beantwoord

Kun je met een dagretour door heel Nederland reizen, ondanks het begin- en eindstation?

• 12 april 2018
  • 25 reacties
  • 4310 Bekeken

Hoi allemaal!

Laatst had ik met korting een dagretour eerste klasse gehaald (erg fijn die kortingscodes, en het was maar vier euro verschil tussen eerste en tweede klasse, dus waarom niet eens eerste klasse proberen), alleen was het misgegaan bij het ophalen van het product. Uiteindelijk was het op die dag heel mooi opgelost door het NS-baliepersoneel op Schiphol. Nu kreeg ik net tot mijn blijde verrassing een kortingscode voor een gratis dagretour eerste klasse van de NS, als compensatie. En dat terwijl ik er zelf niet achteraan gegaan was. Bedankt, erg goede afhandeling!

Omdat ik nu toch wel maximaal van dit kaartje eerste klasse gebruik wil maken, wil ik een voor mij verre uithoek van het land bezoeken, zoals Vlissingen, Maastricht, Groningen of Leeuwarden, om daar foto's te maken. Ik zag dat ik een beginstation en eindstation kan ingeven, en uiteraard daartussen heen en weer kan reizen. Ook las ik dat ik met een uitgeprinte e-ticket onderweg uit kunt stappen, uit kunt checken, maximaal zes uur op die plek kunt verblijven, in kunt checken en weer verder kunt reizen (handig om bijvoorbeeld onderweg nog even wat foto's van Utrecht of een andere plek te kunnen maken).
Nu is echter mijn vraag: is het mogelijk om met die dagretour door heel Nederland te reizen, ondanks dat je een begin- en eindstation moet opgeven? Dus bijvoorbeeld met de eerste trein van Amsterdam naar Vlissingen, vervolgens naar Maastricht en dan weer terugkeren naar Amsterdam (om een dwarstraat te noemen)? Uiteraard check ik dan wel op elk station uit en in. Aangezien deze dagretour gratis voor mij is, maakt voor mij het eindstation niet uit: zou ik dus bijvoorbeeld Maastricht op kunnen geven, dan eerst naar Vlissingen kunnen reizen, daarna naar Maastricht, en dan via Zwolle naar Amsterdam (om nog een grotere dwarsstraat te noemen)? Ik weet nog niet of ik dit wel wil doen, maar ik wil vooral weten of het mag en mogelijk is.

PS: excuus dat ik de kaart in de titel een dagkaart ipv dagretour noem. Ik kan echter klaarblijkelijk niet de titel aanpassen.
icon

Beste antwoord door Thom 12 april 2018, 19:02

U mag met een dagretour onderweg op elk station uitstappen en u mag daar ook onbeperkt verblijven, dus u hoeft niet na 35 minuten verder te reizen. Het moet wel op de geldige reisroute zijn. Een ommetje mag niet. Zolang de reisplanner aangeeft dat het een geldige route is tussen de begin- en eindbestemming, mag u die nemen en op de tussenliggende plaatsen uitstappen. U hoeft dus niet non-stop te reizen van begin- naar eindbestemming.

Een dagkaart is voor uw doel mogelijk een betere optie dan een dagretour. Twee dagretours kan natuurlijk wel, al zou ik de prijs-pretverhouding dan in de gaten houden.

Bij langere afstanden is eerste klas vaak aangenamer. Vanuit de Randstad geredeneerd kunt u met een dagretour Buitenpost zowel naar Groningen als naar Leeuwarden. De laatste plaats is culturele hoofdstad.
Bekijk origineel

25 reacties

Welkom op het Serviceforum, monnikje :)

Ik zie dat je al druk in gesprek bent met twee treinwijzen 😃 Ik kan er weinig meer aan toevoegen behalve: ik heb de titel van je topic aangepast 😉
Reputatie 7
Badge
Loes zit niet zo veel tussen Leeuwarden en Amsterdam, denk ik, je kunt geluk hebben. Ze is verder heel aardig, heeft een rood brilletje en een vriendelijke lach.Loes was vandaag nog in Almere, dus opgepast!🆒
Reputatie 7
Badge +4
De vraag is even of u een dagkaart of een dagretour heeft. De zesuur-regel is voor u niet van toepassing. Dat is de tijd die u maximaal over een enkele reis mag doen. Met een dagkaart mag u zoveel en zo vaak reizen als u wilt en als er zes uur zit tussen uit- en inchecken is in dit geval niet relevant. Met een dagretour moet u zich aan de reisroute houden tussen de twee plaatsen die u opgeeft. Die twee kaarten zijn duidelijk verschillend.

