beantwoord

krijg ik als 16-jarige korting bij aankoop van een los treinkaartje?

• 15 juni 2014
  • 9 reacties
  • 2347 Bekeken

Hoi,
Ik ben 16 jaar oud, maar zit nog op de middelbare school.
Mijn vraag is nu: krijg ik korting als ik een los treinkaartje koop?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 15 juni 2014, 23:18

nee, waarschijnlijk niet. Je bent niet jonger dan 12 dus krijg je geen kinderkorting en moet je een kortingsabonnement hebben om korting te krijgen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge
nee, waarschijnlijk niet. Je bent niet jonger dan 12 dus krijg je geen kinderkorting en moet je een kortingsabonnement hebben om korting te krijgen.
Okee, dankuwel!
Welkom op het NS Serviceforum 2405naomi! Gert- Jan G heeft het juiste antwoord gegeven, bedankt. Ik zal daarnaast ook even alle informatie over reizen met NS voor minderjarigen hier op een rij zetten:

Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis als voor hen geen afzonderlijke zitplaats nodig is. Van 4 tot en met 11 jaar reizen kinderen onbegeleid met 40 % korting. Let op: na 9 juli kunnen kinderen zonder begeleiding reizen met een Railrunner op de OV-chipkaart. Begeleid reizen kinderen van 4 tot en met 11 jaar met een Railrunner op hetzelfde binnenlandse traject en klasse als het vervoerbewijs van de begeleider. De begeleider dient een volwassene van minimaal 18 jaar te zijn.

Vanaf 12 jaar en ouder geldt er geen korting. Om met korting te kunnen reizen kun je overwegen één van onze abonnementen aan te schaffen. Je kunt ook me korting meereizen met een abonnementhouder.

Het is erg jammer dat NS kinderen tot 11 jaar vrij laat reizen, en dat kinderen vanaf 12 jaar, juist op het moment dat ze zelfstandig kunnen reizen het volle pond moeten betalen. Een abonnement van 50 euro per jaar kan niet uit. De meereiskorting geldt alleen nog in de daluren, dus het wordt voor ons voortaan de auto...
Kinderen tot 4 jaar reizen gratis en van 4 t/m 11 jaar kunnen ze reizen met een Railrunner. We proberen ook voor de iets oudere kinderen het reizen met de trein aantrekkelijk te maken, zo hebben we bijvoorbeeld meerdere keren per jaar een tienertoer actie. Je kan dan als tiener 3x reizen in een bepaalde periode tegen een voordelig tarief. Bij een groep van 4 reizigers of meer kan het groepsretour ook interessant zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Een jongerentoer, Brian 😉
Kinderen van 4 t/m 11 kunnen in de meeste gevallen ook gratis reizen met Kids Vrij, op de aanschaf van een persoonlijke OV-chipkaart na. Op hun 12-de verjaardag gaan ze inderdaad in één keer van gratis naar volwassenentarief, daar heeft duckiedoekie gelijk in.
Mijn kind heeft de afgelopen jaren veel met mij meegereisd met het kids-vrij abonnement en moet nu gedurende een bepaalde periode in het jaar een aantal weken af en toe zelf met de trein reizen. Zij heeft dus al ervaring en kan zelfstandig reizen, alleen wordt juist dit zelfstandig reizen helemaal niet gestimuleerd door de hoge tarieven. De overgang van gratis naar volwassentarief is nogal groot, dat is inderdaad wat ik bedoel. Een groepsretour helpt hierbij dus niet en tienertoer is er alleen in de zomervakantie(http://www.tienertoerkaart.nl/tienertoerkaart-2016). Is er niet de mogelijkheid om voor deze leeftijdsgroep (t/m 18 jaar) een soort jeugdkorting in te stellen?
Reputatie 4
Is er niet de mogelijkheid om voor deze leeftijdsgroep (t/m 18 jaar) een soort jeugdkorting in te stellen?
Ja, mits iemand de kosten betaalt. NS gaat deze kortingn natuurlijk niet uit eigen zak betalen.

Reageer