal dus een voltarief kaartje erbij moeten kopen vanaf het laatste station vóór 16.00 tot aan Harlingen-Haven.

Ik heb een Dal Voordeel abonnement. Ik wil van Arnhem naar Breda, met de trein die daar om 16:10 aankomt. Vertrek is 14:53. Wat betaal ik aan het eind van de reis. Is dat met korting? Of moet ik in Tilburg die om 15:58 aankomt uitchecken om zeker zijn van de korting. En dan tegen vol tarief de reis voortzetten?

Badge +3

Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Als u in Arnhem incheckt in de daluren, dan krijgt u dus 40 procent korting voor de hele reis, ook al checkt u in de spitsuren uit. U hoeft de trein niet te verlaten als de spitsuren beginnen.

Sterker nog, als u iets voor vier uur ‘s middags zou inchecken in de daluren en vervolgens de trein van 16.23 uur uit Arnhem neemt, dan is alsnog de hele reis met korting, ook al is de reis volledig in de spitsuren. En omgekeerd geldt ook dat inchecken aan het eind van de spitsuren betekent dat de hele reis tegen vol tarief is, ook als de daadwerkelijke reis deels of zelfs geheel in de daluren plaatsvindt.

Reageer