Let op: wijziging tarieven 2017

• 3 oktober 2016
  • 46 reacties
  • 5055 Bekeken

NS past per 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie en de aangepaste gebruiksvergoeding die NS aan spoorbeheerder ProRail betaalt voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt medio 2017 ook de geldigheid van de Keuzedagen aangepast.

De belangrijkste aanpassingen zijn:
  • Enkele reizen en dagretours gemaakt met OV Chipkaart, NS-Business Card, eenmalige chipkaart of E-ticket worden verhoogd met gemiddeld 0,39%
  • Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonnement en het Grensabonnement worden verhoogd met gemiddeld 0,49%
  • Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.
  • Dagkaart Hond en dagkaart Fiets worden verhoogd met 0,39%, maar door afronding zullen de tarieven hiervan gelijk blijven aan de tarieven van 2016.

Wij proberen altijd onze klanten te verleiden (meer) te reizen in de rustigere daluren. NS heeft daarom besloten de volgende producten niet in prijs te verhogen:
  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Kids Vrij

Ook de volgende producten worden niet in prijs verhoogd:
  • Railrunner
  • Toeslag 2-1 Weekend/Daluren/Dag/Keuzedagen
  • Toeslag IC direct en ICE
  • Treingedeelte Holland Travel Ticket

Waarom verhoogt NS de tarieven van het treinvervoer met gemiddeld 0,39%?
Dit percentage is gebaseerd op de verwachte inflatie van 2017 en een aanpassing in gebruiksvergoeding: NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Daarnaast wordt er bij enkele reizen en dagretours een kleine aanpassing toegepast in verband met het oplossen van het dubbele opstaptarief. Door afrondingen op € 0,10 kan het voorkomen dat bepaalde kaartjes minder of meer in prijs verschillen.

Geldt deze tariefsverhoging ook voor trajecten van andere treinvervoerders?
Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia volgen hun eigen prijsbeleid. Kijk voor de tarieven op de trajecten op de website van deze vervoerders.

Waarom is het Voordeelurenabonnement wel in prijs verhoogd en het Dal Voordeel niet?
NS wil klanten graag verleiden in de rustigere daluren te reizen. Met een Voordeelurenabonnement krijg je nog 40% korting in de middagspits.

Zie ook: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/prijswijzigingen-2017.html. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust in dit topic.

46 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sivan,

Op de website pagina waarnaar je linkt staat dat de enkele Reizen en Dagretours in prijs worden verhoogd met gemiddeld 0,9%

In jouw bericht staat 0.39%

Welke van de 2 is nu juist?
Reputatie 6
Badge +1
Mogelijk een typfout? Op de gelinkte pagina staat inmiddels ook 0,39%...
Reputatie 7
Een 3'tje te weinig getikt waarschijnlijk 😉
Goed gezien, Momo! Ben er meteen achteraan gegaan en het juiste percentage is 0.39 procent. De website is meteen aangepast.
Reputatie 7
Badge +4
De prijs van Dalvrij gaat niet omhoog. Er is nu een actie van 129 euro per maand voor de eerste klas. De oorspronkelijke prijs is echter 172 euro.

Als de prijzen voor Dalvrij niet omhoog gaan, betekent dat voor volgend jaar 129 of 172 euro? Ik kon al verlengen voor 129 euro tot de herfst van 2017.

Betekent dit dat de prijs van 129 euro voorlopig ook blijft in 2017 en dat de actieprijs min of meer defintief wordt, net als indertijd bij Weekendvrij?
Hoi Thom. Daar heb ik helaas nog geen informatie over. Ik ga wel vanuit dat klanten met een Dal Vrij tijdig worden geïnformeerd.
Reputatie 7
Badge +4
Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.

Dit is echt een aanzienlijke verbetering en op jaarbasis wel 3,50 waard.

Vindt er een automatische aanpassing van de keuzedagen plaats, zodat ze ook bij bestaande abonnementen overgezet worden van tweemaandelijks naar het hele jaar bruikbaar? Het zou mooi zijn als het wat eerder kon, waarom moet dit wachten tot medio 2017?
Dat vond ik ook 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb nog een opmerking toegevoegd, als je nu ook nog vindt wat ik in deze vind '-)