Ik zie dat u uw tekst heeft aangepast 😉
Badge +3
Als je een begin- en eindstation moet opgeven is het een retour inderdaad, en mag je alleen op de tussengelegen stations de reis onderbreken.

Maar als het toch gratis is kan je creatief zijn met je stationskeuzes. Met bijv. een dagretour Vlissingen - Buitenpost mag je zowel naar Vlissingen als naar Groningen én Leeuwarden, omdat er geldige reisadviezen zijn via die stations.

Je kunt dan via Rotterdam - Utrecht, of via Leiden, Schiphol en Amsterdam Zuid en mag er dus niet mee naar Amsterdam Centraal.
Reputatie 7
Badge +4
U mag met een dagretour onderweg op elk station uitstappen en u mag daar ook onbeperkt verblijven, dus u hoeft niet na 35 minuten verder te reizen. Het moet wel op de geldige reisroute zijn. Een ommetje mag niet. Zolang de reisplanner aangeeft dat het een geldige route is tussen de begin- en eindbestemming, mag u die nemen en op de tussenliggende plaatsen uitstappen. U hoeft dus niet non-stop te reizen van begin- naar eindbestemming.

Een dagkaart is voor uw doel mogelijk een betere optie dan een dagretour. Twee dagretours kan natuurlijk wel, al zou ik de prijs-pretverhouding dan in de gaten houden.

Bij langere afstanden is eerste klas vaak aangenamer. Vanuit de Randstad geredeneerd kunt u met een dagretour Buitenpost zowel naar Groningen als naar Leeuwarden. De laatste plaats is culturele hoofdstad.
Badge +3
Ik heb mij bericht iets aangepast.

Als je een e-ticket Vlissingen - Buitenpost hebt mag je vanuit Amsterdam Zuid, niet Centraal.

Met een e-ticket kan je helemaal niet in- of uitchecken, alleen alle poortjes in heel NL openen als je die toevallig tegenkomt onderweg.

Je mag dus gerust bijv. vanuit Utrecht naar Groningen, daarna Leeuwarden, daarna Amsterdam (Zuid), Leiden, Rotterdam en Vlissingen reizen, maar weer niet tussen Amsterdam en Utrecht zelf.
Reputatie 7
Badge +4
Lol, We denken weer eens hetzelfde. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Nee, want als je de heenreis maakt naar Vlissingen, heb je geen probleem terug van Vlissingen. maar vanaf Buitenpost ben je op terugreis, wat eigenlijk het heentraject is. Als je op de heenreis naar Vlissingen gecontroleerd wordt, maakt de conducteur een scan van je vierkante code, de Azteccode. Tussen Leeuwarden en Amsterdam, ben je weer terug op de retourreis Leeuwarden- Vlissingen, die je al aantoonbaar eerder gemaakt hebt. Vlissingen-Groningen mag wel via Amsterdam- Zuid, het is een geldig traject.

Ik zou Amsterdam-Zuid-Buitenpost nemen. Groningen en Leeuwarden op één dag is al best veel.
Badge +3
Haha dank Denice NS inderdaad voor de titel aanpassen.

Mar hoe dan ook, je komt een heel eind met een (gratis) dagretour Vlissingen - Buitenpost want er zijn gewoon reisadviezen via Amsterdam Zuid dus dat is een geldig 'via' station.

Er is geen incheck en uitcheck, dus op alle mogelijke routes tussen Vlissingen en Groningen/Leeuwarden (inclusief het Arriva traject tussen die twee steden) zit je goed.

In feite heb je dan dus een dagkaartje tussen al die bestemmingen (en kunt onbeperkt heen en weer of omreizen).

Maar nogmaals, je mag dan niet via Amsterdam Centraal (of van Zuid naar Utrecht, dan moet je via Amersfoort als je dat zou willen).

Een handige website vind ik http://spoorkaart.mwnn.nl en dan wat treinen aanklikken om te zien welke route die zoal rijden.

Voor de route Vlissingen - Buitenpost zal de reisplanner wel voorkeur hebben voor via Utrecht, maar als je Vlissingen - Groningen (of juist Leeuwarden) plant komt er ineens een overstap in Leiden te voorschijn (via Amsterdam Zuid).

Dat is dus de reden dat je die route(s) gewoon mag nemen. Niemand weet waar je ingestapt bent met een e-ticket.

Edit: Via Leeuwarden naar Eemshaven is NEE want dat ligt niet op een toegestane route naar Buitenpost, en gaat altijd via Groningen. Daar moet je een retourtje Groningen - Eemshaven bij kopen dus ;)
Reputatie 7
Badge
Dat is dus de reden dat je die route(s) gewoon mag nemen. Niemand weet waar je ingestapt bent met een e-ticket ;)[/i]
ehhhh. HOOFDconducteur Loes vist je er toch uit als je om 9:08 in de IC bij Schiphol zit... Dat klopt niet met je vertrekstation Vlissingen 😠
Reputatie 7
Badge +4
Waar je instapt, is inderdaad niet te zien maar na controle wel waar gecontroleerd is. Reken maar dat Loes je er dan uitvist, als je eerst tussen Amsterdam en Vlissingen gescand bent en tussen Leeuwarden en Amsterdam weer. ;-)

Loes zit niet zo veel tussen Leeuwarden en Amsterdam, denk ik, je kunt geluk hebben. Ze is verder heel aardig, heeft een rood brilletje en een vriendelijke lach.
Badge +3
Dat is dus de reden dat je die route(s) gewoon mag nemen. Niemand weet waar je ingestapt bent met een e-ticket ;)[/i]
ehhhh. HOOFDconducteur Loes vist je er toch uit als je om 9:08 in de IC bij Schiphol zit... Dat klopt niet met je vertrekstation Vlissingen :@

Als dat al gebeurt (de controlemomenten van een e-ticket dagretour registreren)...

Je mag van Vlissingen naar het noorden via Rotterdam en Utrecht, maar ook gewoon via Leiden, Schiphol en Zuid. Ik zie het probleem dus niet.

Zie de reisplanner zeg ik alleen maar! Met bijv. 5 minuten extra overstaptijd komen er de meest wonderlijke adviezen uit, en die zijn dus leidend én geldig zoals je weet.

En waarom zou ik niet om 9:08 vanuit Vlissingen op Schiphol kunnen komen? Ik heb misschien wel besloten om vanuit Roosendaal (of Rotterdam zelfs) te gaan met mijn geldige dagretour vanuit Vlissingen, ook al is de eerste trein vanuit Vlissingen dan nog niet eens op Schiphol... (is 'tie wel trouwens)

Alleen op het deel vanaf Vlissingen geen zitplaats gebruikt. Doet er niets aan af of het een geldig ticket is of niet op dat traject (en dat is het dus).

Bij het vroegere groepsterour (om 22.00 lekker goedkoop van Roosendaal naar Amsterdam voor € 4,50 of zo met een FB ticket Vlissingen - Buitenpost) was omdat het kón (en toch eigenlijk niet want Buitenpost haal je niet, en de terugweg al helemaal niet), maar dat is opgelost.

Dit scenario is volkomen geldig en bovendien voor 1 persoon. Je mag met een 0e-ticket of mobiel) dagretour je reis beginnen, eindigen of onderbreken op elk station op een traject dat de reisplanner aangeeft!
Reputatie 7
Badge +4
Het is me nog nooit gelukt Loes in de trein tegen te komen en ik ben toch redelijk vaak op stap. 😉
Reputatie 7
Badge
ik ben toch redelijk vaak op stap kom dan in Eindhoven stappen 😛
Reputatie 7
Badge +4
Loes is heel aardig hoor, maar je kunt haar niet besodemieteren.
Reputatie 7
Badge
.
2. Neem vanaf Schiphol om 6:23 de intercity direct richting Breda. Stap op Breda uit.
3. Neem vanaf Breda om 7:45 de Intercity richting Vlissingen
tussen Breda en Vlissingen moet je even langs bij Slidestops.. Hij kent alle regels en controleert graag of zijn nieuwe handboeien je passen :8
Badge +3
Als via Breda naar Vlissingen in de reisplanner voorkomt, ga je gang! Dat gaat tot aan Rotterdam goed, op zekers!