Ook handig dat we het weten in verband met de vragen die hier gesteld worden.
Goede vraag. Ik ga dit navragen. Hopelijk is hier al iets over bekend.
Thom, ik heb zojuist vernomen dat het inderdaad de bedoeling is dat het voor bestaande keuzedagenklanten ook aangepast gaat worden. We wachten tot medio 2017 met doorvoeren omdat het technisch een ingewikkelde wijziging is en we het niet eerder gerealiseerd krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Ok Sivan, dank voor je snelle antwoord, helder. Jammer dat het niet eerder kan, maar het doet van de grote verbetering niets af. Het zou vergemakkelijkt kunnen worden als alle keuzedagen voor iedereen als papieren kaartjes beschikbaar zouden komen. En dit uiteraard naar analogie van de situatie bij de reizigers met een VDU. Maar ik kan hier verder goed mee leven. Veel senioren zullen blij zijn met deze wijziging.
Alle Keuzedagen zijn het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Hier staat een verhoging van €0,50 per Keuzedag tegenover. Deze aanpassing en prijsverhoging zullen medio 2017 plaatsvinden.
Betekent dit, dat alle 7 Keuzedagen van 2017 t/m 31/12/2017 geldig zijn?
Dit zou betekenen, dat de laatste dagen van het jaar de treinen bomvol met senioren zitten...
Je merkt nu al dat de laatste dagen van elke 2 maanden er relatief veel senioren nog even gebruik willen maken van hun Keuzedag, voordat dit kaartje haar geldigheid verliest...
Reputatie 7
Badge +4
Betekent dit, dat alle 7 Keuzedagen van 2017 t/m 31/12/2017 geldig zijn?
Dit zou betekenen, dat de laatste dagen van het jaar de treinen bomvol met senioren zitten...
Je merkt nu al dat de laatste dagen van elke 2 maanden er relatief veel senioren nog even gebruik maken van hun Keuzedag, voordat dit kaartje haar geldigheid verliest...

Welnee. Senioren hebben allang eigen einddata en die zijn dus wat betreft die twee maanden voor senioren verschillend. Je veronderstelling is daarom nergens op gebaseerd. Je merkt er niks van en als er meer senioren zitten, heeft dat niks te maken met het verliezen van de geldigheid van de tweemaandelijkse periode.

Je neemt iets waar wat er gewoon om die reden niet kan zijn en het is derhalve onmogelijk dat je dat nu al merkt. Je kletst maar wat. Flagrante onzin.

Het zal er ook niet toe leiden dat aan het einde van het jaar de trein bomvol zal zitten met senioren omdat de ingangsdatum voor alle senioren op elke dag van het jaar kan zijn, waarna de keuzedagen een jaar geldig worden.
Je merkt nu al dat de laatste dagen van elke 2 maanden er relatief veel senioren nog even gebruik willen maken van hun Keuzedag, voordat dit kaartje haar geldigheid verliest...

Het moment van aanschaf van een abonnement bepaalt wanneer de keuzedagen geldig zijn. Het zou kunnen zijn dat er relatief meer abonnement op de 1ste van een maand ingaan, maar een keuzedag kan net zo goed t/m 16 november (om maar iets te noemen) lopen. Het beeld wat je hier schetst heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder voorbij zien komen.
Het moment van aanschaf van een abonnement bepaalt wanneer de keuzedagen geldig zijn. Het zou kunnen zijn dat er relatief meer abonnement op de 1ste van een maand ingaan, maar een keuzedag kan net zo goed t/m 16 november (om maar iets te noemen) lopen.
Mijn moeder heeft haar abonnement + Keuzedagen opgezegd, aangezien ze de stress die er
elke 2 maanden was, om er maar op uit te moeten gaan (want is al betaald) maar niets vond.
Daaruit trok ik de conclusie dat je in één blok van 2 kalendermaanden deze Keuzedagen
moest opmaken, maar blijkbaar is dit verandert in een aaneengesloten blok van 60 dagen.

Volgende keer toch maar even vóóraf de informatie lezen: 😉

"U krijgt per jaar maximaal 7 Keuzedagen. 1 Keuzedag is het hele jaar geldig en 6 Keuzedagen kunt u elke 2 maanden gebruiken. Een niet gebruikte Keuzedag vervalt. U krijgt geen geld terug voor niet gebruikte Keuzedagen. De Keuzedagen worden verspreid geleverd om het gebruik te spreiden en te volle treinen te voorkomen"

Hoe zorg je als partners van elkaar, dat de geldigheid van deze blokken met elkaar overeenkomen? Kun je de NS vragen of beide abonnementen (ook achteraf) op dezelfde vervaldag kunnen worden gezet?
Hoi Michiel. Zou je mij misschien een privébericht willen sturen met de gegevens van jouw moeder? Wellicht kan ik nog iets voor haar betekenen.
Reputatie 7
Badge +4
Ahoi Sivan,

Als NS dan toch aan het aanpassen is, en het worden keuzedagen die een jaar geldig zijn, is het dan niet handig dat de papieren keuzedagen er niet alleen zijn voor de houders van een VDU maar ook voor houders van een Dalvoordeelabonnement met keuzedagen? Uiteraard als optie.
Ik zal je suggestie doorzetten, Thom 🙂.
Reputatie 6

Waarom is het Voordeelurenabonnement wel in prijs verhoogd en het Dal Voordeel niet?
NS wil klanten graag verleiden in de rustigere daluren te reizen. Met een Voordeelurenabonnement krijg je nog 40% korting in de middagspits.