.. maar dan houdt het bij Dordt wel op, Breda kom je niet mee weg tenzij je dat andere kaartje/code ook neemt voor naar het zuiden natuurlijk!

Deel 1 van je plan gaat mis (je mag niet naar Breda) maar de rest is geldig!
De kans op controle laat ik even in het midden...

Als je toevalig Slidestops tegenkomt (bijzonder kleine kans) dan krijg je een UvB en klaar!

Kom je Loes tegen, dan misschien een pittig gesprekje over wat je eigenlijk aan het doen bent en dan refereren aan dit topic dan is het wel okee denk ik (heeft ze echt zo'n opvallende bril?)

De openingspost ging over... wat ook weer? Denk dat alle (legale) oplossingen wel gegeven zijn!

Hoe dichter bij Dordt.. Nou ja, dat dus :)

Het Stapelrecht was dan wel goed voor de stad en de Dordtenaren, buitenstaanders hadden er behoorlijk de pest aan. Het kostte tijd en geld. Wie dus in de buurt van Dordrecht kwam, kon zeker rekenen op oponthoud en op een financiële aderlating.

Je hebt inmiddels genoeg info Monnikje denk ik.. en leuke/creatieve (maar geldige) oplossingen erbij :?
Ik heb hier allemaal maar weinig nog aan toe te voegen. Zat vandaag ook op de lijn Amsterdam naar Vlissingen tot aan Dordrecht ?.
Reputatie 7
Badge
Bedenk bij al dit soort creatieve routes dat het reisadvies van de NS reisplanner tussen vertrek- en bestemmingsstation op de dag en tijd van reizen bepalend is. Bij verstoringen/ werkzaamheden kom je soms bijzondere reisroutes tegen (via Deventer, Den Bosch, Breda of zo) maar die gelden alleen als je op dat moment reist. En voor sommige geadviseerde treinen (Thalys, Eurostar) geldt dit kaartje niet of (ICD) is toeslag vereist Veel reisplezier!
Bedankt voor je reactie, Thom!
Ik haalde de dagkaart en de dagretour inderdaad door elkaar: het is een dagretour. Dus kortom: een bestemming, niet onderweg uitstappen maar alleen tussen de uitgekozen stations reizen?

Edit: En bedankt Robert B, we postten op ongeveer hetzelfde moment 🙂. Zou ik onderweg van bijvoorbeeld Vlissingen naar Buitenpost dan wel in Amsterdam/Leeuwarden/Groningen uit en in mogen checken? En wat als ik dan vanuit Amsterdam naar Vlissingen naar Buitenpost naar Amsterdam reis?

Edit2: in mijn oorspronkelijke mailtje zaten twee kortingscodes, waar ik er een van heb gebruikt. Ik zou dus nog een tweede dagretour eerste klasse voor € 19 kunnen halen en daarmee kunnen spelen. Dat biedt opties voor een groter traject.
Bedankt Thom en Robert B!
Dus stel: ik neem een dagretour Vlissingen-Buitenpost. Dan zou ik op Amsterdam Zuid op kunnen stappen, naar Vlissingen kunnen reizen, van daar naar Leeuwarden kunnen gaan, van daar via Buitenpost naar Groningen, en van daar weer naar Amsterdam Zuid?
Wanneer ik op de routeplanner van de NS naar de route Vlissingen - Buitenpost kijk, zie ik dat de route die ze daar aangeven niet via Amsterdam Zuid gaat, maar dat ze uitgaan van de intercity van Vlissingen naar Zwolle. Wordt daar dan niet moeilijk over gedaan, ondanks dat er verschillende mogelijkheden zijn om via Amsterdam Zuid (of Schiphol) te reizen?
Met een treinreis naar (voor mij) de andere kant van het land, of dat nu Vlissingen, Maastricht, Groningen of Leeuwarden is, kan ik er denk ik wel vanuit gaan dat ik onderweg gecontroleerd word. En daarnaast wil ik ook niet iets doen dat tegen de regels is, hoe ver ik die ook op mag rekken.
Bedankt Thom, het is helder: je kunt een heenreis op het traject maken, en een terugreis, en op alle tussengelegen stations uitstappen. Ik moet trouwens nog beslissen of ik dit doe, ik vind dit nu vooral nog een interessante doordenker om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Met Amsterdam - Vlissingen - Leeuwarden - Groningen - Amsterdam zou ik trouwens ook meer dan 11 uur onderweg zijn: dat laat weinig ruimte om nog iets van drie steden te zien. Maar het blijft een interessant idee.

En bedankt, Denice NS!

Edit: Er is nog een vraag in me komen opborrelen: kun je met een dagretour van Amsterdam via Leeuwarden naar Eemshaven reizen, of is dat alleen via Groningen mogelijk?
Oei, daar spreken jullie elkaar een klein beetje tegen: Thom zegt dat Amsterdam Zuid - Vlissingen - Buitenpost - Amsterdam Zuid niet mogelijk is omdat je op het traject Buitenpost - Amsterdam Zuid in feite met de tweede heenreis bezig bent, terwijl Robert zegt dat dat eigenlijk niet uitmaakt omdat er niet gezien kan worden waar je in bent gestapt. Dus: als je een e-ticket hebt, en de conducteur de code daarop scant, wordt dan geregistreerd in het centrale systeem van de NS in welke trein deze e-ticket aanwezig is, en of je dus in feite bezig bent met de heen- of terugreis?

En bedankt voor die spoorkaart! Die is heel handig 🙂.
Ok, ik heb voor de grap eens gekeken naar het reisschema Amsterdam Zuid - Vlissingen - Leeuwarden - Groningen - Amsterdam Zuid. Als datum heb ik zaterdag 5 mei genomen.

Deel 1: Vlissingen
1. Neem vanaf Amsterdam Zuid om 6:11 de sprinter richting Hoofddorp. Stap op Schiphol uit.
2. Neem vanaf Schiphol om 6:23 de intercity direct richting Breda. Stap op Breda uit.
3. Neem vanaf Breda om 7:45 de Intercity richting Vlissingen, waar je om 9:08 aankomt.
4. Neem vanaf station Vlissingen om 9:15 bus 58 richting Middelburg Station en stap om 9:21 op bushalte Scheldeplein uit.
Hier is een stadswandeling van Vlissingen: https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/2380557/wandelroute/stadswandeling-vlissingen

Deel 2: Leeuwarden.
1. Neem vanaf bushalte Scheldeplein om 11:36 bus 58 richting Middelburg station en stap om 11:49 bij station Oost Souburg uit.
2. Neem vanaf Souburg om 11:55 de intercity richting Zwolle, en stap daar om 15:41 uit.
3. Neem dan om 15:48 de Intercity richting Leeuwarden, en stap daar om 16:43 uit.
Hier is een stadswandeling van Leeuwarden: https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/1228480/wandelroute/wandeling-leeuwarden-binnenstad

Deel 3: Groningen
1. Neem om 18:51 de Arriva stoptrein richting Groningen, waar je om 19:39 aankomt.
Hier is een stadswandeling van Groningen: https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/259007/wandelroute/stadswandeling-groningen

Deel 4: Terug naar Amsterdam
1. Neem om 21:48 de Intercity richting Den Haag Centraal en stap om 23:48 op Amsterdam Zuid uit.

Met ongeveer twee uur per stad is het te doen. Geen terrasjes pakken, maar doorlopen met die hap! En zo te horen moet ik hoofdconducteur Loes niet tegenkomen. Of ze moet misschien zin hebben om mee te reizen?
Ik heb inderdaad alle info die ik zocht. Iedereen heel erg bedankt!

En dat rondje Amsterdam - Vlissingen - Leeuwarden - Groningen - Amsterdam was een leuke oefening om te kijken hoe ver we dit konden trekken, maar praktisch gesproken niet echt een handige optie 😉.

Reageer