Zie ook: http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/prijswijzigingen-2017.html. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust in dit topic.

Dit is weer een typisch geval van NS marketing ofwel recht praten wat krom is.

Voor houders van het Voordeelurenabonnement wordt door deze prijsverhoging het reizen in de rustige daluren toch niet voordeliger, het woord juist (iets) duurder. Dat is toch in helemaal in tegenstelling met wat NS wil bereiken? Is het dan niet logischer om het kortingspercentage tussen 16:00 en 18:30 uur naar beneden bij te stellen (naar bijvoorbeeld 25 😵?

Of zijn dit jaar de Voordeelurenabonnement-houders (als dank voor het jaren vaste klant zijn) uitverkoren om de dumppraktijken van NS te bekostigen? http://www.ah.nl/ns

Voor houders van het Voordeelurenabonnement wordt door deze prijsverhoging het reizen in de rustige daluren toch niet voordeliger, het woord juist (iets) duurder. Dat is toch in helemaal in tegenstelling met wat NS wil bereiken? Is het dan niet logischer om het kortingspercentage tussen 16:00 en 18:30 uur naar beneden bij te stellen (naar bijvoorbeeld 25 😵?

Ik betwijfel of houders van een Voordeelurenabonnement daar wel blij van worden. Daarnaast kunnen wij niet zomaar het kortingspercentage wijzigen.
Reputatie 6

Ik betwijfel of houders van een Voordeelurenabonnement daar wel blij van worden.

Evenzeer valt te betwijfelen of houders van een Voordeelurenabonnement met een prijsverhoging wél blij worden.

Daarnaast kunnen wij niet zomaar het kortingspercentage wijzigen.

Waarom niet? Met de invoering van het "Rit naar Reis" - principe is dat in feite toch wel gebeurd? De prijs kan toch wel zomaar verhoogd worden?
Evenzeer valt te betwijfelen of houders van een Voordeelurenabonnement met een prijsverhoging wél blij worden.

Natuurlijk blijven die liever hetzelfde betalen. Een prijsverhoging van minder dan 1% is echter een veel minder grote wijziging dan het aanpassen van het kortingspercentage tijdens de spits, dé reden dat houders van het Voordeelurenabonnement dit abonnement aanhouden en niet kiezen voor het goedkopere Dal Voordeel.
Reputatie 4
Badge

Of zijn dit jaar de Voordeelurenabonnement-houders (als dank voor het jaren vaste klant zijn) uitverkoren om de dumppraktijken van NS te bekostigen? http://www.ah.nl/ns

@Bertus
Ik vind dit een uitermate slecht idee. De minieme verhoging van het abonnement weegt op geen enkele manier op tegen het gaan sleutelen aan kortingspercentages of tijdstippen waarop korting wordt verleend.

NS zou liever de voordeelurenkaart afschaffen, maar wacht daar nog even mee, totdat het aantal in omloop zijnde abonnementen door natuurlijk verloop nog wat lager is geworden.

Voorlopig zijn er nog zoveel van in omloop dat de NS weet dat er erg veel protest zal komen als men het afschaft, tot en met de politiek aan toe. Daarom wacht men nog even.
Reputatie 6

@Bertus
Ik vind dit een uitermate slecht idee. De minieme verhoging van het abonnement weegt op geen enkele manier op tegen het gaan sleutelen aan kortingspercentages of tijdstippen waarop korting wordt verleend.

Daarmee wordt dan wel bereikt wat NS graag wil: het goedkoper maken van reizen buiten de spits en daarmee reizigers verleiden, buiten de spits te reizen.

NS zou liever de voordeelurenkaart afschaffen, maar wacht daar nog even mee, totdat het aantal in omloop zijnde abonnementen door natuurlijk verloop nog wat lager is geworden.

Voorlopig zijn er nog zoveel van in omloop dat de NS weet dat er erg veel protest zal komen als men het afschaft, tot en met de politiek aan toe. Daarom wacht men nog even.

Het zal hopelijk nog wel even duren, voordat het Voordeelurenabonnement uitgefaseerd is. Begrijp me goed: persoonlijk zie ik het Voordeelurenabonnement ook niet graag verdwijnen. Ik reis sinds kort vijf dagen per week hetzelfde traject: heen buiten, terug in de spits. Met het Voordeelurenabonnement is dit aanzienlijk voordeliger dan een Traject Vrij...

Reageer